1. Hey Bezoeker! Wil jij kans maken op €100 shoptegoed in de webwinkel van Azarius? Lees in dit topic hoe je met een foto mee kunt met de actie! Deze actie loopt tot en met 30 april, doe vandaag nog mee!
    Ontzet Notitie

Antidepressiva bij dwanggedachten

Discussie in 'Farmaceutische drugs' gestart door Jixx, 17 dec 2016.

1. Jixx

Jixx Bewuste gebruiker

Ik stel deze namens een oudere vrouw tegen begin 60 die met heftige dwanggedachten.

Zit nu sinds twee dagen op 150 mg sertraline voor voornamelijk dwanggedachten.

Even voor de duidelijkheid: in een opbouwende fase uiteraard. Ze gebruikt het dus al langer en is met 75 mg begonnen. Normaal is dit niet de startdosering. Maar ze had een poop out gekregen van de sertraline, na en enkele andere geprobeerd te hebben, hebben ze haar toch geadviseerd om terug te gaan op de sertraline omdat ze daar toch het beste op gereageerd heeft. Echter zeggen veel deskundige dat sertraline vaak pas echt goed gaat werken bij een dosering van 150 mg.

Ze merkt er nog weinig effect van zegt ze. Ja, ik weet dat het soms lang kan duren voordat het aan kan slaan. Maar mevrouw is natuurlijk een beetje ongeduldig :P Maar ik snap dat wel, want die gedachten zijn zeer vervelend en gemeen.

Ze vraagt zich af welke middel het meest geprefereerd wordt bij dwanggedachten ?

En vraagt dus aan mij of ik hier advies zou willen winnen.

Houd er rekening mee dat om een vrouw gaat die al in de post meno pauze zit. Maar ik denk dat de meeste vrouwen op dit forum nog lang niet in deze fase zitten?

Elk advies wordt enorm gewaardeerd.

Quetiapine een optie?

2. Benzoboss

Benzoboss Bewuste gebruiker

Hou er wel rekening mee dat het 3× harder brand dan 2c-boor dwang ged8en mischien een anti psychoticum

3. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Zolang er nog niemand na je gereageerd heeft Benzoboss dan graag even je eigen post wijzigen als je iets wilt toevoegen. Ik zie je echt in veel topics kort na elkaar meerdere keren posten namelijk, dat staat nogal storend.

4. Jixx

Jixx Bewuste gebruiker

Nou ja dat sertraline snuiven is een beetje wazig? :P Dat gaat ze toch niet doen namelijk. :wink:

Nare van dwanggedachten is dat je beelden in je hoofd krijgt die niet leuk zijn , maar eigenlijk helemaal tegen je eigen gevoel ingaan. Je staat er mee op, en blijft rondspoken tot je weer slaapt. Dus ik snap dat je ook zo snel mogelijk graag van die nare gedachten af wilt. Dan is sertraline eventueel een keus ja , maar kan lang duren. Soms 3 maanden en bij 30-50 % mensen slaat het gewoon niet goed aan. Je verliest het vertrouwen in dat medicijn omdat je denkt dat het wonderpillen zijn , maar dat is niet zo. Valkuil waar veel mensen in terecht zijn gekomen en daardoor geen goed resultaat behaald.

Verder nog een beetje meer offtopic. In hoeverre helpt een benzo zoals alprazolam bij dwanggedachten? Kan dit wel verminderd worden met xanax ? Want dat heeft ze wel, maar gebruikt het maar vrij weinig.

Daarnaast verneem ik juist vanuit allerlei hoeken dat medicijn alprazolam wel zeker gewaardeerd wordt en een van de minst zwaarste benzo als dat correct is, en ook nog het meest effectief blijkt te zijn bij bijvoorbeeld paniek en angsten. En dit middel mensen net dat stapje kunnen laten zetten wat ze normaal niet meer kunnen door het ziektebeeld. Dus het wordt wel enorm gewaardeerd door mensen, maar ze weten allemaal van het tolerantie/verslaving feit af.

Daarom bevelen ze het liever niet aan andere. Maar iedereen weet dat het verders een verdomt goed medicijn en soms een soort van red en wondermiddel voor sommige, want zonder dat spul zou hun leven ondragelijk zijn voor hun.

Dus de beste benzo mogelijk wordt ook het meest geprefereerd door gebruikers zelf lijk ik vaak uit reacties op te halen.

Daarom hoop ik dus ook dat als de benzo ''s van de markt gaan verdwijnen er nog iets beters voor terugkomt. Tot die tijd kunnen ze benzo''s niet van de markt afhalen is mijn mening, want ook de artsen en alle andere verpleegkundige weten dat de patienten er vaak baat bij hebben die het echt heel zwaar hebben. De antidepressiva omwisselen voor benzo is logisch totdat de antidepressie daadwerkelijk aangeslagen is. Dan kun je gaan omwisselen. Maar omdat antidepressiva niet direct werkt bij angst en paniek en soms wel tot 3 maanden kan duren voordat het aanslaat moet er een tussenoplossing blijven? Want benzo''s direct vervangen voor antidepressivum heeft totaal geen zin om het moment aan te pakken. Daar heb je we degelijk een benzo voor nodig? Andere alternatieven hebben ze niet?

Dit forum vind ik zeker wel nuttig want zowel de positieve , maar ook negatieve kanten van drug en medicijnen worden hier besproken onder elkaar. Daardoor ontstaat er voor ons forumleden ook steeds een beter beeld van hoe en wat. En de nieuwkomers op het forum , of slechts gebruiken ter inlichtingen (informatie opdoen) zonder account kun hele wijze tips en adviezen op dit forum terughalen en zien ook de ''mogelijke'' negatives, en wat ze beter niet kunnen doen bijvoorbeeld. Die mogen ook gewoon eerlijk besproken worden toch?

5. Benzoboss

Benzoboss Bewuste gebruiker

Oo ja srrt stomme gewoonte :P

6. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Mijn advies als orthopedagoog is om therapie te volgen en daarmee de problemen te leren begrijpen en verminderen. Medicatie onderdrukt de klachten maar pakt de oorzaak niet aan. Je kunt het er altijd bij gebruiken om uit de negatieve spiraal te komen, als hulpmiddel, maar je wil er echt niet de rest van je leven aan vast zitten zonder dat het daadwerkelijk je problemen oplost.

Ongeduld is iets wat niet werkt als je psychische problemen hebt.

Oh ja, en raadpleeg een psychiater als je informatie wil over welke medicatie het best passend is bij welke psychische problemen.

7. Jixx

Jixx Bewuste gebruiker

Betreft het laatste ZERO heb je wel gelijk.. Het beste is om altijd een psychiater te raadplegen in dit soort gevallen. Dat is ook allang van toepassing. Ook psychotherapie is van toepassing.

Echter, dat ongeduld is een lelijk iets. Vandaar dat de vraag aan mij werd opgelegd of ik ook eens om heen wilde vragen. Het enigste forum waar ik echt op mee draai is dit forum, en heeft ook een farmaceutisch gedeelte. Dus waarom niet hier de vraag stellen of er mensen zijn met ervaring. Niet eens kennis op het gebied van... Maar gewoon uit eigen ervaringen spreken. Maar de vraagstelling ligt wel lastig omdat het om iemand gaat in de geestelijke overgang (post menopauze)

Dus de kans van slagen achte ik al klein op dit forum.

Moet toch wel corrigeren dat betreft de medicatie niet altijd ondersteuners zijn. Medicatie zoals antidepressiva kan er volgens mij wel voor zorgen dat serotonine weer in goede banen geleid wordt, en daarna in feite kunt afbouwen. Bij een chronische depressie is het soms wel noodzakelijk om de rest van je leven een antidepressivum te blijven gebruiken. ´Ook al is dat slechts ter ondersteuning´

Helaas is het bekend dat antidepressiva minder effectief en riskanter is bij oudere mensen. En dan met name meer boven 70 - 80 jaar dat het geen nut meer heeft en vaak niet effectief is.

8. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Nee oké, mensen met een ernstige en hardnekkige depressie hebben medicatie ook écht nodig. Daar heb je gelijk in.

Therapie verkleint de kans op terugval, omdat je beter leert omgaan met moeilijke situaties e.d. Medicatie doet in dat opzicht niets voor je op de lange termijn.

9. Cardboard

Cardboard Newbie

Allereerst sorry dat ik dit topic omhoog schop, maar ik voelde toch de noodzaak even te reageren aangezien ik met alle medicatie waarover gesproken wordt ervaring heb.

Ik ben zelf naar 150mg sertraline gegaan wegens dwanggedachten, dit heeft positief effect gehad, ze zijn er nog, alleen dan veel minder heftig. Wel ga ik er van tandenknarsen en staan mijn pupillen soms 'anders', er zitten dus ook nadelen aan.

Seroquel/Quetiapine raad ik af, het is een middel waardoor je snel op de automatische piloot gaat. Je wordt echt verdoofd, en uit bed komen is zeer moeilijk. Van dit middel voelde ik me vooral in de ochtenden heel lusteloos en sloom. Dan heb ik het over langwerkend (de XR-versie)

Met benzo's kan je het beste uitkijken en deze alleen gebruiken wanneer het echt nodig is (bijvoorbeeld paniek die niet meer zelf onder controle te krijgen is). Je bouwt snel tolerantie op voor benzo's en ze zijn verslavend.

10. autysd

autysd Bewuste gebruiker

'blijkbaar ben ik een zwaar geval' mtb tot dwangedachten
    nochthans dekt mijn 20 mg ssri ook dat probleem (met als hoofdprobleem depresssie)

ik kan zeggen dat de ssri's mijn dwanggedachten zeker wel halveren; ik heb als het ware meer tijd om mijn dagelijks leven te lijden

Deel Deze Pagina