Info Antidepressiva in combinatie met XTC

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
De laatste tijd krijgen we een aantal vragen op dit forum over XTC in combinatie met antidepressiva(voornamelijk SSRI's)

Dit topic geeft wat meer informatie over waarom het een slechte combinatie is, welke medicijnen je beter niet in combinatie met XTC/MDMA kan nemen, wat de risico's zijn en wat algemene informatie over SSRI's.

SSRI staat voor 'Selective Serotonine Reuptake Inhibitor'. In het Nederlands vertaald: Selectieve Serotonine heropname remmer. Het wordt voornamelijk gebruikt als antidepressiva, voor de behandeling van onder andere: Depressie, angststoornissen en persoonlijkheidsstoornissen.

Wat is een 'SSRI'?
Om SSRI's beter uit te kunnen leggen zal ik eerst uitleggen wat Serotonine is. Serotonine is een neurotransmitter. Een neurotransmitter is een chemisch deeltje wat vanuit je eigen lichaam komt. Het chemische goedje geeft een seintje door in je hersenen(dit is heel simpel uitgelegd) wat bepaalde reacties teweeg brengt. Serotonine heeft betrekking op: eetlust, geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie en seksuele activiteit. Wat een SSRI doet is in principe dit seintje wat langer doorgeven als normaal, waardoor je je beter gaat voelen. Het remt de heropname van Serotonine. Daardoor heb je een grotere serotonineconcentratie in je 'seintjescentrum', wat er weer voor zorgt dat je je minder depressief voelt.

Waarom kan je beter geen MDMA/XTC gebruiken als je SSRI's gebruikt?
MDMA is een 'releasing agent' van Serotonine, Dopamine en Noradrenaline. Het zorgt er dus voor dat deze stofjes worden vrijgelaten in je hersenen, uit je reserves. Het zorgt er voor dat je reserves van serotonine in je hersenen worden opgemaakt, waardoor je serotonine op een laag pijltje komt te staan. Een SSRI remt de heropname, waardoor er een te grote activiteit van Serotonine in je 'seintjescentrum' ontstaat. Dit kan gevaarlijk zijn, een te grote hoeveelheid Serotonine kan namelijk voor het Serotonine syndroom zorgen, wat potentieel levensgevaarlijk is. Ook put het je serotonine voorraad uit. De meeste mensen nemen SSRI's om een depressie of een stoornis tegen te gaan. Wanneer je serotonine op is, zal je je depressiever voelen. Mensen met een depressie of een stoornis kunnen een veel grotere dip krijgen als mensen die dat niet hebben.

Wat is het Serotonine syndroom?
Het serotonine syndroom is een potentieel levensgevaarlijke reactie op drugs of medicatie. Het kan gebeuren door de medicatie die je slikt, maar ook door de drugs die je misbruikt. De meeste experts vinden Serotonine syndroom geen goede benaming, ze geven de voorkeur aan serotonine ziekte of serotonine vergiftiging. Het komt door een te grote activiteit in je centrale zenuwstelsel van serotonine. Dit zorgt dat je teveel serotonine in je systeem hebt zitten. Het wordt ook niet meer afgebroken(in ieder geval niet genoeg).

Het heeft een spectrum van symptomen.
- Psychisch. Symptomen hiervan zijn: Verwardheid, (semi) coma, hyperactiviteit, slapeloosheid, agitatie en rusteloosheid.
- Autonoom(Spontane en onvrijwillige reacties): Trillen, zweten, hyperthermia(ongecontroleerde stijging v/d temperatuur zonder een verhoogde instelling van de inwendige thermostaat), hypertensie(verhoogde bloeddruk), tachycardie(verhoogde hartslag), misselijkheid en diarree.
- Somatisch: myoclonus(trillen van de spieren), hypperreflexia(overactieve reflexen) en tremor(voortdurende schudbeweging van een of meer lichaamsdelen)

Het serotonine syndroom is moeilijk vast te stellen omdat er geen test bestaat dat aantoont dat de patiënt het heeft. Om het vast te stellen kijkt men naar de historie van de patiënt. Ook naar de symptomen die aanwezig zijn.

Er is geen directe behandeling voor het serotonine syndroom. Er is geen medicijn dat het stopt. Meestal worden de aanwezige symptomen bestreden. Na 24 uur is het bij de meeste gevallen weer weg, al zijn er ook gevallen waar het een paar dagen aanblijft. Sommigen houden hier een paar maanden lang spierpijn door over en sommigen voelen zich nogal vermoeid en zwakjes voor een paar maanden.

Medicatie en drugs die Serotonine syndroom kunnen veroorzaken:
- Antidepressiva: MAOI's, TCA's, SSRI's, SNRI's, bupropion, nefazodone, trazodone, mirtazapine, tapentadol
- Opioids: Tramadol, pethidine, fentanyl, pentazocine, buprenorphine,
- CNS stimulanten: MDMA, MDA, -, diethylpropion, amfetamine, sibrutramine, methylphenidate, methamfetamine en cocaïne.
- 5-HT1 agonisten: Triptans
- Psychedelica: Foxy(5-MeO-DiPT) en LSD
- Kruiden: St. Janskruid, Syrian Rue, Panax ginseng, Nutmeg, Yohimbe
- Anderen: tryptophan, L-Dopa, valproate, buspirone, lithium, linezolid, dextromethorphan, 5-hydroxytryptophan, chlorpheniramine, risperidone, olanzapine, ondansetron, granisetron, metoclopramide, ritonavir

(Ik heb dit uit een ander topic gehaald)

Welke medicijnen vallen hier dan onder?
SSRI's:
Citalopram, Fluvoxamine, Escitalopram, Paroxetine, Sertraline, Fluoxetine.

TCA's:
Clomipramine(Anafranil)
Mapramine(Tofranil, Janimine, Praminil),
Amitriptyline(Tryptomer, Elavil, Endep),
Imipraminoxide(Imiprex, Elepsin)
Melitracen(Deanxit, Dixeran, Melixeran, Trausabun)
Metapramine(Timaxel)
Nitroxazepine(Sintamil)
Noxiptiline(Agedal, Elronon, Nogedal)
Pipofezine(Azafen/Azaphen)
Propizepine(Depressin, Vagran)
Quinupramine(Kevopril, Kinupril, Adeprim, Quinuprine)

Conclusie
SSRI's en MDMA gaan niet goed samen. Als je een van de medicijnen slikt die hierboven staan, of antidepressiva in het algemeen, raad ik het gebruik van MDMA af.

Voor vragen, suggesties of opmerkingen, reageer op dit topic. Als er dingen niet kloppen moet men het ook gewoon zeggen, dan kan ik het nog aanpassen.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Begrijp ik het dan goed dat een SSRI een soort light versie is van XTC? Want ik weet wel dat bij een depressie het serotoninegehalte afneemt of dat dat systeem minder goed functioneert.

Fool

Badass junkie
Nee, XTC doet veel meer. XTC Released ook norefridrine en dopamine die voor een chill gevoel zorgen. Verder komt het hormoon oxytocine vrij bij het gebruik van MDMA, de serotonine in combinatie met oxytocine verzorgen het love-gevoel.

Tenzij je definitie van light natuurlijk héél light is. xD

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Jaaa oké, ik wist wel dat er wel meer hormonen meespelen dan serotonine alleen, maar omdat daar bij xtc altijd de meeste nadruk op ligt en SSRI"s daar ook op inwerken dacht ik dat zo. Oxytocine, ik dacht, waar ken ik dat toch van.. Even opgezocht maar dat was inderdaad ook dat wat ze 'knuffelhormoon' na seks noemen :"D

Maar... alsnog.. Ergens is het dus wel iets te vergelijken. Ik dacht eigenlijk dat het gebruik vooral werd afgeraden (door gebruikers, niet officiële instellingen) omdat je met antidepressiva simpelweg niet zo veel van de xtc merkt.

Fool

Badass junkie
Het is ergens te vergelijken inderdaad, de combinatie wordt afgeraden omdat er daarbij zoveel serotonine vrij komt dat je hoogstwaarschijnlijk last zult krijgen van het serotonine-syndroom, een mogelijk dodelijke 'aandoening'.
Daarbij krijg deze mensen anti-depressiva met een reden en is het niet zo heel slim om dan al je serotonine op te maken en de dagen erna extra depressief te worden. :wink:

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
SSRI's en MDMA hebben inderdaad gemeen dat ze voor een hogere concentratie serotonine zorgen. De werking is alleen anders. SSRI's geven geen serotonine vrij, het zorgt er voor dat het langer vastgehouden wordt. Daarom is het handig om te gebruiken tegen depressies. MDMA geeft het vrij en put je reserves uit. De werking is beduidend anders, het is niet zo dat je dezelfde effecten krijgt van XTC.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
@ Fool, dat laatste snap ik, maar het ging me nu meer om de werking in de hersenen.
@ Pandan, dat maakt het duidelijk, thanks! Weer wat wijzer :)

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Pandan zei:
SSRI's en MDMA hebben inderdaad gemeen dat ze voor een hogere concentratie serotonine zorgen. De werking is alleen anders. SSRI's geven geen serotonine vrij, het zorgt er voor dat het langer vastgehouden wordt. Daarom is het handig om te gebruiken tegen depressies. MDMA geeft het vrij en put je reserves uit. De werking is beduidend anders, het is niet zo dat je dezelfde effecten krijgt van XTC.

Wou even inhaken hierop, ken iemand die vroeger es-citalopram gebruikte , en tijdens de 'behandeling' had ze MDMA genomen werkte bij haar niet. Wat als resultaat had dat ze teveel nam en bijna serotonine vergiftiging erdoor had opgelopen. Zonder effect, net als bijna alles werkt het erg persoonlijkheidsgetrouw.

Safety first!

Mooie topic!

Hallo,

Ik weet dat dit topic al een jaar oud is maar ik heb een vraag.
Ik wil met een vriend XTC gebruiken, maar deze vriend gebruikt antidepressiva.
Nu heb ik hier gelezen dat dit af te raden is en zie ik er vanaf.
Wat ik me wel nu afvraag is: 'Kan het wel als mijn vriend geen antidepressiva neemt?'.
Moet een persoon helemaal gestopt zijn of is dit een 'no go', ergens spraken mensen over dit onderwerp, en zij zeiden dat je tot 2 maanden moet wachten voor je dan XTC gebruikt.
Ik ben overigens nieuw op deze site dus weet niet of ik het zo goed doe.

Dankjewel voor jullie aandacht.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
DinnerMeneer zei:
Hallo,

Wat ik me wel nu afvraag is: 'Kan het wel als mijn vriend geen antidepressiva neemt?'.
Moet een persoon helemaal gestopt zijn of is dit een 'no go', ergens spraken mensen over dit onderwerp, en zij zeiden dat je tot 2 maanden moet wachten voor je dan XTC gebruikt.

Ik heb de rest van het topic niet gelezen dus weet niet helemaal wat daar allemaal al besproken is, maar ik zal je even kort uitleggen hoe het zit. Voordat ik begin, gebruikt die vriend SSRI's? Want voor andere antidepressiva gelden weer net wat andere wisselwerkingen, etc.

Maargoed, bij SSRI's geldt dat tijdens het gebruik van SSRI's MDMA vrijwel geen effect heeft. Dit komt omdat SSRI's de plek in het serotonine systeem blokkeren waar MDMA zijn werk moet doen. Wat je dan wel van de MDMA voelt zijn alleen de stimulerende effecten die van de dopamine en noradrenaline systemen komen. Combineren is daarom zonde, maar bovendien ook gevaarlijk omdat de gebruiker wellicht meer gaat nemen omdat die toch op zoek is naar de gewenste effecten maar deze dus niet bereikt. Op die manier nemen de vervelende bijwerkingen alleen maar toe zonder het gewenste effect te kunnen bereiken.

Hoelang je precies van de SSRI's af moet zijn om weer het gewenste effect te ervaren verschilt denk ik enorm per persoon en hangt waarschijnlijk ook af van hoe lang iemand deze genomen heeft. SSRI's brengen een verandering van het serotonine systeem in de hersenen teweeg, die lang duurt om weer te herstellen naar de 'normale' situatie. Dit zorgt er dus voor dat het nog maanden kan duren voordat iemand weer helemaal optimaal MDMA kan ervaren. In mijn eigen omgeving heb ik dit bij mijn zus meegemaakt. Die heeft een tijd SSRI's geslikt en merkte amper iets van MDMA toen ze er aan zat. Eenmaal 2 a 3 maanden gestopt ben ik en mijn zwager weer eens MDMA met haar gaan doen, maar zij voelde van dezelfde dosis veel minder dan wij terwijl wij allebei bijna 2 keer zo zwaar zijn en niet een MDMA pauze van een paar jaar hadden. Naar mijn idee had ze dus eigenlijk langer moeten wachten.

Verder is het ook goed om in gedachten te houden dat iemand vaak SSRI's slikt omdat die gene depressief is/was of door andere problemen. Als die gene er uiteindelijk mee stopt is dat vaak een teken dat het weer een stuk beter gaat, maar MDMA is wel een stof die de lang en soms moeizaam opgebouwde balans weer flink in de war kan schudden. Het zou natuurlijk jammer zijn als iemand weer terug bij af door een avondje MDMA gebruik.

Psychedelibee zei:
DinnerMeneer zei:
Hallo,

Ik heb de rest van het topic niet gelezen dus weet niet helemaal wat daar allemaal al besproken is, maar ik zal je even kort uitleggen hoe het zit. Voordat ik begin, gebruikt die vriend SSRI's? Want voor andere antidepressiva gelden weer net wat andere wisselwerkingen, etc.

Maargoed, bij SSRI's geldt dat tijdens het gebruik van SSRI's MDMA vrijwel geen effect heeft. Dit komt omdat SSRI's de plek in het serotonine systeem blokkeren waar MDMA zijn werk moet doen. Wat je dan wel van de MDMA voelt zijn alleen de stimulerende effecten die van de dopamine en noradrenaline systemen komen. Combineren is daarom zonde, maar bovendien ook gevaarlijk omdat de gebruiker wellicht meer gaat nemen omdat die toch op zoek is naar de gewenste effecten maar deze dus niet bereikt. Op die manier nemen de vervelende bijwerkingen alleen maar toe zonder het gewenste effect te kunnen bereiken.

Hoelang je precies van de SSRI's af moet zijn om weer het gewenste effect te ervaren verschilt denk ik enorm per persoon en hangt waarschijnlijk ook af van hoe lang iemand deze genomen heeft. SSRI's brengen een verandering van het serotonine systeem in de hersenen teweeg, die lang duurt om weer te herstellen naar de 'normale' situatie. Dit zorgt er dus voor dat het nog maanden kan duren voordat iemand weer helemaal optimaal MDMA kan ervaren. In mijn eigen omgeving heb ik dit bij mijn zus meegemaakt. Die heeft een tijd SSRI's geslikt en merkte amper iets van MDMA toen ze er aan zat. Eenmaal 2 a 3 maanden gestopt ben ik en mijn zwager weer eens MDMA met haar gaan doen, maar zij voelde van dezelfde dosis veel minder dan wij terwijl wij allebei bijna 2 keer zo zwaar zijn en niet een MDMA pauze van een paar jaar hadden. Naar mijn idee had ze dus eigenlijk langer moeten wachten.

Verder is het ook goed om in gedachten te houden dat iemand vaak SSRI's slikt omdat die gene depressief is/was of door andere problemen. Als die gene er uiteindelijk mee stopt is dat vaak een teken dat het weer een stuk beter gaat, maar MDMA is wel een stof die de lang en soms moeizaam opgebouwde balans weer flink in de war kan schudden. Het zou natuurlijk jammer zijn als iemand weer terug bij af door een avondje MDMA gebruik.

Dankjewel voor je uitgebreide reactie, :)

Ik had me er gisteren nog wat verder in verdiept, blijkbaar is het helemaal niet aan te raden.
Welke antidepressiva mijn vriend slikt weet ik niet, maar ik wil er niets mee te maken hebben als er iets mis gaat. Ik heb aan hem doorgegeven dat het 'm niet gaat worden, waarop hij zei dat het over een jaar misschien kan omdat hij dan gestopt is met het slikken van antidepressiva. Zover ik weet slikt hij een erg hoge dosis en moet hij regelmatig naar de psychiater. Als het zo is dat MDMA alles dan weer terug laat komen en het werk van afgelopen jaren weer teniet doet zou dat wel heel dom zijn. De reden van het antidepressiva gebruik is een klinische depressie die al meer dan vijf jaar gaande is, dus dat is niet iets om mee te spelen. Better safe than sorry...

Fool

Badass junkie
Het is inderdaad een heel slecht idee om plotseling te stoppen met antidepressiva. Daar wordt je behoorlijk niet te genieten van (licht uitgedrukt) en waarschijnlijk heb je enigsinds tolerantie opgebouwd waardoor MDMA alsnog niet het gewenste effect heeft.

MeejheM

Badass junkie
wat ik van antidepressiva weet is dat de verschijnselen vaak gewoon terugkeren als je stopt of zelfs langzaam afbouwt. de antidepressiva vervullen een rol in je hersenen wat gezonde hersenen zelf doen volgens mij, en als je dan stopt zullen je hersenen zich moeten aanpassen aan de verandering. dit kan erg lang duren, en afbouwen schijnt erg moeilijk te zijn.

ik ken mensen die al jarenlang elke dag de minimale dosering, of zelfs halve tebletjes gebruiken omdat het laatste stapje elke keer vervelend uitpakt.

dit verschilt per persoon.

misschien willen members Fool of SirCoke dit wetenschappelijk onderbouwen of ontkrachten.

Fool

Badass junkie
Ik ben bang dat er tot nu toe nog steeds geen duidelijkheid is over waarom antidepressiva werkt zoals het werkt. Ik heb dan ook niet het idee dat ik dieper op de materie ik kan gaan dan dat jij deze beschrijft, het lijkt me in ieder geval niet dat je onzin loopt te verkopen. :P

MeejheM

Badass junkie
1. in je hoofdstuk 'Wat is een SSRI?' beschrijf je enkel neurotransmitters, en niks over SSRI's. ik zou zelf beginnen met de globale werkwijze, en daarna een lijstje met veelgebruikte SSRI's neerzetten. neurotransmitters kun je een eigen stukje aan geven, maar zijn niet superbelangrijk om uit te leggen waarom het een slechte combinatie is.
2. Sommige drugs veroorzaken het loslaten van neurotransmitters, anderen blokkeren 'poortjes' waardoor de neurotransmitter niet opgenomen kan worden, dan heb je ook nog drugs die precies passen op de neuron als bepaalde neurotransmitter etc... drugs vs. neurotransmitters is met 4 extra regels goed en compleet te omschrijven.

verder vind ik dat de structuur, en taal in je stukje duidelijk en overzichtig zijn. ik heb er niet zoveel aanmerkingen op behalve de bovenstaande, en dan heb je het goed gedaan.

@Fool, heb je daar nou voor geleerd, of ben je meer autodidactisch?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
MeejheM zei:
wat ik van antidepressiva weet is dat de verschijnselen vaak gewoon terugkeren als je stopt of zelfs langzaam afbouwt. de antidepressiva vervullen een rol in je hersenen wat gezonde hersenen zelf doen volgens mij, en als je dan stopt zullen je hersenen zich moeten aanpassen aan de verandering. dit kan erg lang duren, en afbouwen schijnt erg moeilijk te zijn.
Daarom is het ook belangrijk om nooit alleen farmacotherapie maar ook psychotherapie te volgen. Dat is veel meer gericht om op lange termijn met problemen en klachten om te (leren) gaan.

Ik was een tijdje terug in een depressie geraakt door de XTC (en me relatie was afgelopen wat me nog steeds veel pijn doet). Ik was sowieso dom om niet geïnformeerd aan de XTC te beginnen, maar ja groepsdruk enzo maar toen raakte ik depressief en toen kon ik dus niet aan de XTC. Iedereen vond het dom van me, ik ook wel. Heb er spijt van maar zit nu weer aan de XTC, is moeilijk om te stoppen. Is de terugval normaal groot als je al een depressie hebt gehad? Weten jullie daar meer van?

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
anneloesvanunen zei:
Is de terugval normaal groot als je al een depressie hebt gehad? Weten jullie daar meer van?
Als je je slecht voelt, ligt het natuurlijk wel voor de hand dat je iets gaat gebruiken waardoor je je beter voelt. Al is het maar voor even. Maar op de lange termijn maakt het het natuurlijk alleen maar erger. Zeker MDMA.

Met andere woorden, ik raad het niet aan, maar ik keur het niet af. Ik gebruik zelf ook veel meer wanneer ik niet lekker in m'n vel zit. Geen MDMA though.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
anneloesvanunen zei:
Ik was een tijdje terug in een depressie geraakt door de XTC (en me relatie was afgelopen wat me nog steeds veel pijn doet). Ik was sowieso dom om niet geïnformeerd aan de XTC te beginnen, maar ja groepsdruk enzo maar toen raakte ik depressief en toen kon ik dus niet aan de XTC. Iedereen vond het dom van me, ik ook wel. Heb er spijt van maar zit nu weer aan de XTC, is moeilijk om te stoppen. Is de terugval normaal groot als je al een depressie hebt gehad? Weten jullie daar meer van?

In het algemeen geldt dat als je eens depressief geweest bent je 50% kans loopt om weer depressief te worden, en dat percentage loopt alleen maar op indien je vaker dan eens depressief bent geweest. Ik denk dat je snel in zo'n negatief denkpatroon kunt terugvallen, dus je moet er eigenlijk altijd erg mee oppassen.

Wat bedoel je overigens met 'begonnen met XTC'? Bedoel je dan dat je het 1x in de 4 maanden gebruikt, of dat je het elke maand gebruikt, of dat je het elke week gebruikt? Als het om de eerste optie gaat, is het te doen, maar beide laatste opties zijn echt een no go.
Ik ben zelf meerdere keren depressief geweest en XTC gebruiken is te doen zo nu en dan, maar ik ben er wel erg voorzichtig mee. Maar zoals hierboven wordt gezegd, het valt niet echt aan te raden.. Je hebt maar 1 stel hersens, dus wees er voorzichtig mee. En depressief zijn is een hel.

bedankt voor de reacties. Met begonnen bedoel ik met feestjes zeg maar dus gemiddeld 2/3 keer per maand.. Maar eerst deed ik het 2 jaar lang 2 x per week ongeveer en toen raakte ik dus depressief, maar de kans is dus groter op een terugval nu. Ik wil graag stoppen maar het is zo moeilijk, juist omdat ik me niet altijd goed voel en niet goed weet hoe ik me anders moet gedragen of opstellen. Hoe doen jullie dat dan als je je niet goed voelt of wat gebruiken jullie anders? Ik heb 1 x cocaïne geprobeerd maar dat was niks voor mij en denk ik veel erger..

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Als ik me niet goed voel, gebruik ik sowieso geen drugs. Dat is sowieso wel een belangrijke algemene regel van verantwoordelijk en verstandig drugsgebruik :wink: Als je daarmee gaat beginnen raak je alleen maar verder van huis. En wat jij beschrijft is echt wel te veel. Xtc zou je ongeveer 1x per 3 maanden moeten gebruiken, maar als je gevoelig bent voor depressie e.d. eigenlijk nog minder of niet.
Verder: als ik me rot voel ga ik meestal sporten, en als het avond is denk ik 'morgen voel ik me hopelijk beter' en dan ga ik vroeg naar bed. Of ik vertel het aan vrienden (als het lukt), of probeer iets te doen waarvan ik rustig word of waarvan het rotgevoel vermindert.
#ervaringsdeskundige inmiddels op dit gebied.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
ZERO- zei:
Als ik me niet goed voel, gebruik ik sowieso geen drugs. Dat is sowieso wel een belangrijke algemene regel van verantwoordelijk en verstandig drugsgebruik :wink: Als je daarmee gaat beginnen raak je alleen maar verder van huis. En wat jij beschrijft is echt wel te veel. Xtc zou je ongeveer 1x per 3 maanden moeten gebruiken, maar als je gevoelig bent voor depressie e.d. eigenlijk nog minder of niet.
Verder: als ik me rot voel ga ik meestal sporten, en als het avond is denk ik 'morgen voel ik me hopelijk beter' en dan ga ik vroeg naar bed. Of ik vertel het aan vrienden (als het lukt), of probeer iets te doen waarvan ik rustig word of waarvan het rotgevoel vermindert.
#ervaringsdeskundige inmiddels op dit gebied.

Dit herken ik ook veel bij mezelf, ik drink alleen zo veel, niet vaak, maar zo verschrikkelijk veel... maar even iets anders: Nadat ik zo ongeveer elk type SSRI heb geprobeerd, zijn we uiteindelijk bij cymbalta uitgekomen. Hoe zit het met de combo van XTC en deze SNRI? Deze combi valt ook niet aan te raden toch?

Lenneke

Newbie
anneloesvanunen zei:
bedankt voor de reacties. Met begonnen bedoel ik met feestjes zeg maar dus gemiddeld 2/3 keer per maand.. Maar eerst deed ik het 2 jaar lang 2 x per week ongeveer en toen raakte ik dus depressief, maar de kans is dus groter op een terugval nu. Ik wil graag stoppen maar het is zo moeilijk, juist omdat ik me niet altijd goed voel en niet goed weet hoe ik me anders moet gedragen of opstellen. Hoe doen jullie dat dan als je je niet goed voelt of wat gebruiken jullie anders? Ik heb 1 x cocaïne geprobeerd maar dat was niks voor mij en denk ik veel erger..

Wat gebruiken jullie je als je je niet goed voelt? Je moet drugs/alcohol niet gebruiken als medicijn. Je moet het gebruiken als je goed in je vel zit om eens in de zoveel tijd een super leuke dag of avond te hebben. Dit is precies hoe mensen verslaafd raken, ze gebruiken het als zelfmedicatie. Als je je niet fijn voelt moet je dit bij de kern aan proberen te pakken i.p.v. een korte termijn oplossing zoeken waar je uiteindelijk nog verder door in de problemen raakt.

Fugaciouzz

Newbie
Hoi hoi, ik heb jaren geleden (toen was ik onder de 20 nu bijna 27) 2 keer xtc gebruikt. Ik heb somatische klachten waaronder al jaren heel vaak misselijk/overgeven/ziek. Ik blow dagelijks. En gebruik dagelijks quetiapine om te slapen 200 mg. (Geen psychoses of depressies wel burn outs en c-ptss etc). Die als het goed is de heropname remt van serotonine.
In december heb ik XTC gebruikt. Ik voel hier gewoon alles van? Ik gebruik nu vaak 1 pil en 4 a 5 uur later nog één pil. Heb ik dan alle keren kans gehad op het "serotonine syndroom" door de medicatie die ik gebruik? Ik zweet altijd veel meer en nuchter wiebel ik ook al met mijn benen dus dan registreer ik dit niet als vreemd tijdens het gebruik?
Belangrijkste van mijn post; ik heb sindsdien veel minder last van de hele heftige aanvallen./eindelijk een iets leefbaardere situatie. En ik merk gewoon dat als het meer als een maand geleden is het weer terug begint te komen. (Ik heb het niet met die insteek gebruikt en focus mij er ook niet stuk op).
Nu snap ik dat dit zeer ongezond is. En 2 a 3 maanden als tussenpozen beter zou zijn. Maar als ik zo veel ziek ben gebruik ik ook een hoop meer medicatie. De quetiapine of lorazepam etc. Wat toch ook niet gezond etc. Is?
Nu lees ik ook veel over stimulerende middelen en depressies/angsten/ptss. En dat de psychologie het al lang onderzoekt/meer wilt inzetten. Hebben jullie daar persoonlijke positieve ervaringen mee? Op het forum lees ik vooral dat het negatieve effecten kan hebben als je geestelijk niet erg stabiel bent? Kortom zit het tussen mijn oren dat dit mijn toestand lijkt te verbeteren? En hoe ongezond is het in verhouding met het mis/gebruik van medicatie? BVD!!🥰

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan