1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Antwoord 2011/2: Gevolgen matig alcoholgebruik

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door Drugs Infolijn, 13 jan 2011.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Trimbos Instituut Professional

Vraag:

Antwoord:

Inderdaad, de risico's van 1-2 glazen per dag voor een man zijn niet heel groot. Daarom wordt deze hoeveelheid aanvaardbaar alcoholgebruik genoemd. Het gaat daarbij om maximaal 2 standaardglazen per dag voor mannen en 1 per dag voor vrouwen. Helaas is hierbij een verhoogde kans op kanker nog niet weg. Vooral bij vrouwen (juist ook jonge!) lijkt er bij 1 glas per dag nog steeds duidelijk meer kans op borstkanker dan wanneer je minder drinkt. Een ander risico van matig alcoholgebruik is, dat wanneer je regelmatig drinkt, ook al is het weinig, dit toch een gewoonte kan worden die kan groeien. Maar regelmatig weinig drinken is voor je lichaam veel minder slecht dan af en toe veel drinken. Voordelen van matig alcoholgebruik zijn inderdaad de positieve invloed op cholesterol. Maar.. dit voordeel geldt alleen voor mannen boven de 40 en vrouwen na de menopauze. En dan vooral die mensen die al hart en vaatproblemen hebben (meestal mannen). Maar bij deze groep heeft verandering van eet- en beweeggewoonten hetzelfde positieve effect. Omdat dat dit laatste ook andere voordelen heeft voor de gezondheid, wordt dit door artsen geadviseerd en niet het drinken van kleine hoeveelheden alcohol. Ook omdat alcohol ook bij deze groep weer meer kans op kanker geeft.

Meer over dit onderwerp kun je ook lezen in de Factsheet Richtlijnen voor Aanvaardbaar Alcoholgebruik.

2. Intoxication

Intoxication Bewuste gebruiker

Re: Antwopord 2011/2: Gevolgen matig alcoholgebruik

thanks, denk dat ik al mijn schade binnekort na mijn examens ga inhalen

2xglas alcohol/dag
    x6weken (= x42)

84 biertjes :hearteyes: :hearteyes:

tot in het ziekenhuis :rock: :sunglasses:

3. langeman

langeman Bewuste gebruiker

84 is wel een beetje veel, dat zullen de meeste mensen wel begrijpen, maar in hoeverre gaat deze denkwijze op? Kan ik mijn drankjes van vandaag ook morgen benutten binnen hetzelfde aanvaarbare risico? Of die van de hele week?

4. Chris Pontius

Chris Pontius Badass junkie

Is er ook wat meer bekend over hoeveel invloed dit heeft op de hersenen, mbt het geheugen bijvoorbeeld?

Ik heb wel eens vergelijkende hersenscans gezien, maar kan deze niet meer terug vinden.

5. Intoxication

haha pontius, alcohol is 1 van de meest schadelijke drugs, had ooit in de krant paar jaar terug een rankschikking gezien van de meest schadelijke drugs voor het brein, en alcohol was numero 2, maar het ontgaat mij echter wel wat nummers 1 was, swat ik heb gewoon alcohol onthoude omdat het me erg deed schrikken dat zoiets alledaags zo'n inpact kan hebben

6. Chris Pontius

Waarom is dat "haha"? Ik ben me er zelf ook wel van bewust.

Ik ben alleen weer opzoek naar die (of soortgelijke) hersenscans mbt het geheugen. .

7. Intoxication

boeie en waarom zou je da willen weten?

8. Flameon

Flameon Badass junkie

Google maar eens op korsakov. Je kan je geheugen behoorlijk aantasten door alcohol gebruik. Als je te weinig vitamine binnen krijgt is het einde oefening met het geheugen.
    Je krijgt 'gaten' in je hersenen, met name in de frontaalkwab

9. Chris Pontius

Gast, ga lekker een ander forum vervuilen.

Ja, dat ken ik natuurlijk ook wel.

Ik ben meer benieuwd naar het verschil tussen MATIG alcohol gebruik en geen alcohol gebruik van mensen rond de 20-25 jaar die (al dan niet) rond hun 14-16 zijn begonnen met drinken.

10. Drugs Infolijn

Deze denkwijze gaat zelfs helemaal niet op. Als man zou je voor de gezondheid niet meer dan 2 standaardglazen per dage moeten drinken. Doe je dat wel, dan loop je extra risico. ALs je dus een aantal dagen niet drinkt, kun je dit op een andere dag niet gaan inhalen.

11. clockcable

clockcable Bewuste gebruiker

Ik denk dat mdma ook wel aardig hoog staat. Of tolueen/benzeen

12. alcoholist

alcoholist Wijs gebruiker

uhh ennu

13. knolselderij

knolselderij Wijs gebruiker

mdma stond vrij laag

14. Drugs Infolijn

Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) heeft in 2009 een rapport uitgebracht genaamd Ranking van drugs. Het is een vergelijking van de schadelijkheid van drugs. 19 Genotmiddelen zijn gerangschikt naar hun schadelijke karakter. De rangschikking termijn), hoe verslavend is het, en wat is de maatschappelijke schade.

Daaruit kwam de volgende rangschikking.

1. Crack
    2. Heroïne
    3. Tabak
    4. Alcohol
    5. Cocaïne
    6. Metamfetamine
    7. Amfetamine
    8. GHB
    9. Benzodiazepinen ( slaap- en kalmeringsmiddelen)
    10. Cannabis
    11. Ketamine
    12. XTC
    13. Khat
    14. LSD
    15. Paddo's.

Het hele rapport vind je hier.

15. Cosmic Controler

Cosmic Controler Bewuste gebruiker

ketamine zo laag woow :openmouth:

16. Anton

Anton Experimenterende gebruiker

Wat drank al niet met je doet.... :beer: :grin:

Verder, de onderzoeksresultaten staan hier in een grafiek:

En korsakof ontstaat door een jarenlang tekort aan vitamine B. Alcoholisten blijken behoefte te hebben aan extra vitamine B.

17. Cosmic Controler

Cosmic Controler Bewuste gebruiker

die statestieken staan ook in het boekje dat je bij truffels krijgt.

18. Anton

Anton Experimenterende gebruiker

Dat kan heel goed kloppen. Heb het ook van die site vandaan gehaald dacht ik.

19. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Daar staan ze dan wel een beetje in de verkeerde context en vanwege een fout belang. Paddo's zijn in principe relatief onschadelijk, maar in deze indeling worden verschillende factoren gewogen. Slechts een van de factoren is het gevaar voor de persoon zelf.
    Door deze tabel bij paddo's te zetten zou je kunnen denken dat het weinig gevaar heeft, terwijl dat en veel te simpele conclusie is. De waarheid heeft altijd twee kanten; ook iedere stof heeft goede en slechte kanten. Bijvoorbeeld water. Je kunt niet zonder, maar teveel water kan (op verschillende manieren) ziekmakend en zelfs dodelijk zijn.

Laden...
Vergelijkbare Topics - Antwoord 2011 Gevolgen
  1. Drugs Infolijn
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    16.421
  2. Drugs Infolijn
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    19.781