Antwoord 2011/4: Stoppen met blowen en dromen

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door Drugs Infolijn, 27 jan 2011.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Trimbos Instituut Professional

Vraag:
    Antwoord:
    Dromen doe je tijdens je REM-slaap (Rapid Eye Movement):een fase tijdens het slapen.
    De REM-slaap verwijdert ongewenste informatie uit het brein, zoals onbelangrijke zaken die op een dag gebeurden, zodat er meer plaats is om de belangrijke dingen te onthouden. Dromen zijn een deel van dit verwerkingsproces. REM-slaap en de bijhorende dromen zijn dus belangrijk bij het opslaan van gegevens in het lange termijngeheugen.
    Er kan gezegd worden dat cannabis zorgt voor het goed 'inslapen', maar het heeft waarschijnlijk een negatief effect op de kwaliteit van je slaappatroon.
    Een aantal onderzoeken stelt dat door cannabisgebruik de diepe slaap ('deep slow wave sleep') toeneemt, maar tegelijkertijd de REM-slaap afneemt. Dit zou kunnen betekenen dat je niet uitgerust wakker wordt.

Verschillende bronnen zeggen nu dat je lichaam REM-slaap gaat inhalen als je tekort hebt gehad. Je zou sneller dan normaal in je REM-slaap terecht komen en langere REM-fasen doorlopen. Zo kan je bij het in slaap vallen direct in de REM slaap belanden, net zo lang totdat je lichaam vindt dat je weer genoeg REM slaap hebt gehad. Dit zou kunnen verklaren waarom je bij het stoppen meer (=vaker en langer) kunt gaan dromen: de "schade" wordt bij wijze van spreke ingehaald.

2. Tijdloos

Tijdloos DF Staff Medewerker Moderator

Bedankt voor het heldere antwoord! Veel dank!
    Weet ik eindelijk eens hoe dat precies zit :wink:

3. Intoxication

Intoxication Bewuste gebruiker

wow dit antwoord had ik ook gruwelijk hard nodig, als je stopt met blowen is het egt niet normaal wat je allemaal droomt en de manie waarp dan soms nog :confused:

ik weet ook dat je ogen snel over en weer draaien tijdes rem-slaap, maar ik vraag mij soms af of dat niet belastend is voor je oogzenuwen :P bij dmt maak mij daar eig zorgen over

4. lolnoob

lolnoob Bewuste gebruiker

Iedereen heeft het elke nacht, dus ik denk niet dat het slecht voor je is :wink:

5. Oom Klaas

Oom Klaas Badass junkie

@drugsenuitgaan:

Het zou dus mogelijk moeten zijn om een rem slaap te hebben van een uur of 6-8 als ik het zo lees?

6. Balance

Balance Experimenterende gebruiker

En heeft het (gedeeltelijk) ontbreken van de "deep slow wave sleep" als gevolg van de langere REM-slaap nog effecten op hoe onze hersenen functioneren?

7. cropp

cropp Badass junkie

Ik op die manier jarenlang praktisch niet gedroomt, nu weer wel want nou blow ik aanzienlijk minder, toch kan ik niet genieten van mijn dromen. Ik heb ook het idee dat dromen me ook energie kost in plaats van opleverd.

8. xChantj

xChantj Newbie

Hoe meer ik gedroomd heb, hoe minder uit gerust ik wakker word.

Ik moet de laatste tijd ook gewoon stoned slapen want ik weet gewoon niet meer hoe ik in slaap moet vallen, volgens mij is dat niet de bedoeling...

9. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Moet het niet zijn dat je met name in de REM-slaap droomt, maar ook in andere fases? En is het verder niet zo dat de verklaring van slaap(fases) en dromen nog erg theoretiosch zijn en er dus moeilijk antwoord gegeven kan worden op deze vraag?

10. Ghettoboy

Ghettoboy Experimenterende gebruiker

Dus als ik het goed begrijp wordt in de REM-slaap onnodige info verwijderd. Dus als je blowd heb je een brein met onnodige info? :grin:

11. Cosmic Controler

Cosmic Controler Bewuste gebruiker

ik heb altijd dat ik veel heftiger droom als ik geblowd heb , ben ik de enigste hier :confused:

12. Svali

Svali Badass junkie

Dat niet, maar misschien wel de enige. Blow je veel dan?

13. mandragora

mandragora Badass junkie

Ik deel je mening, ik heb ook zoals jou veel heftigere dromen wanneer ik geblowd heb!
    Maar zo zijn er inderdaad blijkbaar niet veel of geen op dit forum :confused:

14. Cosmic Controler

Cosmic Controler Bewuste gebruiker

ik blow regelmatig ja.

15. Svali

Svali Badass junkie

Ok, geen idee dan. Maar je bent niet alleen in ieder geval. :smile:

16. dafalganMan

dafalganMan Newbie

je droomt enkel tijdens je rem sleep. en er is genoeg onderzoek uitgevoerd naar de slaap en dromen dat men ondertussen zelfs wetenschappelijk kan aantonen dat lucide dromen echt kan!!

lucide dromen = je bewust zijn dat je droomt, in je droom.
    hoe "getrainder " je hierin word, hoe sterker je je droom naar wens kunt beïnvloeden.

17. mandragora

mandragora Badass junkie

Tuurlijk kan dat, heb het zelf al regelmatig gehad.
    Denk iedereen zo wel eens...

18. mandragora

mandragora Badass junkie

Hier moet ik ff op terugkomen, nou ik zo af en toe maar eens blow eens om de maand ofzo merk ik wel degelijk dat mijn dromen veel heftiger zijn dan met blowen. Altijd van die realistische tafereeltjes schrikbarend echt. Geen fantasy dromen meer super realistische dingen eerder.

grts

19. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Ik heb zolang ik me kan herrineren altijd van die realistische dromen gehad.
    Oke, soms gebeuren er leipe dingen die niet kunnen maar de context is altijd levensecht.

Ik droom wel degelijk minder door het blowen, maar heb pas een weekje niet geblowt en dromen kwamen (ondanks dat wat ik altijd lees bij een cannabis afkick) niet keihard terug...

20. mandragora

mandragora Badass junkie

Dat moet je me toch eens uitleggen :grin:

21. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Haha, :grin:

Nouuuu, als ik geblowt heb krijg ik daardoor minder zin om te gaan blowen. Snap je ? : p

Zal het is ff editten :openmouth:

22. MP85

MP85 Newbie

Ik ben recent gestopt met blowen, na 8 jaar amper bewust te hebben gedroomd maak ik ze weer mee. En niet zomaar, zelfs als ik wakker word duurt het even voordat ik besef dat ik daadwerkelijk wakker ben en niet meer droom. Het zijn vaak ook nachtmerries ipv. leuke dromen.

Nu vraag ik me eigenlijk af hoe je deze dromen kan trainen. Want als je deze dromen kan trainen en kan beïnvloeden zou het dus ook mogelijk moeten zijn een andere draai aan de droom te geven. Ik wil wel eens zo'n mega realistische droom hebben maar dan over een prettig onderwerp.

If you know what i mean :wink: :tearsofjoy:

23. franx

franx Experimenterende gebruiker

Neem vlak voor het slapen een glas appelsap (echt, zie: http://drugsforum.info/tripreports-ander/mini-tripreport-lucide-dromen-op-appelsap-t7838.html en wat melatonine (drogist) en ondanks blowen mooie en soms ook echte lucide dromen.

24. Marcko

Marcko Belezen gebruiker

Ik droom vaak dat ik een joint rook tijdens mijn dromen of coke gebruik.

25. Fool

Fool Badass junkie

Volgens mij staat dat nogal los van het onderwerp van deze vraag/discussie?

26. GroenRook

GroenRook Newbie

dus .. krijg levendigere/heftigere dromen als je stopt met blowen na bijvoorbeeld 2 jaar vast te hebben gedaan ? :stoned:

27. mandragora

mandragora Badass junkie

ZEKER!

Had het zo'n 12 jaar vast gedaan en toen ik gestopt was schoten die dromen letterlijk de pan uit, super realistisch/helder.

...al is dit mijn ervaring... :grin:

28. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie

Absoluut! Het kan echt heel heftig zijn. Het meest vreemde vond ik nog wel als je gaat snoozen. Als je dan weer voor 9 min in slaap valt kun je nog veel heftigere dromen hebben en dat is een hele vreemde gewaarwording!

Laden...

Deel Deze Pagina