1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Antwoord week 25: roaccutane en drugs

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door Drugs Infolijn, 11 nov 2010.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Trimbos Instituut Professional

Vraag:

Antwoord:

Eigenlijk is het antwoord op deze vraag al gegeven door de forumleden. De combinatie roaccutane (vitamine A zuur) met drugs is inderdaad af te raden. Roaccutane is een vrij heftig middel dat schadelijk kan zijn voor de lever. Dit geldt ook voor XTC en speed.

De combinatie met XTC of speed met roaccutane kan het risico op leverproblemen daarom vergroten. Hierdoor kun je allerlei klachten krijgen. Je zou bijvoorbeeld een vitamine A vergiftiging kunnen krijgen. Dit kan gebeuren doordat de lever de roaccutane door de combinatie niet meer goed kan afbreken waardoor er een te hoge dosering vitamine A in het bloed aanwezig is. Verschijnselen van een vitamine A vergiftiging zijn onder andere hoofdpijn, duizeligheid en braken. Ook kan het door de belasting van de lever gebeuren dat de speed of XTC niet goed wordt afgebroken. Je kunt dan allerlei klachten krijgen die te maken hebben met een te hoge dosis van die middelen in je bloed: hoge bloeddruk, hartkloppingen, hoofdpijn enzovoorts.

Naast deze problemen die samenhangen met overbelasting van de lever, zijn er waarschijnlijk nog andere klachten die de combinatie van roaccutane en speed/XTC zou kunnen opleveren.

Hetzelfde verhaal geldt waarschijnlijk ook voor methylone, maar van methylone is nog niet bekend wat precies de risico's zijn. Dat is sowieso al een reden om het niet te combineren met medicijnen of andere drugs.

Het is niet te zeggen welke combinatie het meest schadelijk is. Het is appels met peren te vergelijken. De combinatie XTC en speed geeft bijvoorbeeld een verhoogde kans op hersenbeschadiging, oververhitting en hoge bloeddruk (hart/herseninfarct). Het zijn heel andere risico's dan de combinatie van roaccutane met drugs en dus niet te vergelijken.

2. Sublimo

Sublimo Badass junkie Tripreporter

Dankjewel, ook al was het niet mijn vraag, ik vind gewoon dat jullie uitleg nog steeds een waardevolle toevoeging is voor dit forum. :)

3. Winehouse

Winehouse Badass junkie

Ik gebruik ook Roa! En drugs.....

4. Lot24

Lot24 Newbie

Hoi,

Bedankt dat ik alsnog zo'n uitgebreid antwoord krijg en dat je ook antwoord geeft op al mijn vragen. Weet nu precies wat de risico's zijn en dat een combi van speed/MDMA en speed/roa niet met elkaar te vergelijken is...Heb hier dus echt wat aan!

Groetjes Lot

5. Russ

Russ Experimenterende gebruiker

Misschien een domme vraag...
    Volstaat het als je bijvoorbeeld LSD, XTC, Coke, of wat dan ook pakt om de dag dat je het neemt (zo wil ik bijvoorbeeld binnenkort trippen op LSD) je roaccutane-kuur over te slaan?

6. Sublimo

Sublimo Badass junkie Tripreporter

Nee, het is een KUUR, onafgebroken. Je mag niet een dag overslaan.

7. kaasbaas

kaasbaas Badass junkie

Dat dus.

Bovendien kan ik me ook voorstellen dat als je alcohol nuttigt bij een roacuttane-kuur de kater hels is. Want de kater komt onder andere omdat je lever dan bezig is met het verwerken van een zware stof (ik weet niet uit mijn hoofd welke) en als je lever dan ook nog de roaccutane-kuur moet verwerken, dan moet het héél hard werken.

Ik neem aan dat het dan ook langer duurt voordat de lever alle alcohol heeft verwerkt.. Kan dit kloppen?

8. Russ

Russ Experimenterende gebruiker

^ Ja, dat staat ook op de bijsluiter dat je best zo weinig mogelijk drinkt tijdens de kuur.

Het probleem is dat die kuur 6 maanden duurt en dat ik niet veel zin heb om zo lang te wachten. Mijn dermatoloog had gezegd dat je het idd zo weinig mogelijk overslaat maar dat als je hem een keertje "vergeet" in te nemen dat dat niet zo'n kwaad kon. Dus, mijn vraag was of mijn lever het wel zou aankunnen moest ik één dag mijn roaccutane "vergeten" en dan LSD pakken.

9. Lot24

Lot24 Newbie

Lijkt mij dat het sowieso beter is om de roaccutane NIET te nemen op de dag dat je ook drugs neemt...De lever doet er 24 uur over om de roa te verwerken...als je drugs+Roa samen neemt is dat een dubbele belasting.

En inderdaad, mijn arts vertelde ook dat 1 keer 'vergeten' geen kwaad kan.

10. Einstein

Einstein Badass junkie

Halveringstijd van Roaccutane is 10-20 uur volgens Wikipedia, zit nogal een grote marge in dus. Bovendien zal ook na 1 dag er nog een hoop (als je pech hebt de helft) van het medicijn in de bloedbaan te vinden zijn. Gebruik dus sowieso zo min mogelijk drugs, en dan bij voorkeur nog diegene die het minst belastend zijn voor de lever (bijvoorbeeld LSD). Alcohol lijkt me niet handig, gezien de totale chaos die dat spul in je lever achterlaat.

11. Sunseed

Sunseed Belezen gebruiker

Ik neem 20 mg, als ik nu 5 dagen voor de datum dat ik wil pakken (oudjaar) stop, tot 3 dagen na nieuwjaar. Is dit dan veilig? Ik begrijp dat mijn kuur hierdoor verstoort geraakt & niet zo effectief is, maar zoals al gezegd is, liever mijn huid dan mijn lever..

12. k00k

k00k Bewuste gebruiker

Is drugs gebruiken belangrijker dan van die acne af te zijn? Nee hé.

Ik zou gwn tot na die 6 maanden wachten. Buiten dat zit er altijd nog wel wat van Roa in je lichaam, ook als je 't 1 dag niet pakt.

Laden...
Vergelijkbare Topics - Antwoord week roaccutane
  1. Drugs Infolijn
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    15.789
  2. Drugs Infolijn
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    30.134