• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

• Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Antwoord week 5 Gevaar van alcohol

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Vraag:

Hele vele mensen drinken geregeld (te) veel alcohol.
We weten allemaal dat dit niet gezond is.
Maar waar ligt de grens van gezond en ongezond volgens trimbos?
En wat doet alcohol met het lichaam, waarom is deze sociaal geaccepteerde drugs zo gevaarlijk?
Antwoord:
De grens tussen gezond en ongezond alcoholgebruik noemt het Trimbos-instituut 'aanvaardbaar alcoholgebruik'. Hiervoor is een advies opgesteld dat is gebaseerd op die van de Gezondheidsraad. Gezonde volwassen mannen wordt geadviseerd niet meer dan 2 standaardglazen alcohol per dag te drinken en gezonde volwassen vrouwen niet meer dan 1 standaardglas. Deze hoeveelheden veroorzaken weinig risico's voor de gezondheid. Wel hebben vrouwen ook bij deze hoeveelheid mogelijk een licht verhoogd risico op borstkanker.

De risico's op korte termijn:

Lichamelijk:
• Versnelde ademhaling en hartslag
• Verhoogde lichaamstemperatuur
• Verminderd pijngevoel
• Verminderde spiercoördinatie, waardoor er gemakkelijk ongelukken ontstaan
• Rood, verhit gelaat
• Verwijde pupillen
• Kans op braken
• Vergrote drang tot plassen
• Vergrote eetlust
• Lallen en praten met dubbele tong.

Bij een hoog promillage alcohol:
• Zuurstoftekort in de hersenen
• Toevallen, black-outs
• Bewusteloosheid
• Coma, en uiteindelijk zelfs het overlijden van het slachtoffer.

Geestelijk:

• Emotionele ontlading
• Spraakzamer
• Verminderde reactiesnelheid
• Loslaten van remmingen (seks/agressie)
• Zelfoverschatting
• Verstoord beoordelingsvermogen, ook in het verkeer
• Verminderde werking van het geheugen
• Minder stress- en pijngevoelens.

Op http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=203 kun je meer lezen over bingedrinken (veel in korte tijd).

De risico's op langere termijn:

Hersenen:
Drinken heeft invloed op alle hersenfuncties. Na het drinken van 1 à 2 glazen werken de hersenen al minder goed dan normaal.
Als je langdurig gemiddeld meer dan 25 glazen alcohol per week drinkt, loop je risico op hersenbeschadiging. Je geheugen gaat achteruit, het denken wordt vertraagd en je kunt je minder goed aanpassen aan nieuwe situaties.
De hersenen werken niet alleen minder goed, ook het volume van de hersenen kan bij overmatige drinkers met wel 15% krimpen.

Korsakov
Jarenlang teveel drinken kan, zeker in combinatie met een tekort aan vitamine B1, leiden tot onherstelbare hersenschade. De meest ernstige vorm is het Korsakovsyndroom.

Lever:

Leververvetting
Al na enkele dagen flink drinken kan leververvetting optreden: een ophoping van vet in de levercellen. Als een ernstige vetlever snel ontstaat, bijvoorbeeld na het gebruik van grote hoeveelheden alcohol in korte tijd, kan de lever gaan zwellen. Dit kan gepaard gaan met pijn, slechte eetlust, misselijkheid, braken en soms geelzucht.

•De lever herstelt zich wanneer gestopt wordt met drinken. Het opgestapelde vet verdwijnt dan weer.
•Na langdurig overmatig gebruik bestaat de kans op leverontsteking (alcoholhepatitis).

Levercirrose
Jarenlang veel drinken kan leiden tot levercirrose. Dit is een aandoening waarbij de normale structuur van de lever meer en meer vernietigd wordt en littekenvorming ontstaat. De lever kan zijn werk niet meer doen, omdat de afbraak van alcohol nu voorgaat op de afbraak van andere giftige stoffen uit het lichaam. Levercirrose ontstaat geleidelijk, is niet te genezen en is vaak dodelijk.

Maag:
Overmatig alcoholgebruik kan het slijmvlies van de maag beschadigen. De binnenkant van de maag is met dit slijmvlies bekleed om de maagwand tegen maagzuur (dat nodig is om voedsel te verteren) te beschermen.
•Ontsteking of maagzweer
Vaak voorkomende klachten bij mensen die door veel drinken last van hun maag hebben, zijn overgeven en maagpijn. Het overgeven van bloed kan duiden op een beschadigd slijmvlies. Langdurig teveel drinken kan uiteindelijk leiden tot een maagvliesontstekking of een maagzweer.
•Maagirritatie door ontwenning
Als je gewend bent om veel te drinken en je stopt of gaat fors minder drinken, dan krijg je meestal last van ontwenningsverschijnselen. Irritatie van de maag hoort tot de normale ontwenningsverschijnselen. Meestal is dit van korte duur. Blijft de maagpijn aanhouden neem dan contact op met je huisarts.

Hart-en bloedvaten
Het drinken van alcohol kan hart- en vaatziekten tot gevolg hebben, zoals hoge bloeddruk, hartritmestoornissen en hersenbloedingen.

Kanker
Het drinken van 3 glazen alcohol per dag of meer verhoogt de kans op kanker van mond en keelholte, het strottenhoofd en de slokdarm.
De kans op deze vormen van kanker is extra groot voor wie zowel drinkt als rookt.
Het risico op borstkanker wordt groter naarmate een vrouw meer drinkt. Zware drinkers hebben bovendien kans op kanker aan de aan de lever en de dikke darm. Mogelijk wordt de kans op borstkanker zelfs al licht verhoogd wanneer een vrouw zich aan de maximale hoeveelheid voor aanvaardbaar alcoholgebruik houdt en 1 glas per dag drinkt.

Lichamelijke afhankelijkheid
•Je lichaam protesteert als je geen alcohol meer drinkt.
•Je krijgt dan last van ontwenningsverschijnselen: transpireren, misselijkheid, slecht slapen en een angstig en gespannen gevoel.
•Het risico bestaat dat je steeds meer gaat drinken om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.

Geestelijke afhankelijkheid
•Je voelt je niet meer prettig zonder alcohol.
•Het verlangen naar alcohol kan zo sterk worden dat je er geen controle meer over hebt.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Drugsenuitgaan zei:
De grens tussen gezond en ongezond alcoholgebruik noemt het Trimbos-instituut 'aanvaardbaar alcoholgebruik'. Hiervoor is een advies opgesteld dat is gebaseerd op die van de Gezondheidsraad. Gezonde volwassen mannen wordt geadviseerd niet meer dan 2 standaardglazen alcohol per dag te drinken en gezonde volwassen vrouwen niet meer dan 1 standaardglas. Deze hoeveelheden veroorzaken weinig risico's voor de gezondheid. Wel hebben vrouwen ook bij deze hoeveelheid mogelijk een licht verhoogd risico op borstkanker.
Als je 2 standaarglazen alcohol per dag drinkt ben je een alcohlieker. Dus dat lijkt me toch niet zo gezond ?

KoxBox

Badass junkie
Sublimo zei:
Drugsenuitgaan zei:
Als je 2 standaarglazen alcohol per dag drinkt ben je een alcohlieker. Dus dat lijkt me toch niet zo gezond ?
Hoezo ben je een alcoholieker als je 2 glazen per dag drinkt?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KoxBox zei:
Hoezo ben je een alcoholieker als je 2 glazen per dag drinkt?
Je lichaam went daar aan. Er zijn genoeg oude mensen die elke avond 2 glazen drinken zonder maar ergens last van te hebben. Tot ze op een dag moeten worden opgenomen in het ziekenhuis voor de een of andere reden, en dan blijkt dat ze afkickverschijnselen vertonen.

Twee glazen per dag is echt verslavend hoor.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Rabbithole zei:
Wel even het onderscheid aangeven tussen lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid dan. :)
Oke, daar heb je een punt. Ik heb het dan voornamelijk over lichamelijke verslaving.

Elohtibbar

Badass junkie
Dat is duidelijk ja. :) Ik vind het altijd maar dubieus om iemand alcoholist te noemen wanneer ie een gemiddelde van 14 glazen alcohol per week drinkt, want je hebt natuurlijk ook mensen die binge-drinken en er in het weekend 14 stuks achterover slaan, en de rest van de week niet. Maar ja, dat soort vage definities hou je altijd. :)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Rabbithole zei:
Dat is duidelijk ja. :) Ik vind het altijd maar dubieus om iemand alcoholist te noemen wanneer ie een gemiddelde van 14 glazen alcohol per week drinkt, want je hebt natuurlijk ook mensen die binge-drinken en er in het weekend 14 stuks achterover slaan, en de rest van de week niet. Maar ja, dat soort vage definities hou je altijd. :)
Ja, het blijft natuurlijke een moeilijke definitie.

Maar iemand die 14 glazen per week drinkt is lichamelijk verslaafd.

En bij mensen die veel in het weekend drinken zal het eerder een geestelijke verslaving worden. Er zit immers ruim 5 dagen tussen elk gebruik. Dat geeft het lichaam wat meer de kans om te recupereren. Maar waar die groep last van krijgt, is dat ze altijd alcohol in het weekend moeten drinken. En dan ben je eigenlijk ook verslaafd, geestelijk dan wel.

Elohtibbar

Badass junkie
Sublimo zei:
Rabbithole zei:
Ja, het blijft natuurlijke een moeilijke definitie.

Maar iemand die 14 glazen per week drinkt is lichamelijk verslaafd.

En bij mensen die veel in het weekend drinken zal het eerder een geestelijke verslaving worden. Er zit immers ruim 5 dagen tussen elk gebruik. Dat geeft het lichaam wat meer de kans om te recupereren. Maar waar die groep last van krijgt, is dat ze altijd alcohol in het weekend moeten drinken. En dan ben je eigenlijk ook verslaafd, geestelijk dan wel.
Ben ik niet met je eens. Iemand die in het weekend alleen drinkt is niet lichamelijk verslaafd (anders zou hij doordeweeks wel afkickverschijnselen krijgen), ook al heeft ie dan een gemiddelde van 2 glazen per dag. En diegene hoeft ook niet geestelijk verslaafd te zijn; je hebt ook zat mensen die een middel veel gebruiken, maar die er op elk moment mee kunnen stoppen. Zoals ik vandaag ook al in een ander topic schreef: je hebt ook mensen die een middel niet zoveel gebruiken maar er zoveel in gedachten mee bezig zijn en er zó naar uitleven dat zij meer afhankelijk zijn dan iemand die het vaker gebruikt (maar er zo mee zou kunnen stoppen). Verslaving is niet te definiëren aan de hand van cijfers: een verslaving moet gedefinieerd worden aan de mate van afhankelijkheid.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Rabbithole zei:
Ik vind het echt een goede verwoording. Het is een onderwerp waar je lang en veel over de definitie's kunt discussiëren.

Maar dat ene zinnetje vat het zo wel een beetje samen, door naar de persoon apart te kijken, naar zijn afhankelijkheid, krijg je volgens mij een uitstekend beeld van zijn situatie. :)

Elohtibbar

Badass junkie
Precies, de één is bij deze hoeveelheid verslaafd, de ander bij die hoeveelheid. Het enige constante wat je over een verslaving kunt zeggen is dat iemand in een hoge mate afhankelijk is van het betreffende middel.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
langeman zei:
Rabbithole zei:
een verslaving moet gedefinieerd worden aan de mate van afhankelijkheid.
Dat is inderdaad netjes gezegd, maar de vraag blijft hoe je dat meetbaar maakt?
Ik denk niet dat je daar een maatstaaf voor kunt maken, dat hangt af van persoon tot persoon.

Vigilante

Wijs gebruiker
Mijn alcoholgebruik is aanvaardbaar.
Dat ga ik van het weekend vieren met een onaanvaardbare dosis alcohol. :beer:

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Goed stuk! Ik mis alleen iets over alcoholvrije dagen? Bij mijn Unity training heb ik geleerd dat je minstens 2 alcoholvrije dagen in de week moet hebben.

langeman

Bewuste gebruiker
Rabbithole zei:
langeman zei:
Rabbithole zei:
een verslaving moet gedefinieerd worden aan de mate van afhankelijkheid.
Dat is inderdaad netjes gezegd, maar de vraag blijft hoe je dat meetbaar maakt?
Zou diegene zonder kunnen? Nee: afhankelijk. Ja: niet afhankelijk.
Dat is toch net iets te makkelijk. Ik snap dat je het idd andersom bedoelde, maar wat je nu zegt klopt niet met je eigen definitie. Je definieert verslaving namelijk aan de mate van afhankelijkheid en niet aan afhankelijkheid op zich.

Elohtibbar

Badass junkie
langeman zei:
Dat is toch net iets te makkelijk. Ik snap dat je het idd andersom bedoelde, maar wat je nu zegt klopt niet met je eigen definitie. Je definieert verslaving namelijk aan de mate van afhankelijkheid en niet aan afhankelijkheid op zich.
Tuurlijk is dat te makkelijk, het was ook een ongenuanceerde uitspraak. :grin: Had even niet zo'n zin om er diep op in te gaan.
Maar toch is de vraag "zou je zonder kunnen?" wel belangrijk voor het definiëren van een verslaving denk ik. Men kan namelijk wel zonder kunnen maar het tóch heel erg missen en er heel erg veel aan denken; dit is in een zekere zin ook een vorm van afhankelijkheid. Afhankelijkheid is breder dan verslaving; ook iemand die geen enkel verdovend middel consumeert kan er afhankelijk van zijn.
Kan iemand echter écht niet zonder (en vertoont hij bijbehorende symptomen: paniekerigheid, liegen, bedriegen, stelen, ontwenningsverschijnselen, woedeaanvallen, ga zo door) is de grens van 'gewone' afhankelijkheid overschreden.
Alsnog is deze definitie zwart-wit en is er nooit één absoluut criterium te geven waaraan je kan bepalen of iemand verslaafd is; verslaafd zijn is een grijs gebied, je bent bij 3 glazen alcohol per dag niet ECHT verslaafd en bij 2 per dag ECHT NIET.
Daarom vond ik het juist belangrijk dat er even werd vermeld dat de definitie van het Trimbos niet absoluut geldend is, juist omdat er geen absolute definitie van te geven is. Ik wilde ook helemaal niet pretenderen dat ik dat wel kon, maar ik wilde juist aangeven dat niemand dat kan. :)

ea.peerdeman

Experimenterende gebruiker
De vraag ging over op welke leeftijd gaat alcohol of middellen je meer beinvloeden,ikzelf denk dat het niet veel uitmaakt ik heb de dood van 36jr meegemaakt alcohol.Mijn zoon 55jr kan er niet mee omgaan en zuipt zich ook dood want wil niet leven.Dat is na drugsmisbruik vanaf 17jr al jaren aan de gang en niet meer te helpen tot hij weer niet te tellen hoevaak weer naar afd.ggz gaat.Dat gaat bij hem snel want hij staat onder toezicht GGZ en nog meer instanties.Poging om van 2 hoog naar beneden te springen bezorgde hem een nw heup.Ik zal het vragen aan mijn tweede zoon,zit nu vast maar weet het wel want is 52jr???

benzzzy

Badass junkie
Je hoeft niet ieder citaat individueel te posten.
Je kunt er meerdere in 1 bericht zetten wat het georganiseerder en leesbaarder maakt.

benzzzy

Badass junkie
Dit zijn geautomatiseerde levels hier kun je niks aan doen.
Je kunt meer posten en dan word je een bewuste gebruiker een badass junkie go on.

Dit betekent niks trek je er niks van aan.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan