Antwoord week 7 MAgnesium bij stimulanten

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door Drugs Infolijn, 8 jul 2010.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Trimbos Instituut Professional

Vraag
    Antwoord
    We kunnen geen wetenschappelijk bewijs vinden dat magnesium de bijwerkingen van stimulerende middelen vermindert. We hebben ook geen mechanisme kunnen vinden dat kan verklaren waarom het zou werken. Het is dus maar de vraag of het advies over magnesium wel klopt. Als er aanleiding zou zijn om te denken dat magnesium bij dit soort klachten helpt, zou het ook toegepast worden bij mensen die door hun medicijnen zenuwtrekken krijgen of parkinsonpatiënten. Bovendien kun je kunt maag-darm problemen krijgen van magnesium. Ook kan het de opname van sommige antibiotica verminderen.

2. Hashja

Hashja Bewuste gebruiker

Ok, interessant, verklaard waarom sommige vrienden inderdaad problemen hiermee hadden.
    In ieder geval erg bedankt voor het antwoord! Maakt toch wel een hoop duidelijk!

Groeten,

3. speedjunky69

speedjunky69 Bewuste gebruiker

mijn ervaring: blij de bekende klapkaak is magnesium niet echt effectief maar in t nuchtere dagelijks leven heb ik gemerkt dat als ik verkrampte schouders heb en ik neem een dosis magnesium gelijk aan of iets meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dat het wel degelijk helpt...

google maar eens magnesium hoofdpijn bij google boekenzoeken daar zul je veel info vinden

4. speedjunky69

speedjunky69 Bewuste gebruiker

t verlaagt de spierspanning en t werkt als NMDA-antagonist zoals ketamine of dxm maar niet zo sterk natuurlijk....ook houd het calciumafgifte/opbouw tegen

calcium=exciterend spierspanningverhogend

magnesium word ook gebruikt bij eclampsia....

http://www.ctds.info/magnesium-migraine.html

5. Tommie_K

Tommie_K Bewuste gebruiker Tripreporter

The British Journal of Anaesthesia
    :

http://bja.oxfordjournals.org/content/1 ... full#ref-6

In dit artikel uit 2009 worden 28 andere artikelen geciteerd die allicht het bekijken waard zijn.

Ik heb eventjes snel iets wetenschappelijks gezocht van voor 2010, maar over het nut van magnesium bij amfetaminegebruik bestond voor mijn gevoel al heel wat langer consensus. Niks kunnen vinden = niet zo heel erg goed gezocht.

Het is bepaald geen get out of jail for free-card, maar toch.

Het Voedingscentrum schrijft o.a. het volgende over Mg (relevantere stukjes opgezocht)
    Goed voor je hart, goed voor de overdracht van prikkels/strekken en samentrekken en goed voor de botopbouw (en tanden). Het lijkt wel De Antipep he? Het beschermt ook je hersenen een beetje, maar da's een lang verhaal op zich en moet men vooral niet als compensatie voor wangedrag gaan rekenen natuurlijk.

OK het zit in veel voedingsmiddelen, zoals volkorenpasta en verse groene bladgroenten, zonnebloempitten, frambozen en soja. Dus alle speedgabbers, sos-nakkers en pillenwausen die dat soort dingen vaak genoeg eten hoeven zich geen zorgen te maken.

Wat de schadelijkheid betreft: teveel magnesium veroorzaakt schijterij. Daarom wordt het ook verkocht als middel tegen obstipatie. Voor de rest kan het niet zo snel kwaad.

200mg MgCitraat als supplement: OK
    400mg MgCitraat als supplement: CAUTION! NOT OK!
    500mg MgCitraat als laxeermiddel: OK

Moet je alleen niet de magnesiumoxide nemen, die neemt je lichaam niet op (yep, de goedkope). Magnesiumcitraat/glycinaat/taureaat etc is beter (yep, de dure, die dus in feit de goedkope is).

Meest indrukwekkende effect met eigen ogen waargenomen (disclaimer: dit is in feite waardeloze anecdotische informatie van een dude op internet met een stomme valse naam, daarom gebruik ik de sprookjesvorm) Er was eens een prins die ooit een prinses had die regelmatig tandenknarste in haar slaap. Dat is een gruwelijk horrorgeluid, vergelijkbaar met vorken op schoolborden enzovoorts. De prinses sliep er dwars doorheen nondedzju, en de prins begon nogal de pest in te krijgen. Oooh, wat moesten ze nu? Toen de prins haar had gevraagd eens 200 mg Mg te nemen voor het slapengaan was het gelijk klaar met de knarsentanderij. Einde.

Overigens zie ik het voedingscentrum als uitermate betrouwbare bron van informatie. Het enige is dat ze adviezen voor mijn gevoel wel erg hoopvol baseren op een situatie waarin je een compleet en gezond voedingspatroon hebt. "Omega 3 visolie bijslikken is nergens voor nodig"...want dat zit al voldoende in de tweemaal verse vette vis die je per week eet. Toch? TOCH??

6. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Daarom heb ik dus een hekel aan meta onderzoeken.

Ik gok dat goede multivitamine tabletten met alle vitamines en mineralen die je nodig hebt, zonder excessen zeker geen kwaad kunnen bij recreatief drugsgebruik. ik heb alleen weinig zin alle relevante publicaties op te gaan zoeken.

7. Tommie_K

Waarom precies?

Kan niet veel kwaad, heeft ook niet zoveel zin.

Vitamines kom je niet tekort. Behalve in de winter misschien een beetje vitamine D, als 't altijd maar donker is en zwaar bewolkt.

Vitamine C aan het eind van je dopefestijn. Tegelijk vitamine C en bijvoorbeeld amfetamine opvreten maakt dat je de helft van die vieze speed gelijk weer uitpiest.

Misschien is dit het moment dat ik kan toegeven dat je verzoek om onderbouwing/bron van laatst een beetje aan het stranden is. Ik kom het wel weer eens tegen, maar ga er niet op zitten wachten. Ik wordt tureluurs van al die onderzoeken die net over iets anders gaan.

8. BlijeChick

BlijeChick Belezen gebruiker

Hoezo denk je dat je alleen in de winter vitamine tekort zal hebben, vitamine D?
    Ik weet van mezelf dat ik lang niet altijd op 2, laat staan 1 stuk fruit per dag kom. Ook niet 200 gr groente per dag (ben klein van stuk dus dat is gewoonweg teveel) en 2 x per week vis doe ik ook niet.

En zo zullen er wellicht meer dingen zijn waardoor je vitamines kunt missen. Dan is het toch juist goed als je een dikke vitaminepil neemt voor drugsgebruik of een aantal weken ervoor de boel een beetje aanvult door vitaminepillen te nemen, eens per week bijvoorbeeld? En ook na gebruim om je herstel te bevorderen?

Ik zie het nut er zeker wel van in!

9. Tommie_K

10. BlijeChick

BlijeChick Belezen gebruiker

Ja precies, ik snap je punt. Weinig aan toe te voegen :smile:

En thanks voor het compliment, blije chick bekt lekker (ofc als in, het klinkt goed, of ik lekker bek is lastig over mezelf te beoordelen) en over her algemeen ben ik een blij en enthousiast persoon :wink:

Lang leve onze welvaart en de kans om tevreden te zijn met hoe je je voelt en wat we hebben. Ik zeg cheers to that!

11. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Vitamine D kun je volgens mij ook uit je dieet halen. maar volgens de GGD is vitamine D tekort eigenlijk alleen te verwachten bij mensen met een exotische huidskleur en/of zwangere vrouwen.

12. Tommie_K

wat vind jij exotisch?

ik zou onder geen beding vitamines uit mijn dieet halen. bedoel je supplementen?

13. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Nee, doodnormale dingen die we allemaal eten namelijk(quote van voedingscentrum):
    wie eet daar nou niks of weinig van? Bak een lekker biefstukje of rollade....

14. Tommie_K

Ik dacht dat je bedoelde "uit je dieet halen" als in "van het menu schrappen", maar dat is nu opgehelderd.

15. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Nu ik dit teruglees vind ik het wel redelijk grappig dat je zelf vitamine D aanmaakt bij blootstelling aan bepaalde frequenties licht, terwijl het in je voedsel juist afbreekt, onder diezelfde omstandigheden.

natuurlijk kan een dood beest(of vet/olie) geen vitaminen meer aanmaken...

met een exotische huidskleur bedoel ik precies wat exotisch betekend trouwens.

16. Tommie_K

Uitheems. Hangt er dus vanaf wie het waar zegt :grin:

Waarom ik er even bij stilstond is vanwege de naam "Engelse ziekte" voor mensen die met ernstig vitamine-D-tekort zijn opgegroeid. Engels = bleekscheterigheid tot kunstvorm verheven, dus dat kon ik niet rijmen met jouw exoten.

Maar inmiddels ben ik erachter gekomen dat aan ons voedsel vitamine D wordt toegevoegd net zoals jodium aan tafelzout. Zoals jij al zo doeltreffend opmerkte. Daarmee is de Engelse ziekte gereduceerd tot een herinnering aan barbaarse tijden en is het erg onwaarschijnlijk dat de Britse Bleekscheet ermee te kampen krijgt.

17. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Ik denk dat ik een keer ergens iets van de ggd gelezen of gezien heb waarin multivitamines en andere supplementen bekeken worden of ze nuttig zijn, en vitamine d was volgens mij vooral nuttig voor zwangere vrouwen en mensen met een donkerder huidskleur in ons klimaat in de winter.

de rest was vrijwel allemaal overbodig, als je een normaal eetpatroon hebt, en gezond bent.

je kon beter op je zout, koolhydraten en verzadigde vetten letten volgens de ggd.

Deel Deze Pagina