Automutilatie

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
Hallo,

De volgende vraag heeft weinig betrekking tot drugs, maar wel tot verslaving, en misschien dat jullie me kunnen helpen.
Iemand uit mijn omgeving is verslaafd aan automutilatie, en ik wil piet (verzonnen naam, maar praat makkelijker) van zijn verslaving afhelpen. Piet wil er zelf ook vanaf, maar voelt toch sterke drang om weer te automutileren. In rustige toestand kan Piet zonder, maar wanneer hij onrustig is, zich klote voelt, of zit te panieken, is automutilatie voor Piet een manier om weer rustig te worden. Piet is door mijn aandringen begonnen met een poging om te stoppen met a.m. Hij heeft het al enkele weken niet meer gedaan, en ik merk ook een vooruitgang bij Piet. In situaties die ik eerder beschreef neigt hij minder naar automutilatie, maar hij heeft nog wel een zeer sterke drang.
Ik heb hier meerdere vragen over:

1). Hoe kan Piet deze drang minder sterk, of dragelijker maken? Iets wat hij tegen zichzelf kan zeggen, of iets wat hem kan afleiden.

2). Hoe kan Piet er voor zorgen dat hij, na bijvoorbeeld een jaar niet meer te hebben geautomutleerd, niet meer terugvalt in zijn verslaving.

3). Hoe kan ik, of een andere buitenstaander, aan Piet merken of zijn drangen voor altijd wegblijven, of dat ze na een lange tijd weer terug kunnen keren, als dit al mogelijk is.

4). Zijn er betere manieren voor Piet om van de verslaving af te komen dan simpelweg niet automutileren?

Ik hoop dat ik de situatie duidelijk genoeg heb geschetst. Verder wil ik eraan toevoegen dat Piet's automutilatie lichamelijk niet gevaarlijk is, zijn verwondingen zijn (vergeleken met andere mensen die automutileren) niet heel ernstig. Toch maakt het dat niet minder erg: hij is geestelijk ongelooflijk verslaafd en zonder ingrijpen wordt het erger.

Ik snap dat dit forum over drugs gaat, en dat mijn vraag daardoor misschien lastiger te beantwoorden is, maar geestelijke verslaving is gewoon een bepaald mechanisme dat zowel bij drugs als bij automutilatie op soortgelijke wijze werkt. Eén ding wat hier níet zou werken is langzaam de dosis verlagen. Er is bij Piet geen sprake van "dosis", het is gewoon wel of niet.

Bedankt voor het lezen, en alvast bedankt voor jullie reacties.

Hislordship

Wijs gebruiker
De drang om het te doen word vanzelf minder.
Afleiding zoeken helpt daarbij maakt niet uit wat voor afleiding.

Je kan er voor zorgen dat ie niet meer terugvalt door er gewoon voor hem te zijn wanneer hij zich klote voelt.

Mocht hij een terugval krijgen dan zul je dit merken aan dat hij depressief stil/terug getrokken is weinig zin hebben om actief te zijn enz.

Of er betere manieren zijn om te stoppen dan cold turkey weet ik niet.
Cold turkey is de beste manier imo.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Dit is iets waarmee hij het beste langs de dokter/psychiater kan gaan denk ik... Sowieso kan jij hem niet helpen er af te komen. Dat moet hij zelf doen namelijk.

Ik heb twee goede vriendinnen die met de littekens van automutilatie rondlopen. Ze deden dit voordat ik hen leerde kennen en veel praten ze er niet over. Wat ik wel weet is dat zij onder professionele behandeling liepen om er van af te komen.

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
Hislordship zei:
De drang om het te doen word vanzelf minder.
Afleiding zoeken helpt daarbij maakt niet uit wat voor afleiding.

Je kan er voor zorgen dat ie niet meer terugvalt door er gewoon voor hem te zijn wanneer hij zich klote voelt.

Mocht hij een terugval krijgen dan zul je dit merken aan dat hij depressief stil/terug getrokken is weinig zin hebben om actief te zijn enz.

Of er betere manieren zijn om te stoppen dan cold turkey weet ik niet.
Cold turkey is de beste manier imo.

ik zal piet zodra ik hem weer spreek vertellen dat de drang minder wordt en dat dit de beste manier van stoppen is. Dan krijgt piet meer motivatie om door te blijven zetten en is het makkelijker voor hem

Flameon

Badass junkie
Automutulatie is een soort van aandacht vragen / iets verwerken.
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
Flameon zei:
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen

Klopt, ik ken de rede waarom hij met automutileren is begonnen, maar deze rede is niet meer van toepassing. Nu is Piet alleen achtergebleven met deze verslaving. Verder weet ik dat Piet nog meer problemen heeft, maar hier help ik hem ook al mee. Professionele hulp is geen goed idee in deze situatie (het spijt me, dat kan ik niet toelichten. Geloof het maar gewoon), dus help ik Piet zelf wel, al is het maar door er voor hem te zijn. Ik probeer zelf hulp te bieden, zodat tussenkomst van professionals niet nodig is. Ik moet zeggen: tot nu toe lukt dit aardig. Het is zwaar, maar zeker niet onmogelijk.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
Ok Kapitein,

Dan zou jij je goed moeten voorlichten wat een mensleijk brein allemaal aankan.
De kans dat jijzelf eindigt als PTSS er is behoorlijk groot als jij Pietje verstijfd in het lauw rode badwater vind.
Ik zou als mens afstand bewaren, mits je een zeer dikke huid hebt.
Borderliners zijn meestal eerder dood dan hun therapie volhoudt.

Maar !!

Als je net zoals ik wel luisterd maar niet absorbeert dan kun je hem wel helpen. ( ik kan dat omdat ik niet normaal ben) Die suicidale dreiging doet mij niets, ik bevorder de gedachte zelfs door diegene uit te dagen en te straffen als ie stiekem even geniet even die glimlach gaf. Het is hier geen pretpark !! This is the house of death en destruction.
Na 6 dagen was ie weer thuis, deze keer gemotiveerd, blij dat hij van mij af was natuurlijk.

Ik ben zo trots op deze doorzetter, net geslaagd voor zijn theorie rij examen B.
Zijn vader heeft mij ontmoet, en ik kon zijn gedachtes lezen, bedankt onbekende voor het terug laten komen van mijn zoon. Maar vooral : Hoe heb jij hem kunnen bereiken terwijl al die instellingen Mentrum Punt P GGZ GGD Jellinek hem niet eens kunnen laten lachen.

Het was heel simpel, ik heb hem laten zien hoeveel hoop er nog is als je 18 bent.
En hoe diep je kan wegzinken in de shit als je mijn voorbeeld volgt. Of als je eenmaal goed aan de heroine zit, of langzaam sterft aan de AIDS.
Het aanschouwen met eigen ogen van een andermans diepe ellende doet vaak wonderen.
Ook ik klamp mij vast aan de mensen die het nog veel slechter hebben.
Dat helpt maar even, want als Piet jou belt en jij ligt net even lekker te neuken dan bel je niet meteen terug. Voor Piet en mij is dat nou net die afwijzing die even te veel was. Wij weten niet beter, of jij zou altijd klaar staan voor ons. Zo merk ik ook dat als ik 1 poging heb gedaan die niet lukt, daarna niemand meer bel. En meteen klaar sta met de bomgordel voor kamikaze op een wijkagent. ( ik weet het, leipe shit ouwe doe is normaal !)

Op zaterdag ochtend op Zondag nacht is er niemand en dat zijn de uurtjes dat wij zelfmutanten jihad strijders en martelaren juist geactiveerd worden door het doemdenken.
Iemand beloven jezelf eerst te melden voor een poging is het zelfde als de verantwoordelijkheid bij hem neer te leggen : Als jij er dan niet bent of niet op neemt dan is het jou schuld.

Borderline en automutulatie is wel te behandelen, meestal geeft de therapeut als eerste op.
Borderliners komen vaak een week niet verdwijnen af en toe, vergeten alles, maken geen huiswerk, en de motivatie is na zoveel teleurstellingen meestal zeer laag.

Succes met Piet, ik ga nu aan de wiet.

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
lysergine25 zei:
Ok Kapitein,

Dan zou jij je goed moeten voorlichten wat een mensleijk brein allemaal aankan.
De kans dat jijzelf eindigt als PTSS er is behoorlijk groot als jij Pietje verstijfd in het lauw rode badwater vind.
Ik zou als mens afstand bewaren, mits je een zeer dikke huid hebt.
Borderliners zijn meestal eerder dood dan hun therapie volhoudt.

Maar !!

Als je net zoals ik wel luisterd maar niet absorbeert dan kun je hem wel helpen. ( ik kan dat omdat ik niet normaal ben) Die suicidale dreiging doet mij niets, ik bevorder de gedachte zelfs door diegene uit te dagen en te straffen als ie stiekem even geniet even die glimlach gaf. Het is hier geen pretpark !! This is the house of death en destruction.
Na 6 dagen was ie weer thuis, deze keer gemotiveerd, blij dat hij van mij af was natuurlijk.

Ik ben zo trots op deze doorzetter, net geslaagd voor zijn theorie rij examen B.
Zijn vader heeft mij ontmoet, en ik kon zijn gedachtes lezen, bedankt onbekende voor het terug laten komen van mijn zoon. Maar vooral : Hoe heb jij hem kunnen bereiken terwijl al die instellingen Mentrum Punt P GGZ GGD Jellinek hem niet eens kunnen laten lachen.

Het was heel simpel, ik heb hem laten zien hoeveel hoop er nog is als je 18 bent.
En hoe diep je kan wegzinken in de shit als je mijn voorbeeld volgt. Of als je eenmaal goed aan de heroine zit, of langzaam sterft aan de AIDS.
Het aanschouwen met eigen ogen van een andermans diepe ellende doet vaak wonderen.
Ook ik klamp mij vast aan de mensen die het nog veel slechter hebben.
Dat helpt maar even, want als Piet jou belt en jij ligt net even lekker te neuken dan bel je niet meteen terug. Voor Piet en mij is dat nou net die afwijzing die even te veel was. Wij weten niet beter, of jij zou altijd klaar staan voor ons. Zo merk ik ook dat als ik 1 poging heb gedaan die niet lukt, daarna niemand meer bel. En meteen klaar sta met de bomgordel voor kamikaze op een wijkagent. ( ik weet het, leipe shit ouwe doe is normaal !)

Op zaterdag ochtend op Zondag nacht is er niemand en dat zijn de uurtjes dat wij zelfmutanten jihad strijders en martelaren juist geactiveerd worden door het doemdenken.
Iemand beloven jezelf eerst te melden voor een poging is het zelfde als de verantwoordelijkheid bij hem neer te leggen : Als jij er dan niet bent of niet op neemt dan is het jou schuld.

Borderline en automutulatie is wel te behandelen, meestal geeft de therapeut als eerste op.
Borderliners komen vaak een week niet verdwijnen af en toe, vergeten alles, maken geen huiswerk, en de motivatie is na zoveel teleurstellingen meestal zeer laag.

Succes met Piet, ik ga nu aan de wiet.

Zoals ik al noemde in mijn eerste post zal Piet niet zo in een bad eindigen (of hoe dan ook, maar ik neem even jouw voorbeeld over), omdat de vorm van automutilatie relatief onschuldig is. En ja ik weet dat het voor de omgeving (lees: ik) zwaar is, maar ik ben wel ontzettend close met Piet. Ik denk dat het een hoop duidelijkheid schept als ik vertel dat Piet mijn vriendin is (de mannelijke naam Piet zal wel anders hebben doen vermoeden). Ik kan ook niet toekijken hoe ze ten onder gaat, dus wil ik Piet helpen. Ik weet dat alles wat ik zie hard op me aankomt, maar ik heb veel meegemaakt. Ook ergere dingen dan dit. Ik heb dit er voor over.

Wel bedankt voor je advies, er staan een hoop zinvolle dingen in ^^. Ik herken het wel wat je over die jongen vertelde. Vaak is het als persoon uit iemands omgeving makkelijker om je in te leven in iemand dan dat het voor een hulpverlener is. Als je close bent accepteert degene met de problemen je eerder als iemand die het beste voorheeft, en ben je veel beter in staat hem of haar te helpen.

EDIT: Er is hier geen borderline in het spel trouwens.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
als er geen Borderline is alleen een verslaving, dan heb je wel kans.
soms is psychotherapie onvermijdelijk, anders stopt het niet.
het kan na jaren zo opduiken vertelde een maat mij nadat hij 7 jaar geen streepkje had gezet.

Ik zou is een boek geven, kijken of ze enthousiast wordt.
Boeken kunnen mensen redden ... sommige zijn niet van toepassing maar dat verhaal over Ed.
Die moet jij misschien als eerste lezen, ik moet het even zoeken.

Bonie

JunkXL

Bewuste gebruiker
Misschien kan piet zich ergens anders op afreageren. En dan zorgen door geestelijk sterker worden als dat. Of de drang weg zal blijven weet ik niet. Mijn ervaring is dat als de persoon in kwestie een andere effectieve manier heeft gevonden om zich uitte daar vaak voortaan zijn emoties in stopt. Toch is er ook een kans dat in de tijden van grote tegenslagen de weg naar het verminken toch makkelijkste is. Probeer piet een alternatief aan te bieden bijvoorbeeld praten, of schrijven als hij het liever niet bloot geeft. Het is in ieder geval wel van belang dat piet zijn gevoelens op een positieve manier weet te uitte. Sta voor piet klaar wanneer je kan en laat weten hoe veel je van hem houd & dat hij heel veel waard is. En in principe is het stoppen er van inderdaad "simpelweg" niet meer automutileren. Maar het om zetten van "de knop" is een weg die vaak moeilijker is te bewandelen.

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
Relatie is inmiddels voorbij. Ex vriendin krabt er weer lustig op los. 'k vind het vreselijk maar ik zal het toch maar moeten accepteren. En tot zo ver de laatste update.

Lavalamp

Bewuste gebruiker
KapiteinPinda zei:
Relatie is inmiddels voorbij. Ex vriendin krabt er weer lustig op los. 'k vind het vreselijk maar ik zal het toch maar moeten accepteren. En tot zo ver de laatste update.

Ah vreselijk......

Sterkte

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Dit is iets wat het beste met professionele hulp opgelost kan worden. Eén tip die ik wel heb: als hij echt de drang heeft om te automutileren en hij kan die drang niet negeren. Laat hem dan een elastiekje om zijn pols binden en dat tegen zijn pols laten schieten. Een ander trucje is ijsblokjes fijn knijpen in je hand. Op die manier kun je toch automutileren en heb je alle gewenste effecten van de automutilatie, maar je voorkomt blijvende schade en littekens.

Ah lees nu pas je laatste bericht. Helaas dat t zo is gelopen. Jij hebt in ieder geval je best gedaan om te helpen.

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
Dione zei:
Dit is iets wat het beste met professionele hulp opgelost kan worden. Eén tip die ik wel heb: als hij echt de drang heeft om te automutileren en hij kan die drang niet negeren. Laat hem dan een elastiekje om zijn pols binden en dat tegen zijn pols laten schieten. Een ander trucje is ijsblokjes fijn knijpen in je hand. Op die manier kun je toch automutileren en heb je alle gewenste effecten van de automutilatie, maar je voorkomt blijvende schade en littekens.

Ah lees nu pas je laatste bericht. Helaas dat t zo is gelopen. Jij hebt in ieder geval je best gedaan om te helpen.

Ja die trucjes had ik al van gehoord, maar toch bedankt hoor :). Nouwja in feite ben je met die trucjes nog wel je verslaving in stand aan het houden, maar verander je alleen de gevolgen ervan. Op zich is de lichamelijke schade (nu nog) beperkt, maar de geestelijke verslaving wel erg groot.

Nouwja, ik heb mijn best gedaan en ik denk niet dat ik er nog veel tijd en moeite in ga steken...

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Je houdt inderdaad de verslaving in stand, daarom is professionele hulp ook gewenst. Maar je kunt op die manier wel ergere schade voorkomen tot dat je er met hulp vanaf kunt komen.

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
Dione zei:
Je houdt inderdaad de verslaving in stand, daarom is professionele hulp ook gewenst. Maar je kunt op die manier wel ergere schade voorkomen tot dat je er met hulp vanaf kunt komen.

Klopt zeker. Nouwja, ik denk dat het met die schade wel losloopt als ik heel eerlijk moet zijn.

sebatian

Bewuste gebruiker
Bij het pijnigen van het eigen lichaam komt het verslavende hormoon endorfine vrij, werkt dus in feite verslavend en kan euphoric werken.
Bij vrienden/kennissen ook meegemaakt met messen zichzelftoetakelen, of met andere scherpe voorwerpen; vaak in verband met andere verslaving maar hoeft niet perse, of zichzelf met hoofd tegen muur aanslaan tot bloedens toe; heb wel theorieen maar denk elk individu anders, psychologisch probleem wordt vertaalt in lichamelijk, kan ook met medicijn gebruik te maken hebben, of stoornis. Voor mijn gevoel denk eerste stap verslaving aan te pakken tenminste als hij dat wilt, en oorzaken en rest komt later wel, denk heeft wel hulp nodig.

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
sebatian zei:
Bij het pijnigen van het eigen lichaam komt het verslavende hormoon endorfine vrij, werkt dus in feite verslavend en kan euphoric werken.
Bij vrienden/kennissen ook meegemaakt met messen zichzelftoetakelen, of met andere scherpe voorwerpen; vaak in verband met andere verslaving maar hoeft niet perse, of zichzelf met hoofd tegen muur aanslaan tot bloedens toe; heb wel theorieen maar denk elk individu anders, psychologisch probleem wordt vertaalt in lichamelijk, kan ook met medicijn gebruik te maken hebben, of stoornis. Voor mijn gevoel denk eerste stap verslaving aan te pakken tenminste als hij dat wilt, en oorzaken en rest komt later wel, denk heeft wel hulp nodig.

ja daar ben ik het wel mee eens. Die wonden genezen na een tijdje wel. Zolang het maar geen hele bizarre vormen aan gaat nemen natuurlijk...

Het heeft inderdaad te maken met een hele verzameling psychologische aspecten, die niet allemaal zo 1 2 3 zijn op te lossen. Dan kan nog wel worden gezorgd dat iemand niet meer op deze manier op zoek gaat naar uitvluchten, maar zijn of haar problemen onder ogen ziet, en er wat tegen wil ondernemn.

Angramar Temenos

Badass junkie
Flameon zei:

Niet persé. Je kan het ook doen om *iets* te voelen en je er verder dood voor schamen, lange mouwen dragen etc.

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
Angramar Temenos zei:
Flameon zei:

Niet persé. Je kan het ook doen om *iets* te voelen en je er verder dood voor schamen, lange mouwen dragen etc.

Hier is het meer uitvluchten zoeken. Als het tegenzit, als de stress even teveel wordt, weer aan de AM gaan. Maarja, ik denk niet dat dat veel met aandacht vragen te maken heeft, eerder met de verslaving. Er ging wel het een en ander aan vooraf, maar dat is al lang geleden. Er valt inderdaad niet veel te zien van de buitenkant (littekens enzo).

Maar ach, ik spreek deze persoon nog amper, en kan er weinig meer aan doen. Toch is dit wel een interessant topic omdat ik vast niet de enige persoon ben die hier op wat voor manier dan ook te maken krijgt.

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Angramar Temenos zei:
Flameon zei:

Helemaal mee eens. Toen ik automutileerde deed ik dat absoluut niet voor de aandacht. Ik wilde niet dat iemand het zag. Probeerde het ook altijd zo goed mogelijk te verbergen. Voor mij was het puur zo dat de lichamelijke pijn een verademing was. Een uitvlucht om even geen geestelijke pijn te hoeven voelen. Lichamelijke pijn vind ik veel beter te handelen. Door automutilatie kon de lichamelijke pijn tijdelijk de geestelijke pijn verdringen en hoefde ik daar dus even niet mee bezig te zijn.

Vermeersch

Experimenterende gebruiker
KapiteinPinda zei:
Hallo,

De volgende vraag heeft weinig betrekking tot drugs, maar wel tot verslaving, en misschien dat jullie me kunnen helpen.
Iemand uit mijn omgeving is verslaafd aan automutilatie, en ik wil piet (verzonnen naam, maar praat makkelijker) van zijn verslaving afhelpen. Piet wil er zelf ook vanaf, maar voelt toch sterke drang om weer te automutileren. In rustige toestand kan Piet zonder, maar wanneer hij onrustig is, zich klote voelt, of zit te panieken, is automutilatie voor Piet een manier om weer rustig te worden. Piet is door mijn aandringen begonnen met een poging om te stoppen met a.m. Hij heeft het al enkele weken niet meer gedaan, en ik merk ook een vooruitgang bij Piet. In situaties die ik eerder beschreef neigt hij minder naar automutilatie, maar hij heeft nog wel een zeer sterke drang.
Ik heb hier meerdere vragen over:

1). Hoe kan Piet deze drang minder sterk, of dragelijker maken? Iets wat hij tegen zichzelf kan zeggen, of iets wat hem kan afleiden.

2). Hoe kan Piet er voor zorgen dat hij, na bijvoorbeeld een jaar niet meer te hebben geautomutleerd, niet meer terugvalt in zijn verslaving.

3). Hoe kan ik, of een andere buitenstaander, aan Piet merken of zijn drangen voor altijd wegblijven, of dat ze na een lange tijd weer terug kunnen keren, als dit al mogelijk is.

4). Zijn er betere manieren voor Piet om van de verslaving af te komen dan simpelweg niet automutileren?

Ik hoop dat ik de situatie duidelijk genoeg heb geschetst. Verder wil ik eraan toevoegen dat Piet's automutilatie lichamelijk niet gevaarlijk is, zijn verwondingen zijn (vergeleken met andere mensen die automutileren) niet heel ernstig. Toch maakt het dat niet minder erg: hij is geestelijk ongelooflijk verslaafd en zonder ingrijpen wordt het erger.

Ik snap dat dit forum over drugs gaat, en dat mijn vraag daardoor misschien lastiger te beantwoorden is, maar geestelijke verslaving is gewoon een bepaald mechanisme dat zowel bij drugs als bij automutilatie op soortgelijke wijze werkt. Eén ding wat hier níet zou werken is langzaam de dosis verlagen. Er is bij Piet geen sprake van "dosis", het is gewoon wel of niet.

Bedankt voor het lezen, en alvast bedankt voor jullie reacties.

Je moet ervoor zorgen dat je maat je 110 procent vertrouwd zonder dat je hem gaat overweldigen (heel belangerijk) begin met kleine gesprekjes over hoe hij het allemaal ziet en begin die gesprekjes langzaam op te bouwen ( met als einddoel over die automutilatie te praten) en toon in ieder geval altijd begrip en toon dat je hem begrijpt waarom hij het doet, ook als je je er totaal niet in kan vinden. Achter een tijdje als hij weet dat hij je kan vertrouwen zal hij vanzelf het zeggen dat het hem niet gaat en dan moet je met hem er een gesprek mee voeren. Als hij niet wil, probeer toch een beetje tot hem door te dringen en het gesprek aan te moedigen. Over wat de nadelen zijn over A.M (bv: ziektes en verminking voor de rest van je leven) Dat hielp bij mij altijd. Maar mensen verschillen maar ik zou het toch proberen. PRATEN EROVER IS DE OPLOSSING !! Maar alles wat hij je verteld hou het voor jezelf, zeg nooit iets door tegen iemand anders en begin nooit over iets tegen hem waar hij moeite bij gehad heeft om het te vertellen aan je en laat hem er zelf weer over beginnen. Ik zelf ben ook iemand die gesneden heeft en ik heb altijd op mijn beste vriend kunnen rekenen. Dat was een grote steunpilaar en ik heb nu al meer dan een jaar en een half niet meer geautomutileerd !! Help je maat zoals je wilt doen, dat is echt heel nobel van je !! Maar verlies zijn vertrouwen niet of laat hem niet in de steek want anders zou het kunnen dat hij wel eens dieper in de put zakt dan ooit tevoren en fatale snijwonden aanbrengt.

Grtz Vermeersch ( laat me iets weten over de vooruitgang)

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
Oh praten was het probleem niet, en zoals ik eerder heb gepost is er geen sprake van vooruitgang. Ik heb bijna geen contact meer, ik heb er voor gezorgd dat persoon in kwestie het is gaan aankaarten zodat er hulp komt wanneer dit echt nodig is.

Toch bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren :wink:

Vermeersch

KapiteinPinda zei:
Oh praten was het probleem niet, en zoals ik eerder heb gepost is er geen sprake van vooruitgang. Ik heb bijna geen contact meer, ik heb er voor gezorgd dat persoon in kwestie het is gaan aankaarten zodat er hulp komt wanneer dit echt nodig is.

Klinkt grof in de oren maar is het geen oplossing om hem te laten colloceren? Via zijn ouders of via de politie? Tis maar eens zeggen he.
Want als ek zo hoor is het echt erg, veel te erg. Hij gaat eens wat meemaken en kdenk ook dat je dat niet wilt he

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
Vermeersch zei:
KapiteinPinda zei:

Klinkt grof in de oren maar is het geen oplossing om hem te laten colloceren? Via zijn ouders of via de politie? Tis maar eens zeggen he.
Want als ek zo hoor is het echt erg, veel te erg. Hij gaat eens wat meemaken en kdenk ook dat je dat niet wilt he

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar gezien de situatie en de manier waarop het contact momenteel verloopt kan het me niet bijster veel meer schelen...

Vermeersch

KapiteinPinda zei:
Vermeersch zei:
KapiteinPinda zei:

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar gezien de situatie en de manier waarop het contact momenteel verloopt kan het me niet bijster veel meer schelen...

Azo ja, maar ja, hij is toch een maat geweest! tis mss de reden waarom hij zo raar doet tegen je of geen contact meer legt omdat hij zodanig in zichzelf gekeerd is?????

scorpioaddict

@ lysergine25: Wil je niet zo zwart wit doen over borderliners, ben er zelf een heb therapie gehad en afgemaakt en ben nu Symptoomvrij, d.w.z. ik heb het onder controle ik vroeger zelf ook aan automutileren, voor mij was dit geen vorm van aandacht vragen het was een vervanging de psychische pijn was zo intens dat ik het alleen kon vervangen met fysieke pijn. Ik werd er rustig van. De laatste keer dat ik het heb gedaan is nu zes jaar geleden.

@kapitein pinda: jammer dat het contact verloren is gegaan anders als hierboven is beschreven kunnen mensen elkaar wel degelijk helpen. Professionele hulp is altijd aan te raden maar die zijn er niet na 5 uur. Verder zou je hem de tip kunnen geven naar de NA (narcotics anonymous) te gaan daar kan je terecht met alle verslavingen.

Groet
Roger :rock:
(p.s. een borderliner is wel degelijk te helpen en niet iedereen die gemutileerd is een borderliner en andersom.)

Vermeersch

p.s. een borderliner is wel degelijk te helpen en niet iedereen die gemutileerd is een borderliner en andersom.)[/quote]

Voila, iemand die ook goed weet over wat hij praat :wink:
Respect...

Flameon

Badass junkie
Vermeersch zei:
p.s. een borderliner is wel degelijk te helpen en niet iedereen die gemutileerd is een borderliner en andersom.)

Dat laatste klopt, maar dat iedere borderliner wel degelijk te helpen is niet correct. Ik ken via mijn werk genoeg borderliners, en er zijn er die te helpen zijn maar er zijn er ook genoeg waar geen land meer te bezeilen is .... ongeveer 20 procent is niet te helpen helaas. Dit zijn ook vaak de borderliners die naar drugs drank mannen/vrouwen snakken en pakken

TokoBali2

Belezen gebruiker
Mijn ma (werkt in de verslavingszorg) vindt borderliners in ieder geval de moeilijkste cliënten. Schijnen hele moeilijke, vervelende mensen te zijn die bijzonder moeilijk te helpen zijn.

Chris Pontius

Badass junkie
TokoBali2 zei:
Mijn ma (werkt in de verslavingszorg) vindt borderliners in ieder geval de moeilijkste cliënten. Schijnen hele moeilijke, vervelende mensen te zijn die bijzonder moeilijk te helpen zijn.

Parawijven :rock:
Ken je leuke relaties mee hebben. :rolleyes:

scorpioaddict

KapiteinPinda zei:
nog een keer mensen
Het gaat niet om borderline

Ok rustig aan:
-Het kan inderdaad zijn dat hij/zij erg manipulatief is en met minimale schade maximale aandacht wil trekken. (ook een beetje anti-sociaal).
-Of hij/zij lijd echt veel aan psychische pijn en is dit een vorm van zelfmedicatie (niet de beste en kort van duur, plus de pijngrens wordt hoger dus zal hij/zij zal steeds dieper moeten.
-Of het is dwangmatig compulsief en hij/zij kan niet anders en dus ook niet stoppen zonder een vorm van therapie en medicatie.

Opties:
-Loslaten en ga genieten van je eigen leven.
-Interventie met vrienden en kennissen.
-Advies geven en niks meer.
-Doorgaan op dezelfde weg.

Ik heb de wijsheid niet in pacht hierboven staat mijn mening welke niet professioneel is danwel uit literatuur komt.

Hoop dat jullie er uit komen.

scorpioaddict sober and clean :rock:
NA for Live

Bovenaan