Ayahuasca ceremonies organiseren strafbaar?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Patricio77

Experimenterende gebruiker
Hi mensen,
Vroeg mij af of iemand hier de recente discussie over ayahuasca ceremonies volgt. Er is zijn door een recente zelfmoord van iemand die dag dag er voor ayahuasca had gebruikt (volgens de media ayahuasca maar volgens de organisatie Iboga) nu opeens gemeenten die maatregelen nemen. De gemeente Eersel heeft de locatie gesloten en ook de burgemeester van Arnhem en andere gemeenten doen onderzoek om ceremonie locaties/organisaties te sluiten.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ayahuasca staat op de harddrugslijst en is strafbaar, maar de ceremonies worden al jaren gedoogd, er komen meer organisaties bij en er is vaak goede begeleiding. Moet het organiseren van ayahuasca ceremonies worden verboden en moeten het OM en de politie actief vervolgen? Of moet het gelegaliseerd worden, met meer regels voor veilige ceremonies en bijv een keurmerk?

Blijft een vreemde gang van zaken, politie invallen en burgemeesters die locaties sluiten voor een plantje uit de Amazone wat al duizenden jaren inzichten en heling geeft. En wat gewoon in de smart shops te koop is, zodat je er zelf thuis thee van kunt koken voor nog geen twintig euro (zelf gedaan, is wel vier uur koken maar dan heb je ook wat).

Ben benieuwd wat jullie vinden.

Bee

Belezen gebruiker
Het toont voor mij vooral aan hoe krom de wetgeving in elkaar zit. Ik kan er een heel monoloog over houden maar kort samengevat; mij maak je niet wijs dat de regulatie van drugs gebaseerd is op de schadelijkheid ervan. Als dat wel zou was zou de opiumwet er waarschijnlijk wel anders uit zien. Iedere kans om middelen de grond in te trappen wordt genomen, en hoe vaker dit gebeurt hoe groter het wantrouwen en de vooroordelen uit de maatschappij worden.

Patricio77

Ha Bee, helemaal mee eens, de wetgeving strookt totaal niet met de praktijk. Zeker psychedelica (lsd, truffels, paddo's en aya) maar ook bijv mdma, 2cb etc zou vrij verkrijgbaar moeten zijn. Genoeg mensen die dit op een goede manier gebruiken zonder al te veel schade. Met cocaïne etc vind ik lastiger, heb zelf gemerkt hoe verslavend dat kan zijn, zelfs al na een paar keer gebruik.
Ayahuasca is voor mij wel een klasse apart qua intensiteit en spirituele beleving, ik hoop dat de ceremonies gewoon gedoogd blijven of zelfs legaal worden.

acht.zes

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Ayahuasca is enorm booming geworden de laatste paar jaar, en heeft een heel hip imago gekregen, vooral onder de steeds groter wordende groep nieuw-spirituelen.

Tot mijn grote verbazing werd opsporing/vervolging volkomen genegeerd door de instanties hoewel het spul wel op liist 1 van de opiumwet stond. Tot het dus onlangs fout ging en er iemand zelfmoord pleegde na het bijwonen van zo'n ceremonie en nu lijkt het er op dat er wl een stuk kritischer naar wordt gekeken.

Overigens had die man geen Ayahuasca genomen zoals de media hadden vermeld, maar Ibogaine. Maar Ayahupasca heeft wel flinke imagoschade geleden door dit incident.

Dat het aan de Ibogaine lag kan je trouwens niet zeggen. Was de man niet goed bij zijn hoofd geworden van de Ibogaine, of was de man al niet goed bij zijn hoofd en had de ibogaine daar niet mee geholpen?

Laatst bewerkt:

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Helemaal eens met @Bee dat de wetgeving wat betreft drugs erg krom is en weinig te maken heeft met de schadelijkheid van drugs. Ik denk dat in ieder geval de psychedelica en tot op zekere hoogte mdma echt niet thuishoort op de lijst met zwaar veboden middelen. Legalisatie is volgens mij de enige logisch oplossing!

vrij verkrijgbaar moeten zijn
Ik zou het alleen niet "vrij verkrijgbaar" noemen. Dat geeft de indruk dat je LSD naast de paracetamol ligt in het kruidvat. Volgens mij zou "streng gereguleerd maar legaal beschikbaar" een beter uitgangspunt zijn.

Tot mijn grote verbazing werd opsporing/vervolging volkomen genegeerd door de instanties hoewel het spul wel op liist 1 van de opiumwet stond. Tot het dus onlangs fout ging en er iemand zelfmoord pleegde na het bijwonen van zo'n ceremonie en nu lijkt het er op dat er wl een stuk kritischer naar wordt gekeken.
Dat heeft mij ook enorm verbaasd ja. Als ik me goed herinner is er ook wel eens onderzoek naar gedaan of er niet meer handhavend opgetreden moest worden. De conclusie was toen dat er, mede door het zeer lage aantal incidenten, niet echt een reden voor handhavend optreden was.

Heel jammer dat er niet wat algemener onderzoek gedaan wordt naar hoeveel mensen psychedelica gebruiken en hoe weinig incidenten er eigenlijk maar mee gebeuren. Dan zouden we de politiek misschien kunnen bewegen om op basis van ratio te beslissen ipv overspannen te reageren op elk afzonderlijk incident.

Jmths

Wijs gebruiker
Tripreporter
Tot het dus onlangs fout ging en er iemand zelfmoord pleegde na het bijwonen van zo'n ceremonie en nu lijkt het er op dat er wel een stuk kritischer naar wordt gekeken.
Er pleegt vrijwel dagelijks iemand zelfmoord gerelateerd aan benzodiazepine gebruik.

Wanneer gaan ze die rommel nou eens onder de opiumwet plaatsen.

Patricio77

Helemaal eens met @Bee dat de wetgeving wat betreft drugs erg krom is en weinig te maken heeft met de schadelijkheid van drugs. Ik denk dat in ieder geval de psychedelica en tot op zekere hoogte mdma echt niet thuishoort op de lijst met zwaar veboden middelen. Legalisatie is volgens mij de enige logisch oplossing!

Ik zou het alleen niet "vrij verkrijgbaar" noemen. Dat geeft de indruk dat je LSD naast de paracetamol ligt in het kruidvat.

Heel jammer dat er niet wat algemener onderzoek gedaan wordt naar hoeveel mensen psychedelica gebruiken en hoe weinig incidenten er eigenlijk maar mee gebeuren. Dan zouden we de politiek misschien kunnen bewegen om op basis van ratio te beslissen ipv overspannen te reageren op elk afzonderlijk incident.
Er wordt steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar psychedelica, maar dan in een gecontroleerde setting. Zie oa www.stichtingopen.nl en ook het boek 'Verruim je Geest' van Michael Pollan (201:sunglasses:. Er zijn een aantal universiteiten, ook in Nederland, die de laatste jaren op kleine schaal weer onderzoek zijn gestart naar positieve effecten van psychedelica bij PTSS, depressie en mensen die ongeneeslijk ziek zijn.
Maar ja eens er zou ook meer onderzoek moeten komen naar gebruik van psychedelica in thuissituaties, op feesten etc. Juist met een positieve insteek ipv proberen iedereen te vervolgen die het gebruikt

Bovenaan