Handboek Basis handleiding voor gebruik psychedelica

Psychonaut123

Experimenterende gebruiker
Voor de newbies, beschrijf ik hieronder een beknopte handleiding voor het gebruik van psychedelica. Aangezien ik niet geheel onervaren ben met entheogenen, en deze zowel verantwoord en onverantwoord heb gebruikt, heb ik besloten mijn kennis te delen. Dus alleen voor degenen die niet goed weten hoe deze middelen te gebruiken. Niets nieuws onder de zon, maar beknopt zodat je het niet vergeet.

De eerste basisregel is simpel: gebruik alleen een middel wanneer je goed in je vel zit.
De volgende regels dient men in acht te nemen:
  • Trek makkelijke, losse kleding aan, zoals een trainingsbroek en t-shirt, fleece. Spijkerkleding e.d. zullen oncomfortabel aan voelen. Schoenen uit. --> Schone kleding. Heb je zweetsokken zonder dat je er bewust van was, en je trip zal over je zweetsokken gaan, :tearsofjoy:
  • Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden, dus mobiel uit, deuren op slot, gordijnen dicht.
  • Zorg ervoor dat je de dagen ervoor en erna geen belangrijke afspraken hebt.
  • De setting: verduisterd, paar kaarsjes aan (in windlichten...), wierook, rustige muziek (of wat je zelf prefereert), matras op de grond. Schone, opgeruimde omgeving. Wat licht verteerbaars in je koelkast, wat vruchtensap.

De voorbereiding: Zorg ervoor dat je de dagen ervoor rust hebt (en erna). Wandelen in de natuur, een leuke film, een goed boek lezen etc.

Een boek waarin je schrijft wat je motivatie is om het middel te gebruiken, wat je ermee wilt bereiken. Vrij schrijven, wat er maar in je op komt, zoals zorgen, waar je mee zit, waar je aan wilt werken, of onderzoeken, noem maar op. Hiermee stuur je de reis al van te voren. Hou je boek bij de hand, zodat je evt. inzichten kunt opschrijven.

De middelen:
  • Salvia; begin altijd met een laag extract, (5x) zorg ervoor dat je comfortabel zit. Ik meldt dit er maar even erbij, omdat het merendeel afhaakt na een te sterke ervaring.
  • Paddo's; goed te gebruiken in de natuur, maar thuis kan ook. --> Men zegt dat de equadoriaanse geprefereerd wordt, maar dat lijkt me persoonlijk. Duik i.i.g. niet onder invloed een donker bos in. Vermijd drukke omgevingen zoals de stad.
  • Ayahuasca: Goed alleen of met z'n tweeen te gebruiken hoor, maar neem bovenstaande in acht. Bijv. Caapi en cabrerana zijn de moeite waard, maar dat is mijn mening. kook lang, (4 uur x 2) dus meerdere malen. Heb de goedkopere varianten ook geprobeerd maar pakte toch anders uit. En dan: neem om de zoveel tijd een sip, dan vermijd je het kotsen. Neem twee halve doseringen. Je kunt de twee planten bij elkaar in een kop doen. En vergeet die zogenaamde "workshops", zakkenklopperij is het.
  • Over andere middelen kan ik weinig zeggen, daar heb ik nog geen ervaring mee, maar ik laat nog van me horen. :sunglasses:

En dan: test altijd hoe gevoelig je voor een middel bent, en neem dus niet in een keer teveel.
Plus: let op het tijdstip wanneer je het middel neemt. Gebruik je het om 11/12 uur 's nachts, dan ben je tot de volgende ochtend wakker.

Ben ik nog wat vergeten? Vul het maar aan.
:rolleyes: Asjoe :wave: :smoke:

gandwarf777

Belezen gebruiker
Hoelang duurt het effect van ayahuasca? En als je het vergelijkt met paddos, wat is dan het verschil in effect? van paddos staat het me niet zo aan dat ik er vaak een koud en homeless gevoel van krijg en ook heb ik vaak last van restles leg syndroom onder invloed van paddos.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
*Sticky gemaakt handige handleiding*
gandwarf777 zei:
Hoelang duurt het effect van ayahuasca? En als je het vergelijkt met paddos, wat is dan het verschil in effect? van paddos staat het me niet zo aan dat ik er vaak een koud en homeless gevoel van krijg en ook heb ik vaak last van restles leg syndroom onder invloed van paddos.

Afhankelijk van de dosering duurt de ervaring 2 tot 6 uur. Men ziet felgekleurde caleidoscopische geometrische structuren en beleeft droomachtige visioenen. Misselijkheid en braken treden bijna altijd op

Het verschil is zover ik weet vooral dat het anders werkt in je brein de ene krijgt gigantische mindfucks van paddo's terwijl andere dat met ayahuasca hebben.

Paddo's:
Versterking van prettige gevoelens en zintuigen.
Lacherig (lachkick)
Muziek klinkt, anders, dieper, meeslepender
Kleuren intenser
Voorwerpen e.d. vervormen, golven
Opgaan in gedachten
Een ontspannen, opgewekt, energiek, high gevoel.
Ervaren van gevoelens waar je je normaal niet bewust van bent.
Visuele hallucinaties

Ayahuasca
Eenheid met de omgeving
ego-loss
verbondenheid met het universum
euforie
vredigheid
verdoving
sterke visuele vertoningen
veranderingen in ruimte en tijdsbeleving

Hopelijk heb je hier wat aan.

Psychonaut123 zei:
De volgende regels dient men in acht te nemen:
- Trek makkelijke, losse kleding aan, zoals een trainingsbroek en t-shirt, fleece. Spijkerkleding e.d. zullen oncomfortabel aan voelen. Schoenen uit. --> Schone kleding. Heb je zweetsokken zonder dat je er bewust van was, en je trip zal over je zweetsokken gaan, :tearsofjoy:
- Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden, dus mobiel uit, deuren op slot, gordijnen dicht.
- zorg ervoor dat je de dagen ervoor en erna geen belangrijke afspraken hebt.
- De setting: verduisterd, paar kaarsjes aan (in windlichten...), wierook, rustige muziek (of wat je zelf prefereert), matras op de grond. Schone, opgeruimde omgeving. Wat licht verteerbaars in je koelkast, wat vruchtensap.

De voorbereiding: Zorg ervoor dat je de dagen ervoor rust hebt (en erna). Wandelen in de natuur, een leuke film, een goed boek lezen etc.
Een boek waarin je schrijft wat je motivatie is om het middel te gebruiken, wat je ermee wilt bereiken. Vrij schrijven, wat er maar in je op komt, zoals zorgen, waar je mee zit, waar je aan wilt werken, of onderzoeken, noem maar op. Hiermee stuur je de reis al van te voren. Hou je boek bij de hand, zodat je evt. inzichten kunt opschrijven.

Totaal mee eens. :wink:

Psychonaut123 zei:
De eerste basisregel is simpel: gebruik alleen een middel wanneer je goed in je vel zit.

Dit hoeft niet te letterlijk genomen worden. Ook als je af en toe een beetje down bent kan je echt reuze lekker trippen maar andersom ook, iemand die altijd hyper-vrolijk is kan bad gaan. Als je zwaar depressief bent of suïcidaal dan kan het inderdaad wel goed mis gaan. Maar als je niet altijd vrolijk bent zou ik me niet teveel zorgen maken, iedereen voelt zich wel eens een beetje kut. De volgende verbanden doen er volgens mij meer toe.

Controle

Een controle freak zal ik niet aanraden te trippen. Je kan controle verliezen zowel zintuiglijk als geestelijk, wees hier op voorbereid en probeer er al het schone van in te zien. Dus als je teveel denkt dan is dat maar zo, probeer daar op in te gaan en het juist interessant te vinden want dat is het, je leert van die gedachten.

Kortom chillen, niet stressen. Je hebt nou eenmaal die shit genomen en je bent er raar van, dus kan je er maar beter het beste van maken! Nuchter word je toch niet!

Er zijn natuurlijk een aantal dingen die je wel kan veranderen en dat is de setting. Als je abnormaal zuur word van een film of nummer dan zet je of een andere op of je zet het af.

Zelfconcept

Wat voor baan of studie je ook hebt. Hoeveel geld, hoe knap etc. etc. Je zal hier geen krachten uit kunnen halen tijdens een trip. Sterker nog je komt erachter dat dit soort zaken er helemaal niet toe doen(je kan zelfs vergeten wie je bent). Als je dit accepteert dan zal je als het ware oplossen in het universum. En je zult liefde voelen voor alles en iedereen, een aanrader ten zeerste dus!! :hearteyes:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Bedankt hiervoor! Ga ik zeker nog een keer doorlezen wanneer het zover is :)

Ruud

Experimenterende gebruiker
Een paar benzo's achter de hand hebben kan ook handig zijn, vooral als er mensen meetrippen die hier geen of weinig ervaring mee hebben.

Ze gewoon hebben liggen kan dan voor diegene al genoeg geruststelling zijn.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ruud zei:
Een paar benzo's achter de hand hebben kan ook handig zijn, vooral als er mensen meetrippen die hier geen of weinig ervaring mee hebben.

Ze gewoon hebben liggen kan dan voor diegene al genoeg geruststelling zijn.
Klopt, je hoopt het niet nodig te hebben maar kan erg goed van pas komen als iemand bad gaat.

Bovenaan