• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Benzo afkickschema met clonazolam

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

John Trap

Bewuste gebruiker
Beste allen,

Ik heb mij zojuist geregistreerd op dit forum. Ik lees echter al een jaar of 10-15 zeer regelmatig mee in de verschillende topics.

Ik ga niet teveel over mijn geschiedenis melden. Vroeger veel gefeest, nu mijn leven op de rit. Hechte relatie, leuk huis en goede baan.

Het feesten is nu veel minder. Nog wel goed drinken in de weekenden en met enige regelmaat speed/coke, met een grote voorkeur voor speed.

Door de uppers vroeger begonnen met benzos. Recepten van de dokter gekregen en die lopen nu al zon 10 jaar door als herhaalrecepten.

Uit interesse ben ik ook RC benzos gaan bestellen: flunitrazolam, flualprazolam, clonazolam en vooral etizolam. Allemaal lekker, al ben ik toch het meeste van mijn (kortwerkende) receptbenzos. En etizolam, want die komt daar het beste bij in de buurt.

Ik weet al een tijdje dat ik lichamelijke afhankelijkheid heb (en geestelijke natuurlijk ook), maar ik merk de laatste weken maanden toch wel verslechtering hierin. Jaren lang heb ik bijvoorbeeld overdag of tijdens het werk niets genomen, maar ik merk dat dat niet goed meer gaat. Ik krijg na circa 12 uur niets genomen te hebben best heftige klachten als een algeheel onbehagelijk lichamelijk gevoel, hartkloppingen, trillen en spierspanning.

Kortom dit gaat me te ver. Ik ben mij ervan bewust dat de mentale afkick heftig wordt, maar dat is verder niet gevaarlijk. Daarbij ben ik een redelijke doorbijter. Lichamelijk kan het afkicken echter wel gevaarlijk zijn. Ik ben in het verleden met succes meerdere malen (succes?) cold turkey gestopt, maar dat wil ik gewoon echt niet meer. Dat resulteert in 3-4 dagen zonder slaap, hartkloppingen en depersonalisatie.

Daarom wil ik graag enigszins verantwoord afkicken. Discipline om af te bouwen is hierbij niet het struikelblok. Echter, het juiste middel wel. Benzo afkick wordt bij voorkeur gedaan met diazepam. Hier kan ik alleen niet aan komen (behalve als ik mijn dokter vraag, maar ik wil mijn andere recepten niet voor het leven kwijt zijn). Doel is om te resetten, terug naar de nullijn, en niet om nooit meer benzos te gebruiken.

Omdat clonazolam ook een flinke halfwaardetijd heeft (de reden waarom ook diazepam wordt gebruikt) en ik hier ruim voldoende van op voorraad heb, ben ik voornemens om het hiermee te gaan doen. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Daarnaast zou ik graag input krijgen voor een goed afkickschema krijgen. Ik zit nu op een equivalent van 2-4 mg etizolam per dag. De beoogde clonazolam tabletten zijn 0,5 mg per stuk.

Daarbij ben ik benieuwd wat het eventueel drinken van alcohol (zeg 2x per week 10 glazen) doet met het afkickproces?

Een relaxte groet, John

benzzzy

Badass junkie
Gewoon het zelfde taper programma volgen als met diazepam.

En alcohol drinken tijdens het afkicken is wss geen geweldig idee

Dag John,

Ik ben zelf van 3x 0,5mg clonazepam = 30mg diazepam afgekickt daar heb ik 9 maanden over gedaan.

Het beste wat je kan doen is de Ashton manuel lezen die kan je op google vinden in het nederlands het is de eerste leidraad voor informatie.

Ik zou als ik jou was zelf gaan taperen met een weegschaaltje dat tot 0,001 weegt en met een vijltje en dan elke dag een beetje afbouwen je kan dan ook zelf bepalen wanneer je stabiliseerd en verder tapert. Benzo afbouw is nooit linear

Alcohol en afbouwen is uit ten boze.
Alcohol zorgt dat de receptor langer openen blijft staan en benzo’s zorgen dat de receptor verder open gaat staan.

ik wens je veel succes.

John Trap

Bewuste gebruiker
Met vallen en opstaan is het eindelijk gelukt, ik sta op 0!

In twee weken afgebouwd van 0,5 mg clonazolam, naar 0,25 mg, uiteindelijk naar 0,125 mg en daarna naar 0 mg. Dit was wel snel, maar ik was geestelijk goed voorbereid en heb de lichamelijke ongemakken volledig geaccepteerd.

Maar nu dus eindelijk (lichamelijk) bevrijd!

GoldenGrow

Bewuste gebruiker
Hallo John

Ik ben benieuwd hoeveel weken/maanden/jaren jij dagelijks benzo's heb gebruikt, tot aan het punt dat je besloot te stoppen zegmaar.
Ik ben nu ongeveer een maand dagelijks 2-4 mg Etizolam aan het gebruiken en ik vroeg me af of ik het nog even kan rekken want ik vind het toch wel erg prettig. ik ben daarna van plan om af te bouwen.

Erg fijn voor je trouwens dat het zo goed is gelukt!

Peace

John Trap

Bewuste gebruiker
Hallo John

Ik ben benieuwd hoeveel weken/maanden/jaren jij dagelijks benzo's heb gebruikt, tot aan het punt dat je besloot te stoppen zegmaar.
Ik ben nu ongeveer een maand dagelijks 2-4 mg Etizolam aan het gebruiken en ik vroeg me af of ik het nog even kan rekken want ik vind het toch wel erg prettig. ik ben daarna van plan om af te bouwen.

Erg fijn voor je trouwens dat het zo goed is gelukt!

Peace
Hoi GoldenGrow,

Ik gebruik nu een jaar of 10 benzo's. Ik begon met een recept alprazolam om na uppers wat beter te kunnen slapen. Maar ik vond dit inderdaad nuchter ook heel fijn, dus ben ik geleidelijk aan steeds meer gaan gebruiken.

Een paar jaar terug heb ik me iets teveel op mijn werk gefocust, wat resulteerde in werken met speed en daarna op tijd naar bed met alcohol en benzo's. Dat heb ik best lang volgehouden en heeft me carrieretechnisch veel gebracht, maar ben hier voor mijn gevoel net op tijd mee gestopt zonder de vernieling in te gaan.

Daarna ben ik met RC benzo's in aanraking gekomen en deze bevallen me eigenlijk nog veel beter. Voornamelijk clonazolam en inderdaad ook etizolam. Etizolam is zo lekker warm en niet-sederend!

Voor wat betreft hoe lang je door kan gaan, kan ik je geen advies geven denk ik. Zal voor iedereen persoonlijk zijn. Gezien de hoeveelheden die jij opgeeft, denk ik dat je al redelijke lichamelijke ontwenningsverschijnselen zult gaan krijgen. Maar van nog even door blijven slikken zal je echt niet doodgaan. Het zal wel je lichamelijke afhankelijkheid vergroten. Ik zou voor jezelf een moment bepalen wanneer je ermee wilt stoppen (of niet natuurlijk). Je moet dan wel echt de wil en discipline hebben, want het afkicken is zeker geen pretje. Maar dat is een kwestie van doorbijten.

Nog wel de tip: bouw wel echt af tot een acceptabel niveau, voordat je helemaal stopt. Cold turkey is echt niet goed voor je kop!

Laatst bewerkt:

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Echter, het juiste middel wel. Benzo afkick wordt bij voorkeur gedaan met diazepam. Hier kan ik alleen niet aan komen (behalve als ik mijn dokter vraag, maar ik wil mijn andere recepten niet voor het leven kwijt zijn). Doel is om te resetten, terug naar de nullijn, en niet om nooit meer benzos te gebruiken.
Diclazepam wordt als de gouden standaard gezien onder RC benzodiazepines om af te kicken omdat het een sterk gelijkend profiel heeft aan Diazepam. 3mg Diclazepam wordt ongeveer gelijk geschat aan 20mg Diazepam. Diclazepam is online te vinden als je weet waar je moet zoeken.
Omdat clonazolam ook een flinke halfwaardetijd heeft (de reden waarom ook diazepam wordt gebruikt) en ik hier ruim voldoende van op voorraad heb, ben ik voornemens om het hiermee te gaan doen. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Daarnaast zou ik graag input krijgen voor een goed afkickschema krijgen.
De vraag of Clonazolam een geschikt benzodiazepine is om mee af te kicken komt online regelmatig voor. Het antwoord hierop is nee omdat Clonazolam een zeer sterke initiële piek in effecten kent en een zeer instabiel plateau. Ongeveer halverwege de aangegeven halfwaarde voor Clonazolam zijn de meest aanwezige effecten alweer ingestort waardoor Clonazolam toch wel een opvallend slechte optie is om mee af te bouwen.

Wat betreft een goed afbouwschema, liever spreek ik mij hier niet over uit omdat ik liever niet verantwoordelijk ben voor andermans gezondheid mocht het om welke reden dan ook niet uitpakken zoals gewenst. Maar om een simpel voorbeeld te geven: Beginnen met 10mg Diclazepam en vervolgens 0,5mg per dag afbouwen. Hieraan moet echter wel toegevoegd worden dat de laatste milligrammen bij benzodiazepine ontwenning vaak het zwaarst vallen, op dit punt wil je misschien iets langzamer aan doen.

Dit is geen perfecte richtlijn voor iedereen maar zou op zijn minst acuut risico moeten doen afnemen. Google / informeer jezelf vooral ook even hoe andere mensen dit aangepakt hebben (zoektermen: Diclazepam taper schedule). Het is al genoemd maar de Ashton manual wordt dus regelmatig aangeraden als richtlijn. Heather Ashton die de Ashton manual heeft geschreven kun je overigens ook in interessante gerelateerde Youtube video's terug vinden.

Daarbij ben ik benieuwd wat het eventueel drinken van alcohol (zeg 2x per week 10 glazen) doet met het afkickproces?
Alcoholgebruik destabiliseert het proces, liever niet dus.

Als je vragen hebt stel ze gerust, ik ben eventueel ook bereikbaar via persoonlijk bericht.
Je hebt een prettige manier van schrijven trouwens, succes met de taper.

Laatst bewerkt:

John Trap

Bewuste gebruiker
Diclazepam wordt als de gouden standaard gezien onder RC benzodiazepines om af te kicken omdat het een sterk gelijkend profiel heeft aan Diazepam. 3mg Diclazepam wordt ongeveer gelijk geschat aan 20mg Diazepam. Diclazepam is online te vinden als je weet waar je moet zoeken.

De vraag of Clonazolam een geschikt benzodiazepine is om mee af te kicken komt online regelmatig voor. Het antwoord hierop is nee omdat Clonazolam een zeer sterke initiële piek in effecten kent en een zeer instabiel plateau. Ongeveer halverwege de aangegeven halfwaarde voor Clonazolam zijn de meest aanwezige effecten alweer ingestort waardoor Clonazolam toch wel een opvallend slechte optie is om mee af te bouwen.

Wat betreft een goed afbouwschema, liever spreek ik mij hier niet over uit omdat ik liever niet verantwoordelijk ben voor andermans gezondheid mocht het om welke reden dan ook niet uitpakken zoals gewenst. Maar om een simpel voorbeeld te geven: Beginnen met 10mg Diclazepam en vervolgens 0,5mg per dag afbouwen. Hieraan moet echter wel toegevoegd worden dat de laatste milligrammen bij benzodiazepine ontwenning vaak het zwaarst vallen, op dit punt wil je misschien iets langzamer aan doen.

Dit is geen perfecte richtlijn voor iedereen maar zou op zijn minst acuut risico moeten doen afnemen. Google / informeer jezelf vooral ook even hoe andere mensen dit aangepakt hebben (zoektermen: Diclazepam taper schedule). Het is al genoemd maar de Ashton manual wordt dus regelmatig aangeraden als richtlijn. Heather Ashton die de Ashton manual heeft geschreven kun je overigens ook in interessante gerelateerde Youtube video's terug vinden.

Alcoholgebruik destabiliseert het proces, liever niet dus.

Als je vragen hebt stel ze gerust, ik ben eventueel ook bereikbaar via persoonlijk bericht.
Je hebt een prettige manier van schrijven trouwens, succes met de taper.
Hoi Jmths,

Dank voor je uitgebreide reactie en toelichting. Echter, zoals je in mijn bericht van 27 januari kunt lezen, ben ik inmiddels lichamelijk afgekickt!

Ik gebruik nu nog sporadisch een benzo (meestal receptbenzo's). Meestal zodra ik in een piekerloop raak, waar ik niet makkelijk meer uitkom. Ik merk wel dat het recreatieve gebruik constant blijft lokken, maar ik hou me sterk om hier niet teveel in mijn eigen verlangens mee te gaan. Een flinke lichamelijke afkick is het mij in ieder geval niet meer waard!

Mocht het toch ooit weer uit de hand lopen, zal ik zeker jouw tip omtrent diclazepam onthouden!

Megadude

Experimenterende gebruiker
Geen probleem wat van een blog afgehaald. Lijkt me ideaal binnen een week van je benzoverslaving af. Was het altijd maar zo makkelijk. Geloof zelf niet zo in makkelijke oplossingen trouwens. Je bent ze toch ergens om gaan nemen? Eventueel kan dat al over zijn (bijv. je hebt al iets verwerkt of je bent al minder angstig).

Alleen als je nog steeds het probleem hebt, dan ben je alleen van je benzoverslaving af. En volgens mij eventueel net zo vatbaar of wellicht zelfs meer vatbaar voor weer een nieuwe verslaving. Dus ik weet van verslaving, je dient altijd iets te doen aan het onderliggend probleem waarom je aan die verslaving "hooked" bent geraakt.

Snelle afbouw van benzodiazepine verslaving

Er is een mogelijkheid om binnen een week van een benzodiazepine af te komen. Dit kan met een infuus met Flumazenil. Dat gaat veel van de effecten tegen die je krijgt als je ‘cold turkey’ stopt met een benzodiazepine. De GABA-receptor herstelt zich – vooral bij hoge doseringen van een benzodiazpine- slechts langzaam van de zware schade die de receptor hierdoor heeft opgelopen. Onderzoeken die gaan over afbouwen met flumazenil staven dit ook.

Supplementen ter bevordering afbouwen benzo’s
  • L-theanine (250 milligram per dag, 1 of 2 maal daags). Het is een bijzonder aminozuur dat bijna alleen voorkomt in de theeplant Camellia Sinensis. L-theanine staat vooral bekend om zijn kalmerende werking. Het verhoogt de activiteit van de neurotransmitters serotonine, dopamine en GABA in de hersenen. Het geeft ontspanning en vermindert stress en angst.’
  • Magnesium Citraat: altijd citraat of gecheleerd nemen, die neemt je lichaam het beste op.
    Ongeveer 330 tot 550 mg voor het slapen gaan. Versterkt je botten, geeft ontspannen gevoel zowel in je spieren als in je hoofd.
  • Taurine (1 gram per dag), dat zou dan gaan waarschijnlijk omdat taurine qua structuur erg lijkt op GABA denk ik.
Zorgt ervoor dat de magnesium beter wordt opgenomen. Daarnaast kun je nog kijken naar de alfaliponzuur, melatonine, en 5-HTP en een vitamine-B complex in het speciaal vitamines B3 en B6.

Stappenplan voor het afbouwen van een benzodiazepine
Stap1. Schakel over naar een benzodiazepine met een lange halveringstijd zoals diazepam. Het overschakelen moet geleidelijk gebeuren. Indien je jouw benzodiazepine meerdere keren per dag nam, neem je nu 1 dosis voor het slapen gaan. oor de overschakeling naar een langwerkende benzo moet je de dosis van je huidige benzo omzetten naar het equivalent ervan in diazepam.

Er zijn genoeg hulpmiddelen op internet om dat zelf uit verder uit te zoeken. Eentje kun je hier vinden. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_benzodiazepines. Ga op zoek naar een behandeling van je probleem en schrijf je zelf al in. Dat kan gedragstherapie zijn, een lotgenotentherapie, yogacursus, een versiercursus of een nieuwe activiteit, of een reis waarin je bezig bent. Regel dat er voor je benzogewoonte er iets anders in de plaats komt.

Stap 2. Om de twee weken minder je met één achtste van je oorspronkelijke dosis. Afbouwen met 1/8 per 2 weken duurt 14 weken. Zulke kleine afbouw stappen zijn vaak niet mogelijk omdat er geen benzo’s in de juiste kleine dosis beschikbaar zijn. Vraag aan de apotheker of ze speciaal voor jou de juiste capsules kunnen maken.

Stap 3. Wanneer je nog slechts 0,5 mg diazepam, norflurazepam of diclazepam (of iets wat erop lijkt) per dag neemt, dien je volledig te stoppen. Nu komt de moeilijke tijd. Accepteer dat, en accepteer ook dat het weer overgaat. Dwing jezelf in het gezelschap van mensen te begeven. Wees open over je probleem. Schaamte kun je nu niet gebruiken. Lukt het niet om open te zijn, zie dat ook niet als een mislukking. Je kan niet meer dan je best doen. Je bent in ieder geval al bezig om weer jezelf te worden. Daarover mag je van jezelf al trots zijn. Een eventuele terugval bij je verslaving is niet gelijk een reden om helemaal weer te stoppen met afbouwen.

Hoop dat ik iedereen die verslaafd is of raakt aan benzo's een beetje ermee geholpen is. Ook al ben ik zelf sceptisch over makkelijke oplossingen. Denk best dat een flumazenil infuus je in ieder geval kan helpen. Echter degene die je het beste kan helpen, is jezelf met een beetje help van je friends. Veel succes!

Laatst bewerkt:

Bowserman

Newbie
Met vallen en opstaan is het eindelijk gelukt, ik sta op 0!

In twee weken afgebouwd van 0,5 mg clonazolam, naar 0,25 mg, uiteindelijk naar 0,125 mg en daarna naar 0 mg. Dit was wel snel, maar ik was geestelijk goed voorbereid en heb de lichamelijke ongemakken volledig geaccepteerd.

Maar nu dus eindelijk (lichamelijk) bevrijd!
Hi John,

Heel blij om jouw verhaal te lezen. Dit zijn hele bemoedigende woorden. Ik bevind me in een vergelijkbare situatie als jij je destijds bevond (zelfs in het verleden uppers gebruikt op werk en daarna RC benzo's om weer in slaap te komen), totdat de slaap niet meer wilde komen zonder gebruik van deze benzo's en ik alle verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen begon te ervaren waar je over internet op leest. Ik had eerst niet in de gaten waar dit door kwam en nam daarna de ernst van een benzo verslaving niet serieus genoeg, waardoor ik meerdere malen hevige withdrawals mee heb gemaakt toen m'n "stash" op was (dat van die ezel en die steen). Het is me nu overduidelijk waar het probleem ligt en ik wil er dan ook zo snel mogelijk vanaf. 3/4 nachten doorhalen zonder slaap is echt onmenselijk zwaar en fucked je gemoedstoestand en bewustzijn volledig op, en dan heb ik het nog niet over de koortsachtige verschijnselen en buikklachten..

Ik heb heel even met diclazepam geprobeerd te taperen maar daar merkte ik dus echt helemaal niets van, ik kreeg net zo hard ontwenningsverschijnselen, maar wie weet wat de RC vendor me heeft geleverd natuurlijk... Ik weet wel dat de clonazolam van hun top notch is altijd dus ik ga het ook hier nu ook mee proberen. En als het jou lukt om binnen een MAAND van je benzo verslaving af te zijn na TIEN JAAR gebruik, dan geeft mij dat een enorme hoop!!

Kun je vertellen wat vertellen over de mate/ernst van de ontwenningsverschijnselen met deze snelle taper?

Ook ik ben mentaal voorbereid en vastberaden om hier voor eens en voor altijd een punt achter te zetten. Bedankt voor je post John, ik heb hier veel aan. Omdat ik de mate van gebruik verberg voor mijn omgeving (inclusief vriendin) lucht het ook op om hier mijn verhaal even te kunnen doen...

Gebruik je nu incidenteel overigens nog weleens een benzo of is het nu voorgoed gedaan?
[edit] Lees net dat je dit dus in noodgevallen nog wel eens doet maar niet recreatief, heel goed. Het is de ontwenning zó niet waard.. [/edit]

De schrik zit er hier nu in ieder geval goed in, dus denk dat een verslaving niet zo snel meer zal gebeuren, maar ik ben vast niet de eerste die dat zegt. Probleem is wel dat ik na drugs op een feestje ook praktisch niet slaap en hier zou ik het dan nog eventueel voor willen gebruiken sporadisch.
Maar eerst maar eens volkomen clean worden!

Thanks!!

Laatst bewerkt:

John Trap

Bewuste gebruiker
Hi John,

Heel blij om jouw verhaal te lezen. Dit zijn hele bemoedigende woorden. Ik bevind me in een vergelijkbare situatie als jij je destijds bevond (zelfs in het verleden uppers gebruikt op werk en daarna RC benzo's om weer in slaap te komen), totdat de slaap niet meer wilde komen zonder gebruik van deze benzo's en ik alle verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen begon te ervaren waar je over internet op leest. Ik had eerst niet in de gaten waar dit door kwam en nam daarna de ernst van een benzo verslaving niet serieus genoeg, waardoor ik meerdere malen hevige withdrawals mee heb gemaakt toen m'n "stash" op was (dat van die ezel en die steen). Het is me nu overduidelijk waar het probleem ligt en ik wil er dan ook zo snel mogelijk vanaf. 3/4 nachten doorhalen zonder slaap is echt onmenselijk zwaar en fucked je gemoedstoestand en bewustzijn volledig op, en dan heb ik het nog niet over de koortsachtige verschijnselen en buikklachten..

Ik heb heel even met diclazepam geprobeerd te taperen maar daar merkte ik dus echt helemaal niets van, ik kreeg net zo hard ontwenningsverschijnselen, maar wie weet wat de RC vendor me heeft geleverd natuurlijk... Ik weet wel dat de clonazolam van hun top notch is altijd dus ik ga het ook hier nu ook mee proberen. En als het jou lukt om binnen een MAAND van je benzo verslaving af te zijn na TIEN JAAR gebruik, dan geeft mij dat een enorme hoop!!

Kun je vertellen wat vertellen over de mate/ernst van de ontwenningsverschijnselen met deze snelle taper?

Ook ik ben mentaal voorbereid en vastberaden om hier voor eens en voor altijd een punt achter te zetten. Bedankt voor je post John, ik heb hier veel aan. Omdat ik de mate van gebruik verberg voor mijn omgeving (inclusief vriendin) lucht het ook op om hier mijn verhaal even te kunnen doen...

Gebruik je nu incidenteel overigens nog weleens een benzo of is het nu voorgoed gedaan?
[edit] Lees net dat je dit dus in noodgevallen nog wel eens doet maar niet recreatief, heel goed. Het is de ontwenning zó niet waard.. [/edit]

De schrik zit er hier nu in ieder geval goed in, dus denk dat een verslaving niet zo snel meer zal gebeuren, maar ik ben vast niet de eerste die dat zegt. Probleem is wel dat ik na drugs op een feestje ook praktisch niet slaap en hier zou ik het dan nog eventueel voor willen gebruiken sporadisch.
Maar eerst maar eens volkomen clean worden!

Thanks!!
Hoi Bowserman!

Ook dat deed ik.. pep op werk, clona erin en om 22:00 uur naar bed!

De afkickverschijnselen zijn heftig. Maar het enige waar je op moet letten is je lichaam. Zodra je oorsuizen en druk in je kop krijgt, moet je wat nemen. Dit duidt volgens mij op een te hoge bloeddruk. Al de psychische verschijnselen en het niet slapen moet je voor lief nemen. Dit moet je wel kunnen en eigenlijk ben je niet in staat om in het dagelijkse leven te functioneren.

Praat jezelf kalm, ga wandelen (niet intensief sporten i.v.m. bloeddruk) en zoek afleiding. Zoek acceptatie in het niet slapen (6 uurtjes liggen is ook prima). Na een week wordt het echt beter, ook na 10 jaar gebruiken. Hersenen zijn heel goed in staat om weer terug in de juiste balans te komen.

Eerst clean worden en daarna heel veel discipline houden. Wees je bewust dat je na een keer ontwennen weer een stuk snellen hooked bent. Succes!

Bowserman

Newbie
Bedankt voor de tips John, echt top!

Ben al blij dat ik weet wat er mis is en hoe ik het aan kan pakken. Ben al een paar dagen bezig en merk inderdaad dat het zoeken is naar de juiste balans/doseringen en tijdstippen van inname gezien de relatief korte halfwaarde tijd van clona (al vind ik de werkingsduur zeker voldoende om mee te taperen). Doel is om de ontwenning overdag in ieder geval tot een dragelijk niveau terug te brengen en ik besef me goed dat ik op slaap zal moeten inleveren. Maar door af te bouwen zullen de cold turkey koortsachtige nachten zonder slaap en opeenvolgende dagen in zombie modus me bespaard blijven hopelijk. Ik zal hier laten weten hoe het is gegaan zodat dit hopelijk ook anderen kan helpen die in hetzelfde schuitje verkeren. Mijn startpunt is overigens ongeveer 2mg per dag, wat ik mezelf even heb gegund na meerdere episodes van onbedoelde en vreselijke ontwenning.

Groet!

John Trap

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de tips John, echt top!

Ben al blij dat ik weet wat er mis is en hoe ik het aan kan pakken. Ben al een paar dagen bezig en merk inderdaad dat het zoeken is naar de juiste balans/doseringen en tijdstippen van inname gezien de relatief korte halfwaarde tijd van clona (al vind ik de werkingsduur zeker voldoende om mee te taperen). Doel is om de ontwenning overdag in ieder geval tot een dragelijk niveau terug te brengen en ik besef me goed dat ik op slaap zal moeten inleveren. Maar door af te bouwen zullen de cold turkey koortsachtige nachten zonder slaap en opeenvolgende dagen in zombie modus me bespaard blijven hopelijk. Ik zal hier laten weten hoe het is gegaan zodat dit hopelijk ook anderen kan helpen die in hetzelfde schuitje verkeren. Mijn startpunt is overigens ongeveer 2mg per dag, wat ik mezelf even heb gegund na meerdere episodes van onbedoelde en vreselijke ontwenning.

Groet!
Hoi Bowserman!

Met deze instelling kom je er wel! Wees streng voor jezelf, maar blijf wel altijd naar je lichaam luisteren. Je kunt best een paar dagen zonder (goede/lange) slaap. Gewoon opstaan en een paar bakken koffie drinken. Uiteindelijk wordt je ergens op de dag wel wakker.

Probeer daarnaast de dag zoveel mogelijk te beleven en ga niet slapen buiten je gewenste ritme om. Accepteer de pijn (pijn hoort immers bij het leven), sla het goed op zodat je er wat van leert en probeer ook af en toe stil te staan 'wat' je nu eigenlijk voelt. Als je dat relativeert, begrijp je dat er feitelijk niets aan de hand is en de paniek, sombere gevoelens en lichamelijke ongemakken slechts het gevolg zijn van een tekort van een stofje in je kop. Pijn = emotie. En emoties kun je sturen.

Je kan dit, stay focussed!

Ik ben ook net nieuw, eigenlijk ook aangemeld om toch is te kunnen reageren en deel van de community te worden! Ik ben 21 jaar oud en neem de laatste tijd veel te veel zooi door elkaar. Ben op het moment enorm in de stress aangezien ik 20mg tema en een flinke cup lean op heb.. weet iemand of dit kwaad kan? (Lean is van apotheek en bevat codeine en promethazine). Ik heb op internet gezocht maar kon hier niks specifieks over vinden...,

sorry dat was echt een kut verhaal, om een lang verhaal korte maken: weet iemand of meerdere downers in combinatie kwaad kunnen? 😅

Erick36

Experimenterende gebruiker
Bekend verhaal: amfetamines om jezelf te motiveren en stimuleren tot actie. Daarna last krijgen van de nare kant van de stimulatie (opgefokt voelen) en dat dempen met alcohol en/of benzodiazepinen. Dat was mijn dagelijks leven. Kort geleden werd ik steeds warriger en deuntjes van muziek bleven zich erg opdringerig in mijn hoofd herhalen. Ik ging me ergeren aan de buren, ik hoorde ze steeds vaker negatief over mij praten. (bleek allemaal in mijn hoofd te zitten). Om rustig te worden ging ik steeds meer Etizolam gebruiken, ook overdag. En 's nachts Flualprazolam. Eén keer werd ik wakker met overal pillen in bed en op de grond. Zonder dat ik mij kon herinneren wat er gebeurd was. Ik viel nooit in slaap: ik STORTTE in slaap. Maar hoeveel ik ook sliep, langzaam werd ik vermoeider, mijn conditie werd snel minder. Dus nam ik toch maar weer meer amfetamines om op de been te blijven.
Totdat ik in een weekend ontdekte dat alle RC-benzo's op waren.
Gek genoeg ging ik mijn toenemende waanbeelden en angsten te lijf met nóg meer amfetamines. Gewoon omdat ik niks anders had.
Toen een vriendin zomaar belde vroeg ik of ze mij op wilde halen. Ik durfde niet meer thuis te zijn.
De weken daarna heb ik samen met haar professionele hulp gezocht. Ik had met die vriendin afgesproken om in haar huis niets meer te gebruiken. Alles was inmiddels toch al op of weggegooid, dus ik had ook weinig keus. En mijn angst en ontwenningsverschijnselen waren te heftig om naar huis te gaan om nieuwe middelen te halen.
De eerste dagen waren heftig: enorme onrust en angst, onrealistische gedachten ("nu is mijn leven voorbij, iedereen weet het"). Ik had het erg koud en wist niet of ik wilde liggen of actief zijn. Maar na 4 dagen ben ik gaan wandelen en heb ik boodschappen gedaan. In de winkel voelde ik mij nog wel steeds bekeken, waardoor is haastig mijn boodschappen deed. De dagen daarna werden al die nare gevoelens minder. Inmiddels had ik van een arts een lichte dosis quetiapine gekregen, ze vond dat ik goed moest slapen. Mijn langdurige slaaptekort hield de psychotische trekjes namelijk in stand. Maar ik kreeg absoluut GEEN benzo's!
Na 2 weken ben ik in overleg gestopt met die quetiapine. Ik was verbaasd dat ik daarna geen enkele zucht had naar benzo's. Ik was er altijd van overtuigd dat ik na jarenlang benzogebruik heel langzaam af moest bouwen. De pijnlijke lichamelijke en geestelijke dagen kort na stoppen van alles, zullen daar wel mee te maken gehad hebben. Maar dat ik na 2 weken gewoon naar bed kon en weer redelijk goed kon slapen, zonder medicatie of drugs, had ik niet verwacht.
Dit is geen halleluja verhaal hoor, want ik denk dat ik niet gematigd kan gebruiken. Dus dat ik drugs en alcohol moet verbannen. De eerste weken voelt dat goed, alsof er een nieuw leven was begonnen. Ik heb nog professionele begeleiding, en dat is niet de eerste keer. Daardoor weet ik heel goed hoe mijn hoofd werkt. Mijn manier van denken maakt de verleiding naar het gebruik van middelen / medicatie / drugs groot.
Ik merk nu alweer dat ik denk dat het mogelijk moet zijn om de juiste middelen in de juiste balans te gebruiken. Maar ik houd mezelf vast voor de gek.

John Trap

Bewuste gebruiker
Bekend verhaal: amfetamines om jezelf te motiveren en stimuleren tot actie. Daarna last krijgen van de nare kant van de stimulatie (opgefokt voelen) en dat dempen met alcohol en/of benzodiazepinen. Dat was mijn dagelijks leven. Kort geleden werd ik steeds warriger en deuntjes van muziek bleven zich erg opdringerig in mijn hoofd herhalen. Ik ging me ergeren aan de buren, ik hoorde ze steeds vaker negatief over mij praten. (bleek allemaal in mijn hoofd te zitten). Om rustig te worden ging ik steeds meer Etizolam gebruiken, ook overdag. En 's nachts Flualprazolam. Eén keer werd ik wakker met overal pillen in bed en op de grond. Zonder dat ik mij kon herinneren wat er gebeurd was. Ik viel nooit in slaap: ik STORTTE in slaap. Maar hoeveel ik ook sliep, langzaam werd ik vermoeider, mijn conditie werd snel minder. Dus nam ik toch maar weer meer amfetamines om op de been te blijven.
Totdat ik in een weekend ontdekte dat alle RC-benzo's op waren.
Gek genoeg ging ik mijn toenemende waanbeelden en angsten te lijf met nóg meer amfetamines. Gewoon omdat ik niks anders had.
Toen een vriendin zomaar belde vroeg ik of ze mij op wilde halen. Ik durfde niet meer thuis te zijn.
De weken daarna heb ik samen met haar professionele hulp gezocht. Ik had met die vriendin afgesproken om in haar huis niets meer te gebruiken. Alles was inmiddels toch al op of weggegooid, dus ik had ook weinig keus. En mijn angst en ontwenningsverschijnselen waren te heftig om naar huis te gaan om nieuwe middelen te halen.
De eerste dagen waren heftig: enorme onrust en angst, onrealistische gedachten ("nu is mijn leven voorbij, iedereen weet het"). Ik had het erg koud en wist niet of ik wilde liggen of actief zijn. Maar na 4 dagen ben ik gaan wandelen en heb ik boodschappen gedaan. In de winkel voelde ik mij nog wel steeds bekeken, waardoor is haastig mijn boodschappen deed. De dagen daarna werden al die nare gevoelens minder. Inmiddels had ik van een arts een lichte dosis quetiapine gekregen, ze vond dat ik goed moest slapen. Mijn langdurige slaaptekort hield de psychotische trekjes namelijk in stand. Maar ik kreeg absoluut GEEN benzo's!
Na 2 weken ben ik in overleg gestopt met die quetiapine. Ik was verbaasd dat ik daarna geen enkele zucht had naar benzo's. Ik was er altijd van overtuigd dat ik na jarenlang benzogebruik heel langzaam af moest bouwen. De pijnlijke lichamelijke en geestelijke dagen kort na stoppen van alles, zullen daar wel mee te maken gehad hebben. Maar dat ik na 2 weken gewoon naar bed kon en weer redelijk goed kon slapen, zonder medicatie of drugs, had ik niet verwacht.
Dit is geen halleluja verhaal hoor, want ik denk dat ik niet gematigd kan gebruiken. Dus dat ik drugs en alcohol moet verbannen. De eerste weken voelt dat goed, alsof er een nieuw leven was begonnen. Ik heb nog professionele begeleiding, en dat is niet de eerste keer. Daardoor weet ik heel goed hoe mijn hoofd werkt. Mijn manier van denken maakt de verleiding naar het gebruik van middelen / medicatie / drugs groot.
Ik merk nu alweer dat ik denk dat het mogelijk moet zijn om de juiste middelen in de juiste balans te gebruiken. Maar ik houd mezelf vast voor de gek.
Dank voor het delen van jóuw ervaring. Toch wel fijn om te lezen dat er zoveel mensen zijn die in het speed- en benzobootje zijn geklommen, maar er toch ook weer goed uit zijn gekomen!

Even over je laatste twee zinnen: naar mijn mening is dit verslavingskliniek onzin. Je kunt een middel prima gebruiken, zonder dat het jou gebruikt. Ookal is dat in het verleden anders geweest. Voldoende pauze kan je een reset en voldoende inzicht geven in de gevolgen, zodat je daarna veel verstandiger met een middel kan omgaan. Maar dan moet je daar wel bewust mee bezig zijn.

Ik geloof niet in stoppen, alleen in de juiste balans vinden en houden.

Bowserman

Newbie
Thanks John voor de bemoedigende woorden!

Ik heb alsnog een goede bron van Diclazepam poeder gevonden en ga het hiermee proberen, ik lees overal dat dit toch wel dé RC chem is om een benzo verslaving goed gedoseerd af te bouwen. Ik merkte dat het met die 0.5mg clonazolam pilletjes en de relatief korte halfwaarde tijd toch lastig werd in mijn persoonlijke situatie. Mocht iemand hier iets aan hebben ik doe dit met volumetrisch doseren. Voor het afmeten van hoeveelheden in de milligrammen range heb je namelijk anders een zéér nauwkeurige en dure weegschaal/balans nodig. Om het poeder op te lossen gebruik ik 96% pure alcohol (dit kan niet in water) wat je gewoon bij de slijter kunt kopen (of bij een online slijter), en een 3.5ml spuitje om de hoeveelheid oplossing en dus Diclazepam nauwkeurig af te kunnen meten. Ik ben hier pas een paar dagen mee bezig maar tot nu toe werkt dit voor mij en heb ik geen tot nauwelijks ontwenningsverschijnselen (maar het afbouwen is dan ook net pas begonnen).

Gelukkig ben ik al een tijd geleden met uppers gestopt en heb ik mezelf een rustiger leeftempo aangemeten dus dat scheelt al een hoop.

Veel succes aan anderen die hiermee kampen!!

joetsie

Bewuste gebruiker
Ik ga het proberen met etizolam om te slapen.Als ik goed slaap dan kan ik alles aan.En dan de lorazepam minderen

Bowserman

Newbie
Ik ga het proberen met etizolam om te slapen.Als ik goed slaap dan kan ik alles aan.En dan de lorazepam minderen
Slaap is de bril waardoor je het leven ziet. Let wel op dat "benzo slaap" lang niet van dezelfde kwaliteit is als natuurlijke slaap, je zult er altijd minder uitgerust van wakker worden. Maar door de korte werkingsduur van Etizolam kan dit wel helpen als inslaper bijvoorbeeld. Let alleen wel op bij het mixen van verschillende benzo's, die kunnen elkaars werking versterken. En pas op want voor je het weet heb je een nieuwe verslaving erbij.. Benzo verslaving is echt een sluipmoordenaar is mijn ervaring. Ik dacht zelf altijd als ik ergens las dat benzo's zo extreem verslavend zijn, het zal wel meevallen en ik ben toch wel sterk genoeg om dat te voorkomen.. Boy was I wrong. Juist als je met slaapproblemen kampt moet je uitkijken omdat het zo fantastisch lijkt te werken initieel maar op de lange termijn helpt het je slaap juist volledig om zeep. Uiteraard zijn er mensen die het bij "af en toe een keer" voor noodgevallen kunnen laten (zoals mijn vriendin) maar ik heb het idee dat dit over het algemeen mensen zijn die van nature al goede slapers zijn. Geen idee wat op jou van toepassing is natuurlijk.

De hypnotische/slaap opwekkende effecten van Etizolam zijn in mijn ervaring binnen een paar dagen opeenvolgend gebruik al niet meer aanwezig (dit geld voor veel benzo's), dus dit gebruiken voor slaap is echt een korte termijn oplossing. Uiteindelijk ben je er veel meer bij gebaat om te kijken waar je slechte slaap nou precies door veroorzaakt wordt en het probleem bij de kern aan te pakken. Accepteren dat je minder goed slaapt kan al een begin zijn om je slaapproblemen op te lossen. Maar als je eenmaal van benzo's afhankelijk wordt van een goede nachtrust dan verneuk je je brein/biologie op zo'n manier dat je letterlijk niet meer kunt slapen zonder benzo's (en dus in de ontwenning terechtkomt).

Mijn boekentip voor slechte slapers die op zoek zijn naar een duurzame oplossing voor hun slaapproblemen: "Slapen is niets doen" van Alina Kruit. Of zoek op google naar ACT en slaap.

joetsie

Bewuste gebruiker
Slaap is de bril waardoor je het leven ziet. Let wel op dat "benzo slaap" lang niet van dezelfde kwaliteit is als natuurlijke slaap, je zult er altijd minder uitgerust van wakker worden. Maar door de korte werkingsduur van Etizolam kan dit wel helpen als inslaper bijvoorbeeld. Let alleen wel op bij het mixen van verschillende benzo's, die kunnen elkaars werking versterken. En pas op want voor je het weet heb je een nieuwe verslaving erbij.. Benzo verslaving is echt een sluipmoordenaar is mijn ervaring. Ik dacht zelf altijd als ik ergens las dat benzo's zo extreem verslavend zijn, het zal wel meevallen en ik ben toch wel sterk genoeg om dat te voorkomen.. Boy was I wrong. Juist als je met slaapproblemen kampt moet je uitkijken omdat het zo fantastisch lijkt te werken initieel maar op de lange termijn helpt het je slaap juist volledig om zeep. Uiteraard zijn er mensen die het bij "af en toe een keer" voor noodgevallen kunnen laten (zoals mijn vriendin) maar ik heb het idee dat dit over het algemeen mensen zijn die van nature al goede slapers zijn. Geen idee wat op jou van toepassing is natuurlijk.

De hypnotische/slaap opwekkende effecten van Etizolam zijn in mijn ervaring binnen een paar dagen opeenvolgend gebruik al niet meer aanwezig (dit geld voor veel benzo's), dus dit gebruiken voor slaap is echt een korte termijn oplossing. Uiteindelijk ben je er veel meer bij gebaat om te kijken waar je slechte slaap nou precies door veroorzaakt wordt en het probleem bij de kern aan te pakken. Accepteren dat je minder goed slaapt kan al een begin zijn om je slaapproblemen op te lossen. Maar als je eenmaal van benzo's afhankelijk wordt van een goede nachtrust dan verneuk je je brein/biologie op zo'n manier dat je letterlijk niet meer kunt slapen zonder benzo's (en dus in de ontwenning terechtkomt).

Mijn boekentip voor slechte slapers die op zoek zijn naar een duurzame oplossing voor hun slaapproblemen: "Slapen is niets doen" van Alina Kruit. Of zoek op google naar ACT en slaap.
Dankje voor de goede uitleg.Ja een inslaper heb ik nodig.Verder slik ik lorazepam.Die etizolam is 2 mg

inner_search

Badass junkie
Ik hoop dat je normaal mee omgaat en we niet over een paar week een verslavingstopic geopend zien worden door jou.

Vooralsnog heb ik niet echt de indruk dat je verantwoordelijk met drugs omgaat.
Ze neemt al 20 jaar benzo's man , maakt je geen zorgen , ze weet waar ze mee bezig is :wink: (sarcasme)

John Trap

Bewuste gebruiker
Ik ben benieuwd of iemand iets kan zeggen over opnieuw lichamelijk afhankelijk raken van benzo's, daarbij specifiek clonazolam, na eerdere lichamelijke afhankelijkheid hiervan.

Is er iets te zeggen over het aantal dagen gebruik, dosis en frequentie, duur eerdere lichamelijke afhankelijkheid en/of duur van onthouden in relatie tot de snelheid van het opnieuw lichamelijk afhankelijk worden?

Bijvoorbeeld: kun je na een aantal jaar verslaving en 3 maanden geheelonthouding weer 2 dagen achter elkaar 0,5 mg clonazolam nemen? Of krijg je daar meteen weer last van? Zijn hier 'regels' voor?

Ganggang💯

Badass junkie
Ik ben benieuwd of iemand iets kan zeggen over opnieuw lichamelijk afhankelijk raken van benzo's, daarbij specifiek clonazolam, na eerdere lichamelijke afhankelijkheid hiervan.

Is er iets te zeggen over het aantal dagen gebruik, dosis en frequentie, duur eerdere lichamelijke afhankelijkheid en/of duur van onthouden in relatie tot de snelheid van het opnieuw lichamelijk afhankelijk worden?

Bijvoorbeeld: kun je na een aantal jaar verslaving en 3 maanden geheelonthouding weer 2 dagen achter elkaar 0,5 mg clonazolam nemen? Of krijg je daar meteen weer last van? Zijn hier 'regels' voor?
Je bent sowieso sneller lichamelijk afhankelijk dan eerst. En 3 maanden is te kort om je tolerantie te resetten. Pas er mee op zou ik zeggen.
Recreatief gebruik van benzo's na een verslaving is erg lastig iig, juist door het effect van de benzo's..

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan