Bezit strafbaar?

F.E.A.R.

Bewuste gebruiker
Is het strafbaar om diazepam en baclofen in bezit te hebben, zonder daarvoor een recept te hebben? Het gaat om geringe aantallen, 3 stuks van ieder.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Volgens mij staan die medicijnen niet op de opiumlijst dus is het niet illegaal.
Correct me if i’m wrong anyone.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ze vallen niet onder de opiumwet, maar wel de geneesmiddelen wet. De precieze juridische implicaties daarvan weet ik niet eigenlijk, maar lijkt me dat bezit zonder recept in principe wel strafbaar is maar met minder sterke sancties.

Maar met 3 stuks hoef je je van iets wat de opiumlijst staat al niet echt zorgen te maken, dus zal dat bij middelen van de geneesmiddelen wet al helemaal meevallen.

Konijntje

Newbie
Volgens mij staan die medicijnen niet op de opiumlijst dus is het niet illegaal.
Correct me if i’m wrong anyone.
Jawel hoor, alle medicijnen staan voor de volledigheid ook allemaal op de Opium lijsten. Deze krijgen wel een unieke behandeling omdat ze onder de geneesmiddelenwet vallen.

Lytje pole

Bewuste gebruiker
De Opiumwet bevat twee lijsten. Lijst 1: middelen met een onaanvaardbaar risico, de harddrugs. Lijst 2: de softdrugs en kalmeringsmiddelen. Strafbare feiten zoals productie, inkoop en verkoop van drugs worden zwaarder bestraft indien het gaat om een middel vermeld in lijst 1. Eigen gebruik wordt niet bestraft.

Diazepam staat in ieder geval op lijst 2.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/2018-10-24#BijlageII

Bovenaan