bijkomende problemen verslaving

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

GroenRook

Experimenterende gebruiker
Goedemiddag iedereen,

Al een periode van enkele jaren ben ik verslaafd aan ketamine en alcohol.
Hier heb ik hulp voor gezocht en heb 7 maanden intern gezeten in de kliniek.
toen ik daar uit kwam was het nog niet klaar, ben vaak teruggevallen en ben weer thuis bij mijn ouders komen wonen.

Nu is het hier dus ook al vaak misgegaan en had ik een laatste kans gekregen, hier blijven wonen en geen gebruik of gebruiken maar dan hier weg moeten.
Ondanks deze zoveelste maar nu echt laatste waarschuwing ben ik toch weer de fout in gegaan en ben betrapt.

Het gesprek zit er nog aan te komen omdat op dit moment niet beide ouders aanwezig zijn, maar ik weet wel dat het nu echt klaar is.
Ik zal dus waarscheinlijk op straat komen te staan.

Mijn vraag dus: zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n situatie?
Wat zijn goede eerste stappen om te zetten en waar kan je snel terecht voor een goede en veilige opvang.
Ik wil echt beter gaan leven en clean worden maar daar heb ik hier in ouderlijk huis de kans niet meer voor.

Graag hoor ik jullie reacties, tips of ervaring.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Wat vervelend dat het zover is gekomen!
Ik snap het wel hoor, heb zelf bijna op straat gestaan. Het scheelde niet veel. En dat hield ook mij niet tegen om wéér te gebruiken.

Er zijn denk ik een aantal opties die je hebt. Let wel, ik ben hier geen expert in. Heb vooral wat betreft herstel wel wat kennis, maar woonmogelijkheden niet echt veel.

1. De gebruikelijke wegen voor daklozen. Opvang, etc. Lijkt me niet echt een wenselijke situatie om een heleboel redenen. Maar ook omdat je dan waarschijnlijk in een wereld terecht komt waar drugs en triggers op de loer liggen.

2. Inschrijven bij een woningbouw voor een sociale huurwoning. En misschien valt er iets te regelen met een voorrangsregeling. Maar dat verschilt volgens mij enorm per gemeente. Dus geen idee hoe dat voor jou werkt.

3. Begeleid / beschermd wonen. Maar ik weet niet of dit met spoed kan.

4. Een klinische opname in een verslavingskliniek gevolgd door beschermd wonen in een safehouse. Persoonlijk zou ik voor deze optie gaan. Ik zou je kansen wedden op verschillende klinieken en kan je wel wat tips geven welke klinieken als je wilt. Zo kan je de wachttijd verkorten.

Hiermee ga je even een tijd weg van je normale omgeving en problemen. Daar kan je even tot rust komen en rustig aan besluiten hoe je verder wilt. Je hebt dan gelijk huisvesting voor een paar weken en daar kan dan ook een plek in een safehouse geregeld worden. In een safehouse kan je vaak een jaar terecht, soms misschien langer. En in het safehouse kan je weer plannen maken voor daarna.

Wat ook het voordeel is, is dat je dan eerst gaat kijken naar je onderliggende problemen. Waarom je gebruikt. Je kan de drugs wegnemen, maar als er verder niet gebeurt, is de kans op terugval groot.

Wat ik in elk geval zou doen als ik jou was, is naar je huisarts stappen. Leg hem het verhaal uit. Zorg dat je alvast wat voorwerk hebt gedaan opzoek naar een kliniek.
Maar misschien dat de huisarts je ook de weg kan wijzen naar Instanties voor opvang of wonen in jouw buurt. Of in elk geval naar iemand die je daar wel de weg naar kan wijzen.

Succes!
En stuur me maar een pbtje als je wat mogelijke klinieken wilt.

Edit: oh ik zag net dat je al bekend bent in de verslavingszorg. Overheen gelezen.... Toch kan een tweede opname soms nuttig zijn.

JG111

Denk idd dat de huisarts kan helpen. Die weten vaak wat de opties zijn en hebben lijntjes.

Via de huisarts kunnen bijvoorbeeld ook nog wel eens urgenties afgegeven worden voor sociale huurwoningen.

GroenRook

Dankjullie wel!

had niet verwacht dat de huisarts nog iets zou kunnen doen, naast me nogmaals doorsturen naar verslavingszorg.

@LucidLucy
Dankjewel voor uitgebreide tips! Zeker iets om naar te kijken/informeren!

GroenRook

1. De gebruikelijke wegen voor daklozen. Opvang, etc. Lijkt me niet echt een wenselijke situatie om een heleboel redenen. Maar ook omdat je dan waarschijnlijk in een wereld terecht komt waar drugs en triggers op de loer liggen.
Hier ben ik dus ook bang voor.. is wel de snelste en meest toegankelijke oplossing.

maar lijkt me niet gezond

Dirkjan

DF-koning
3. Begeleid / beschermd wonen. Maar ik weet niet of dit met spoed kan.
Dit ga ik doen, maar ik heb geen verslaving meer maar ben wel gevoelig voor een terugval en heb daarbij ook behoefte aan structuur en regelmaat. Daarnaast heb ik ook een bewindvoerder die mijn financieen regelt. Nu komt er 3 keer per week iemand bij me thuis van de ambulante hulpverlening, maar als ik begeleid ga wonen is dat elke dag. Mijn tip is dus zorg voor structuur. Als je gelijk na je verslaving weer in de wijde wereld terecht komt kan dat moeilijk zijn om gelijk te aarden, maar als je begint met strakke begeleiding kan je dit langzaamaan doen. Je kan ervoor kiezen de begeleiding steeds iets te verminderen tot je uiteindelijk zelf weer alles kunt doen.

Dit alles kun je voorleggen aan je huisarts. Ikzelf ben ook een ex-alcoholist, maar ben dankzij begeleiding uit mezelf gestopt.

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
"Verslaving is niet crimineel of slecht of stom, maar gewoon een heel erg menselijke vergissing." Dit las ik net uit het boek 'De verslaving voorbij' van Jan Geurtz (aanrader!) Voor je behoud van eigenwaarde, zelfbegrip, acceptatie etc biedt dit boek naar mijn idee echt steun.

Ik wil je vooral hoop meegeven dat je hier uit gaat komen. Het je gaat lukken. Vraag je ouders/omgeving wel om je te helpen. Want je hebt gewoon ook echt warmte en praktische hulp nodig. Ik snap wel dat je niet bij je ouders mag blijven wonen zolang je blijft gebruiken. Hoe moeilijk ook, het is uit liefde voor jou. Daardoor stopt je verslaving nl het snelst, wat je zelf ook graag wil.

Virtuele knuffel! Zet 'm op!

Denaddict

Goedemiddag iedereen,

Hier heb ik hulp voor gezocht en heb 7 maanden intern gezeten in de kliniek.
toen ik daar uit kwam was het nog niet klaar, ben vaak teruggevallen en ben weer thuis bij mijn ouders komen wonen.

Nu is het hier dus ook al vaak misgegaan en had ik een laatste kans gekregen, hier blijven wonen en geen gebruik of gebruiken maar dan hier weg moeten.
Ondanks deze zoveelste maar nu echt laatste waarschuwing ben ik toch weer de fout in gegaan en ben betrapt.

Het gesprek zit er nog aan te komen omdat op dit moment niet beide ouders aanwezig zijn, maar ik weet wel dat het nu echt klaar is.
Ik zal dus waarscheinlijk op straat komen te staan.

Mijn vraag dus: zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n situatie?
Wat zijn goede eerste stappen om te zetten en waar kan je snel terecht voor een goede en veilige opvang.
Ik wil echt beter gaan leven en clean worden maar daar heb ik hier in ouderlijk huis de kans niet meer voor.

Graag hoor ik jullie reacties, tips of ervaring.
Heb in hetzelfde schuitje gezeten en ben zover gegaan .. het maakt zoveel kapot als het geen recreatie gebruik meer is . Ben sinds kort weer terug gevallen maar de maanden dat ik clean was was ook me meest gelukkige tijd en gevoel . Het gevoel dat ik me ouders weer aan kon kijken en dat ze zeiden dat ze trots op me waren deed me zoveel. Een goeie tip is het verlaten van de omgeving waarin je het zwakst ben , ik verhuisde van rdam naar breda waar ik niemand kende wiste al me nummers , want uit eigen ervaring is het blijven op dezelfde plek telkens weer het wachten op de volgende keer hoop voor je dat het goed komt met je en vergeet nier dat je het waard ben en er zeker toe doet !!

Dirkjan

DF-koning
Verslaafd aan ketamine een dissociatieve drug en aan alcohol een bedwelmende drug? Geen goeie combinatie. Ben zelf geen haar beter. Heb grote tijden van mijn leven geblowd en gezopen als een een bezetene. Nu gelukkig clean al lange tijd.

veel gelukt gewenst.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan