Bijstandsuitkering?

Escape

Experimenterende gebruiker
Hoihoi,

Gestopt met mijn studie. Al poosje geen studiefinancering meer en mijn ouders willen stoppen met bijdragen.
Heeft iemand hier ervaring met (de aanvraag van) een bijstandsuitkering?

Ik ben deze momenteel aan het aanvragen (gemeente Groningen).
Mijn bankafschriften van de laatste 3 maanden zijn hierbij verstuurd. Ik heb begrepen dat ze bij de gemeente over opvallende dingen gaan vragen. Heeft iemand anders dit ook gehad?

Waar ik me zorgen over maak is het volgende: ik heb per maand zo'n 7 á 10 afschrijvingen van ongeveer €60 per keer (ja, ik weet het, bakken met geld, heb m'n spaargeld zo goed als op). Ik heb hier Research Chemicals van gekocht (dus wel 'legaal'). Hoe groot is de kans dat ik dit moet toelichten?

Verder: de afschrijvingen zijn gedaan met een ambigieuze naam. Als je het op Google opzoekt krijg je webshops voor fitness/sportapparatuur. Via het rekeningnummer vind je niks, alleen het betaalplatform.

Enig advies?
P.S.: ik weet het, ik moet mijn gebruik minderen, maar dat is een ander verhaal.

Laatst bewerkt:

MetalGuy

Badass junkie
Ik zeg het niet graag. Maar er bestaat een zéér grote kans dat je dat moet toelichten door de frequentie waarin je hebt besteld!

In hoeverre ze hier je uitkering kunnen korten, ben ik niet bekend mee. Zou echter wel oppassen met aankopen in de toekomst.

Waarvoor ga je de bijstand in, als ik vragen mag?

Escape

Ik zeg het niet graag. Maar er bestaat een zéér grote kans dat je dat moet toelichten door de frequentie waarin je hebt besteld!

In hoeverre ze hier je uitkering kunnen korten, ben ik niet bekend mee. Zou echter wel oppassen met aankopen in de toekomst.

Waarvoor ga je de bijstand in, als ik vragen mag?
Dank je voor je reactie.
Dat verwacht ik inderdaad zelf ook... beetje zorgwekkend. Heb de neiging om er eerlijk over te zijn, maar het lijkt me wel problematisch.

Heb het topic bijgewerkt, maar: ik ben gestopt met mijn studie. Dus geen studiefinanciering en mijn ouders willen eigenlijk niet meer bijdragen.
Solliciteren gaat lastig i.v.m. met depressies en (waarschijnlijk) autistic burnout.

N3K0

Badass junkie
Ben je bezig met hulpverlening?
Ben je toevallig al bij GGZ enof iets anders in beeld?

De Gemeente word meestal blij als ze zien/weten dat je aan jezelf werkt.
Ook helpt dat, zodat hun zien hoe erg het gaat en dat werken nu niet lukt.

Als ze jou een WWB (Wet werken bijstand) toekennen krijg je gewoon 1 bedrag per maand ( kun je vast vinden opde site vande gemeente zijn bedragen die vast staan)

Tenzij je een inkomen hebt van iets. (b.v partime baan ofzo hoe dat met studiefinanciering enzo werkt weet ik niet.) ((Je krijgt waarschijnlijk aanvullend tot bijstandniveau)

Enof als je thuis woont. ( krijg je wat passend is voor iemand die thuis woont)

Spaargeld//bezittingen mag tot een X bedrag.

Die 60x7 (420€) per maand kunnen ze wel naar vragen. (Maar misschien ook niet omdat het over je eigen geld gaat en daar mag je mee doen wat je wilt)

Zodra je op gesprek moet komen zou ik er gewoon eerlijk over zijn als ze er naar vragen. En dat je bezig bent met hulp daarvoor. (GGZ//Verslavingszorg//etc)

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie
Hoihoi,

Gestopt met mijn studie. Al poosje geen studiefinancering meer en mijn ouders willen stoppen stoppen met bijdragen.
Heeft iemand hier ervaring met (de aanvraag van) een bijstandsuitkering?

Ik ben deze momenteel aan het aanvragen (gemeente Groningen).
Mijn bankafschriften van de laatste 3 maanden zijn hierbij verstuurd. Ik heb begrepen dat ze bij de gemeente over opvallende dingen gaan vragen. Heeft iemand anders dit ook gehad?

Waar ik me zorgen over maak is het volgende: ik heb per maand zo'n 7 á 10 afschrijvingen van ongeveer €60 per keer (ja, ik weet het, bakken met geld, heb m'n spaargeld zo goed als op). Ik heb hier Research Chemicals van gekocht (dus wel 'legaal'). Hoe groot is de kans dat ik dit moet toelichten?

Verder: de afschrijvingen zijn gedaan met een ambigieuze naam. Als je het op Google opzoekt krijg je webshops voor fitness/sportapparatuur. Via het rekeningnummer vind je niks, alleen het betaalplatform.

Enig advies?
P.S.: ik weet het, ik moet mijn gebruik minderen, maar dat is een ander verhaal.
Ga eens bij je huisarts langs voor verslavingshulp. Mocht je dan vragen krijgen over de RC bestellingen (wat mij sterk lijkt) dan heb je in ieder geval een goed verhaal.

OtherShore

Wijs gebruiker
Heb je nooit een bijbaantje gehad? Want dan is WW misschien een optie. Over het algemeen is dat een stuk aangenamer dan de bijstand.

De bijstand garandeert een bestaansminimum voor mensen die geen inkomen hebben. In principe wordt je niet uitgesloten omdat je in het verleden onverstandig met je geld omging.

N3K0

Badass junkie
Heb je nooit een bijbaantje gehad? Want dan is WW misschien een optie. Over het algemeen is dat een stuk aangenamer dan de bijstand.

De bijstand garandeert een bestaansminimum voor mensen die geen inkomen hebben. In principe wordt je niet uitgesloten omdat je in het verleden onverstandig met je geld omging.
Bijstand is echt prima hoor. 😇

OtherShore

Wijs gebruiker
Bijstand is echt prima hoor. 😇
Ligt er ook een beetje aan wat ze van je vragen, toch? De sollicitatieplicht in de bijstand is normaal gesproken behoorlijk pittig. De WW komt dan met minder verplichtingen en meer geld. Maar je moet er wel voor in aanmerking komen.

Escape

De Gemeente word meestal blij als ze zien/weten dat je aan jezelf werkt.
Ook helpt dat, zodat hun zien hoe erg het gaat en dat werken nu niet lukt.
Dank je, erg hulpvol.
Ben van plan naar een groepsbijeenkomst van VNN te gaan en me bij Ixta Noa aan te melden, maar tot nu toe nog niet aan toe gekomen.
Wel afgelopen jaar hulp gehad vanwege autisme en depressies (basis-GGZ).

Zodra je op gesprek moet komen zou ik er gewoon eerlijk over zijn als ze er naar vragen. En dat je bezig bent met hulp daarvoor. (GGZ//Verslavingszorg//etc)
Dit helpt, ben al minder zenuwachtig. Op dit moment tenminste :)

Ga eens bij je huisarts langs voor verslavingshulp. Mocht je dan vragen krijgen over de RC bestellingen (wat mij sterk lijkt) dan heb je in ieder geval een goed verhaal.
Vind ik lastig, ik schaam me er wel voor. Ik weet het, geen bijzondere situatie, haha.
Maar ga toch liever eerst VNN/Ixta Noa bekijken. Ben me momenteel aan het informeren

Escape

Niet echt, in de afgelopen 5 jaar 3x een maandcontract gehad (vakantiecontract bij dezelfde werkgever).

Ik ben bij het WIJ-team geweest afgelopen week en daar werd eigenlijk meteen aangegeven dat we het beste bijstand aan konden vragen.

• Like
Waarderingen: N3K0

_shikantaza

Badass junkie
Vind ik lastig, ik schaam me er wel voor. Ik weet het, geen bijzondere situatie, haha.
Maar ga toch liever eerst VNN/Ixta Noa bekijken. Ben me momenteel aan het informeren

Is niets om je voor te schamen hoor. Je bent "gewoon" ziek en hebt recht op hulp.

Ik ben wel benieuwd - had je al last van depressie voordat je drugs gebruikte? Denk je dat jouw burnout met gebruik verband houdt (of andersom)?

Escape

Is niets om je voor te schamen hoor. Je bent "gewoon" ziek en hebt recht op hulp.

Ik ben wel benieuwd - had je al last van depressie voordat je drugs gebruikte? Denk je dat jouw burnout met gebruik verband houdt (of andersom)?
Da's een goede instelling :)

Geen probleem, wil ik best vertellen.
Ben eigenlijk al zo lang ik me kan herinneren depressief. Heb de diagnose dysthymie gekregen, hierbij komt af en toe ook een zwaardere depressie kijken.
Ik ben wel verslavingsgevoelig - als kind aan gamen, toen o.a. aan voeding, later alcohol. Nu dus drugs. Als coping mechanisme allemaal, eigenlijk.

Dat de burnout hier verband mee houdt zou kunnen, goede vraag. Zit momenteel ook even in de put omdat ik mijn studie niet meer aan kon/wilde. Maar goed, het houdt vast allemaal verband met elkaar

MR_CHIP

Badass junkie
ik ben blij dat ik nu in de wajong zit totale zekerheid 100% afgekeurd door uwv en met alle vaste lasten houd ik nog geld over per maand

_shikantaza

Badass junkie
Da's een goede instelling :)

Geen probleem, wil ik best vertellen.
Ben eigenlijk al zo lang ik me kan herinneren depressief. Heb de diagnose dysthymie gekregen, hierbij komt af en toe ook een zwaardere depressie kijken.
Ik ben wel verslavingsgevoelig - als kind aan gamen, toen o.a. aan voeding, later alcohol. Nu dus drugs. Als coping mechanisme allemaal, eigenlijk.

Dat de burnout hier verband mee houdt zou kunnen, goede vraag. Zit momenteel ook even in de put omdat ik mijn studie niet meer aan kon/wilde
Balen man. Maar 't is allemaal tijdelijk. Het lijkt me wel slim om je verslaving aan te pakken. Je lijkt nog niet echt diep gezonken maar wie weet kun je wel de motivatie opbrengen ervoor. Als je je goed inzet bij een goede behandeling kun je heel veel winst behalen naast de winst dat je clean kunt worden.

Jij bent natuurlijk mij niet, maar ik worstelde mijn hele leven (40+ jaar) al met allerlei (sociale, faal)angsten, perfectionisme, pleasen, ontwijken, uitstellen, isoleren. Toen ik drugs ging gebruiken ging dat heel langzaam bergafwaarts, eindigend in een psychose - gevolg door allerlei medicatie omdat men dacht dat ik Bipolair was. Toen ik mijn rock bottom had, ben ik met volle overgave een behandeling aangegaan en bijna alle problemen zijn nu (16 maanden later) verdwenen, medicatie is volledig afgebouwd, ik voel me er goed met een heel leeg en helder hoofd, en ik heb nu nog zelden een chagrijnige dag zelf, zo goed is het geworden.

Maargoed, dat is mijn verhaal. Een wijs man of vrouw zei hier op 't forum iets van: eerst clean worden en herstellen van verslaving en dan pas de rest aanpakken. Als je in gebruik blijft wordt andere therapie ook niet snel wat namelijk. Je bent er niet echt bij als je gisteren tot diep in de nacht je neusje volgestopt hebt (even vanuit mijn situatie redenerend :wink:) Ere wie ere toekomt, ook voor mij klopte dit, achteraf gezien (ik was al jaren met semi-goede inzet met therapieën bezig maar verzweeg mijn drugsgebruik altijd).

Een moeilijk keus, maar uit mijn ervaring het overwegen meer dan waard.

Wat jouw pad ook gaat zijn, wees open en eerlijk en volg de suggesties op. Pas dan kun je echt groeien. Zet 'm op!

Escape

Balen man. Maar 't is allemaal tijdelijk. Het lijkt me wel slim om je verslaving aan te pakken. Je lijkt nog niet echt diep gezonken maar wie weet kun je wel de motivatie opbrengen ervoor. Als je je goed inzet bij een goede behandeling kun je heel veel winst behalen naast de winst dat je clean kunt worden.

Jij bent natuurlijk mij niet, maar ik worstelde mijn hele leven (40+ jaar) al met allerlei (sociale, faal)angsten, perfectionisme, pleasen, ontwijken, uitstellen, isoleren. Toen ik drugs ging gebruiken ging dat heel langzaam bergafwaarts, eindigend in een psychose - gevolg door allerlei medicatie omdat men dacht dat ik Bipolair was. Toen ik mijn rock bottom had, ben ik met volle overgave een behandeling aangegaan en bijna alle problemen zijn nu (16 maanden later) verdwenen, medicatie is volledig afgebouwd, ik voel me er goed met een heel leeg en helder hoofd, en ik heb nu nog zelden een chagrijnige dag zelf, zo goed is het geworden.

Maargoed, dat is mijn verhaal. Een wijs man of vrouw zei hier op 't forum iets van: eerst clean worden en herstellen van verslaving en dan pas de rest aanpakken. Als je in gebruik blijft wordt andere therapie ook niet snel wat namelijk. Je bent er niet echt bij als je gisteren tot diep in de nacht je neusje volgestopt hebt (even vanuit mijn situatie redenerend :wink:) Ere wie ere toekomt, ook voor mij klopte dit, achteraf gezien (ik was al jaren met semi-goede inzet met therapieën bezig maar verzweeg mijn drugsgebruik altijd).

Een moeilijk keus, maar uit mijn ervaring het overwegen meer dan waard.

Wat jouw pad ook gaat zijn, wees open en eerlijk en volg de suggesties op. Pas dan kun je echt groeien. Zet 'm op!
Hey, bedankt voor je advies en het delen van je verhaal.

Vervelend dat je dit allemaal hebt meegemaakt. Kan goed begrijpen hoe het bergafwaarts ging. Ik ben erg blij om te horen dat je bijna al je problemen verdwenen zijn nu.

Ik zat nogal vast in mijn situatie qua studie/werk/geldzorgen. Met antidepressiva en hulp voor autisme ging het al beter. Maar je hebt gelijk, clean worden is nu wel het belangrijkste. Volgende week is er weer een zelfhulpgroep bij mij in de buurt, heb besloten daar naartoe te gaan. Ook maar vast moed opbouwen om naar de huisarts te gaan dan maar...

Laatst bewerkt:

N3K0

Badass junkie
Ligt er ook een beetje aan wat ze van je vragen, toch? De sollicitatieplicht in de bijstand is normaal gesproken behoorlijk pittig. De WW komt dan met minder verplichtingen en meer geld. Maar je moet er wel voor in aanmerking komen.
Ik heb weinig tot geen last gehad van de sollicitatieplicht omdat ik toen ik aan kwam waaien bij de gemeente. Alleen int begin bij de aanvraag. (Dit was 10 jaar geleden)
Daarna kreeg ik een vrijstelling van de sollicitatieplicht. (Omdat ik toen bezig was bij GGZ)

Nu heb ik inmiddels een partime baan en krijg ik mijn uitkering aanvullend.

Ik ben bij het WIJ-team geweest afgelopen week en daar werd eigenlijk meteen aangegeven dat we het beste bijstand aan konden vragen.
Goed dat hun er ook zijn die weten dan hoe het gaat en ik denk als hun je adviesen om er 1tje aante vragen dat het dan wel goed komt met de uitkering.

Als je een beetje een goeie klik hebt met je wij contact persoon en die weet van iets meer (b.v je ggz traject) kan je hem/haar altijd mee vragen naar een eventueel gesprek bij de gemeente.

Wees niet bang om je kwetsbaar opte stellen.
Mij heeft dat erg geholpen ookal was dat niet makkelijk.

Heel veel succes ❤❤🙏🏻🙏🏻

Escape

Ik heb weinig tot geen last gehad van de sollicitatieplicht omdat ik toen ik aan kwam waaien bij de gemeente. Alleen int begin bij de aanvraag. (Dit was 10 jaar geleden)
Daarna kreeg ik een vrijstelling van de sollicitatieplicht. (Omdat ik toen bezig was bij GGZ)

Nu heb ik inmiddels een partime baan en krijg ik mijn uitkering aanvullend.

Goed dat hun er ook zijn die weten dan hoe het gaat en ik denk als hun je adviesen om er 1tje aante vragen dat het dan wel goed komt met de uitkering.

Als je een beetje een goeie klik hebt met je wij contact persoon en die weet van iets meer (b.v je ggz traject) kan je hem/haar altijd mee vragen naar een eventueel gesprek bij de gemeente.

Wees niet bang om je kwetsbaar opte stellen.
Mij heeft dat erg geholpen ookal was dat niet makkelijk.

Heel veel succes ❤❤🙏🏻🙏🏻
dankjewel ❤❤❤

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik vind het eerlijk gezegd wel een lastige spagaat hoor: wel of niet eerlijk zijn over legale drugsaankopen tegen het UWV. Voor je het weet sta je op een verdachten-lijstje (en wordt die informatie gedeeld met andere overheidsinstanties). Maar oneerlijk zijn bij een bijstandsuitkering kan ertoe leiden dat de bijstand later wordt ingetrokken. Misschien kan je even kort juridisch advies inwinnen bij een sociaal advocaat? Dat kan soms net handig zijn, want advocaten weten vaak heel precies wat je wel en niet kunt zeggen. De truc is dus eerlijk genoeg zijn om een bevredigend antwoord te geven maar vaag genoeg om verder niks weg te geven. Maar daarvoor moet je dus wel heel precies weten wat je wel en niet kan maken.

Spyro

DF-koning
Ik zit in de ziektewet door verschillende redenen.

Bij mij weet het UWV wel van mijn gebruik af en ondervind daar geen nadelen aan. Maar ik moest dan ook alles op tafel gooien bij de bedrijfsarts arts van het UWV.

Maar het is inderdaad een lastige keuze die je moet maken… Ik vond het ook wel spannend om toe te geven. Maar heb echt geen negatieve ervaringen tot nu toe met het UWV gehad.

N3K0

Badass junkie
Ik vind het eerlijk gezegd wel een lastige spagaat hoor: wel of niet eerlijk zijn over legale drugsaankopen tegen het UWV. Voor je het weet sta je op een verdachten-lijstje (en wordt die informatie gedeeld met andere overheidsinstanties). Maar oneerlijk zijn bij een bijstandsuitkering kan ertoe leiden dat de bijstand later wordt ingetrokken. Misschien kan je even kort juridisch advies inwinnen bij een sociaal advocaat? Dat kan soms net handig zijn, want advocaten weten vaak heel precies wat je wel en niet kunt zeggen. De truc is dus eerlijk genoeg zijn om een bevredigend antwoord te geven maar vaag genoeg om verder niks weg te geven. Maar daarvoor moet je dus wel heel precies weten wat je wel en niet kan maken.
Dit is eigenlijk wel een heel slim idee. 🙏🏻🙏🏻

Bedoel ook niet echt van dat TS het zelf de uitgaven moet gaan verklaren bij de gemeente.

Ook staat bij de RekNaam een "fitness vendor" dus als ze er naar vragen ben je gewoon heel erg in to the fitness.
(En misschien gaan ze er wel helemaal niet naar vragen who knows)

En ook bij mij word 1x inde 3 jaar ofzo random om afschriften gevraagd en ik pin bestwel regelmatig mijn aankopen inde shoppa (100€ per maand)

Maar heb daar nooit iets over gehoord.

OtherShore

Wijs gebruiker
Ik heb het toch nog even opgezocht @Escape Je bent verplicht om bankafschriften in te leveren zodat bepaald kan worden of je recht hebt op bijstand. In principe zijn daarvoor alleen je inkomsten en saldo relevant (als je teveel spaargeld hebt krijg je ook geen bijstand). Je uitgaven zijn in principe niet relevant, behalve als daaruit blijkt dat je misschien meer geld of inkomsten hebt dan je doet voorkomen.

Door je bankafschriften in te leveren geef je een overheidsinstantie veel inzicht in je privéleven en ik begrijp dat dit ongemakkelijk is. Helaas kun je dit juridisch gezien niet weigeren (zie hier). Het kan zeker zo zijn dat degene die je aanvraag beoordeeld je ongemakkelijke vragen gaat stellen. Maar in principe geeft iedereen wel geld uit aan hobby’s en zoals je zelf al aangeeft zijn je rc uitgaven niet herkenbaar als rc uitgaven. Dat zal dus geen obstakel zijn voor het krijgen van bijstand. Het kan wel zijn dat giften van je ouders als inkomsten meegerekend worden.

De uitdaging voor jou lijkt me eerder om het UWV (edit: sociale dienst/gemeente) ervan te overtuigen dat je niet kunt werken. Want anders heb je te maken met een sollicitatieplicht (je moet een x aantal keer per maand solliciteren) en een arbeidsplicht (je moet aangeboden werk aannemen). Er is veel werk op dit moment, dus ze kunnen vanuit het UWV zomaar met een baan aankomen zetten en die moet je dan aannemen. Voor jou is dat nu niet haalbaar.

Voor een keuring bij ziekte moet je waarschijnlijk alles op tafel gooien. Ze krijgen zelfs toegang tot je medisch dossier. De vraag is dan altijd wel: hoe ben je ziek geworden en wat doe je daar nu aan? Drugsgebruik kan dan wel een dingetje zijn, vooral als je nog geen hulp gezocht hebt. Veel succes alvast!

Laatst bewerkt:

Sniffle88

Bewuste gebruiker
Je moet idd veel kunnen verklaren en daar eerlijk over zijn als ze er achterkomen heb je een groter probleem. Maar das niet alleen bij de aanvraag he. Dat is ook als je erin zit ze mogen ten allen tijde vragen naar je afschriften en als jij verslaafd bent dan zullen die dus op je volgende afschriften ook gaan staan. Dus ja beter gewoon eerlijk zijn.

Spyro

DF-koning
Hier zou ik me ook op richten.
In behandeling zijn is meestal voldoende, waarom precies.gaat ze niets aan, een antwoord als GGZ is voldoende.
Volgende link gaat over bijstandsuitkering.

Klopt niet helemaal. Voordat ik een gesprek had met überhaupt de bedrijfsarts, kreeg ik van het UWV zelf al een hele vragenlijst met echt heeeel veel bladzijdes. Daar mocht ik haarfijn uitleggen wat mijn lasten zijn op dit moment en wat voor behandelingen je gaat volgen. En ze hebben ook alles opgevraagd bij mijn huisarts.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Voor de duidelijkheid; ik ging uit van een bijstandsuitkering omdat TS dat noemde.
Of heb ik het verkeerd?

Spyro

DF-koning
Voor de duidelijkheid; ik ging uit van een bijstandsuitkering omdat TS dat noemde.
Of heb ik het verkeerd?
Aha, gaat dat bij het UWV (die afdeling) zo anders dan? Want volgens mij is het gewoon standaard documentatie.

Als het op een andere manier gaat, dan heb ik niets gezegd. 🤪

Torchic

Badass junkie
Volgensmij word hierboven inderdaad vergeten dat het om een bijstandsuitkering en deze word uitgekeerd door de gemeente.

Standaard heb je een sollicitatieplicht maar als je kunt aantonen dat je ziek bent (en dan willen ze ook graag zien dat je een behandeling volgt) kan het zijn dat je (tijdelijk) word vrijgesteld van de sollicitatieplicht.

Sniffle88

Bewuste gebruiker
Bij bijstand kun je wel een zorg coordinator krijgen dan gaat alles iets makkelijker. Maar moet je dus wel kunnen laten zien dat je die nodig hebt.

Uwv weet ik niet meer is te lang terug.

N3K0

Badass junkie
Aha, gaat dat bij het UWV zo anders dan? Want volgens mij is het gewoon standaard documentatie.

Als het op een andere manier gaat, dan heb ik niets gezegd. 🤪
Ik kan me niet meer herinneren dat ik een extra vragen formulier moest invullen en ze hebben bij mijn huisarts ( enof andere instanties) niks opgevraagd. (Bij het aanvragen van een wwb)

Is het bij UWV niet ook zo dat je ziek thuis zit vanuit werk. Ipv hoe TS het omschrijft.

Bovenaan