Casing preparatie

boterkoek17

Bewuste gebruiker
hallo,

ik ben net begonnen met het kweken van me eigen shrooms. het gaat wel lekker en ben benieuwd wat er uiteindelijk van terecht komt.

ben alleen ff benieuwd of iemand al ervaring heeft met het maken van de casing zonder vermiculiet. ik ga het nu wel gebruiken, maar wil de volgende keer euries uitsparen door dit te vervangen door een goedkoper alternatief.

ik heb geen zin om honderden liters van die shit ereges online te bestellen, maar zoek echt een alteratief.

alle reacties zijn welkom!

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
vermiculiet is niet zo heel duur, 4 euro de liter geloof ik bij azarius, dus alleen als je het grootschalig aan wilt pakken ben je veel geld kwijt.

Er zijn ook andere methodes maar die weet ik eigelijk niet uit me hoofd.. ik geloof iets met rijst ofzo?
Misschien weet iemand anders het :)

The Used

Bewuste gebruiker
Weet iemand misschien hoe je Hawaaiiaanse paddestoelen zou kunnen kweken!? Want ik zie nergens sporen voor de hawaaiiaanse

boterkoek17

Bewuste gebruiker
vier euries valt ook wel mee, maar he als het goedkoper kan hoor ik het graag.

Volgens mij werkt de PF tek met rijst. (Not Sure)

deze tek maakt eveneens gebruik van vermiculiet, is helaas geen vervanging.

heb wel gelezen dat sommigen vijversubstraat gebruiken, maar lijkt mij niet erg geschikt.

andere opties?

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik mix altijd turf en kalk (voor de pH) door elkaar, verder niks. Voor mij werkt dat uitstekend. De verhouding kan ik niet precies zeggen, dat doe ik op het gevoel...

Psycho_Chrono

Wijs gebruiker
Tripreporter
The Used zei:
Weet iemand misschien hoe je Hawaaiiaanse paddestoelen zou kunnen kweken!? Want ik zie nergens sporen voor de hawaaiiaanse

Jawel hoor, bij Azarius zijn er sporen van te koop. Maar let wel op, ze zijn erg moeilijk te kweken en je moet UITERST steriel te werk gaan!

boterkoek17

Bewuste gebruiker

probeer (als je al een beetje ervaring hebt)
[/url]www.fsre.nl gratis sporeprints! :D zorg... houdt door zelf ook sporenprints te doneren.

sjaartrol

Bewuste gebruiker
Psycho_Chrono zei:
The Used zei:

Jawel hoor, bij Azarius zijn er sporen van te koop. Maar let wel op, ze zijn erg moeilijk te kweken en je moet UITERST steriel te werk gaan!

je kan op azarius ook broed kope (gebruik searchknop : spawn (das engels voor broed)) van verschillende soorten (azurescens, cyanescens en denk ook hawaiaanse)
daarbij moet je helemaal niet steriel werken en is ook veel makkelijker te doen.

broed is mycelium, dus schimmeldraad. Paddestoelen zijn de vruchtlichamen van de schimmeldraden.
Puur met sporen kweken gaat trouwens nie, dan moet je dat eerst op Agarvoedingsbodems de sporen leggen, het mycelium groeit dan op die bodem maar dan moet je het nog een aantal keren overplaatsen enzo ... en eigelijk maak je op die manier ook het broed. dus meteen broed kope dan sla je de moeilijkste stap in het proces meteen over...

JJJ

Bewuste gebruiker
Vanuit sporen kweken hoeft absoluut niet met agar. Dat doe je gewoon met een (perfect steriele) jampot graan en een injectiespuit. Het 'broed' dat je kunt kopen bij azarius is alleen voor buitenkweek-paddestoelen, die groeien in je tuin op hout (als je het goed doet). Mexicaanse paddestoelen die je binnen kunt kweken daarvan wordt geen kant en klaar mycelium verkocht, alleen in de vorm van growkits.

Bovenaan