CBR keuring THC

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Haze020

Newbie
Hallo ik heb al een soort gelijk bericht geplaatst alleen mijn vraag niet zo duidelijk beschreven.

Zijn er mensen die de cbr keuring hebben gedaan voor thc met de nieuwe regeling vanaf 01-04-2022?

Wat nieuw is is dat je nu word getest door middel van bloed ipv urine op thc.

Ook moet je nu van te voren je bloed laten prikken en daarna het gesprek met de psychiater.

Word er na het gesprek met de psychiater voor een 2de keer bloed geprikt of is dat eenmalig?

RookGraag

Newbie
Zit momenteel zelf ook in deze mangelmolen sinds eind mei dit jaar.

Ja, na je afspraak met de psychiater wordt er voor de 2de keer bloed afgenomen.

Ik zal binnenkort proberen een topic aan te maken met mijn verhaal en ervaringen, werd in maart j.l. aangehouden met alcohol en drugs nadat ik door rood licht reed.

Pjotr777

Bewuste gebruiker
Ik had gisteren een gesprek met de psychiater, helemaal naar Breda voor moeten rijden en ik moet binnen drie dagen bloed laten prikken op THC. Drie-vier weken geleden voor het laatst geblowd. Op hoop van zegen. Overigens is m’n rijbewijs geschorst wegens roekeloos rijden, niet wegens rijden onder invloed van drugs.

De Zandman

Badass junkie
Drie tot vier weken niet blowen daarna een bloedonderzoek, nou, als je veel en langdurig geblowd hebt, hoop ik voor je dat de test niet positief uitvalt....thc blijft zoooo ontzettend lang in je lijf zitten!
Zes weken niet blowen was beter geweest..laat je de uitslag hier weten? Is ook voor anderen hier van groot belang om te weten!

Pjotr777

Bewuste gebruiker
Heb zojuist bericht van de psychiater met daarin de resultaten van het laboratorium onderzoek: geen THC in bloed.
Wel contraindicaties in het rapport voor m’n huidige medicijn gebruik: lorazepam en promethazine.

De Zandman

Badass junkie
Promethazine is een medicijn wat door het CBR bezien wordt bij dagelijks gebruik om geen rijbewijs te verlenen.... lorazepam is mij onbekend.
Er bestaat een enorme lijst van medicijnen waarvan dat CBR vindt dat gebruik niet samengaat met autorijden m.a.w. ze verstrekken geen rijbewijs als er een medicijn wat in die lijst staat gebruikt wordt.

Pjotr777

Bewuste gebruiker
Promethazine is een medicijn wat door het CBR bezien wordt bij dagelijks gebruik om geen rijbewijs te verlenen.... lorazepam is mij onbekend.
Er bestaat een enorme lijst van medicijnen waarvan dat CBR vindt dat gebruik niet samengaat met autorijden m.a.w. ze verstrekken geen rijbewijs als er een medicijn wat in die lijst staat gebruikt wordt.
Dat zou mooi kloten zijn.

De Zandman

Badass junkie
Ik zou die lijst eens opzoeken op internet, dan weet je waar je aan toe bent, en ben je voorbereid. Misschien kunnen er andere medicijnen voorgeschreven worden die niet op die lijst als "verboden" vermeld zijn ...

Pjotr777

Bewuste gebruiker
Heb hem al gevonden. Lorazepam staat er ook bij. Bij incidenteel gebruik mag je na zoveel uur weer rijden, bij dagelijks gebruik niet. Dan moet ik iets anders verzinnen. En als ik ermee stop moet ik dan weer zo’n dure herkeuring doen?

De Zandman

Badass junkie
Of je een herkeuring moet doen, weet ik niet maar het lijkt me heel waarschijnlijk.
Dat is kloten, maar ik denk dat ze dit wel vereisen....

070smack

Newbie
Ik heb binnekort ook een afspraak staan, ik gebruik zelf al meer als 25 jaar cannabis, nog nooit ongelukkeen gemaakt, let altijd op dat er genoeg ruimte tussen zit kwa tijd en heb zelf ook cannabis medicatie waar ik mee mag rijden, alleen rook ik daarbij af en toe voor de pijn cannabis. Ik heb meerdere malen met het cbr contact gehad en ze kunnen zelf geen duidelijke richtlijn aangeven. Ik weet 100% dat er thc in mijn bloed zit vanwege mijn medicatie maar daar zou ik mee mogen rijden. (geen overtredingeen gemaakt) Ik was staande gehouden omdat ze een X bij me naam hadden gezet vanwege het bezoeken aan een Growshop. ( stonden gewoon te wachten) aangehouden, netjes mee gewerkt, aangegeven dat ik medicinaal cannabis gebruik, vond een vloetje van een collega en ik moest de test doen, possitief, bloedtest, possitief, precies 10 microgram thc-cooh. Nu rijbewijs geschorst totdat ik bij de psychiater ben geweest. Dit keer had ik de avond ervoor aan halve joint gerookt en ben gaan slapen. Uiteindelijk toch nog 10 microgram gevonden in me bloed. Ik gebruik zelf bedrolite waar kleine hoeveelheid aan thc in zit alleen is nergens terug te vinden hoeveel dat is, na wat onderzoek zeggen ze onder de 1% thc. Apotheek zeegt ook onder 1%. Volgens mijn berekeningen is 10 microgram ongeveer gelijk aan 1%. Voor alsnog zeer zeer onduidelijk. Na een gesprek met de CBR arts en uitgelegd te hebben wat de situatie is, konden ze nog geen duidelijkheid geven en alleen maar zeggen dat dat in de evaluatie van de psychiater naar voren zal komen. Waarop je in deze situatie niet kan anticiperen op wat komen gaat. Nu is het voor recreatieve gebruikers (niet simpel) maar iets makkelijker om er voor 2 maanden even geen gebruik van te maken, alleen voor iemand die het medisch gebruikt en via de huisarts het als voorschrift krijgt, is het nog onduidelijker. Ik vul het af en toe zelf aan maar dat gebeurd misschien maar 1x per week, soms 2 weken niet, ook adat heb ik uitgelegd aan de arts en weer weer geen duidelijk antwoord te geven. Als iemand 1/2x per week gebruik maakt van cannabis dan moet dat toch geen probleem zijn. Alleen kunnen hun nooit aantonen of je het elke dag doet, of 1/2x per week. want de waarde in je bloed zakt altijd naar 3 microgram binnen een aantal uur als je het niet chronisch gebruikt,

Dat gezegd te hebben, stel dat je rijbewijs ongeldig verklaard word, mag je dus gewoon met je AM rijbewijs in een brommobiel naar de psychiater rijden omdat het AM rijbewijs geen medische verklaring nodig hebt, dat terwijl de meeste ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom.

Dat mag je doen totdat er een hevige overtredding plaatsvind en dan via de rechter het ongeldig verklaard zou kunnen worden.

Graag advies voor iemand die ongeveer in hetzelfde pakker als ik zit.

Groetjes en bedankt voor jullie tijd.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Dat gezegd te hebben, stel dat je rijbewijs ongeldig verklaard word, mag je dus gewoon met je AM rijbewijs in een brommobiel naar de psychiater rijden omdat het AM rijbewijs geen medische verklaring nodig hebt, dat terwijl de meeste ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom.
Voor zover ik kan vinden mag je als je rijbewijs is ingenomen of ongeldig is verklaard geen enkel gemotoriseerd voertuig besturen. Let daar dus goed op, voordat je jezelf verder in de nesten werkt.

Om in een brommobiel te rijden heb je misschien geen medische verklaring nodig, maar wél een AM rijbewijs. En dat heb je bij een rijontzegging dus niet.
Dat mag je doen totdat er een hevige overtredding plaatsvind en dan via de rechter het ongeldig verklaard zou kunnen worden.

Graag advies voor iemand die ongeveer in hetzelfde pakker als ik zit.

Groetjes en bedankt voor jullie tijd.

De Zandman

Badass junkie
Het rijden onder invloed betreft altijd het besturen van een motorvoertuig. ELK motorvoertuig, daarin heeft @ mevrouw Plop volledig gelijk.
Een brommobiel is ook een motorvoertuig.
Als je rijbewijs is ingevorderd, mag je ook geen brommobiel meer besturen!
Wat ik hier lees, zou een uitzondering betreffen en wel van een in de WvW genoemd motorvoertuig...en wel het mogen besturen van dat motorvoertuig waarvoor een rijbewijs benodigd is, A M weliswaar maar toch een rijbewijs. En dit, Terwijl men onder invloed van thc verkeert.
Ik heb van deze uitspraak nog nooit eerder gehoord....hiermee zou het CBR zich boven de wet gaan verklaren!
Dit mag m.i in de krant...

070smack

Newbie
In de laatste brief staat dat ik gebruik mag maken van het AM rijbewijs. Dus tuuterent met een brommobiel naar een psychiater voor een test.

nee alle gekheid van dien, het is jammer dat er zo weinig onderzoeken zijn gedaan en er weinig antwoorden zijn. wat wel en niet mag, is best moeilijk om een bepaling te geven. Als je 1 joint per week rookt ben je niet verslaafd maar in combinatie met de olie die medisch word voorgeschreven zal mijn uitslag van mijn bloed altijd eindigen op 0.3 microgram maar ik vraag me af of dat dan voldoende is aangezien de thc heel lang in je lichaam blijft. De arts zegt ook je rookt af en toe cannabis voor de pijn, JA dat doe ik maar hij kon dus geen antwoord geven of dat mag of niet. HAHAHA jeeeeeeej top. en dan nog de brief dat ik wel AM mag rijden. Ik ben ZZP'r en heb mijn auto echt nodig voor het vervoeren van mijn spullen die in de bus vast zitten. Maar dat boeit hun geen reet. Geen inkomen? ja helaas, maar wat als ik dan einde van de maand uit huis word gezet? ja sorry eerst langs psychiater. Psychiater brief pas na 2 maanden ontvangen, een de psychiater heeft 3 maanden de tijd om zijn evaluatie in te dienen.

Ik stond net zo versteld als jullie nu staan :wink: maar het mag toch echt. ik kan een foto sturen eventueel + Mijn rijbewijs is geschorst, niet ingevorderd, Dat zou misschien de reden zijn dan. maar nog krom.

De Zandman

Badass junkie
Ik ben werkelijk reuze benieuwd hoe dit gaat aflopen.. dit zou inhouden dat mensen die medisch middelen krijgen voorgeschreven toch nog een motorvoertuig
mogen besturen terwijl zij onder invloed zijn.
Niet te geloven!

070smack

Newbie
Ja dat klopt, de cbr arts zei zelf, als iemand dement is kan die ze AM rijbewijs dus gewoon aanvragen en een brommobiel besturen.

totdat dus, iets gebeurd met ernstige bewijzen dat het echt niet kan. ongeluk of gevaarlijk rijgedrag etc.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
In de laatste brief staat dat ik gebruik mag maken van het AM rijbewijs. Dus tuuterent met een brommobiel naar een psychiater voor een test.

nee alle gekheid van dien, het is jammer dat er zo weinig onderzoeken zijn gedaan en er weinig antwoorden zijn. wat wel en niet mag, is best moeilijk om een bepaling te geven. Als je 1 joint per week rookt ben je niet verslaafd maar in combinatie met de olie die medisch word voorgeschreven zal mijn uitslag van mijn bloed altijd eindigen op 0.3 microgram maar ik vraag me af of dat dan voldoende is aangezien de thc heel lang in je lichaam blijft. De arts zegt ook je rookt af en toe cannabis voor de pijn, JA dat doe ik maar hij kon dus geen antwoord geven of dat mag of niet. HAHAHA jeeeeeeej top. en dan nog de brief dat ik wel AM mag rijden. Ik ben ZZP'r en heb mijn auto echt nodig voor het vervoeren van mijn spullen die in de bus vast zitten. Maar dat boeit hun geen reet. Geen inkomen? ja helaas, maar wat als ik dan einde van de maand uit huis word gezet? ja sorry eerst langs psychiater. Psychiater brief pas na 2 maanden ontvangen, een de psychiater heeft 3 maanden de tijd om zijn evaluatie in te dienen.

Ik stond net zo versteld als jullie nu staan :wink: maar het mag toch echt. ik kan een foto sturen eventueel + Mijn rijbewijs is geschorst, niet ingevorderd, Dat zou misschien de reden zijn dan. maar nog krom.
Ik ben wel heel benieuwd naar die brief! (Zorg wel effe dat je persoonsgegevens niet zichtbaar zijn enzo)

Niet omdat ik je niet geloof, maar om wat @De Zandman zegt.

Ja dat klopt, de cbr arts zei zelf, als iemand dement is kan die ze AM rijbewijs dus gewoon aanvragen en een brommobiel besturen.
Maar diegene moet wel dat rijbewijs ook kunnen halen. Het afnemen kan inderdaad alleen met gegronde redenen.
totdat dus, iets gebeurd met ernstige bewijzen dat het echt niet kan. ongeluk of gevaarlijk rijgedrag etc.

De Zandman

Badass junkie
Ik vraag me het navolgende af:
Wat doet de rechter als er een zaak is ontstaan wegens bijvoorbeeld een strafbaar feit of een ongeval waarbij dat brommobiel betrokken is?
Zoals een proces verbaal opgemaakt wegens rijden onder invloed?
Hetgeen zo maar kan gebeuren omdat er onder invloed gereden wordt?
Als dat een rechtszaak zou worden, zou ik weleens op de publieke tribune willen zitten!

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
@Mevrouw Pløp @De Zandman

Als je rijbewijs ongeldig is verklaart is dat wat anders dan geschorst. In dit geval is zijn B rijbewijs geschorst tot nader onderzoek.

AM valt hier inderdaad niet onder en mag je dan blijven besturen.

Bij het invorderen van het rijbewijs of het ongeldig verklaren mag je geen enkel voertuig meer besturen. Alleen het CBR legt schorsingen op. Het OM kan je rijbevoegdheid alleen ontzeggen, maar een rijbewijs ongeldig verklaren of schorsen doet het CBR. Dit is waarom de politie meldingen doet bij het CBR. Zo’n cursus omdat je bijv. gevaarlijk en asociaal rijdt legt het CBR uiteindelijk op met de aangeleverde informatie van de politie.

Dit kan door (meermaals) rijden onder invloed of bijv. na bepaald rijgedrag, je cursus die je opgelegd hebt gekregen niet doen, verkeerd gebruik van pedalen, medisch niet goed worden achter het stuur etc..

Hoop dat het nu wat duidelijker is 🙂.

@070smack klote situatie… Ik kan je helaas geen advies geven en ik vrees dat je de procedure uit moet zitten…

Laatst bewerkt:
Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan