Creatine i.c.m. met drugs?

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Sally Tessio, 17 mei 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Sally Tessio

    Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

    Ciao,

    Het maakt wat meer sense om op een bodybuilding forum een dergelijke vraag te stellen, maar een aantal leden hier weet een hele hoop van drugs - Exceptional Insight, Fool, Psychedelibee, SkittlesAndMe, Tijdloos, etc. - dus misschien weet iemand hier het antwoord ook wel.

    Ik overweeg om deze zomer aan de creatine te gaan, maar weet niet zo goed in hoeverre dit een problematisch middel is als je tussendoor af en toe ook nog een tripje hebt. Ik heb ook weleens gehoord dat het geen goede combinatie is met alcohol. Ik drink niet elke week, maar wil het wel af en toe kunnen doen.

    Ben benieuwd of jullie er iets over weten.

    Sally
     
  2. oortjes

    oortjes Bewuste gebruiker Tripreport Analist

    creatine is een stof die je lichaam zelf aanmaakt. Je hebt een oplaadfase (1e 2 weken 3x per dag) en daarna 1x per dag voor de resterende 6 weken.

    Er word aangeraden dat je het 8 weken gebruikt en daarna 8 weken niet. Dit ivm gewenning aan je lichaam en je het uiteindelijk zelf niet meer zou aanmaken. Dit is een punt waar meningen verschillen, de een zegt dat het gebeurd en de ander niet.

    Verder zorgt alcohol voor spierafbraak en creatine helpt bij het herstellen van je spieren. Dus als je zou drinken zou je creatine geen effect moeten hebben. Maar het is niet zo dat je gaat hallucineren. Af en toe drinken kan dus geen kwaad, maar wie goed wilt sporten moet ook op z'n lifestyle letten als je supplementen gaat gebruiken, tis immers geld en alles wil je natuurlijk optimaal benutten wat geld kost.

    Je kan prima alles erbij combineren, ik heb nooit ergens last van gehad.

    Als je een ''strak zomer lichaam'' wilt hebben zou ik niet voor creatine gaan. Creatine houd vocht vast wat er voor zorgt dat je er voller uit ziet. Als je wilt bulken ga dan voor de creatine. Anders zou ik je ZMA of BCAA aanraden.
     
  3. Psychedelibee

    Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

    Creatine is niet psychoactief in ieder geval, dus zou in dat opzicht wel gecombineerd moeten kunnen worden met drugs. Maar zoals oortjes ook zegt helpt drugs natuurlijk niet echt mee aan spieropbouw.
     
  4. Yaizer

    Yaizer Bewuste gebruiker

    Hee mede-veganist!

    Ook sportfanaat hier en ik gebruik ook creatine (bel wel even of die vegan is, sommige zijn blijkbaar niet vegan).

    Wat Oortjes al zegt; meningen verschillen over het gebruik hier van. Onderzoeken wijzen wel aan dat als je 20 gr of minder gebruikt per dag het over lange termijn niet schadelijk is. Het is zo minimaal dat het verwaarloosbaar is.

    Ook over de oplaadfase verschillen meningen. Ik zie het als een marketing truc waardoor men meer creatine gaat kopen.

    Ik zelf gebruik gewoon altijd creatine. Geen "kuur" van 6 of 8 weken. Gewoon standaard. Ik gebruik 10 gram per dag (2 scoopjes dus) s'ochtends en na de training (maakt volgens mij niet zo veel uit). Trainer bij ons op de sportschool zei: gewoon 15 gram per dag, zo weet je dat het optimaal werkt. Ja zou best kunnen en denk eigenlijk dat het zo minimaal is dat dat ook niet echt slecht voor je is maar vind dat nog te eng klinken en gebruik zelf gewoon 10 gr per dag. Je kan als je wilt voor de kuur van 6 of 8 weken gaat (jezus klinkt net alsof het AAS is :tearsofjoy:) maar ik zou gewoon 10 gr per dag, geen oplaadfase.

    Creatine heeft zo ver ik weet geen wisselwerking met een drug. Heb volgens mij wel ooit iets gezien dat creatine een (voordeel?) had bij xtc / mdma maar dat zal wel weer een fabel zijn.

    Wel zullen je spieren iets meer water vasthouden (echt minimaal, meestal 0.8%-3%max van je gewicht + ). Het probleem bij mij is dat als ik letterlijk 1 biertje drink op een avond meteeen de hele tijd naar de wc moet en blijf plassen (zoals altijd met bier gebeurd) en ik eigenlijk ook al het vocht uit mijn spieren uitplas. Opzich geen probleem maar ik weeg de volgende dag gewoon 3 kilo minder. Geen grap.

    Na dat ik alcohol een enorm onzinnige en eigenlijk hele slechte drug vind icm het vochtverlies wat ik lijdt heb ik dus besloten het alcohol links te laten liggen (al een flinke tijd).

    Ik ga liever eens in de zoveel tijd wat leuks doen en op sport focussen dan mij zelf naar de klote helpen door alcohol. Geen zin meer om mij s'ochtends schuldig te voelen. Fack dat :smile:
     
  5. oortjes

    oortjes Bewuste gebruiker Tripreport Analist

    Ik weet niet of het mag, maar op www.myprotein.com staat er bij of het vegan is ja of nee, überhaupt goede dingen.

    Ik heb body&fit geprobeerd maar dat is troep, zeker van hun huismerk. Xxl nutricion is prima, goede kwaliteit maar saai assortiment. Myprotein heeft prima dingen, enigste is dat hun via dpd bezorgen en dat kan een nadeel zijn voor mij (geen ophaal punt in de buurt mocht ik het pakket mislopen).
     
  6. Sally Tessio

    Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

    Hahah, bedankt voor alle informatie. Ik was wel al op de hoogte van gebruiksadviezen, werking en dat soort dingen. Ik was vooral uit op de vraag over de combinatie met drugs, maar ik waardeer zeker al je uitleg. Volgens mij is een overschot aan creatine niet eens slecht voor je, net als een overschot aan vitaminen niet erg voor je is. Je pist het als het ware gewoon weer uit. Ik denk ook dat je met 10 gram op meer dan genoeg zit. Wat de oplaadfase betreft, ben ik het met je eens; dat lijkt vooral geldklopperij. Net als alle verschillende creatine supplementen er zijn, dat ontloopt elkaar allemaal niet. Ik denk niet dat ik het op het moment echt nodig heb. Zoals in mijn trip report over ketamine te lezen was, zal ik op het moment vooral bezig moeten zijn met opnieuw opstarten en een beetje op een degelijk niveau komen. Aan de creatine wil ik pas als ik een stuk meer tijd heb, op een vaste routine zit en weer redelijk in shape ben.
     
  7. Yaizer

    Yaizer Bewuste gebruiker

    Sportse!

    Voor de rest zou elke creatine hetzelfde moeten zijn. Als er bij ingrediënten staat: "Creatine Monohydraat" staat is het alleen die stof en niks anders. Er is geen betere of slechtere. Meningen verschillen hier overigens over en heb nog te weinig ervaring met creatine om hier een uitspraak over te doen maar een stof is een stof zeggen ze in m'n scheikunde klas :wink:

    Als je nog tips nodig heb over voeding of iets anders, stuur gerust een berichtje :smile:
     
  8. oortjes

    oortjes Bewuste gebruiker Tripreport Analist

    creatine helpt wel degelijk voor en na het sporten.

    creatine helpt bij het aanvullen van je energieverbruik. het versnelt het proces. Zo ben je sneller herstelt en kan je zwaarder trainen dan je normaal zou doen.

    Na een zware set is je atp op en moet je aanvullen, dat doe je door adp aan te maken. van atp kan je adp maken. Adp is de brandstof die je spieren gebruiken, creatine versnelt dit proces.

    Dus om even samen te vatten. Je hebt een zware set gehad en al je energie verbruikt. je rust 30-90 seconden omdat dat de ideale rust tijd is voor krachttraining. Je adp niveau is na 90 seconden herstelt tot 85%. Met creatine is het ipv 85% 90% herstelt.
     
  9. ZERO-

    ZERO- Badass junkie

    Wtf is creatine überhaupt?

    Ik neem plantaardige eiwitshakes van Orangefit nu voor na het sporten.
     
  10. Yaizer

    Yaizer Bewuste gebruiker

     
  11. ZERO-

    ZERO- Badass junkie

    Klinkt wel interessant... Doet dat dan ook nog iets voor als ik ga hardlopen of alleen voor krachttraining? Ik doe nu maar 1x in de week krachttraining (en 2/3x hardlopen) maar ik wil misschien wel weer meer gaan en dan gerichter trainen.
     
  12. oortjes

    oortjes Bewuste gebruiker Tripreport Analist

    Het heeft voor beide zin. Ik liet een voorbeeld zien omdat ik zelf aan krachtsport doe, dus dat is het makkelijkst voor mij. Ik denk dat er niets veranderd met aerobe-systeem, maar wel als je intervaltraining doet dat je sneller herstelt in je rust periodes.

    Eerder zou ik je wey-eiwitten i.c.m. snelle koolhydraten aanbevelen. Dit omdat het je spierglycogeen voorraad aanzienlijk optimaliseert en dus meer resultaat gaat zien.

    Snelle koolhydraten zijn:
    - fruit
    - snoep
    - gebak
    - ijs
    - frisdrank
    - witte pasta/rijst
    - cruesli
    - wit brood

    Waarom geen langzame koolhydraten? Dat is omdat je die moet gebruiken om te herstellen. Langzame koolhydraten breek je minder snel af waardoor je minder energie hebt dan als je snelle koolhydraten zou eten. Maar duursport kan tot 1 uur duren, dan heb ik toch langzame koolhydraten nodig omdat ik er anders zo doorheen ben? Nee, na 20 minuten ga je vet verbranden dus je zal dan ipv je koolhydraten over gaan op je vetten, waardoor het beter is om snelle te eten dan langzame voor een training.

    Als je gerichter wilt gaan trainen en je komt er niet uit, in trainingsschema of voedingsschema wil ik je gerust helpen! Just let me know!
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2017
  13. Hoxyz

    Hoxyz Newbie

    Hoop fabeltjes..

    Oplaad fase is een marketingtruc, waste of money. Cyclen hoeft ook niet, iig niet in 8 weken. ZMA (zink, magnesium en b6(?)) waarom zou je dat in de cut willen gebruiken? En BCAA idem, waste of money als je een eiwitrijk dieet hebt.

    https://peterbond.nl/houd-creatine-vocht-vast/
    https://peterbond.nl/creatine-101/
     
Laden...

Deel Deze Pagina