1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dagboek van verslaafde die afkickt van speed

Discussie in 'Speed' gestart door Syl, 15 mrt 2019.

Changes GGS Verslavingszorg
  1. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Mijn naam is sylvia ,41 jaar ,moeder van 2 kinderen van 17 en 19 en al 8 jaar verslaafd aan speed. Destijds eraan begonnen met mijn ex ,eerst af en toe in het weekend . Al gauw werd het ook doorde weeks om de vermoeidheid te doorstaan van het gebruik in het weekend. En ja dan zit je al snel aan dagelijks gebruik voor je het weet. Sinds 2015 ben ik weg bij mijn ex ivm huiselijk geweld. Mijn jongste kind is met mij mee gegaan ,de oudste bleef bij vader ivm school en zijn verkering. Ik heb in een vrouwenopvang gezeten en ben vanuit daar 30 km verder dan mijn ex gaan wonen voor mijn rust en veiligheid. Met mijn fam heb ik geen contact meer (door ouders mishandeld). Ben in de periode dat ik in de vrouwenopvang zat clean geweest . Ook toen ik een eigen huisje kreeg was ik nog steeds clean. Ik heb door het huiselijk geweld ptss en sta nog steeds op wachtlijst voor hulp. Mijn ex bleef door gaan met mij lastig vallen en heeft inmiddels een contactverbod. Ik begon al snel aan mezelf te merken dat ik constant op mijn hoede moet zijn en ook sterk moet blijven want ik mocht niet falen als moeder. Mijn ex en zijn moeder hebben mijn zoon zo gehersenspoeld dat hij me al dik 2.5 jaar niet wil zien. Mijn energie na alles was ver te zoeken en ik was zowel geestelijk als lichamelijk op. Opgeven was geen optie want er liep nog een rechtzaak en ik moest vanalles regelen. Ik ging op dit punt weer de mist in ... Ik zocht via via een nieuwe dealer en begon weer met speed. Ik had weer energie om te regelen wat ik moest regelen en mijn gevoel (pijn en verdriet) werd door de speed afgevlakt en makkelijker mee om te gaan. We zijn nu tijd verder en ik heb met mijn dochter een super goede band en we zijn gelukkig in ons nieuwe huisje. Mijn dochter heeft het naar der zin op school . Mijn kinderen weten niks af van mijn speed gebruik . Ik had mijn speed altijd in een kluisje liggen . Ik heb nog steeds geen goede hulp gehad van een psycholoog sta nog steeds op een wachtlijst. Ik heb denk ik mezelf de afgelopen jaren wijsgemaakt dat ik alleen een sterk persoon ben met speed op. Dat ik dan alle stress en angst beter aan kan . Maar ik worstel al jaren met mijn gebruik, heb steeds meer nodig voor zelfde effect en het voegt gewoon niks zinvols meer toe aan mijn leven . Ik krijg er uitslag van in mijn gezicht en raak erg in mezelf gekeerd waardoor mijn sociale netwerk niet op gang komt. Afgelopen zaterdag was ik er zo klaar mee en heb alle speed die ik nog had door wasbak gespoeld. Mischien na zo lang dagelijks gebruik niet erg slim en was het beter geweest om het af te bouwen. Toch was ik van mening dat dat voor mij niet ging werken. Ik heb nu 6 dagen geen speed gebruikt en ik kan jullie vertellen als echte verslaafde dat ik het best zwaar heb . Ik ben enorm moe en heb nergens energie voor. Omdat mijn dochter niet op hoogte is van dit hele gebeuren probeer ik wat extra te slapen als ze op school is. Gister heb ik voor mijn doen een zeer grote stap gezet . Ik ben naar mijn huisarts gegaan. Ik ging kapot van de zenuwe in de wachtkamer. De nacht ervoor heb ik amper geslapen. Ik was in ne hoofd aan het oefene wat ik zou gaan zeggen. Hoe zou de dokter gaan reageren .... De dokter reageerde echt geweldig !. Al vroeg hij eerst ff ; speed? Wat is speed? Hij heeft me aangemeld bij een verslavingskliniek in mijn stad . Helaas is de wachttijd min 100 dagen. De huisarts adviseerde mij om 2x daags oxezepam te slikken . Dit om te zorgen dat ik minder onrustig ben door het steeds te denken aan de speed. Ik voel me nu inderdaad minder onrustig . Ook krijg ik totdat ik terecht kan bij de kliniek gesprekken met de praktijkondersteuning. De dokter wil me zo bij zo volgende week weer zien en zei ; ookal hen je toch weer gebruikt dat geeft niet maar wel komen .

Graag deel ik met jullie mijn dagelijkse strijd om af te kicken . Ookal is er mischien wel helemaal niemand op dit forum die erin geintereseerd is ,dit geeft voor mijzelf wel een extra duwtje in de rug om sterk te blijven .

Qimma, Albedo en Fenne vinden dit leuk.
  2. verwondering

verwondering Bewuste gebruiker Top Tripreporter

Je bent erg goed bezig! Op eigen houtje inmiddels al 6 dagen clean, al je moed bij elkaar geraapt om met je verhaal naar de huisarts te gaan, en je verhaal hier uitschrijven. Allemaal stappen in de goede richting. Het lijkt me enorm zwaar om zo'n strijd aan te gaan, en tegelijkertijd te zorgen dat je dochter er niets van meekrijgt. Ik vind het heel knap van je! Het is ook niet niks wat je allemaal hebt meegemaakt de afgelopen jaren.

Fijn ook dat je zo'n begripvolle dokter hebt. Dat kan een enorme steun in de rug zijn.

Ik hoop dat je ons regelmatig op de hoogte gaat blijven houden, ik ga het in ieder geval volgen.

Jmths, Insightly, Albedo en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dank u wel voor uw reactie dat doet mij erg goed!

Jmths, KropSla, acht.zes en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Natuurlijk zijn er meerdere zoals ik die geïnteresseerd zijn in je verhaal! Ik blijf je zeker volgen en wens je heeeel veel sterkte in deze strijd! De eerste stappen zijn al gezet, het is nu nog alleen een kwestie van doorzetten.

5. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dank u wel ,fijn te horen!

6. JackDaniel115

JackDaniel115 Newbie

Hey, uw verhaal raakte me best wel toen ik het las.
    Maar wat ongelooflijk sterk dat u zelf de stap heeft gezet om de speed door de wasbak te spoelen en hulp te zoeken. Erover praten is ook heel belangerijk. Ik blijf in elk geval volgen. Jammer dat de wachtrij van de afkickkliniek 100 dagen is. Plaats in die 100 dagen gerust zoveel mogelijk op dit forum, er zijn genoeg mensen hier met soortgelijke ervaringen en/of adviezen, of gewoon als luisterend oor.

ontzettend veel succes Syl! En blijf ons op de hoogte houden.

KropSla vindt dit leuk.
  7. Krullen

Krullen Belezen gebruiker

Wat ontzettend knap dat je nu al 6 dagen clean bent! Vooral voor jezelf en je kinderen.

Keep it up, houd ons aub op de hoogte.
    Ik sta achter je en we gaan voor een leven zonder deze rotzooi!

8. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dank u wel
    Dank u wel! Diet me goed te horen !

9. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dank u wel!!
    Dank u wel! Doet me erg goed!

10. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Vandaag precies een week zonder speed. Ben best een beetje trots al op mezelf ookal ben ik er nog lang niet . Ben nog steeds heel erg moe en pak zodra de kans er is de mogelijkheid wat te slapen. Door de speed zijn mijn emoties afgevlakt en dat vond ik erg prettig. Het idee dat ik weer vol op mijn emoties zal gaan voelen vind ik best eng en zie er ook best tegen op. Maar ik kan niet alleen maar om geen pijn en verdriet te voelen de rest van mijn leven speed gebruiken. -De mishandelingen in mijn jeugd. -Het huiselijk geweld door mijn ex partner ( waar ik 23 jaar mee samen was). -Mijn zoon die al 2.5 jaar niks meer van me wil weten terwijl we altjjd zon hechte band hadden. -Het verraad van mijn ex schoonmoeder die zei dat alles wat we bespraken tussen ons bleef en ik als een eigen kind voor haar was. -Het overlijden van mijn ex schoonvader in 2015 ,binnen 6 mnd tijd overleden aan longkanker. Mijn ex schoonvader zie ik als mijn echte vader,deze man heeft oprecht van mijn gehouden zoals ik ben . We waren 2 handen op 1 buik en daar kwam niemand tussen . Ik heb hem tot op de laatste sec op zijn sterfbed verzorgd. Ik was de enigste die zijn graf bij hield. Ik kwam een paar x per week naar zijn graf en vond het daar heerlijk. Ik praatte in gedachte dan met hem en vroeg hem in gedachte ook advies over wat ik nu moest doen omdat ik het niet meer aan kon het huiselijk geweld. Destijds heb ik een stenen beeld van 2 harten tegen elkaar aan op zijn graf gelegd. Via mijn oudste kind heb ik toen ik in de opvang zat gehoord dat dat beeld achterin de kofferbak van mijn ex zijn auto lag dat had mijn schoonmoeder gedaan. Ik was woest toen ik het hoorde ,waarchaalde ze het gore lef vandaan , wat heeft de breuk tussen mijn ex en mij te doen met mijn pa?. Ik wou wraak nemen en al hun spullen ook verwijderen van het graf maar ik dacht na ,wat zou pa daar van gevonden hebben ... Nee ik heb het er bij gelaten en ga me niet tot hun niveao verlagen. Pa heeft de nacht voor zijn sterven alleen van mij bewust afscheid genomen door me in zijn armen te nemen en niet eens van zijn eigen vrouw en stiefdochter en zoon. Ik ben ook de laatste wie hem levend gezien heeft voordat hij zijn laatste adem uitblies . Ze kunnen nog zoveel van me afpakken maar mijn afscheid met pa en de laatste woorden die we met elkaar gedeeld hebben pakt niemand mij af. Ik nam speed omdat ik dacht dat ik dan een sterker persoon was. Maar als ik eerlijk ben naar mezelf toe weet ik dat ook als ik speed op heb en me ex me ergens zou op wachten ik ook geen partij voor hem ben. Voor mij is de glans van het leven er al heel erg lang af. Ik ga door en strijd door voor mijn dochter die nog wel in mij geloofd en er altijd voor me is geweest. Ook hoop ik dat met de tijd als ik verder ben met het afkicken dat mijn levenslust weer toeneemt. Ik ga beseffen dat ik er wel toe doe en er ergens op deze wereld toch echt nog wel mensen zijn die echt oprecht zijn . Ik heb geen vertrouwen in mensen en dat vind ik jammer. Ik ga hier zeer zeker aan werken straks met een psycholoog. Een oudere politieagent die zich bezig hield met een aangifte van mij , was " overbezorgd" en had ooh zo goede intensies met me . Het gaf me een beetje een vadergevoel en ik voelde me toch iets veiliger nu hij zich zo in zette voor mijn zaak. Helaas kwam ik er al gauw achter dat het deze politieman niet te doen was omdat hij mij als slachtoffer graag wou helpen maar meneer vond mij wel erg spannend en een knappe dame en was uit op meer. Toen ik duidelijk heb gemaakt dat ik hier zeer zeker niet van gediend was was de extra inzet voor mijn zaak ook ineens foetsie . Zelfde met een oudere man van slachtofferhulp waar ik nog 1 maal een gesprek mee zou hebben nadat mijn zaak voor rechter was geweest en hij dossier zou sluiten. Alle gesprekken met slachtofferhulp vonden gewoon plaatst op het polituebureau . Maar meneer wou mij graag thuis ophalen en mee nemen ergens naar toe. Ik vond dit heel erg raar en vroeg hem wat ie in gedachte had. Ja hij wou me graag mee nemen naar een hotel/restaurant dan konde wel wat relaxer praten.
    Ik heb contact opgenome met slachtofferhulp en gevraagd aan iemand van de leiding of dit een normale manier van zaken was? Wat bleek deze meneer had me ook ipv zijn werktelnr gewoon zijn privenr gegeven. Ik doe alles in me eentje ,woon in een stad waar ik niet vandaan kom en amper iemamd ken . Heb geen familie om op terug te vallen . En leef dag in dag uit in angst wat of er nu weer zou kunnen gebeuren door mijn ex. Helaas door de ptss kan ik geen knop omzette waardoor ik mijn angst uitschakel. Krijg geregeld te horen van kennisen online , heb je nu al eens werk?,of ; je bent nog te veel met je ex bezig daarom kom je niet vooruit. Ik besef me dat ik zelf de gene ben die het toch echt moet gaan doen enniet de speed. Ik zal mijn pijn en verdriet gaan voelen en het zal veel heftiger op de voorgrond zijn zonder de speed. Maar naar alle ellende die ik me leven al mee zeul vertik ik het om de speed de baas te laten zijn over mijn lichaam en geest. Ik ben blij met jullie lieve en motiverende reacties en houd jullie op de hoogte

Albedo, Fenne, Mezelf en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Zo dochterlief is weer thuis van het werk en we hebben net gegeten.
    Het voordeel van een puber is dat ze in hun vrije tijd vooral veel op bed liggen .
    Dit is in mijn geval nu even heel erg fijn omdat ik dan ook op bed kan gaan liggen .
    Mijn energie is echt op voor vandaag helaas .
    Dus ik ga lekker op bed wat netflix kijken en ik vermoed heel vroeg slapen.
    Ik wens jullie allen een hele fijne avond!.
    Gaan jullie nog iets doen vanavond?

Fenne en verwondering vinden dit leuk.
  12. Krullen

Lekker relaxen dus. Vanavond naar Dirtyhouse met Vato Gonzalez en Mr Belt & Wezol, mogelijk aan de M:hearteyes::tongueout:

Laatst bewerkt: 16 mrt 2019
  13. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dan wens ik je een super fijne avond/nacht !!

Krullen vindt dit leuk.
  14. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie Tripreporter

Samen met het vrouwtje een joint roken en netflix & chill :sunglasses:

Fenne, KropSla en De Dunne vinden dit leuk.
  15. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Wat dingen op tv terug kijken met een bakkie thee en van allerlei hapjes, snackjes, soep en wel gezond en ongezond!
    Trek in een volledige maaltijd heb ik (helaas) nog niet. Oa:

C1146373-930A-4E5A-9161-E73168A03922.jpeg

Fijne avond iedereen!

:wink:

Fenne en KropSla vinden dit leuk.
  16. verwondering

verwondering Bewuste gebruiker Top Tripreporter

Geniet van je welverdiende rust. Een avondje helemaal niks doen is ook weleens fijn.

Hier met twee vrienden naar een feestje toe, 6-APB erbij. Mijn leven is ook niet bepaald zorgeloos op dit moment. Even losgaan vannacht en alles loslaten. Alle woede en verdriet van de afgelopen weken begraven onder een dikke laag schijt aan alles. Therapeutisch feestje, ik heb het nodig.

Albedo, Fenne, De Dunne en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. KropSla

KropSla DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Er zijn zeker mensen geïnteresseerd en ook bereid om je vanaf hier te supporten en te steunen, for what it's worth. (Ik denk ook genoeg mensen die niet reageren maar stil meelezen!)
    Je verhaal raakte mij ook, en des te meer respect voor hoe je nu bezig bent. Blijven doorzetten!

Qimma en Fenne vinden dit leuk.
  18. KropSla

KropSla DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Goed dat je zelf ook je rust kunt pakken, zal zeker deze tijd wel echt nodig zijn om je energie anders te doseren en veel te rusten.

Wij gaan vanavond naar een klein St. Patrick's Day feestje. Als KropSla ben ik in elk geval al in de juiste kleur :mrgreen:

Fenne en De Dunne vinden dit leuk.
  19. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Geniet er dan maar extra van! Pas wel op dat je niet overmoedig word op een of andere wijze en je eigen feessie verknalt. :wink:

verwondering vindt dit leuk.
  20. jonkotemmer

jonkotemmer Newbie

keep it up je verhaal raakt mij ook 6 dagen clean dit is de eerste stap ik hoop dat u snel hulp krijgt en dat u deze verslaving kan overwinnen

21. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dank u wel !doet mij goed!

22. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dank u wel !

23. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Heel veel plezier !!

KropSla vindt dit leuk.
  24. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dan wens ik je een hele fijne avond/nacht !

verwondering vindt dit leuk.
  25. Syl

Syl Bewuste gebruiker

fijne avond!!

De Dunne vindt dit leuk.
  26. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Hele fijne avond saampjes!!

PsyTekZ vindt dit leuk.
  27. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie Tripreporter

Je bent goed bezig. 6 dagen is al een mooie tijd die je overbrugt hebt dus de wil is er zeker en vast. Waar een wil is, is een weg. Vooral geloven in jezelf dat je het kan want die 6 dagen bewijzen het. Veel succes toegewenst op jouw pad naar volledig herstel!

De Dunne vindt dit leuk.
  28. MDMAZING

MDMAZING Wijs gebruiker

the walking dead kijken met een koud biertje en misschien later nog oxycodon. Morgen rust daggie want maandag weer werken

29. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Proost en een fijne avond/nacht !

MDMAZING vindt dit leuk.
  30. MDMAZING

MDMAZING Wijs gebruiker

thanks jij ook! :)

31. Een flunnie

Een flunnie Newbie

Volhouden! Zal niet gemakkelijk zijn... maar ik weet dat de natuur opzoeken een heel goede motivatie kan zijn!!

32. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Goedenmiddag, Vandaag dag 8 zonder speed. Ik voel me best goed moet ik zeggen . De dokter had me geadviseerd om 2x daags een oxzepam te nemen zodat ik wat minder onrustig ben . Ook zei hij dat het meer rust gaf in de vorm van het niet steeds denken aan het score van drugs. Ik heb al een aantal weken huiduitslag bij mijn neus en rondom mijn mond. Ik dacht zodra ik gestopt ben met de speed zal dat wel langzaam weg trekken. Dat gebeurd helaas niet en het lijkt juist wat meer te worden . Verder begon me linker jukbeen wat te zwellen gisteren en rood te worden en onder me linker oog werd begon het ook wat te zwellen. Nou heb ik altijd 3 prednison tabl in huis omdat ik door een pinda/notenallergie gezwollen ogen kan krijgen en dan gelijk prednison moet innemen. Ik heb toen ik gister merkte dat het wat begon te zwellen geen oxzepam meer genomen en ff afgewacht . Vanochtend was me jukbeen en onder me oog meer gezwollen en heb 1 prednison tabl genomen . Me gezicht begint nu langzaam wat rustiger te worden. Ik ga morge de huisarts maar even bellen of het wel verstandig is door te gaan met de oxzepam. Tot die tijd neem ik het niet meer in. Ook heb ik straks mijn dealer een sms gestuurt met de mededeling dat ik gestopt ben en hem gevraagd geen smsjes meer te sturen erover. Verder voel ik me ondanks dat ik nu geen oxzepam op heb rustig . Ik ga lekker bankhangen en tussendoor af en toe wat slapen. Hebben jullie een fijne avond/nacht gehad? Wat zijn jullie vandaag zoal aan het doen?. Fijne zondag!!

Casaan, KropSla en Fenne vinden dit leuk.
  33. Natozlato

Natozlato Experimenterende gebruiker

Je mag een opiaat beslist niet samen nemen met een andere drug, ook niet met alcohol! Pas op.

Casaan en MDMAZING vinden dit leuk.
  34. Fenne

Fenne Belezen gebruiker

Wat goed van je dat je je verslaving aangepakt heb! :smiley:

Ik zou voor het opzwellen even langs de huisarts te gaan ipv zelf dokteren. Zeker met Prednison.

Ik heb een gezellig weekend gehad met familie. Morgen werken en geeeeeeeeeeeeen zin:worried: Zeker aangezien ik met de trein moet en NS gaat staken. Hun goed recht om te staken, moeten ze zeker doen. Alleen ik heb 's ochtends vroeg afspraken. Voor hen vervelender als ik er niet ben.....Fingers crossed dat het meevalt.

35. Fenne

Fenne Belezen gebruiker

Hier ook een supporter! :smiley: Ik stuur je de kracht, motivatie en positiviteit toe om het pad wat je nu ingeslagen heb te blijven bewandelen.

Ik vind dat je een heel goed verhaal opgeschreven hebt. Je laat in ieder geval zien dat je goed dosis zelfinzicht en reflectievermogen hebt. Verder ook echt super om te horen dat je een betrokken huisarts hebt. Blijven gaan inderdaad, ook al heb je gebruikt.

Het is ruk dat je zo lang moet wachten op hulp, maar helaas is het niet anders. Je bent sterk genoeg om het vol te houden en bedenk wat je in de tussentijd nodig hebt wanneer je het even niet zitten. Heb je iemand die je altijd kan bellen? Of gewoon hier komen en van je af schrijven :)

Zet hem op!

36. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dank je wel voor je reactie!.
    Fijn dat je een goed weekend hebt gehad met fam
    Klopt ja morgen staking !!!.
    Tis inderdaad hun goed recht maar zorgt wel voor de nodige problemen voor reizigers .
    Hoop voor je dat het morge toch allemaal goed verloopt voor je!!

Het is inderdaad altijd beter dokter advies te vragen dan zelf dokteren.
    Helaas heb ik deze zwelling bij jukbeen en oog vaker gehad dit jaar ( volgens dokter kan dit komen door mijn ptss/stress)daarom ook prednison in huis van dokter.
    Juist zodat ik gelijk actie kan ondernemen en niet hoef te wachten tot bv nu na het weekend en mijn oog inmiddels dicht zit.
    Ga zo bij zo morgenochtend gelijk ff dokter bellen .

Veel succes morge ik hoop dat je het gaat redden allemaal!!

37. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dank je wel Fenne super je reactie doet me goed !!!
    Het plaatsen van berichten hoe het verloopt helpt me ook goed merk ik.
    Verslaving is een eenzame wereld en afkicken des te meer omdat er veel schaamte bij komt kijken en bang dat mensen anders tegen je aan gaan kijken .
    Ik heb op moment alleen mijn dochter en die weet nergens van en daar doe ik ook alles aan omdat zo te houden .
    Het feit dat mkjn dokter zo betrokken is geeft mij ook extra motivatie .
    Nogmaals dank voor je lieve reactie!!

38. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Vandaag dag 9 zonder speed!!.
    Ben zojuist bij de huisarts geweest omdat mijn gezicht gezwollen was en onder de uitslag zat.
    Volgens de dokter is het door stemmingswissellingen .
    Ik heb een antibiotica zalf gekregen en moet donderdag terug komen.
    Mocht de zalf niet aanslaan krijg ik antibiotica tabletten.

Ik voel me verder eigenlijk best goed!.
    De ergste vermoeidheid is weg en mijn humeur is ook goed.
    Heb geen behoeftes tot op heden in speed en ik begin langzaam aan een klein beetje te ervaren weer om back to earth te zijn.
    Ik ben er nog lang niet en zit pas aan het begin van een lange weg maar ik ben best beetje trots dat ik nu al op dag 9 zit .

Hoe was jullie dag vandaag??

Fenne, שמש, Jmths en 4 anderen vinden dit leuk.
  39. Krullen

Prima dagje gehad, wel met een hoop impact. Kom uit Utrecht, meisje die ik ken is geraakt vandaag(wel veilig gelukkig).

Nu beetje studeren want colleges volgen zit dr niet in

40. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Knap, goed bezig!

hier just another day at the office lol.

Laden...
Vergelijkbare Topics - Dagboek verslaafde die
  1. שמש
    Reacties:
    17
    Weergaven:
    1.724
  2. theholyganja
    Reacties: