1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De 3-maandenregel, de magie verloren... zomaar wat speculaties

Discussie in 'MDMA (XTC)' gestart door Psilocyloner, 6 nov 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Psilocyloner

Psilocyloner Bewuste gebruiker

Naar aanleiding van deze thread en de reacties aldaar, heb ik eens nagedacht over deze materie en ben ik nog eens goed gaan lezen. Er zijn mensen die reeds na een handvol ervaringen met MDMA zeggen de magie ervan te zijn verloren. Voor anderen heeft dit verliezen van de magie jaren geduurd en weer anderen geven aan van niets van dit alles last te hebben, ook mensen die MDMA vaak en in hoge dosering gebruiken. Het doet mij afvragen of dit verlies van de magie waar zo vaak over gesproken wordt niet eerder iets wat te maken heeft met iemands genetische aanleg (verschillen in metabolisme, bijvoorbeeld) dan de wijze van gebruik. De farmacokinetiek (de wijze waarop het middel door het lichaam wordt 'verwerkt' en uitgescheiden) is bij MDMA nogal complex. Het middel remt allereerst zijn eigen metabolisering ('afbraak') in toenemende mate naarmate de dosering toeneemt. Bij het metabolisme, waaronder een stap die de omzetting van MDMA naar MDA betreft, is bovendien het cytochroom P450 afbraakenzym CYP2D6 betrokken. De werking hiervan vertoont een zeer grote variabiliteit onder mensen:
    Variaties in de functie van CYP2D6 is één van de redenen waarom mensen verschillend reageren op drugs/medicijnen. Ook in de alledaagse praktijk van de psychiater bijvoorbeeld is het bij sommige middelen van groot belang deze variaties in acht te nemen en de dosering of zelfs de keuze van het middel hierop aan te passen. Ik vraag me daarom af of de manier waarop men MDMA gebruikt (laag/hoog gedoseerd, al dan niet met pauzes tussen gebruik) wel zo doorslaggevend is en of de verklaring voor het eventuele verlies van de magie of toename van bijwerkingen in de loop der tijd niet meer ligt in deze variaties in CYP2D6. In dat geval ben je dus simpelweg fucked, of niet, afhankelijk van je genetische aanleg. Hoe denken jullie hierover? Iemand die hier meer van weet?

Je kunt je vervolgens afvragen hoe dit allemaal werkt bij andere entactogenen, zoals 6-APB, 3-/4-MMC of 4-FA. Wanneer men uitsluitend deze middelen zou gebruiken en nooit MDMA, zou men dan eveneens de magie kunnen verliezen? Zou je door gebruik van deze middelen de magie van MDMA kunnen verliezen zonder ooit MDMA zélf gebruikt te hebben? Met andere woorden, ligt de oorzaak bij MDMA zelf en slaat het verlies van de magie dan over op andere entactogenen, of ligt de oorzaak eerder in een factor die alle entactogenen gemeenschappelijk hebben (bijvoorbeeld de serotoninerelease) en treedt het probleem dus, mogelijk afhankelijk van iemands genetische aanleg, op bij alle entactogenen?

Revolutionair vindt dit leuk.
  2. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Ik denk dat je gelijkt hebt met je bevindingen.
    Voor iedereen werkt het anders.
    Je kan het vergelijken met iemand die van blowen al in psychose raakt.
    Terwijl de grootste deel van de mensen gewoon een joint kan roken zonder problemen.

Iemand zei ook een keer hier
    sommige mensen worden zwaar depressief zonder ooit drugs te hebben gebruikt.

Ik nam pillen van 240mg 3 dagen lang door.
    Gewoon bijpakken wanneer je inkakt.
    Weet geeneens hoeveel, kocht altijd een zak met 100 stuks.
    En dat wekelijks zonder er problemen mee te krijgen.
    Vanaf 1996 al.
    Met pauzes van soms maanden en jaren ertussen.

Dus ik ben het met je eens.
    Het is al bepaald van te voren hoe dingen gaan uitwerken in hun hersenen.
    De een kan het wel hebben en de andere niet.
    De een heeft al serotonine problemen en de andere hebben extra gevoelige receptoren voor dat ze überhaupt iets hebben gebruikt.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...
Vergelijkbare Topics - 3-maandenregel magie verloren
  1. Psychedelibee
    Reacties:
    17
    Weergaven:
    3.167
  2. Acidfreakx
    Reacties: