De gevangenis

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Interessant verhaaltje zeg! Het zet je wel aan het denken in ieder geval. Het geeft sowieso goed weer hoe het aanvoelt om een DMT doorbraak te hebben en de onmogelijkheid om het daar met de meeste mensen over hebben. Dat vind ik in ieder geval heel herkenbaar. Wat ik ook heel mooi vind is dat de mensen die "ontsnapt" zijn aan de gevangenis denken dat ze het allemaal weten en zichzelf "the enlightened ones" noemen terwijl ze eigenlijk nog net niets gezien hebben. Zelf neig ik ook naar een meer bescheiden beeld van wat wij als mensen begrijpen van de realiteit. Ik denk dat wij als soort veel te beperkt zijn om de diepe wateren van de totale realiteit te doorgronden.

Tijdens een recente LSD trip kon ik, samen met mijn tripmaatje, niet anders concluderen dan: "het enige wat we echt zeker weten is dat er niet niets maar IETS is". Al de rest is speculatie!

Desondanks blijft het leuk om hierover te speculeren zoals dit filmpje op een leuke manier doet.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Gebaseerd op Plato's allegorie van de grot:

6a00d834890c3553ef019b038fb724970d.png

Wat ik ook heel mooi vind is dat de mensen die "ontsnapt" zijn aan de gevangenis denken dat ze het allemaal weten en zichzelf "the enlightened ones" noemen terwijl ze eigenlijk nog net niets gezien hebben. Zelf neig ik ook naar een meer bescheiden beeld van wat wij als mensen begrijpen van de realiteit. Ik denk dat wij als soort veel te beperkt zijn om de diepe wateren van de totale realiteit te doorgronden.

Wie noemen zichzelf "the enlightened ones"?

De mensen die echt gezien werden als verlicht waren juist zeer nederig en noemden zichzelf niet verlicht (Jezus, Boeddha, Krishna, etc.), maar hadden een super simpele universele boodschap van alle tijden: wij zijn allemaal al verlicht en de realiteit is hier en nu, niet verborgen in een diepere laag. Ik luister juist graag naar die mensen, want als je daadwerkelijk doet wat ze zeggen, kun je deze dingen voor jezelf zien. Alles wat ze zeggen is verifieerbaar in de eigen ervaring.

Ik denk juist dat wij de perfecte soort zijn om de realiteit te doorgronden:

quote-god-sleeps-in-the-rock-dreams-in-the-plant-stirs-in-the-animal-and-awakens-in-man-ibn-ar...jpg

Door vast te houden aan het idee dat wij als soort te beperkt: maar simpele apen zijn, kun je jezelf ook limiteren hè. Als je denkt dat iets toch nooit te bereiken is, geef je het misschien niet eens een kans.

Laatst bewerkt:

Purplext

Badass junkie
Wat ik ook heel mooi vind is dat de mensen die "ontsnapt" zijn aan de gevangenis denken dat ze het allemaal weten en zichzelf "the enlightened ones" noemen terwijl ze eigenlijk nog net niets gezien hebben. Zelf neig ik ook naar een meer bescheiden beeld van wat wij als mensen begrijpen van de realiteit. Ik denk dat wij als soort veel te beperkt zijn om de diepe wateren van de totale realiteit te doorgronden.

Ja, die plottwist is mooi inderdaad. Mijn 16-jarige ik na m'n eerste trip 😅

Tegenwoordig houd ik het bij: "Ik weet dat ik niets weet"

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Wie noemen zichzelf "the enlightened ones"?
Die lui die ontsnapt zijn in het filmpje...

De mensen die echt gezien werden als verlicht waren juist zeer nederig en noemden zichzelf niet verlicht (Jezus, Boeddha, Krishna, etc.), maar hadden een super simpele universele boodschap van alle tijden: wij zijn allemaal al verlicht en de realiteit is hier en nu, niet verborgen in een diepere laag.
Helemaal mee eens!

Ik denk juist dat wij de perfecte soort zijn om de realiteit te doorgronden
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik denk dat we gewoon 1 van heel veel soorten in het universum zijn. Ik ga er vanuit dat er in dit universum nog heel veel soorten zijn die veel meer kunnen en weten dan wij mensjes...

Tegenwoordig houd ik het bij: "Ik weet dat ik niets weet"
Hahaha same here!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Die lui die ontsnapt zijn in het filmpje...
Ohh, had er een beetje doorheen geskipt. :wink:

Dacht dat je het had over verlichte meesters als Jezus, Boeddha en dergelijke.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik denk dat we gewoon 1 van heel veel soorten in het universum zijn. Ik ga er vanuit dat er in dit universum nog heel veel soorten zijn die veel meer kunnen en weten dan wij mensjes...
De boodschap is juist altijd om simpeler te worden, mínder te weten. Een Boeddha weet juist niets en daarin weet hij juist alles. Maar niet op de manier zoals wij feitjes kennen. Hij ziet de leegte in alles en alles in de leegte.

Daarnaast, jouw eigen signature zegt dat wij geen mensen zijn, maar spirituele wezens die een menselijke ervaring hebben. Imo is het ook precies dat.

Cerberus

Bewuste gebruiker
Die video is ook beetje zoals ik soms denk. Wat als, net zoals een droom een laag is binnen deze werkelijkheid, ons normale leven ook een laag is en we ook hieruit ooit ontwaken? En hoeveel lagen zijn er? 2? 3? 17? Oneindig?
Het bezorgt me dikwijls stress/angst, om een of andere reden. Wat vreemd is want eigenlijk zou het me vreugde moeten geven, gezien ik zo een nieuwsgierig persoon ben, dat er een kans is dat alles wat ik te weten ga komen in mijn leven, niet alles is wat "ik" te weten ga komen.
Psychedelische eraring geven me soms het gevoel dat er minder bewustzijnen zijn dan het lijkt als aanvoelt tijdens je "nuchtere" leven, maar tegelijk kan ik niet weten welke ervaring er klopt. Je bent onderdeel van de werkelijkheid, je staat er niet buiten, dus bij ALLES wat je denkt van "zo zit realiteit in elkaar" kun je ook gaan dubbeldenken. Waardoor besluiteloosheid de enige conclusie is die je kan trekken met zekerheid. Het komt er dus op neer te aanvaarden dat je niet kan weten hoe realiteit in elkaar zit, op geen enkele manier. En dat vind ik niet altijd gemakkelijk om te doen helaas. Want terwijl ik eerder in mijn leven altijd "welke problemen je ook hebt in je leven, het is niet oneindig" als soort gedachte had die me op mijn gemak doet voelen, heb ik die nu niet meer. Maar tegelijk wel nog want de eventuele problemen die "Cerberus" heeft zijn niet noodzakelijk relevant voor de eventuele laag boven deze.

Laatst bewerkt:

Martinus

Wijs gebruiker
Ik vind dit soort filosofische videos altijd wel leuk. Van die gedachte experimentjes. Het zou zomaar de waarheid ergens in het universum kunnen zijn.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Die video is ook beetje zoals ik soms denk. Wat als, net zoals een droom een laag is binnen deze werkelijkheid, ons normale leven ook een laag is en we ook hieruit ooit ontwaken? En hoeveel lagen zijn er? 2? 3? 17? Oneindig?
Het bezorgt me dikwijls stress/angst, om een of andere reden. Wat vreemd is want eigenlijk zou het me vreugde moeten geven, gezien ik zo een nieuwsgierig persoon ben, dat er een kans is dat alles wat ik te weten ga komen in mijn leven, niet alles is wat "ik" te weten ga komen.
Psychedelische eraring geven me soms het gevoel dat er minder bewustzijnen zijn dan het lijkt als aanvoelt tijdens je "nuchtere" leven, maar tegelijk kan ik niet weten welke ervaring er klopt. Je bent onderdeel van de werkelijkheid, je staat er niet buiten, dus bij ALLES wat je denkt van "zo zit realiteit in elkaar" kun je ook gaan dubbeldenken. Waardoor besluiteloosheid de enige conclusie is die je kan trekken met zekerheid. Het komt er dus op neer te aanvaarden dat je niet kan weten hoe realiteit in elkaar zit, op geen enkele manier. En dat vind ik niet altijd gemakkelijk om te doen helaas. Want terwijl ik eerder in mijn leven altijd "welke problemen je ook hebt in je leven, het is niet oneindig" als soort gedachte had die me op mijn gemak doet voelen, heb ik die nu niet meer. Maar tegelijk wel nog want de eventuele problemen die "Cerberus" heeft zijn niet noodzakelijk relevant voor de eventuele laag boven deze.

Had deze eerder ook gepost in het citaten topic, maar deze is hier heel toepasselijk:

If-you-use-your-mind-to-study-87323.jpg

Ik ben gek op dit soort wijze uitspraken van Zen meesters. Het zijn een soort uitnodigingen om voor jezelf te gaan kijken of het klopt. In mijn ervaring is het waar wat hier staat en is er maar 1 (dimensie-loze) Realiteit. Je moet er bereid voor zijn het denken lang genoeg te stoppen/onderbreken en dan verdwijnen de twijfels hierover vanzelf (en stopt alle mogelijke angst trouwens ook).

Alle grote meesters van alle tijden hebben hetzelfde beweerd. Imo alleen daarom al de moeite waard om het stoppen van het denken een serieuze kans te geven.

Martinus

Wijs gebruiker
Had deze eerder ook gepost in het citaten topic, maar deze is hier heel toepasselijk:

Bekijk bijlage 20865

Ik ben gek op dit soort wijze uitspraken van Zen meesters. Het zijn een soort uitnodigingen om voor jezelf te gaan kijken of het klopt. In mijn ervaring is het waar wat hier staat en is er maar 1 (dimensie-loze) Realiteit. Je moet er bereid voor zijn het denken lang genoeg te stoppen/onderbreken en dan verdwijnen de twijfels hierover vanzelf (en stopt alle mogelijke angst trouwens ook).

Alle grote meesters van alle tijden hebben hetzelfde beweerd. Imo alleen daarom al de moeite waard om het stoppen van het denken een serieuze kans te geven.

Lukt het jou dan? Om totaal spontaan te zijn en nergens over na te denken. Op ieder moment van de dag?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Lukt het jou dan? Om totaal spontaan te zijn en nergens over na te denken. Op ieder moment van de dag?
Nee, lang niet ieder moment van de dag. Maar dat hoeft ook niet om bovenstaande te realiseren. Dit gaat over een meditatiesessie.

Het is een kwestie van seconden, misschien een minuut van totaal niet denken om inzicht in de aard van de geest en de realiteit te krijgen. Maar dat niet-denken valt vaak nog vies tegen... Vaak denk je nog heel subtiel en dan werkt dit allemaal niet. Met denken bedoel ik trouwens: je aandacht vasthaken op gedachten.

Cerberus

Bewuste gebruiker

Bekijk bijlage 20865

Ik snap de quote niet zo goed (of ik ben niet zeker dat mijn interpretatie ervan hetzelfde is als hij bedoeld is tenminste) maar snap wel dat meditatie een oplossing kan zijn ja. Ben beetje per beetje stappen in die richting aan het zetten. Terug meer actie in mijn leven zal ook helpen.

De Zandman

Badass junkie
Ik lees hier veel interessante dingen.
Ik zou willen toevoegen de navolgendevraag :
Waar staat in enig geschrift dat de timmerman uit Nazareth een " verlicht" persoon was?
Wie zichzelf wel degelijk als verlicht mens zag was wijlen Baghwan Sree Raynees.
Veel plezier heeft hij er iig niet aan beleefd...
Ook sommige volgelingen van hem, de zgn. Sannyasins werden weleens als zijnde verlicht betiteld. Geen idee wat dit behelsde...
Verder is mij niet bekend of, en zo ja bij welke sekte, er mensen ooit verlicht zijn geworden.
Toen ik in mijn eerste trip op lsd begon met bad gaan, was daar een tijdsspanne in dat ik op zoek ging naar mezelf, en naar het "zijn", in wat voor entiteit dit te vinden zou moeten zijn...en daar kan je dus lang naar zoeken!
Ik heb daar dus geen antwoord op gevonden.
Wie hier wel iets over kan zeggen, zou ik willen vragen:
Reageer!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik snap de quote niet zo goed (of ik ben niet zeker dat mijn interpretatie ervan hetzelfde is als hij bedoeld is tenminste) maar snap wel dat meditatie een oplossing kan zijn ja. Ben beetje per beetje stappen in die richting aan het zetten. Terug meer actie in mijn leven zal ook helpen.
Even losjes vertaald in het Nederlands met daaronder mijn opvatting over waarom dit zo is:

Als je met de geest (met het denken) de realiteit (de wereld) observeert/bestudeert, zul je nooit de realiteit begrijpen en ook niet de geest zelf. Als je echter zonder de geest (dus zonder te denken) de realiteit/wereld observeert, zul je zowel de wereld als de eigen geest begrijpen.

Dit is in mijn ogen, omdat echt inzicht niet op het niveau van het denken gebeurt. Je ziet dit bijvoorbeeld met de clou van een grap. Een grap wordt verteld, de situatie wordt geschetst, de luisteraar neemt dit in zich op en visualiseert de situatie en denkt erover na, maar het is in een flits dat de clou van de grap wordt begrepen. Dit begrip komt niet van het verstand, van het denken. Het is in een tijdloos moment van inzicht dat de clou gezien wordt. Even stappen we uit het denken, hebben het inzicht en daarna rationaliseert het verstand de situatie. Hetzelfde gebeurt op het moment van echte meditatie. Je kunt inzicht verkrijgen in de realiteit, in de geest en in de onderlinge relatie tussen beide.

De Zandman

Badass junkie
Hele goeie, Mindless...
Tegenwoordig val ik in (korte) hazeslaapjes als ik mediteer....
Dat wil ik dus niet...

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Waar staat in enig geschrift dat de timmerman uit Nazareth een " verlicht" persoon was?
Hij wordt altijd in het rijtje genoemd met de Boeddha en anderen. In mijn ogen hoort Jezus daar ook zeker bij.

Wie zichzelf wel degelijk als verlicht mens zag was wijlen Baghwan Sree Raynees.
Veel plezier heeft hij er iig niet aan beleefd...
Geen plezier?

De ogen liegen niet. Dit was een man die diepe vrede en vreugde had gevonden. En zijn woorden hadden ook die kwaliteit in zich. In mijn ogen is die kwaliteit ook veel belangrijker dan de woorden zelf.

Toen ik in mijn eerste trip op lsd begon met bad gaan, was daar een tijdsspanne in dat ik op zoek ging naar mezelf, en naar het "zijn", in wat voor entiteit dit te vinden zou moeten zijn...en daar kan je dus lang naar zoeken!
Ik heb daar dus geen antwoord op gevonden.
Wie hier wel iets over kan zeggen, zou ik willen vragen:
Reageer!
Het is het stoppen met de zoektocht wat lastig is. We willen het 'daar' zoeken, terwijl het hier is. We willen een stappenplan, maar dit is een 0 stappen iets. We willen 'zijn' doen, maar 'zijn' is er al en dat 'doen' moet juist gestopt worden om terug naar simpel 'zijn' te komen.

Ik zou het in ieder geval niet in een entiteit zoeken. Dat is weer een doolhof waar je een leven lang in vast kan komen te zitten. Just 'be'. Punt. En daar blijven, zonder door je geest afgeleid te worden. Maar je zult snel ontdekken dat dat nog niet zo makkelijk is. Je zou zeggen, ik kan best een minuut lang niet denken, maar probeer het maar eens...

Hele goeie, Mindless...
Tegenwoordig val ik in (korte) hazeslaapjes als ik mediteer....
Dat wil ik dus niet...
Zit je misschien te comfortabel? Geen rugsteun helpt al goed.

Natozlato

Badass junkie
Interessant filmpje!

Hoe meer je leert en weet, hoe meer je erachter komt hoeveel je niet weet! En je kennis kleurt enorm je eigen realiteit!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Interessant filmpje!

Hoe meer je leert en weet, hoe meer je erachter komt hoeveel je niet weet! En je kennis kleurt enorm je eigen realiteit!
In extreme mate zelfs.

Vind dat ook altijd zo raar als ik na een paar weekjes vakantie weer thuiskom. Dan lijkt alles zo anders, terwijl alles hetzelfde is. Je kennis/verleden kleurt inderdaad je hele ervaring van de wereld.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan