1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De moderne drugs gebruiker

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door Tijdloos, 15 jun 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Tijdloos

Tijdloos DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

De moderne drugsgebruiker: ’s ochtends naar de yoga, ’s avonds aan de keta

De ene dag sporten, de volgende dag studeren, en in het weekend coke snuiven: de huidige generatie feestgangers bestaat uit ‘agendahedonisten’, ziet criminoloog Ton Nabben. ‘Het lijkt alsof veel twintigers drugs zien als een manier om te ontsnappen aan hun dagelijkse stress.’

Doortje Smithuijsen

Vrijdagnacht, een uur of 1, een willekeurige club in Amsterdam. Het publiek aan de bar en op de dansvloer is overwegend hoogopgeleid en ambitieus: studerend of net bezig een carrière op poten te zetten. Het gesprek gaat over stages, sollicitaties, nieuwe banen. En over sport: veel van deze twintigers en dertigers hebben de afgelopen week zeker drie keer in de sportschool gestaan en gezond gegeten – alles om het lichaam maar zo fit mogelijk te houden. Toch zijn het precies deze hoogopgeleide, fitte mensen die na een paar drankjes zonder aarzeling de cokedealer bellen voor een grammetje.

Precies die paradox houdt Ton Nabben (1961), als criminoloog verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, dagelijks bezig. ‘Het gekke is dat het Amsterdamse uitgaanspubliek doorgaans heel bewust leeft,’ zegt Nabben. ‘Maar over de gevolgen van hun drugsgebruik denken ze eigenlijk niet na.’

Niet alleen staat een avondje snuiven haaks op hun gezonde levensstijl, ze faciliteren – zo zei korpschef Erik Akerboom recent – er ook het criminele circuit mee, en de uitbuiting van cocaboeren. Maar dat lijkt op zo’n vrijdagavond even helemaal niet uit te maken.

‘RAFELRAND’-FEESTEN
    Ton Nabben onderzoekt sinds de jaren negentig samen met verslavingszorginstelling Jellinek het drugsgebruik in Amsterdam. Elke vier jaar worden ruim vijfhonderd respondenten uit de uitgaanswereld bevraagd over hun middelengebruik, en daarnaast worden twee keer per jaar gesprekken gevoerd met vijfentwintig ‘insiders’ uit het nachtleven: de clubbers, ravers en psychonauten die de house-, de techno- en urbanfeesten bezoeken. De panelleden zijn veelal twintigers en draaien gemiddeld zo’n vijf jaar intensief mee in het onderzoek. ‘Daarna is het alweer tijd voor een nieuwe aanwas feestgangers,’ zegt Nabben. Jaarlijks publiceert de Jellinek de bevindingen onder de titel Antenne.

Sinds Nabben begon met het onderzoek – de eerste Antenne verscheen in 1993 – is er een hoop veranderd in het Amsterdamse drugsgebruik. Het uitgaanscircuit is om te beginnen veel groter geworden: er zijn veel meer clubs, en veel meer bezoekers. De ‘rafelrand’-feesten waar tijdens de jaren negentig vooral de drugs werden gebruikt, zijn min of meer uit Amsterdam verdwenen. ‘Vijfentwintig jaar geleden kon je nog echt illegaal raven bij de IJ-oever of op de Silodam,’ vertelt Nabben. ‘En als je vanuit Club 11, waar nu de centrale OBA staat, naar beneden keek, zag je de hoeren staan op de afwerkplek.’

Feesten is tegenwoordig geprofessionaliseerd en gereguleerd: het gebeurt in horecagelegenheden met beveiliging en huisregels, in plaats van onder een brug. Om een avond aan de MDMA te gaan, hoef je allang niet meer naar een vervallen pakhuis in Noord. Ga een paar avonden stappen in de stad en je ontkomt eigenlijk niet aan drugsgebruik – in meer of mindere mate, afhankelijk van de tent die je bezoekt.

Als je de eerste Antenne-onderzoeken vergelijkt met die van de laatste jaren, zie je dat de drugsmarkt een stuk complexer is geworden, vertelt Nabben. In de jaren negentig beperkte het aanbod zich eigenlijk tot xtc en coke, inmiddels staat daar van alles naast: ketamine, GHB, 2C-B, 4-FMP – om maar wat te noemen.

De hoeveelheid middelen die in de uitgaansscene wordt gebruikt, is op dit moment ongeveer even groot als in de jaren negentig. ‘In die periode zag je een piek in het middelengebruik,’ zegt Nabben. ‘En zo’n piek zie je nu weer.’

In de tussenliggende periode, van 2000 tot 2008, was er juist een neergaande trend te zien in het drugsgebruik in Amsterdam. In die jaren openden veel urban- en hiphopclubs de deuren, denk aan Jimmy Woo en Bitterzoet. Daar ging het meer om ‘showen’ en cool op de foto gaan dan om keihard feesten. ‘Niemand wil zichzelf scheel aan de pillen terugvinden op die partyfoto’s,’ zegt Nabben.

In Amsterdamse clubs die vandaag populair zijn – Shelter, De School – is het doorgaans verboden om foto’s (met flits) te maken. Bezoekers kunnen daar ongestoord en ongezien hun gang gaan.

YOGASNUIVERS
    De huidige generatie drugsgebruikers is er een van uitersten, merkt Nabben in zijn onderzoek. Het uitgaanspubliek is voor het grootste deel hoogopgeleid: student of net student-af en begonnen met werken.

‘Alles in hun leven willen ze zoveel mogelijk optimaliseren,’ zegt Nabben. ‘Ze willen optimaal studeren, optimaal werken, optimaal sporten, optimaal op vakantie, maar ook optimaal feesten en optimaal drugs gebruiken.’

Momenteel is de kwaliteit van drugs in Nederland bijzonder hoog. ‘Een gemiddelde xtc-pil bevat nu zo’n 160 milligram MDMA,’ zegt Nabben – MDMA is de werkzame stof in zo’n pilletje. ‘Als ik panelleden vertel dat tien jaar geleden een pil gemiddeld 80 milligram was, vinden ze dat echt vreemd.’

Eenzelfde reactie krijgt hij als het gaat om de criminaliteit die met drugs samenhangt. ‘Dat liquidaties in Nederland vaak drugsgerelateerd zijn, daar staat bijna niemand bij stil.’

Vermoedelijk is die naïviteit een gevolg van de ‘normalisering’ van drugs, die Nabben al een jaar of tien waarneemt. Waar de archetypische drugsgebruiker vroeger een outcast was – een alternatieveling, een Ruigoord-type, of gewoon een junk – is de moderne drugsgebruiker eerder een consument te noemen die risicogedrag incalculeert. Drugs zijn een ‘gewoon’ onderdeel geworden van de levensstijl van de gemiddelde jonge stadsbewoner. ‘Zo praten mensen er ook over,’ vertelt Nabben, ‘simpelweg als een van de dingen die ze doen.’

Het nemen van drugs wordt nauwlettend afgestemd op de rest van de plannen. Een dag voor je naar kickboksen gaat, ga je niet aan de pillen: dan wordt het niets. Drugs in tijden van tentamens is ook absoluut not done: daar gaat je carrièreperspectief. Nee, de huidige generatie feestgangers bestaat uit ‘agenda-hedonisten’. Of, om met de term van korpschef Erik Akerboom te spreken: yogasnuivers. ’s Ochtends in de downward dog, ’s avonds aan de ketamine.

HET PARTY-IMAGO
    Dat plannen zie je ook terug in welke drugs er precies worden gebruikt, vertelt Nabben. Eind jaren negentig was xtc veruit de populairste drug in het uitgaanscircuit. Nu staat die nog steeds in de top drie bij de gemiddelde feestganger, maar coke, ketamine en speed zijn ook populair. Typerend voor de huidige generatie, zegt Nabben: die wil wel naar de kloten op vrijdagavond, maar dan wel een beetje beheerst, zonder er te veel voor inleveren. Van een xtc-pil moet je algauw een dag of twee bijkomen, maar een lijntje coke – daar ben je zo overheen. Je kan de volgende dag nog best gaan sporten. Nabben: ‘Alles draait om het optimaliseren van plezier en het minimaliseren van risico’s.’

Opvallend is dat Nabben deze trend – die van het tegelijkertijd inplannen van je crossfit-training en je avondje doorhalen – min of meer samen met sociale media heeft zien opkomen. ‘Door platforms als Instagram en Facebook zijn jongeren sowieso steeds meer gaan plannen,’ zegt hij. ‘Ze zijn veel meer bezig met wat ze allemaal moeten doen, welke versie van zichzelf ze willen laten zien door middel van allerlei activiteiten.’

Festivals en grote feesten kondigen zichzelf soms al een jaar van tevoren aan op Facebook, en promoten ‘early bird specials’ – kaartjes met een paar tientjes korting voor de snelle beslisser. De gemiddelde agendahedonist is dan al druk in de appgroep met zijn vrienden aan het bespreken of ze wel of niet zullen gaan. Als de kogel eenmaal door de kerk is, klikt men met z’n allen op ‘attending’: zo is de wereld vast op de hoogte van deze geplande uitspatting, en is het party-imago online meteen wat kracht bijgezet.

QUALITY TIME
    Het lijkt op het eerste gezicht misschien alsof de millennial het allemaal behoorlijk onder controle heeft: de ene dag sporten, de volgende dag studeren, in het weekend aan de drugs – allemaal in zorgvuldig afgepaste mate. Toch ziet Nabben wel een schaduwkant aan het gedrag van de huidige generatie feestgangers. ‘Het lijkt alsof veel van de twintigers die wij spreken drugs zien als een manier om te ontsnappen aan hun dagelijkse stress. Ze ervaren overal prestatiedruk: ze moeten het goed doen op werk of de studie, gezond leven, sportief zijn, veel vrienden hebben.’

Drugs worden gezien als een middel om een soort catharsis te bereiken: even los te zijn van alles dat moet. Wie aan de xtc is, denkt niet aan dat sollicitatiegesprek binnenkort, of aan de kilo’s die er nog af moeten. En niet aan de smartphone: drugs zijn bij uitstek een manier geworden om een tijdje offline te zijn, merkt Nabben. ‘Onze panelleden zien drugs ook vaak als een kans om eens even quality time door te brengen met hun vrienden.’

Maar ja, denkt Nabben hardop, als je drugs vooral gebruikt om eens echt goed bij te praten met je vrienden, zonder steeds naar je mobiel te kijken of te denken aan de dingen die nog moeten – gaat het dan wel helemaal goed met je?

ZERO- en Mindless vinden dit leuk.
  2. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Interessant artikel, herken best veel van de uitgaans scene van Amsterdam erin van zowel nu als meer de begin jaren 2000. Club 11 bijvoorbeeld vette locatie was dat zeg! Zelf ook nog wel een tijdje veel de illegale raves meegepakt in noord of het haven gebied, dat waren eigenlijk nog de mooiste feesten. Ken niemand meer uit die illegale rave scene, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat die niet meer zou bestaan zoals hier een beetje gesuggereerd wordt.

Best een kritische houding van die nabben, maar denk dat hij wel wat terechte punten maakt. Tegenwoordig moet alles maar gepland en dan is drugs gebruik daar snel een vlucht voor. En misschien dat ik gewoon een oude lul aan het worden ben, maar het valt me de laatste jaren ook steeds meer op dat nuchter iedereen vooral op zijn/haar telefoon zit en mensen verleerd lijken te zijn hoe ze een face to face gesprek moeten voeren en dat drugs gebruik de sleutel tot een normaal gesprek wordt.

Laatst bewerkt: 15 jun 2018
    ZERO-, SneeuwSnuiver en Tijdloos vinden dit leuk.
  3. Bas

Bas Bewuste gebruiker

Tijden veranderen allemaal uiteraard. Mij hoor je niets zeggen over een pil van 160 mg. Mensen van 10 jaar terug hebben zo iets van; in onze tijd was ie nog maar 80 mg en we hebben niks gemist. Aan de andere kant; in de tijd van mijn ouders en opa's e.d. waren er helemaal geen drugs, nauwelijks. Ze hebben rond die tijd totaal geen behoefte er aan gehad. Door dat de laatste tijd ontwikkelingen in een sneltrein gaan, krijg je dit soort dingen.

Niet lang nadat Facebook, Twitter e.d. opgroeide en populair werden, kreeg je te horen dat jongeren verslaafd zijn. Nu zie je juist dat jongeren wisselen van social media en dat ouderen die 1x Facebook hebben geprobeerd nu verslaafd zijn aan Facebook, lol.

Maarja, tegenwoordig moet je ook gewoon dingen goed plannen, optimaal presteren, goede cijfers halen, etc. Wordt steeds meer van je verlangd in deze tijd. Je ziet dat ook terug aan de stress die mensen hebben en de burn-outs die ze krijgen.

ZERO- en Tijdloos vinden dit leuk.
  4. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Dat staat er wat raar vind ik.

Steeds kijken naar je mobiel en de dingen die nog moeten gebeuren...

Hallo, soms moet je daar ook even pauze van nemen. Dat drugs daar geen voorwaarde voor moeten zijn ben ik het mee eens, maar hij zegt dit toch wat raar. Hij zal het wel niet zo strikt gezegd bedoelen, hoop ik.

En tja, we gaan nu door een rare tijd. Het optimale leventje dat we aan de buitenwereld willen tonen is maar een flinterdunne illusie. Door die gekte uit te leven, leren we dat dat nooit duurzaam kan zijn. Kwestie van op je bek gaan en daar hopelijk van leren.

Tijdloos vindt dit leuk.
  5. Psychedelibee

Volgens ben je het gewoon met hem eens. Zoals ik die zin lees bedoelt hij ook dat je daar pauze van moet nemen af en toe, maar dat je daar geen drugs voor nodig zou moeten hebben.

Die zin staat er wel wat onduidelijk ja, is nogal multi-interpretabel zo inderdaad.

6. Fenrir

Fenrir Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik ging beargumenteren waarom dit onzin is,maar dat doen ze zelf verderop in het artikel al:

Misschien dat het decriminaliseren van substanties die volwassen mensen in hun eigen lijf willen introduceren een betere methode is om drugscriminaliteit tegen te gaan?

In Amsterdam zou ik het zo niet weten, maar in Noord-Brabant bestaat de scene zeker nog!

Eh... ooit van Timothy Leary gehoord? :wink:

Man man man, wat een stemmingmakende bevooroordeelde onzin weer in dit artikel. Jammer.

acht.zes vindt dit leuk.
  7. Psychedelibee

Decriminalisatie zou een mooie eerste stap zijn ja, ze schetsen immers zoals jij ook al quote dat gebruikers steeds bewuster met hun gebruik omgaan. Dat gebruik is toegenomen in de uitgaansscene en dat hier een zekere mate van vluchten in lijkt te zitten is waar, maar dat recht zou je als volwassenen gewoon moeten hebben inderdaad.

Kijk altijd goed om te horen, dat zijn toch de mooiste feesten vaak. In Amsterdam kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen dat die scene er niet meer is of minder is geworden, denk eerder dat de reguliere scene hier relatief veel groter is geworden.

Erg jammer inderdaad. Ik vermoed dat, zoals meestal in de media, de uitspraken van de heer nabben enorm uit hun verband zijn getrokken.

SneeuwSnuiver, Tijdloos en Fenrir vinden dit leuk.
  8. Tijdloos

Tijdloos DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Heb het artikel 1 op 1 uit benble ben het met jullie eens maar dacht misschien interessant hier te posten.

Fenrir vindt dit leuk.
  9. Fenrir

Haha, ik twijfel niet aan je nobele intenties hoor @Tijdloos :wink:
    En inderdaad interessant! Ik ben zelf al maanden social media-af en krantvrij, dan is het goed om toch af en toe op de hoogte gebracht te worden.

Tijdloos vindt dit leuk.
  10. Pollewop

Pollewop Belezen gebruiker

Interessant. Vroeger gooide ik er eentje in voor een topfeest en dacht nergens over na. Dat ik de volgende dag met grote doppen zat te werken op kantoor boeide me niet echt.
    Tegenwoordig is het elk kwartaal een quality time weekend met mijn mannetje. We plannen een weekend zonder social media, overal gaan de stekkers uit. Muziek aan en de zaterdag op MDMA is voor ons en voor ons alleen. Zondag is lambaldag. We eten tegenwoordig elke dag gezond, sporten niet maar lopen en fietsen naar ons werk.

Het is de tijd, of de leeftijd. Ik vind het een extraatje om samen dit te doen en daarvan te genieten. Vroeger kwakte ik er een paar binnen zonder nadenken. Dus ja, conclusie uit het artikel voor mij is dat ik ook aan het plannen ben en nu zeker me beter verdiep in de risico’s en me goed inlees over drugs.

11. De Dunne

De Dunne Badass junkie Donateur De Leukste Thuis!

Kijk je wel journaal etc? Of heb je je helemaal afgesloten van nieuws uit de wereld? Mis je het niet? Niet de social media bedoel (daar zou ik ook wel zonder kunnen in principe) ik maar de kranten en actualiteiten?

12. Fenrir

Ik heb geen TV, nooit gehad :wink:
    De belangrijke dingen vang ik via via wel op, maar 99.9% van het nieuws is toch irrelevant voor mij, en vooral een bron van stress en onbehagen. Dus nee, ik mis het niet.

Wat ik wel mis zijn de Cultuur- en Opinieartikelen, daar kwam ik nog wel eens wat moois tegen. Gelukkig zijn er genoeg manieren om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van kunst en cultuur zonder dat je de krant ervoor hoeft te lezen.

SneeuwSnuiver en Albedo vinden dit leuk.
  13. De Dunne

Nooit een tv, wel apart. Is het om je geloof of iets?
    Hoor je niet veel. Ik ken wel een vrouw die nooit een tv heeft gehad, ook nooit internet. Wel email nu omdat je daar niet aan onkomt tegenwoordig (zeker niet met haar beroep) en sommige bankzaken. Ze heeft wel een mobieltje maar nog een oude zonder internet.
    Idd geeft social media en ook de onzin nieuwsberichten onrust. Mij ook. Toch heb ik Facebook en zit ik hier. Zonder nieuws en actualiteiten op tv of radio zou ik niet makkelijk kunnen. Social media en internet wel. Heb ik al langere periodes niet gehad/gebruikt tijdens lange reizen en tijdelijk wonen in het buitenland. Daar kick je echt makkelijk van af.
    Knap van je hoor, is vast veel vrijer.

Fenrir vindt dit leuk.
  14. Fenrir

Dat heeft niets met geloof te maken, meer met het feit dat mijn ouders vonden dat veel televisieprogramma's bestaan uit 40 minuten onzin en 20 minuten brainwashing (reclame). Tot die conclusie ben ik zelf ook gekomen na af en toe TV kijken bij vrienden thuis. Al vind ik sommige programma's (Top Gear, Mythbusters, sommige detectives) wel tof om mee te kijken hoor.

Aan e-mail ontkom je inderdaad niet maar daar kan ik mee leven. Een leven zonder social media is wel wat relaxter inderdaad!
    (Al denk ik erover om WhatsApp weer te gaan gebruiken, dat is toch wel handig.)

Ik heb wel een smartphone, vooral voor Google Maps (ik verdwaal vaak), e-mail (ik heb ook al zes jaar geen computer meer) en Tinder (je moet wat hè).

Roze olifant vindt dit leuk.
  15. De Dunne

Jouw ouders zijn zo gek nog niet! Echt!

Albedo en Fenrir vinden dit leuk.
  16. Psychedelibee

Dat is wel ongeveer wat 99% van TV is ja. Af en toe zit er wel eens een interessant programma tussen maar die kun je net zo goed via internet terugkijken dan.

Fenrir vindt dit leuk.
  17. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Tinder is wel een van de essentiële zaken des levens inderdaad, snap dat je daar een smartphone voor hebt!

Fenrir vindt dit leuk.
  18. Fenrir

Mwah, ik heb die app al een tijdje niet meer. Ik ben tot het inzicht gekomen dat mijn gebrek aan succes in de datingscene niet ligt aan de hoeveelheid potentiële partners, maar aan moi. Eerst maar eens aan mezelf werken dus!

Roze olifant vindt dit leuk.
  19. verwondering

verwondering Belezen gebruiker

Over de gevolgen denken ze niet na. En dat blijkt uit? Simpelweg het feit dat er gebruikt wordt? Ga toch fietsen.

En het faciliteren van de criminaliteit, wie zorgt er nu dat zelfmedicatie in het criminele circuit belandt? Ga toch fietsen.

Fenrir vindt dit leuk.
  20. Psychedelibee

Is het alweer bicycle day?

Fenrir vindt dit leuk.
  21. acht.zes

acht.zes Badass junkie

op zich is die constatering dat er een verschuiving/verandering is der drugsbebruikers/druggebruik wel een interessant gegeven, maar voor de rest maken ze er een potje van.

Uitbuiting der cocaboeren, sure. Volgens mij hebben die helemaal niks meer als die geen coca meer telen, maar goed.
    Dan vraag ik me ook af welk derde wereld land de kleren van de heer Nabben heeft geproduceerd en of hij niet vind dat hij daarmee de mensen/kinderen uitbuit die voor een habbekrats diezelfde kleren maken.

Albedo en Fenrir vinden dit leuk.
  22. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Echt waar? Ik heb echt al jaren geen tv meer. En ik woon in een studentenhuis met 4 mensen en maar 1 iemand heeft een tv :P Heb ook een tijdje social media van m'n telefoon gegooid, maar tegelijkertijd lees ik via sm wel veel artikelen over allerlei onderwerpen die me aanspreken en zou niet weten hoe ik daar anders terecht zou komen.

Overigens, waarom vinden jullie dit artikel zo dramatisch, behalve dat het zichzelf 1x tegenspreekt? De uitspraak over het faciliteren van criminaliteit was van die korpschef, niet van Nabben. Ik vind het wel interessant en ik herken het ook wel in wat ik om me heen zie.

De Dunne vindt dit leuk.
  23. Bas

Bas Bewuste gebruiker

Laden...