De risico's en effecten van doserings/toediningsmethoden

kipzonderkopzoektkop

Experimenterende gebruiker
Context

Ik ben momenteel aan het voorbereiden op mijn volgende trip, waarbij er iemand meegaat die erg belangrijk voor mij is en de enige trips uit hun leven ook met mij heeft gedaan. Je gaat dus wat rondzoeken, wil iemand weer geruststellen en meenemen in de hele ervaring, en ik zat daarbij te denken over doseringsmethoden en toedieningsmethoden die leiden tot de optimale ervaring (voor zover optimaal bestaat). Ik kreeg hierbij een aantal vragen waar je veel over kan vinden online, maar waarvan de kwaliteit van gesprekken en betrouwbaarheid erg laag is (en die ik uit harm reduction principes hier ook niet wil delen). Ook hier kon ik de exacte informatie niet vinden, zoals in de handleidingen. Alleen dit topic gaf mij een aantal inzichten, maar ik heb toch nog meer vragen naar aanleiding hiervan.

Huidige Innamepatroon

Normaal als ik XTC neem dan heb ik een pil, getest, die bestaat uit ongeveer 170-210mg. Deze pil neem ik in kwartjes, waarbij ik probeer om elk kwartje van dezelfde grootte te maken. Deze kwartjes neem ik dan met een patroon van inname, 90 minuten wachten, inname, 90 minuten wachten, inname, 90 minuten wachten, en dan heel soms nog het laatste kwartje als ik echt heel lekker ga, maar meestal gooi ik dat kwartje weg. Simpelweg: kwartjes doseren met een hoeveelheid van 1/4 per 90 minuten. Dat is het dan, 3+ maanden wachten, etc.

Mijn gemiddelde trip heb ik in een ander topic wel eens beschreven, maar ik merk meestal dat mijn trip ongeveer de volgende kenmerken heeft:

• Mijn eerste kwartje geeft een roes, en heel soms een grote inslag (het "wauw" effect).
  • Mijn tweede kartje levert vaak de immense euforie op die ik zoek bij MDMA.
  • Mijn derde kwartje prolongeert dit effect voor 1 a 2 uur.
  • Als ik het vierde kwartje neem, is het meestal een lekker "spacey" gevoel.
  • Al met al zijn mijn gemiddelde trips zo'n 6-7 uur van lengte en vind ik ze erg fijn.
  • Ik krijg meestal alleen last van wat kaakschaats bewegingen bij deze techniek, de crash valt vaak mee.

Wat ik online lees + eigen eenmalige ervaring bij afwijking

Ik lees regelmatig op dit forum en online op betrouwbare websites dat de optimale strategie bestaat uit de inname van ongeveer 2/3 de gewenste dosis, gevolgd door 1/3 of 1/4 van die dosis na zo'n 90 minuten. Hierdoor zou de optimale piek komen (het befaamde "XTC gevoel"), zou het effect "gedefinieerd" worden door de eerste dosis, en zou verdere inname niet werken of alleen placebo effect veroorzaken. Ook lees ik regelmatig dat meer dan 1 a 2 keer innemen/bijnemen de schade aan de hersenen vergroot. Verder lees ik dat mensen beweren dat met kwartjes doseren het effect verslapt en het dan gewoon te zwak is om vol te houden (effect versus hogere inname is slechter en is ook niet haalbaar).

Uit eigen ervaring heb ik eenmalig een poging gedaan, ongeveer 9 maanden geleden, om zo te doseren (lees: 1/3 pil als start, 1/4 zo'n 2 uur later). Dit zou ik echter als mijn enige slechte trip beschouwen, want het gewenste gevoel kreeg ik niet, de trip was over na 2 a 3 uurtjes, en ik had veel bijwerkingen. Echter vind ik het niet eerlijk om dat als referentiepunt alleen te gebruiken, omdat er ook qua set en setting meer fout zat.

Ik heb hierdoor aardige twijfels over wat ik nou echt moet dan qua inname. Ik ben bereid om wat te experimenteren, maar wil dit alleen doen met wat goede gesprekken (met jullie hier) en goed onderzoek vooraf om te weten waar ik aan begin.

De vragen (Lekker lang joh, kom bij je punt...)

Ik kijk momenteel specifiek naar twee methodes van inname van XTC over een dag/feest/avond. De twee opties zijn:

• Optie 1: Kwartjes doeseren met pauzes van ~90 minuten.
  • Optie 2: 2/3 van de dosis nemen, gevolgd door mogelijk nog eenmalig bijpakken van 1/3 of 1/4 na 90 minuten.
Ik heb daarover de volgende vragen:

• Klopt het dat het doseren van kwartjes meer schade toebrengt aan de hersenen dan eenmalig of tweemalig doseren van dezelfde dosis? Zo ja, is daar echt wetenschappelijke literatuur over beschikbaar?
  • Levert het doseren zoals beschreven in optie 2 echt een groter effect dan bij optie 1? Heeft hier iemand anekdotische ervaring mee die de twee technieken kan beschrijven?
  • Heeft iemand ervaring met beiden opties en kan men deze ervaringen delen?
  • Is een trip korter als ik met optie 2 doseer t.o.v optie 1?
  • Zijn er nog andere dingen qua doserings en inname technieken die ik zou moeten weten om rekening mee te houden?

Veel dank alvast, ook voor de openheid en de vorige gesprekken die ik hier heb gehad. Ik waardeer het enorm dat er hier een betrouwbare en op harm reductie gerichte gemeenschap is voor dit soort vragen.

Laatst bewerkt:

mitchieee

Wijs gebruiker
Als je je dosering met lichaamsgewicht een beetje in lijn houd, zit je iig veilig daarmee ,
Zeker als je iemand mee neem in deze mooie wereld zorg dat ze nooit te veel nemen.’wat je zelf doe zelf weten maar met iemand onder je vleugel never’

normaal gesproken 2 kwartjes als diegene een normaal postuur heeft 1 kwartje , na 2 uur nog een kwartje en klaar, niet iedereen houd zich eraan en hoe erg is het nou echt als je een 3de kwartje neemt ik probeer iig niet meer dan 1 pil te gebruiken van 220-240mg gewenning is een bitch en heb me misdragen toen ik ermee begon

hoe vaker je neem hoelanger het (effect) aanhoud maar hoe (schaddelijker) het kan zijn het heeft met meerdere factoren te maken

op een festifal neem ik 1 kwartje 2 uur later halfje en daarna 1 kwartje en als ik mezelf tog probeer te naaien neem ik nog een halfie erbij (met 2 uur pauzes met vanaf inkick moment)

een halfje bij doseren raad ik ook pas echt aan als je meerde malen al xtc heb genomen

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Persoonlijk doe ik altijd optie 2 met ongeveer 1.5mg per kilogram.
Echter ook vaak ver boven die grens gegaan.

Nooit optie 1 geprobeerd maar MDMA zelf heeft een vrij korte werkingsduur.
Echter is het allemaal per persoon verschillend want iedereen is anders.

Daarmee bedoel ik ook dat iemand die 100 kilogram weegt veel minder voelt van de hoeveelheid in een kwartje dan iemand die 60 kilogram weegt.

Persoonlijk zou ik altijd op x mg per kg nemen want dan weet je dat iemand er wel wat van voelt en gewoon veilig is.
Klopt het dat het doseren van kwartjes meer schade toebrengt aan de hersenen dan eenmalig of tweemalig doseren van dezelfde dosis? Zo ja, is daar echt wetenschappelijke literatuur over beschikbaar?
Denk niet dat er wetenschappelijke literatuur over beschikbaar is.
De schadelijkheid van MDMA gaat meestal over hoge doseringen, oververhitting, water vergiftiging of langdurig gebruik/misbruik (meerdere keren per dag/week/maand)

kipzonderkopzoektkop

Dank voor jullie reacties!

Persoonlijk doe ik altijd optie 2 met ongeveer 1.5mg per kilogram.
Echter ook vaak ver boven die grens gegaan.

De grens van 1 a 1.5mg per kilogram houd ik redelijk aan, ik ga nooit hoger dan 1.7mg per kilogram en dat is eenmalig gebeurd door een missberekening. Het gaat mij ook niet zozeer over de hoeveelheid per kg maar eerder over de manier waarop eenzelfde dosis (dus 3x 40 versus 1x 80 1x40) ingenomen wordt.

Nooit optie 1 geprobeerd maar MDMA zelf heeft een vrij korte werkingsduur.
Echter is het allemaal per persoon verschillend want iedereen is anders.

Duidelijk, hoe lang zou je zeggen dat je gemiddelde trip duurt wanner je met jouw methode inneemt? 3 uurtjes, 5 uurtjes?

Denk niet dat er wetenschappelijke literatuur over beschikbaar is.
De schadelijkheid van MDMA gaat meestal over hoge doseringen, oververhitting, water vergiftiging of langdurig gebruik/misbruik (meerdere keren per dag/week/maand)

Fair point. Valt mij dan wel op dat meermaals bijpakken vaak verkocht wordt als inherent schadelijker.

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Duidelijk, hoe lang zou je zeggen dat je gemiddelde trip duurt wanner je met jouw methode inneemt? 3 uurtjes, 5 uurtjes?
Moeilijk te zeggen persoonlijk want veel gebruikt/misbruikt vroeger dus het effect is al langer niet meer zoals het was maar zou zeggen z'n goede 4 uurtjes gemiddeld.

Fair point. Valt mij dan wel op dat meermaals bijpakken vaak verkocht wordt als inherent schadelijker.
Dat zou kunnen omdat je receptoren/lichaam langer belast.
De literatuur praat over een metaboliet[1] van MDMA dat schade kan veroorzaken maar zelfs daar is het nog niet echt zeker hoe en wat precies.

1 : https://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-Methyldopamine

Wollukker

Bewuste gebruiker
Je zou denken dat naarmate je vaker XTC/MDMA gebruikt, hoe beter je kan doseren en hoe voorspelbaarder het stofje wordt.

Bij mij is niets minder waar. Ik vind het juist onvoorspelbaarder worden.
Wat ik daarmee bedoel is, dat ik de ene keer bij een bepaalde dosering heel goed en misschien zelfs te hard gaat. En de andere keer kom ik er bij precies dezelfde dosering amper in. Mijn gemoedstoestand, maaginhoud, en algehele fitheid is schijnbaar zo'n ontzettend grote factor op de trip dat ik eigenlijk elke keer de dosering aan moet passen op het moment zelf. De ene keer is een kwartje genoeg om te beginnen, de andere keer moet ik toch zeker beginnen (of had ik moeten beginnen) met 2/3e.

Bovenstaande geeft geen antwoord op je vragen realiseer ik me, maar ik wilde het toch even kwijt :)

JohnGalt

Belezen gebruiker
De ene keer is een kwartje genoeg om te beginnen, de andere keer moet ik toch zeker beginnen (of had ik moeten beginnen) met 2/3e.
Dit is exact wat ik ook ervaar!
Soms als ik met een kwartje begin, dan merk ik inderdaad dat het lekker gaat, maar soms ook dat ik merk van dit gaat het hem niet worden en gelijk een kwartje erbij gooi na 1.15 uur na inname. Op een feestje begin ik daarom al hoger, met de helft of zelfs ietsje meer. Al komt dat dan soms te heftig binnen.
Pillen allemaal uit dezelfde batch.

Foxy Methoxy

Bewuste gebruiker
Volgens mij heeft MDMA een threshold van 30mg. Dus als jij een kwartje van een 200mg XTC pil pakt zit je daar boven dus dat zou oké zijn, verwacht echter niet dat het brengt wat de normale consument wil bereiken.

De richtlijn om optimaal gebruik te maken van MDMA is om 1mg~1,5mg MDMA per kg lichaamsgewicht te consumeren, zoals je omschrijft.

Afhankelijk van de kwaliteit van de XTC kan het ene kwartje meer MDMA dan het andere kwartje bevatten, dus vind het lastig om echt een goed antwoord op je vraag te kunnen geven.

Het ideale beeld van optimale dosering is:
  1. 1mg MDMA per kg lichaamsgewicht
  2. Na 2,5 uur~3 uur nog 0,5mg MDMA per kg lichaamsgewicht bijpakken
Dan zit je op 1,5x je lichaamsgewicht totaal.

Laatst bewerkt:

Wollukker

Bewuste gebruiker
Volgens mij heeft MDMA een threshold van 30mg. Dus als jij een kwartje van een 200mg XTC pil pakt zit je daar boven dus dat zou oké zijn, verwacht echter niet dat het brengt wat de normale consument wil bereiken.

De richtlijn om optimaal gebruik te maken van MDMA is om 1mg~1,5mg MDMA per kg lichaamsgewicht te consumeren, zoals je omschrijft.

Afhankelijk van de kwaliteit van de XTC kan het ene kwartje meer MDMA dan het andere kwartje bevatten, dus vind het lastig om echt een goed antwoord op je vraag te kunnen geven.

Goeie post. Ik vind alleen persoonlijk die 2,5-3 uur nogal lang hoor. Ik ben dan al lang over mijn piek heen als de tweede dosis begint te werken.
Ik hou zelf 1,5-2 uur aan. En dan is het vaker 1,5u dan 2u. Dan verleng je de piek in plaats van dat je er weer opnieuw "naar op zoek" moet.

Laatst bewerkt:

kipzonderkopzoektkop

Dat zou kunnen omdat je receptoren/lichaam langer belast.
De literatuur praat over een metaboliet[1] van MDMA dat schade kan veroorzaken maar zelfs daar is het nog niet echt zeker hoe en wat precies.

1 : https://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-Methyldopamine

Klinkt logisch, had er zo nog niet over nagedacht of zoiets gevonden.

Je zou denken dat naarmate je vaker XTC/MDMA gebruikt, hoe beter je kan doseren en hoe voorspelbaarder het stofje wordt.

Bij mij is niets minder waar. Ik vind het juist onvoorspelbaarder worden.
Wat ik daarmee bedoel is, dat ik de ene keer bij een bepaalde dosering heel goed en misschien zelfs te hard gaat. En de andere keer kom ik er bij precies dezelfde dosering amper in. Mijn gemoedstoestand, maaginhoud, en algehele fitheid is schijnbaar zo'n ontzettend grote factor op de trip dat ik eigenlijk elke keer de dosering aan moet passen op het moment zelf. De ene keer is een kwartje genoeg om te beginnen, de andere keer moet ik toch zeker beginnen (of had ik moeten beginnen) met 2/3e.

Bovenstaande geeft geen antwoord op je vragen realiseer ik me, maar ik wilde het toch even kwijt :)

Geeft naar mijn mening juist antwoord op de vraag! Het is ook wat ik ervaar in mijn kwartjes methode, meestal komt het goed binnen maar heel soms wou ik dat het net wat meer was geweest. De enige keer dat ik op de andere manier gedoseerd had was de set en setting ook alles behalve optimaal, wat overeenkomt met jouw ervaringen. Ik denk dat dat mogelijk ook wel de juiste conclusie is, dosering en toedieningsmethode is belangrijk voor veiligheid maar bepaalt minder de trip dan de set en setting.

Duidelijk, bedoel je met "wat de normale consument wil bereiken" de ideale high, of iets anders?

Dan denk ik dat ik zoiets ga proberen, mogelijk met 2 uur ertussen zoals ook @Wollukker beschrijft.

jeroen79

Bewuste gebruiker
Ik begin meestal met een halve daar daar een kwartje het net niet doet bij mij. Er gebeurd namelijk wel iets maar toch ook niets. Deze wordt dan 1,5 -2 uur later opgevolgd door een kwartje en daarna nog een kwartje. In totaliteit is het dan 1 pil met een tijdsduur van ongeveer 5-6 uur.

Mijn vrouw begint altijd met een kwartje en na 45 min neemt ze een likje M om het lekker in te laten kicken. Om bepaalde redenen werkt het nemen van een halfje in beginsel niet bij haar. Hierna pakt ze net als ik dan nog een keer een kwartje bij. Afhankelijk van setting plust ze dat nog eenmaal met een kwartje maar dat doet ze niet altijd.

Deze methodiek hanteren we eigenlijk altijd want we weten dat die werkt in combinatie met de pillen die we hebben. Daarnaast letten we in de dagen voorafgaand goed op wat we eten (eventueel aangevuld met vitamines) en rusten we goed uit. Tot op heden is het bij ons beide maar echt een keer niet goed gegaan en dat was toen we net voor de zomervakantie een feestje hadden. Beide ontzettend druk met werk (en dus stress), slecht geslapen, en veel te weinig gegeten op de dag zelf. De "uitputting" was er dus al voordat we begonnen en toen besloten ivm de gezelligheid ook maar op te schalen naar 1,5-2 pillen. Op de avond zelf was het wel lekker om hard te gaan maar de dag erna niet. Het was de grootste en langste kater die ik ooit in mijn leven heb gehad...zeker niet de moeite waard dus.

kipzonderkopzoektkop

Ik begin meestal met een halve daar daar een kwartje het net niet doet bij mij. Er gebeurd namelijk wel iets maar toch ook niets. Deze wordt dan 1,5 -2 uur later opgevolgd door een kwartje en daarna nog een kwartje. In totaliteit is het dan 1 pil met een tijdsduur van ongeveer 5-6 uur.

Ik heb dit ook gehad, de laatste en eerste keer dat ik XTC deed voelde ik van het eerste kwartje niks. Beetje blijheid, beetje hoofdpijn, meer niks. Daar staat tegenover dat ik ook een aantal keer heb gehad dat mijn eerste kwartje als een bom insloeg, direct 5e versnelling, helemaal geweldig. Dit waren allemaal pillen van dezelfde batch, dus er zal wel wat onderling verschil zitten, maar de onbetrouwbaarheid qua eerst dosis is echt een shock voor mij. Ik ben ook een beetje bang om een keer met een halfje te beginnen, mede omdat ik niet weet wat er gaat komen.

Mijn vrouw begint altijd met een kwartje en na 45 min neemt ze een likje M om het lekker in te laten kicken. Om bepaalde redenen werkt het nemen van een halfje in beginsel niet bij haar. Hierna pakt ze net als ik dan nog een keer een kwartje bij. Afhankelijk van setting plust ze dat nog eenmaal met een kwartje maar dat doet ze niet altijd.

Grappig, mijn partner heeft dit ook. Als zij mij bijhoudt gaat ze te hard of krijgt ze paniekaanvallen, dus ik geef haar altijd net wat minder om haar rustiger te laten trippen, deels ook vanwege haar gewicht, natuurlijk, maar ook net iets minder percentueel gezien. Zou dat halfje bij uw vrouw komen dat ze dan zo hard gaat dat ze het mogelijk niet meer kan bevatten, of is het echt totaal geen reactie?

Deze methodiek hanteren we eigenlijk altijd want we weten dat die werkt in combinatie met de pillen die we hebben. Daarnaast letten we in de dagen voorafgaand goed op wat we eten (eventueel aangevuld met vitamines) en rusten we goed uit. Tot op heden is het bij ons beide maar echt een keer niet goed gegaan en dat was toen we net voor de zomervakantie een feestje hadden. Beide ontzettend druk met werk (en dus stress), slecht geslapen, en veel te weinig gegeten op de dag zelf. De "uitputting" was er dus al voordat we begonnen en toen besloten ivm de gezelligheid ook maar op te schalen naar 1,5-2 pillen. Op de avond zelf was het wel lekker om hard te gaan maar de dag erna niet. Het was de grootste en langste kater die ik ooit in mijn leven heb gehad...zeker niet de moeite waard dus.

Blijft denk ik de grootste conclusie voor mij in dit topic, set en setting zijn van groter belang dan de gekozen doseringstijden of techniek. De keer dat ik slecht ging was de situatie bijna 1 op 1 vergelijkbaar: gezondheid was fysiek niet 100%, ik zat stijf van de stress, en we hadden slecht geslapen. Daarnaast hadden we door een festivalsituatie al twee dagen slecht gegeten (ik weet niet hoe goed twee dagen tosti's en vette happen zijn voor de gezondheid overall, maar ik neem aan niet erg goed...).

jeroen79

Bewuste gebruiker
Ik heb dit ook gehad, de laatste en eerste keer dat ik XTC deed voelde ik van het eerste kwartje niks. Beetje blijheid, beetje hoofdpijn, meer niks. Daar staat tegenover dat ik ook een aantal keer heb gehad dat mijn eerste kwartje als een bom insloeg, direct 5e versnelling, helemaal geweldig. Dit waren allemaal pillen van dezelfde batch, dus er zal wel wat onderling verschil zitten, maar de onbetrouwbaarheid qua eerst dosis is echt een shock voor mij. Ik ben ook een beetje bang om een keer met een halfje te beginnen, mede omdat ik niet weet wat er gaat komen
ik snap wat je zegt. Bij testen komt er een totaal uit van de pil echter dit zegt natuurlijk niets over hoe de verdeling is binnen die pil. Hierdoor kan je een kwartje hebben met veel inhoud en een kwartje zonder.. De batch die wij hebben is toch wel goed verdeeld waardoor ik bij deze wel kan inschatten van het effect.
Grappig, mijn partner heeft dit ook. Als zij mij bijhoudt gaat ze te hard of krijgt ze paniekaanvallen, dus ik geef haar altijd net wat minder om haar rustiger te laten trippen, deels ook vanwege haar gewicht, natuurlijk, maar ook net iets minder percentueel gezien. Zou dat halfje bij uw vrouw komen dat ze dan zo hard gaat dat ze het mogelijk niet meer kan bevatten, of is het echt totaal geen reactie?
De opkomst is gewoon heel erg traag bij haar. Ze heeft wel eens 1,5 uur voor mij iets gepakt maar uiteindelijk kickte die eerder bij mij in dan bij haar. Dus nu pakt ze een kwartje en daarna dan de M. Na nemen van de M kickt die binnen 15 min in en dan is het goed. Door de M beperkt te houden gaat ze ook niet specifiek heel hard. Haar broer heeft vorig jaar voor het eerst wat gepakt. Een keer in een thuiszetting met een mellow sfeer en toe gebeurde er helemaal niets. Hij begreep de ophef dan ook niet. We hebben hier uitvoerig over gesproken en bij festival vorig jaar hebben we hem wat hoger laten starten. Het duurde even maar uiteindelijk kickte die gewoon wel in. Hij heeft de dag van zijn leven gehad en wil nu steeds naar festivals toe haha. Misschien is ook genetisch bepaald dat het effect eerder of later optreedt.

Blijft denk ik de grootste conclusie voor mij in dit topic, set en setting zijn van groter belang dan de gekozen doseringstijden of techniek
Ik denk dat je hier een valide punt hebt. Als je lekker in vel zit, goed uitgerust bent en in een leuke aangename omgeving verkeerd dan heb je de tijd van leven.

kipzonderkopzoektkop

ik snap wat je zegt. Bij testen komt er een totaal uit van de pil echter dit zegt natuurlijk niets over hoe de verdeling is binnen die pil. Hierdoor kan je een kwartje hebben met veel inhoud en een kwartje zonder.. De batch die wij hebben is toch wel goed verdeeld waardoor ik bij deze wel kan inschatten van het effect.

Zeker waar, ik weet dat ik een betrouwbare drukker heb die bijzonder professioneel kan maken, maar zekerheid is er natuurlijk nooit en een bepaald niveau van onbetrouwbaarheid is helaas inherent aan de pillen zelf.

De opkomst is gewoon heel erg traag bij haar. Ze heeft wel eens 1,5 uur voor mij iets gepakt maar uiteindelijk kickte die eerder bij mij in dan bij haar. Dus nu pakt ze een kwartje en daarna dan de M. Na nemen van de M kickt die binnen 15 min in en dan is het goed. Door de M beperkt te houden gaat ze ook niet specifiek heel hard. Haar broer heeft vorig jaar voor het eerst wat gepakt. Een keer in een thuiszetting met een mellow sfeer en toe gebeurde er helemaal niets. Hij begreep de ophef dan ook niet. We hebben hier uitvoerig over gesproken en bij festival vorig jaar hebben we hem wat hoger laten starten. Het duurde even maar uiteindelijk kickte die gewoon wel in. Hij heeft de dag van zijn leven gehad en wil nu steeds naar festivals toe haha. Misschien is ook genetisch bepaald dat het effect eerder of later optreedt.

Grappig, ik heb het idee dat ik zowel haar ervaring als de ervaring van haar broer herkennen. Ik denk toch, zoals vermeld ,dat set/setting de doorslag lijkt te geven.

Dank voor de reactie!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik heb daarover de volgende vragen:

• Klopt het dat het doseren van kwartjes meer schade toebrengt aan de hersenen dan eenmalig of tweemalig doseren van dezelfde dosis? Zo ja, is daar echt wetenschappelijke literatuur over beschikbaar?

Er is überhaupt geen wetenschappelijk experiment gedaan wat aantoont dat de hersenen van mensen beschadigd raken door MDMA.

Dat zou namelijk een onethisch experiment zijn waarbij je mensen beschadigt voor onderzoek.

Wat wel onderzocht is:
-mensen die mdma hebben gebruikt hebben vaker last van een iets verminderd zeer korte termijngeheugen
-MDMA is bij verschillende diersoorten in heel hoge doseringen neurotoxisch
-MDMA veroorzaakt oxidatieve stress (wat neuronen kan beschadigen
-de totale dosis tijdens een gebruiksmoment vertoont een correlatie met gezondheidsklachten (hoe meer MDMA, hoe schadelijker)

Maar je hebt wel goed gelezen. Hoewel we niet alles zeker weten, lijkt de schade van mdma beperkt te blijven als je niet al te veel gebruikt en op tijd weer gaat slapen.

Bovenaan