De voorkeur van cocaïne boven speed

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

ATGC

Bewuste gebruiker
Coke of speed? Als ik online naar ervaringen kijk zie ik best wel een voorkeur voor de eerste. Ik vraag me af hoe dat precies komt. Op basis van wat ik weet (geen ervaring met coke) kan ik namelijk best een rits nadelen opnoemen:

- duur, gemakkelijk vanaf 5x zo duur als speed
- per definitie versneden met allerlei onbekende stoffen
- korte werking
- sterke reboundeffecten
- sterke neiging tot herdoseren

Uiteraard weet ik dat mensen coke anders ervaren dan speed, de subjectieve effecten lijken veel intenser te zijn. Waar speed meer een simpele oppepper lijkt, lijkt coke meer invloed op de ervaring van de werkelijkheid te hebben.

Wat ik ook typisch vind is de verhalen over gebruik in de horeca. Waarom zou je een duur middel met korte werking gebruiken in een dergelijke omgeving? Als het uitwerkt en je crasht is een drukke, veeleisende omgeving de laatste plek waar je wilt zijn lijkt me.

Deze post is trouwens geen verwijt maar gewoon nieuwsgierigheid uit onwetendheid 🙂

CuriousExplorer

Badass junkie
Coke of speed? Als ik online naar ervaringen kijk zie ik best wel een voorkeur voor de eerste. Ik vraag me af hoe dat precies komt. Op basis van wat ik weet (geen ervaring met coke) kan ik namelijk best een rits nadelen opnoemen:

- duur, gemakkelijk vanaf 5x zo duur als speed
- per definitie versneden met allerlei onbekende stoffen (
- korte werking
- sterke reboundeffecten
- sterke neiging tot herdoseren

Behalve het eerste puntje, kan de rest ook bij
(Minder kwalitatieve) speed voorkomen...

Het is een heel ander product, snap niet dat mensen dit vergelijken.
De grote reden waarom ik speed zou verkiezen, is vanwege de prijs en de minder grote dip ( my opinion ).

De reden waarom ik coke zou verkiezen, is vanwege het feit dat als ik speed neem op een feest, mijn hartslag hoger gaat dan op coke.

Maar....speed > coke anyday

Blyatman

Wijs gebruiker
Ik vond juist de kortdurende werking super fijn, althans, lag aan de situaties. En als je cocaïne duur vindt, gewoon al niet aan beginnen dan. Liever coke dan speed Imo, tenzij het voor een langdurig festival zou zijn. Tevens nooit problemen gehad met uitwerking van coke en drukke omgevingen. Coke zorgde juist dat ik rustig was, gefocust, helder. Heel anders dan op speed.

Laatst bewerkt:

Gympie

Badass junkie
Ik vond juist de kortdurende werking super fijn, althans, lag aan de situaties. En als je cocaïne duur vindt, gewoon al niet aan beginnen dan. Liever coke dan speed Imo, tenzij het voor een langdurig festival zou zijn. Tevens nooit problemen gehad met uitwerking van coke en drukke omgevingen. Cooe zorgde juist dat ik rustig was, gefocust, helder. Heel anders dan op speed.

ik ben blij dat coke nooit heeft aangeslagen bij mij.. een paar kleine lijntjes.. of zelf een plofje roken en ik was de rest van de nacht wakker en opgefokt.
niet vermaakt, niet chill.. zelfs niet het 1e half uur.

Blyatman

Wijs gebruiker
ik ben blij dat coke nooit heeft aangeslagen bij mij.. een paar kleine lijntjes.. of zelf een plofje roken en ik was de rest van de nacht wakker en opgefokt.

Hier kan ik dus echt niks in vinden, heb dat nooit gehad nooit mee gemaakt zo.
in tijden van mijn cocaïne gebruik had ik überhaupt een high risk werk, dus misschien dat mijn hersenen er anders op reageerde.

Blauweaap

Bewuste gebruiker
Niet toevallig versnede met cafeïne ?

ATGC

Bewuste gebruiker
Stofjes hebben ook naeffecten. Je kan ook slecht slapen omdat je last hebt van gespannenheid die kan optreden na de comedown.

Uiteraard is het ook mogelijk dat de coke allang niet meer werkt maar de cafeïne en/of speed waarmee het versneden is je nog wat uurtjes wappie houdt 🤪😳

Salvia

Bewuste gebruiker
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, want de enige keer dat ik een zeer fijne rush ervaarde door cocaïne was ook meteen de enige keer dat de crash verschrikkelijk was en dat ik mezelf er 5 uur lang van moest proberen te overtuigen dat ik geen hartaanval zou krijgen. Ik werd er echt extreem angstig door, wat ik nog nooit gehad heb bij amfetamine.

Blyatman

Wijs gebruiker
Ben ik de enige die nooit, maar dan ook echt nooit een come down eigenlijk heb gehad na cocaïne gebruik? Zie hier mensen echt over complete crashes praten, maar heb die nooit ervaren.
Heb eerder bij amfetamine een keer ervaren dat ik er een extreme paniekaanval door kreeg en overtuigd was dat ik dood zou gaan. Dit overigens nooit bij cocaïne gehad. (Tevens gebruikte ik ook geen low key straatdealer cocaïne die versneden was met allerlei rotzooi wat er in de basis niet bij hoort)

Blyatman

Wijs gebruiker
geen idee.. t' waren 2 à 3 totaal verschillende momenten.. maar 't zou kunnen.
geldt dat ook met roken?

Ik denk, dat het mogelijk wel eens flink versneden had kunnen zijn met zoals eerder gezegd een hoog cafeïne gehalte. Te hoge gehaltes zorgen namelijk wel voor zulke bijwerkingen over het algemeen.

KlaasVaak

Bewuste gebruiker
Het is maar net wat je voorkeur is, maar ik heb zelf liever speed. Ik denk dat het aan je persoonlijkheid ligt. Sommige mensen beschrijven dat ze een heel ander mens worden aan de coke. Dat ervaar ik zelf totaal niet, maar dat ligt misschien aan hoe je normaal gesproken bent.

Ik heb het niet nodig voor zelfvertrouwen etc, neem het puur voor het energieke gevoel. Dan vind ik pep een stuk beter werken.

Overigens heb ik ook niet echt last van een crash bij beide middelen.

inner_search

Badass junkie
Ben ik de enige die nooit, maar dan ook echt nooit een come down eigenlijk heb gehad na cocaïne gebruik? Zie hier mensen echt over complete crashes praten, maar heb die nooit ervaren.
Heb eerder bij amfetamine een keer ervaren dat ik er een extreme paniekaanval door kreeg en overtuigd was dat ik dood zou gaan. Dit overigens nooit bij cocaïne gehad. (Tevens gebruikte ik ook geen low key straatdealer cocaïne die versneden was met allerlei rotzooi wat er in de basis niet bij hoort)
Ik ervaar ook een enorme crash/rebound na coke , te vergelijken men methylfenidaat maar 5x zo hard.
Echt alles behalve fijn , ook de reden waarom ik coke 1x per jaar probeer omdat ik vergeet hoe enorm vervelend het is.

Blyatman

Wijs gebruiker
Ik ervaar ook een enorme crash/rebound na coke , te vergelijken men methylfenidaat maar 5x zo hard.
Echt alles behalve fijn , ook de reden waarom ik coke 1x per jaar probeer omdat ik vergeet hoe enorm vervelend het is.

Ik kan me echt hier dus niks bij voorstellen hoe dit is. Ik huppel gewoon het zelfde door alsof het nooit geweest is als het uitgewerkt is 🤣

Snuffelaar

Wijs gebruiker
Tripreporter
Wat ik persoonlijk minder fijn vind aan coke is dat ondanks de eerste 2 lijnen geweldig zijn ik daarna constant in mijn hoofd blijf denken aan een nieuwe lijn.

KetaKech

Belezen gebruiker
Coke vind ik echt waardeloos eigenlijk, ik ga dr niet lekker op ondanks het vaker te hebben gedaan. Het slikken en dan leren is de enigste methode die positief voor mij uitpakt, als in dat ik er iets uithaal. Daarbij is m'n neus een week lang COMPLEET DICHT, ookal gebruik ik weinig. Het is duur, kut, verandert (een gedeelte van de) mensen in eikels en ik haat het zo fk erg.

Speed is heilig: ik ervaar een intense rush van motivatie en zelfvertrouwen en praat met iedereen. Ik krijg wel korstjes in mn neus na gebruik en niesbuien, maar dat verdwijnt vanzelf weer. M'n neus wordt bij lange na niet zo beschadigd als coke. Daarbij is het goedkoper en krijg ik er heel goede gesprekken van met iedereen.

Als bonus kan ik zelfs nog slapen op speed: ik geniet van de bodyhigh in m'n warme bed en val vanzelf in slaap. Eerst had ik cbd, magnesium en melatonine hiervoor nodig maar inmiddels is dat niet meer nodig. Met die middelen lukte het zonder drank te doen, de laatste keren was altijd met drank. Dus ik denk dat dat wel een grote factor kan zijn.
Tenzij ik echt veel gebruikt heb valt de kater ook wel mee: één dag is t ff kut en is niks echt leuk, maar dat is het dan ook. Dit is alleen bij veel gebruik en als ik me niet goed heb voorbereid: vantevoren en daarna veel eiwitten en voeding met l-tyrosine eten werkt wonderen.

Blauweaap

Bewuste gebruiker
geen idee.. t' waren 2 à 3 totaal verschillende momenten.. maar 't zou kunnen.
geldt dat ook met roken?
Als je coke uit gekookt was naar base/crack dan is het een puure vorm. Als je cealtje open gevouwrn hebt en in je pijpje of jointje hebt gedaan kan je best wel wat schade aan je longen veroorzaakt hebben door de versnij die erbij zat. Zwz snuif coke kan maar max tot 89%, daarboven is het al niet meer snuifbaar en krijg je hoogstwaarschijnlijk meteen een bloedneus.

C-Man

Bewuste gebruiker

Ik heb die wel ervaren, maar dat was na veel te veel te gebruiken.

Nu ik het sinds een half jaar een pak rustiger aan doe niet meer.

Blyatman

Wijs gebruiker
Ik heb die wel ervaren, maar dat was na veel te veel te gebruiken.

Nu ik het sinds een half jaar een pak rustiger aan doe niet meer.

Ja er is uiteraard altijd is als een teveel aan hoeveelheid nemen, maar het is sowieso verstandig van je om het rustiger aan te doen. Want zo inderdaad heb je die comedown vrijwel niet of bijna niet meer.
merk dat verschil overigens ook tussen zwaar gebruik vroeger tot nu sporadisch gebruik.

C-Man

Bewuste gebruiker
De laatste comedown duurde drie dagen.

Heb sinds februari twee keer een terugval gehad, maar sinds pakweg juli gaat het prima. Het was ofwel stoppen, ofwel het flink rustiger aan doen.

Blyatman

Wijs gebruiker
De laatste comedown duurde drie dagen.

Heb sinds februari twee keer een terugval gehad, maar sinds pakweg juli gaat het prima. Het was ofwel stoppen, ofwel het flink rustiger aan doen.

Abrupt stoppen is in zo’n geval risicovoller dan inderdaad de consequente herhaling verminderen.
Goed om te lezen in ieder geval dat het vanaf Juli al beter verloopt, volhouden 😬

C-Man

Bewuste gebruiker
Thx!

Neem bvb de laatste twee keer: heel gezellig, paar lijntjes en dat was het.

CuriousExplorer

Badass junkie
Ik verkies geen van beide. 😄
Zijn compleet verschillende drugs, en bovenal, ze hebben beide nood aan een compleet andere setting. ( voor mij )

Cocaïne :
Dit is een partydrug.
Dient om te gebruiken op feestjes, samen met vrienden, good vibes en bier.

Speed :
Dit is een workdrug.
Dient om een lui moment te veranderen in een vat vol werklust. Gebruik ik ook nooit bij vrienden, noch op feestjes.

C-Man

Bewuste gebruiker
De enige keer dat speed nuttig bleek te zijn, was toen ik een ganse avond en een stuk van de nacht moest werken in een restaurant.

"Zomaar" wat lijntjes nemen doet me gewoon niets, op de stank na dan.

Ik ben trouwens een grote Motörheadfan. :grimacing:

fman

Newbie
Doorgaans voel ik de werking van speed meer in het moment zelf in mijn lijf. Bij coke voel ik me 'meer zoals gewoonlijk', maar constateer ik vaak achteraf wat ik heb gezegd en gedaan, waarop ik moet concluderen dat het door de coke kwam. Met name geeft coke een boost aan je zelfvertrouwen en neemt je empatisch vermogen (inschatten en invoelen van/op anderen) wat af.

Kortom:
Speed: even oppeppen voor een hele dag met speedbommetje, avondje doorhalen zonder vaak bij pakken. etc..
coke: even oppeppen voor een uurtje (vergadering waarbij je scherp wilt zijn, oppeppen voor receptie waar je niemand kent en je makkelijker met iedereen praat en zelfvertrouwen voelt.etc..

Ik gebruik het zelf dus beiden maar in bescheiden hoeveelheid. Speed doe ik in een capsule van 50mg en coke snuif ik
Qua kosten is het wel te overzien omdat ik op deze manier rustig 2 weken met een gram coke doe.

De Apotheker

Wijs gebruiker
Coke is tot nu toe de enige drugs die mij echt het gevoel kan geven alsof je king of the world bent. Ik vind speed na het uitproberen van vele stimulanten toch wel een van de saaiste, het geeft mij na jaren van recreatief gebruik weinig tot geen euforie meer, coke gebruik ik ook al jaren af en aan en dat is nooit zijn kick verloren (maar is dan voor mij weer een stuk gevoeliger kwa verslaving)

Laatst bewerkt:

Blyatman

Wijs gebruiker
Ik verkies geen van beide. 😄
Zijn compleet verschillende drugs, en bovenal, ze hebben beide nood aan een compleet andere setting. ( voor mij )

Cocaïne :
Dit is een partydrug.
Dient om te gebruiken op feestjes, samen met vrienden, good vibes en bier.

Speed :
Dit is een workdrug.
Dient om een lui moment te veranderen in een vat vol werklust. Gebruik ik ook nooit bij vrienden, noch op feestjes.

Beiden zijn wel een werkdrug te noemen, alleen afhankelijk van wat voor werk en hoelang je het nodig hebt, fijne met coke is dat het relatief snel uitwerkt.

John Trap

Bewuste gebruiker
Toch wel weer bijzonder om te lezen hoe dit voor iedereen toch anders werkt.

Met speed op voel ik mij altijd fantastisch, euforisch, actief en mentaal relaxed.

Van coke word ik over het algemeen loom, apathisch en paranoïde. Behalve met veel drank erbij, dan kan het wel synergethisch en oppepend werken. Maar het is voor mij zeer lastig om dit perfecte punt te bereiken.

C-Man

Bewuste gebruiker
Van alle "gebruikers" die ik ken, is er maar één iemand die vrij regelmatig speed gebruikt. En ook hij is zeker niet vies van een lijn coke.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan