1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dealer opgepakt, ik heb geweigerd te getuigen

Discussie in 'Drugs en de wet' gestart door Natozlato, 7 dec 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Natozlato

Natozlato Belezen gebruiker

Gister werd ik gebeld door de politie of ik langs wilde komen op het bureau om te getuigen tegen mijn dealer, die opgepakt is. In eerste instantie heb ik toegestemd. Later op de dag heb ik afgezegd, omdat op de website van de politie staat dat je niet wettelijk verplicht bent om te getuigen, zie deze link:

https://www.politie.nl/themas/getuigen.html#alinea-title-de-politie-roept-mij-op-als-getuige

Pas als je door een rechter-commissaris wordt opgeroepen om te getuigen voor de rechtbank, is het wettelijk verplicht.
    De agent was verontwaardigd dat ik niet wilde getuigen, gaf geen duidelijk antwoord op de vraag of ik verplicht ben om te getuigen en probeerde me bang te maken door te zeggen dat ik gegijzeld zou worden door de rechter-commissaris om te getuigen als dit voor de rechtbank zou komen, en dat hier een aantekening van gemaakt zou worden. Ik heb gezegd dat ik wel bereid ben om te getuigen als het voor de rechtbank komt, maar dat ik deze afspraak wilde afzeggen.

Ik heb geen zin om de politie te helpen een kleine dealer te straffen. Voor hem komt er zo weer een nieuwe in de plaats.
    Wel ben ik zo stom geweest mijn bestellingen per WhatsApp te versturen, en heb hem 3 dagen geleden ook nog de testuitslag van het testcentrum gestuurd. Ik heb mijn lesje wel geleerd.
    Hopelijk heeft de politie genoeg getuigen, en hoor ik er niks meer van.

Heeft iemand dit weleens aan de hand gehad, en hoe is het afgelopen?

Paplepep, Lytje pole, Rebell en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. שמש

שמש Wijs gebruiker

Je hebt precies het juiste gedaan. Sowieso, wanneer één of ander agentje gaat dreigen, niets meer zeggen. Gaan ze moeilijk doen, meteen met een advocaat contact opnemen en laat je goed voorlichten. De politie en overheidsambtenaren in het algemeen proberen al snel (weet ik uit eigen ervaring) jouw rechten met voeten te betreden. Tot jij hen op hun plaats zet.

Jmths, Bubbles, Natozlato en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Anunnaki

Anunnaki Bewuste gebruiker

Mooi zo, ben helemaal klaar met deze politiestaat en die gehersenspoelde blauwe pakjes.

PsyTekZ en Natozlato vinden dit leuk.
  4. StimsalaBanne

StimsalaBanne DF Stuff Medewerker Moderator Tripreport Analist Tripreporter

Ik zou ook niets zeggen, en dat ook kenbaar maken, of het erop gooien dat ik niets weet. Toch heeft een vriend van me wel eens gezegd dat dat toch, als je in die situatie zit en ze je strafvermindering willen geven (ligt dan natuurlijk wel aan waarmee je opgepakt bent) op het moment dat je het wel zegt, dat de meeste daar zeer waarschijnlijk toch hun mond open doen. Je hebt nu toch makkelijk lullen, op je bank veilig achter je pc niets aan de hand. Denk dat je na wat dagen angst voor je baan bijvoorbeeld omdat ze dreigen met een strafblad of zo, dat dat toch anders is inderdaad.

Het zal er ook aan liggen hoe goed je band is met je dealer, hoe groot zijn/haar handel is en al dat soort omstandigheden.
    Ik durf nu wel vrij stellig te zeggen dat als mij dit nu zou gebeuren dat ik absoluut mijn mond zou houden, nog overtuigender dan ooit, maar dat komt omdat ik de hots (een enorme klik) heb voor deze betreffende mevrouw dealer :hearteyes: en aangezien zij daar ook hints van laat dwarrelen mijn kant op... tja. Wie weet verlul ik dan wel de liefde van mijn leven! Doen we maar niet. :tearsofjoy:

Maar zou het dus wel begrijpen als iemand dat wel doet, afhankelijk van de omstandigheden.

Natozlato vindt dit leuk.
  5. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Euh, sorry, maar je koopt toch zelf een hoop drugs van zo’n dealer zeker?! Waarmee je net zo illegaal bezig bent. Ik vind eigenlijk echt niet dat je het überhaupt kan maken om zo iemand erbij te naaien, tenzij ze je echt keihard dwingen.

Goed gehandeld dus TO.

Of je nou de hots voor je dealer voelt of niet heeft er m.i. echt niets mee te maken, lol. xD

PS. Mijn reactie was meer algemeen bedoeld dan naar jou specifiek @SanneBanne. Kan aan mij liggen maar ik vind het eigenlijk vrij vanzelfsprekend dat je een dealer niet verlult tenzij je echt niet anders kan. Maar ik heb zelf nooit in zo’n situatie gezeten.

Guapo Temudgin en Natozlato vinden dit leuk.
  6. Natozlato

Tja ik heb er geen belang bij om te praten, en ben het niet verplicht. Ook denk ik dat alles wat je tegen de politie zegt, later tegen je gebruikt kan worden.
    Ik heb niet speciaal een goede band met mijn dealer, ik heb pas een paar x bij hem besteld, hij maakte de pep zelf en het was van goede kwaliteit. Het was tevens de enige dealer die ik ken in mijn woonplaats. Hij is geen grote dealer, en ik begrijp niet dat er belastinggeld wordt verspild aan het vangen van 'kleine visjes'.

Avīci en Roze Olifant vinden dit leuk.
  7. Bubbles

Bubbles Newbie

Niet over nadenken bro ,hou je hart en ogen open ,. ook al heb ik veel nare ervaringen met de lange arm der wet ,ik weet dat heel veel mensen niet zo kunnen genieten van zelfexploration als dat wij hier in dit kikkerlandje dat kunnen.....tussen stemplicht en zwijgrecht in surfen door wel te klagen maar niet bij stemhokjes komen opdagen 1312 ipv acab hou 't leuk

8. StimsalaBanne

StimsalaBanne DF Stuff Medewerker Moderator Tripreport Analist Tripreporter

Ik ben met je eens uiteraard @Roze olifant Maar ik denk dat het voor de meeste zomaar anders is, als ze in die situ komen. De meeste denken nou eenmaal eerder aan hun eigen ik. Voor mij maakt zeker uit dan, denk ik, welke band ik met m'n dealer heb. Dealer 1: Liegt ie altijd over kwaliteit, is het een botte irritante lul, weet je dat hij zware drugs verkoopt aan jeugd bijvoorbeeld. Dan verlul je die gewoon eerder dan een andere waarmee je alleen goede ervaringen hebt (Dealer 2). Zeker als je een strafblad boven het hoofd hangt. Lijkt mij.

Als ik echter onvoorwaardelijk 6 maanden de bak in moet, of voorwaardelijk dan zou ik wel kunnen zwichten voor dealer nummer 2 kan ik me voorstellen (weet het gewoon niet).

Behalve voor deze. Voor deze ga ik zeker 6 maanden zitten.

Ik vind daar echt wel verschil in zitten. haha.

Natozlato en Roze Olifant vinden dit leuk.
  9. שמש

שמש Wijs gebruiker

De politie is uitstekend in het verspillen van belastinggeld. Ik vraag me wel eens af waar ik als drugsgebruiker nu eigenlijk belasting voor betaal...
    Maar om je vraag te beantwoorden aangaande kleine visjes; dat doen ze natuurlijk omdat ze de grote vissen niet te pakken krijgen. Dus wanneer ze een klein visje pakken (en dan het liefst met 10 wagens tegelijkertijd er op afgaan om stoer te doen...) hebben ze een rechtvaardiging voor hun waardeloze beleid.

10. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Ik zie het probleem niet.

Wil je getuigen tegen deze dealer? Nee.

Waarom niet? Omdat ik geen belastbare feiten heb voor deze persoon. Punt.

11. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Je kunt er desnoods heengaan en zeggen dat je niet weet waar ze het over hebben. Ongetwijfeld zullen ze je onder druk proberen te zetten, maar blaffende honden bijten niet. Het spreekt natuurlijk niet in jouw voordeel dat je nummer in zijn app-list staat. Om deze reden kunnen ze je ook nog wel eens flink aan de tand gaan proberen te voelen. Zij moeten bewijzen en de zaak rond proberen te krijgen, jij mag je beroepen op je zwijgrecht en/of doen alsof je neus bloedt. Als ze merken dat je niet het achterste van je tong laat zien gaan ze liever naar een andere klant van hem. Zie het als een spel; laat je niet kennen.

Roze Olifant en Natozlato vinden dit leuk.
  12. Natozlato

Ik denk dat ze in zijn WhatsApp hebben gezien dat ik contact met hem heb. Daarin staan bestellingen, dus ik heb wel belastbare feiten.
    Ik denk niet dat ik vervolgd ga worden, want als je gepakt wordt met een gebruikershoeveelheid, krijg je toch ook geen boete?
    Ik ben benieuwd of iemand dit heeft meegemaakt, en of er iemand moest getuigen in de rechtbank?

13. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Heb ooit iets soortgelijks meegemaakt. Deze persoon was een vriend van me, en ik heb gewoon letterlijk gezegd dat ik niets wens te verklaren. Vervolgens probeerden ze me via slinkse wijze woorden in mijn mond te leggen, maar toen ze merkten dat ik stoïcijns bleef taaiden ze af. Het ging ze immers niet om mij, maar om de verdachte. Dit geldt voor jou precies hetzelfde.

Even voor de duidelijkheid. Ze willen dat je een getuigenis gaat afleggen bij het politiebureau. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden voor de rechter; je staat dus niet onder ede.

Zeg desnoods dat je vaak met vrienden bent die wel eens gebruiken en dat het nummer via via in je telefoon terecht is gekomen. Natuurlijk zal de recherche dit een slap verhaal vinden, maar het is hun woord tegen de uwe. Gewoon standvastig blijven. Zo spannend is het niet.

Laatst bewerkt: 7 dec 2018
    Wijzeraad en Natozlato vinden dit leuk.
  14. Lytje pole

Lytje pole Bewuste gebruiker

Van de week idd nieuw telefoonnummer (niet geregistreerde prepaid kaart) omdat ik niet wil dat het op de verkeerde plekken terechtkomt.

Heb namelijk al 20 jaar dezelfde dealer en ben er klaar mee omdat de kwaliteit wisselt de laatste tijd en ik niet meer geïnteresseerd ben in het aanbod en de manier van levering.

Zowiezo kan ik via een omweg alsnog bij dezelfde terecht, maar dan met meer anonimiteit.

15. Natozlato

Ik ben niet gegaan, hij heeft daar een aantekening van gemaakt.
    Lytje, dat van die pre-paid is een goed idee

Lytje pole vindt dit leuk.
  16. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Oh lol. Dan heeft het probleem zichzelf opgelost. :wink:

17. Lytje pole

Prepaid kaarten anoniem kopen kan volgens mij nog wel in Nederland. In België al verboden. Ik gebruik er nu 1. (Gewoon bij de supermarkt gekocht, met cash, niet pinnen!!)

Als je wifi met vpn gebruikt kan je dus gewoon gratis appen naar je dealer oid. Zonder te hoeven opwaarderen.

Misschien wordt het hier ook verboden, al worden deze plannen uit 2015/16 niet doorgevoerd voor zover ik weet.

Mocht het in de toekomst toch worden verboden dan moet je alsnog registreren, laten we het niet hopen. Ligt aan een nieuwe wetgever (kabinet).

Ivm het tegengaan van terrorisme etc. Acht ik de kans groot dat ze op een gegeven moment toch verboden worden.

18. De Dunne

De Dunne Badass junkie

https://www.emerce.nl/nieuws/geen-verbod-anonieme-prepaid-simkaarten-nederland

Wijzeraad en Lytje pole vinden dit leuk.
  19. Lytje pole

@De Dunne

Klopt, daar doelde ik ook op, de plannen uit 2015 om een verbod in te voeren zijn niet doorgegaan, blijkt ook uit dit gedateerde artikel uit 2017.
    Ik blijf echter bij mijn standpunt dat een nieuw kabinet misschien anders denkt over veiligheid en ze gewoon gaat verbieden.

Tenzij dit verbod in strijd is met Europese wetgeving die direct doorwerkt in onze wetgeving. Of als het gaat om een conflict met een bepaling in een internationaal verdrag waar Nederland bij is aangesloten.

Het is allemaal nog in ontwikkeling, het recht om te verdwijnen (online) of het recht op privacy bijvoorbeeld. Weet ook niet wat de nieuwe privacywetgeving hier eventueel over zegt.

Dit is wat ik nu even bedenk, ben wel even een ochtend bezig wil ik dit echt allemaal precies uitzoeken.

Laatst bewerkt: 7 dec 2018
    De Dunne vindt dit leuk.
  20. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Ik weet hier toevallig alles van.
    Je mag je beroepen op je zwijgrecht!
    Daarna kunnen ze je weinig maken.
    Als ze er over beginnen dat je dingen hebt besteld, zeg je dat je ze nooit hebt ontvangen.

Thats it! :wink:

21. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Ik heb nog nooit een abonnement gehad doe alles prepaid.
    Gewoon om privacy redenen..
    Al doe ik soms niks verkeerd.
    Weer een nieuw toestel?
    Nieuw account nieuwe e-mail en nieuw nummer.

Gewoon omdat het kan.

22. Lytje pole

@Rebell
    Beter idd, voor je t weet weten ze alles van je.

Ik doe ook nooit wat of iets verkeerd.

23. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Dat vind wel knap!
    Echt nooit?
    :wink::tonguewink:

24. Natozlato

De agent wilde eerst ook niet zeggen waarvoor ik op het bureau moest komen, dus ik maakte me gelijk zorgen, want ongeveer 10 jaar geleden kreeg ik ook zo'n telefoontje en bleek een vriendin van mij te zijn overleden dus ik schrok nogal.
    Dat merkte hij dus zei hij dat het om een opgepakte dealer ging. Anders was ik daarheen gegaan zonder te weten waarom. Echt sneaky

25. Lytje pole

@Rebell

Korte versie
    Ik ben ook knap. :grin:

Lange versie
    Ik denk en handel alleen vanuit mijn eigen perspectief. De rest is niet relevant. Dus in mijn optiek doe ik nooit wat of iets verkeerd.

Wel binnen een ethische en moreel kader en zelfs dat is een keuze die ik zelf maak.

Rebell en DeApotheek vinden dit leuk.
  26. DeApotheek

DeApotheek Belezen gebruiker

mooi verwoord

Rebell en Lytje pole vinden dit leuk.
  27. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Klopt ook hoor.

Goed of slecht bestaat niet dat hebben wij onszelf aangeleerd.

DeApotheek vindt dit leuk.
  28. DeApotheek

DeApotheek Belezen gebruiker

Vooral disney films

Rebell vindt dit leuk.
  29. Lytje pole

Ben ik het deels mee eens. Dat wij ons hebben aangeleerd wat goed en slecht is betekent dus juist dat het wel bestaat. De grens tussen goed en slecht is echter wel fluïde.

Huisdieren weten niet wat goed en slecht is, al kunnen ze wel affectie tonen. Maar dat is waarschijnlijk alleen als ze nog geen eten hebben gehad.

30. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Voor een kat is moord ook de gewoonste zaak van de wereld ook al heeft hij geeneens honger.
    Bij mij laat hij het muisje gewoon in leven en speelt er gewoon mee en verwond hij het beestje.
    Voor dat hij het dood maakt.

Moord is bij mensen ook gewoon.
    Alleen zijn we selectief met welke moord wel erg is en welke niet.
    Er worden duizenden koeien en varkens gefockt en afgemaakt elke dag en er is maar een klein groepje dat het erg vind.
    De boer slacht gewoon zijn eigen kip en eet hij op.
    Maar als iemand zijn hond dood maakt en op eet dan roept iedeen dat hij gestoord is en TBS moet krijgen.
    Maar wat is eigenlijk het verschil? Dat wij de hond een andere status hebben gegeven als de kip en wij dus bepalen wat goed of slecht is..
    Dus gewoon iets wat we met zijn alle hebben verzonnen.

En als laatste voorbeeld.
    2 mensen die de liefde bedrijven op kabel t.v. is zwaar verboden, als een netwerk dat uitzend kunnen ze de deuren wel sluiten.
    Maar je ziet wel de meest gewelddadige beelden voorbij komen en dat is geen enkel probleem.

Goed of slecht is aangeleerd naar wat ons het beste uit komt zo simpel is het.
    Gaat allemaal heel diep.
    Zware stof om over na te denken.

Het is dus niet iets wat bestaat maar iets waar wij in geloven.

Laatst bewerkt: 8 dec 2018
  31. Realist

Realist Belezen gebruiker

Ik heb ooit een verklaring afgelegd toen ik 17 was, sloeg wat in paniek toen de agent aan de telefoon zei als ik niet kwam dat men ouders werden ingelicht.. ben toen maar gegaan. Op het politiekantoor kwam ik nog twee bekende tegen waar ik mee op school zat . De agent die me ondervraagde zei me dat ik als getuige daar was. Tot slot van rekening kwam ik nog te weten via hem dat ze ook cocaine en xtc verkopen. Hij liet me foto’s zien van die jongens die stoer deden me duizende euro’s cash, grote zakken wiet en blokken coke.. Heb toen 1 iemand aangeduid dienen herkende. De agent in kwestie was vastberaden dat hij deze bende had opgerold. Maandje ofzo laten kreeg terug bericht van die jongens dat ze weer verkochten. Snap niet da deze nog vrij werden gelaten met zoveel getuigen van minderjarige.

Ps anonieme prepaid kaarten zijn idd verboden in België. Enkele dealers van hebben 06 nummers (zijn Nederlandse nummers als ik het goed voor heb) en ik meen te herinneren dat een dealer ooit zei dat deze nummers wel eens wat geld zouden kosten, ik weet niet of dit waar is.

32. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Natuurlijk kan dit. Het kost je alleen wel bakken met geld als je er op regelmatige basis gebruik van maakt. Ik begrijp overigens dat paranoide gedrag sowieso niet zo goed. Ik app gewoon via mijn privé nummer met mijn dealer. Mocht hij een keer opgepakt worden, en ik word opgeroepen, dan is er nog steeds niets aan de hand. Ik lees zelfs dat mensen een vpn gebruiken. Waarom in hemelsnaam? De NSA traceert je ondanks je vpn nog steeds hoor.

Albedo vindt dit leuk.
  33. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

30€ per maand onbeperkt bellen en sms en onbeperkt data!
    Als dat bakken met geld is voor jou hoe betaal jij je drugs dan?
    Pre-paid is gewoon heerlijk.
    Het is lastig om iemand als getuigen op te roepen als ze geen naam bij een nummer hebben en zullen ze eerder kiezen voor de mensen die een abbo hebben.

Mensen met VPN worden tegenwoordig geregistreerd heb ik gelezen.

34. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Huh? Het idee van prepaid is juist dat je tegoed koopt. Als je belt, sms't of internet dan gaat er tegoed van je kaart af, dus hoe kan jij een prepaidkaart voor €30 p/m hebben met onbeperkte limieten? Je beschrijft hier gewoon een abbonement.

Met een prepaidkaart zou ik met mijn verbruik honderden euro's per maand kwijt zijn. Dit zou op jaarbasis dan een paar K zijn. Dat is niet veel wil je zeggen?

Hoeft niet. Maar alsnog is het onzin om jezelf wijs te maken dat je per se een vpn nodig hebt om onder de radar te blijven. Dit is gewoon onzin natuurlijk.

35. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Screenshot_20181212-175249_Chrome.jpg
    Gewoon 4G super snel internet en bellen wat ik wil.
    Verzin dit niet doe dit al weet niet hoe lang.
    Waarom zou ik daar over liegen.

36. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Dit is een bundel en hiervoor gelden dus geen prepaid-tarieven. Opzich een goed alternatief inderdaad. Als je zo'n bundel wilt afsluiten zul je alsnog gegevens moeten afstaan aan het bedrijf waar je de sim-kaart van krijgt. Dus anoniem is dit ook niet. Als je een prepaidkaart in de supermarkt koopt dan is dit wel het geval.

37. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Geheel onbeperkt is het nou ook weer niet, maar 3000 belminuten (5000 van Levara naar Levara) en 50gig+max 1gig per dag boven de 50 is nog steeds best veel (zie de voorwaarden).

Maar voor mij zou dit nog veel te duur uit zijn, en de politie is echt niet geinteresseerd in mijn recreatieve gebruik dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.

38. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Dit koop je gewoon prepaid AH ik heb niks geregistreerd.

39. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Weer wat geleerd. Dan heb je inderdaad een punt.

Rebell vindt dit leuk.
  40. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Klopt maar 50GB maak ik niet op in de maand en bel maximaal 300 minuten.
    Dus onbeperkt is het zeker wel ergens want het is bijna niet op te maken.

On topic: het voordeel is dus dat ze niet zomaar aan mijn deur gaan staan of ik wil getuigen tegen mijn dealer en ik mijn naam niet op het nummer heb staan.
    Vind dat gewoon fijn.
    Heb ook een anonieme ov chipkaart. Ik hou gewoon van dat soort dingen.
    Niet alles hoeft geregistreerd te staan en de dingen met drug blijven illegaal dus waarom niet :wink:

acht.zes, Albedo en Avīci vinden dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories
Laden...