M036X97

Newbie
Hi,

In Juli 2020 kwam ik binnen op een feest na een tijd weinig gedaan te hebben door het begin van corona. Ik kreeg een paniekaanval en de paniek bleef een beetje hangen, tot ik wat drankjes en een paar puntjes coke had genomen. Hierna voelde ik me top. Aan het eind van de avond heb ik nog wat speed gedaan. De volgende dag had ik een kater die ik nog nooit had gehad van coke en ik dacht dat het van de speed kwam.

Na dit feest ging het super slecht met me. Ik kreeg een angst voor paniekaanvallen en heb me bijna een jaar geïsoleerd voor ik weer dingen ging doen. Ik had echt het idee dat die avond m’n systeem had beschadigd en ik gek was geworden ofzo. Ik had depressieve gedachtes en wilde helemaal niks meer. Ik was altijd al goed in mezelf nerveus maken, maar nog nooit zo erg. Mn hele zekerheid was weg. Ik durfde op mn dieptepunt niet eens de deur meer open te doen voor een pakketje.

Ik had voor dat feest al veel vaker XTC en coke gedaan en wel dipjes gehad, maar dit had ik nog nooit ervaren. Speed had ik voor die avond nog nooit gehad. Ik had voor dat feest al wel ongeveer een jaar niks gebruikt.

inmiddels gaat het beter en loopt mn leven langzaam maar zeker weer een beetje zoals het hoort. Nu had ik een gesprek met iemand die vroeg of ik weer eens drugs zou doen. Speed wil ik sowieso niet meer doen en ik heb nu een soort angst voor de dip van XTC, maar denken jullie dat ik nog coke zou kunnen doen op een feestje of is de kans dan groot dat dat mn hele “wederopbouw” van het afgelopen jaar weer wegveegt?

ik ben echt benieuwd of iemand een vergelijkbare ervaring heeft of wat jullie ervan vinden.

Mvg!

MaddMonkey

Badass junkie
Vervelend voor je :(

Kan dat er wat beschadigd is, maar klinkt ook alsof het vooral psychologisch is. Angst voor angst bestaat en lichamelijk kan dit ook tot uiting komen.

ik krijg het idee dat je hier een snippet van het hele plaatje schetst. Na een keertje speed raak je niet gelijk onomkeerbaar beschadigd en depressief. Dan speelt er al wat en kan het gebruik het proces versnelt hebben, maar kan ook zijn dat je gewoon een keer niet lekker op een bepaalde drug ging.

Wij kunnen vrij weinig zeggen over jouw wederopbouw en of je wel of niet een keer nog mag losgaan. Dat weet jij het best.

Drugs zijn prachtig. Kunnen je binnenin op plaatsen brengen die je niet voor mogelijk houdt. Maar drugs is wel heel eerlijk. Als je niet lekker in je vel zit, moet je eigenlijk gewoon niet aan de drugs. Dat loopt eigenlijk alleen maar slecht af.

ik kan het zo van een afstand niet goed beoordelen, maar het klinkt meer alsof drugs je een les heeft gegeven over de angst in je. Misschien moet je dat aan gaan pakken.

Remy030

Newbie
Je had al een paniek aanval zonder 'drugs'.. Dan ben je gewoon gevoelig voor de negatieve bijwerkingen.. het is een beetje savonds een man sochtens een man.. Hou maar rekening met het ergste, dan valt het allemaal mee. Maar als je er nu al bang voor ben, ben ik bang dat het er niet beter op word. Je kan ook gewoon lekker gaan op drank en paar sterke bakke koffie.. Succes

• Like
Waarderingen: ljuv

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Drank en coke is al slecht voor je lichaam en dan met speed krijgt je lichaam nog een optater daarom ook die later.
Hou het gewoon bij 1 middel.
Ik heb zelf flink last gehad van paniekaanvallen door wiet en speed te combineren dat duurde zeker wel jaar+ voordat ik daar overheen was.
Daarna langzaam weer wat dingen geprobeerd en dat gaat goed.
Ik denk gewoon op je gevoel als je er klar voor bent dan kan je altijd proberen maar hou in je achterhoofd dat je gewoon rustig moet doen en niet van alles door elkaar gebruiken dan heb je ook de minste kans op negatieve bijwerkingen.

Ik raakte in een psychose door de combi xtc en 3mmc, ik ben verslaafd aan snuiven dus was toen al 6 dagen nonstop wakker. sinds die dag is mijn hele leven veranderd, zat op vwo en mag nu als ik geluk heb in februari een niveau 2 opleiding starten. (de psychoses blijven terug komen en de ggz kan me niet helpen omdat ik minderjarig ben. ondertussen heeft een psychiater vastgesteld dat het ongedifferentieerde schizofrenie is. en dat ik nooit ga bereiken wat ik had kunnen bereiken. ik ben zelf 17 en verslaafd sinds 15. ik wil serieus iedereen waarschuwen, gebruik met mate en reflecteer of je te ver gaat qua drugs want een verslaving is echt verschrikkelijk

mama_karma

Newbie
Als eerste kan ik je aanraden na een paniekaanval, zeker als je stresserig blijft, even van alle middelen af te blijven. Super saai en klinkt betuttelend, maar je lichaam kan spanning/stress even niet aan, dus dan bouw je alleen maar spanning op en schiet je lichaam uiteindelijk in een vecht-of-vluchtreactie (paniekaanval). Enige tijd daarna zal je stresserig blijven door een te hoog cortisol gehalte (stress hormoon) in je bloed. Je lichaam heeft het dus al een periode lang moeilijk, maar door gebruik van welk middel dan ook, verslechter je die situatie alleen maar.

Ieder z'n ding, maar ik zou de combinatie alcohol+coke afraden, dat combineert in je lever tot een geheel nieuwe stof Cocaethylene wat een ware aanslag is op je hart en lever (veel zwaarder dan alcohol en coke apart). Ook de combinatie coke+speed kan gevaarlijk zijn voor je hart, bloeddruk en doet 100% zeker spanning in je lichaam doen toenemen. Zelfs speed alleen, doet dat al. Je 'wederopbouw' zal eerder met reductie van stress te maken hebben (speed/coke), dan met de dopamine voorraden in je hersenen (MDMA). Dat je uitgerekend voor MDMA zo'n angst voor dip hebt, begrijp ik dus niet goed. Naar mijn mening is juist alcohol/coke en vooral speed de schuldige hier.

Zo de angstcampagne is nu serieus genoeg geweest, al is daar niks van gelogen of aangedikt om je bang te maken ofzo. Ik zou je adviseren geen combinaties, zeker geen 3, op te zoeken. Verder de bekende regel: bepaal hoe je je voelt en gebruik niet om van een vervelend gevoel af te komen. Ben je stresserig (in het moment, of een periode lang geweest) vermijdt dan even coke en zeker speed. Beslis je om toch iets te nemen, kies 1 drug en stick to it voor de avond. Als je je nuchter redelijk tot goed voelt op dat moment, dan denk ik niet dat bij eenmalig gebruik je meteen in een langdurige problematische periode zal sturen. MDMA kan je proberen, zorg wel dat je vantevoren en achteraf gezond eet.

En alcohol ... gebruik die sloper nooit meer, je lichaam bedankt je al binnen 1 jaar tijd :grin:

De Zandman

Badass junkie
Alcohol sucks! Maatschappelijk geaccepteerd, maar het leven als alcoholist dat wil je echt niet ervaren ...los van de katers die grijnzend op je zitten te wachten!
Begin er beter maar niet aan.
Alcohol heeft nog nooit een probleem opgelost, je krijgt er alleen maar een probleem bij.
Niks meer, niks minder.
Het is het niet waard, die rotzooi.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik zie depressie meestal als een negatieve spiraal waarbij de omgeving vervelende gedachtes uitlokt, die er dan weer voor gaan zorgen dat je vermijdend gedrag gaat vertonen, waardoor de omgeving nog minder positieve prikkels geeft en de mentale klachten dus steeds erger worden. In die zin kan zowel de cocaïne/speed als je reactie op de kater schadelijk zijn voor je mentale gezondheid. Cocaïne en speed kunnen depressieve gevoelens uitlokken doordat het beloningssysteem van het brein eerst overbelast raakt en daarna ongevoelig. Het resultaat is dat je dan minder kunt genieten van gangbare beloningen voor gedrag (zoals wanneer je lekker eet of een complimentje krijgt ofzo), en dat je meer last krijgt van angsten. Die angsten kunnen dan via je gedrag je omgeving gaan beïnvloeden waardoor je in die negatieve spiraal terechtkomt die een depressie heet.

Niet om je te victim-blamen, want je hebt natuurlijk niet gekozen voor deze uitkomst. Maar het fijne is wel dat je zelf kan proberen om dat dal uit te klimmen door je te realiseren dat je in een negatieve spiraal zit. Als je depressief bent dan zie je meestal geen uitweg meer uit dat diepe dal en lijkt alles zoveel moeite te kosten, en zo weinig op te leveren dat je het beter niet kan doen. Dan helpt het dus om steeds heel kleine constructieve stapjes te zetten en jezelf daarvoor te belonen. In het begin voelt dat nogal gek, want dan ga je jezelf complimenteren dat je even naar buiten bent geweest ofzo. Maar het is de depressie die dan tegen je zegt dat je een oetlul bent omdat je een complimentje verdient voor normale zaken. Niet naar luisteren! Focus op de positieve spiraal. Dat went steeds meer totday -hopelijk- je na heel veel kleine constructieve stapjes toch een flinke verandering hebt meegemaakt.

In die zin ben ik er niet helemaal van overtuigd dat speed, coke of MDMA depressie veroorzakenl. Want er spelen mee factoren mee, zoals je zelfbeeld en de omgeving. Wel is het zo dat stimulerende middelen inderdaad het risico geven dat je niet kunt genieten van normale zaken, dat onzekerheden opspelen of dat je onredelijk veel last krijgt van andere vervelende emoties. Ik denk dat het heel goed is om je dat in de oren te knopen. Want dat is precies het nadeel van stimulerende middelen.

Vraag je dus af of je die stims wel nodig hebt op een feestje. Je kunt het ook gewoon gezellig hebben en dan naar huis als je moe wordt. Eigenlijk is dat sowieso veel beter. Hele nachten doorhalen is totaal onnodig en, laten we eerlijk zijn, je mist weinig als je het niet doet.

Rain

Bewuste gebruiker
Alcohol sucks! Maatschappelijk geaccepteerd, maar het leven als alcoholist dat wil je echt niet ervaren ...los van de katers die grijnzend op je zitten te wachten!
Alcohol heeft nog nooit een probleem opgelost, je krijgt er alleen maar een probleem bij.
Niks meer, niks minder.
Volledig mee eens!

Sociale activiteiten, sport, sex, avontuur (reizen) dagbesteding (werk) Stoom af kunnen blazen: Feestje en vooral voeding houden mij uit die nare cirkel! :grin:

De Zandman

Badass junkie
Goed, dat je dit inziet!
De cirkel die je beschrijft, die wordt gaandeweg steeds kleiner, steeds benauwder.
Het wordt een draaikolk van jewelste en als je erin gezogen wordt, kom je er niet zo simpel en makkelijk uit....
En de supermarkt politiek, die op uitgerekende plaatsen die drank ( soorten bier) neerzet zodat iedereen daar wel langs m o e t komen, ik vind het verderfelijk.
Bah.
Ze moesten eens weten, wat ze aanrichten!
Toen ik stopte met zuipen, had ik er wel degelijk last van want ik merkte, dat ik net zoals eerder alleen maar geïnteresseerd ben in "hoeveel procent alcohol erin zit.
De smaak deed er minder aan toe.
Het gehalte aan alcohol!
Daar ging het om....

• Like
Waarderingen: Kota

Hansklok

Bewuste gebruiker
Hi,

In Juli 2020 kwam ik binnen op een feest na een tijd weinig gedaan te hebben door het begin van corona. Ik kreeg een paniekaanval en de paniek bleef een beetje hangen, tot ik wat drankjes en een paar puntjes coke had genomen. Hierna voelde ik me top. Aan het eind van de avond heb ik nog wat speed gedaan. De volgende dag had ik een kater die ik nog nooit had gehad van coke en ik dacht dat het van de speed kwam.

Na dit feest ging het super slecht met me. Ik kreeg een angst voor paniekaanvallen en heb me bijna een jaar geïsoleerd voor ik weer dingen ging doen. Ik had echt het idee dat die avond m’n systeem had beschadigd en ik gek was geworden ofzo. Ik had depressieve gedachtes en wilde helemaal niks meer. Ik was altijd al goed in mezelf nerveus maken, maar nog nooit zo erg. Mn hele zekerheid was weg. Ik durfde op mn dieptepunt niet eens de deur meer open te doen voor een pakketje.

Ik had voor dat feest al veel vaker XTC en coke gedaan en wel dipjes gehad, maar dit had ik nog nooit ervaren. Speed had ik voor die avond nog nooit gehad. Ik had voor dat feest al wel ongeveer een jaar niks gebruikt.

inmiddels gaat het beter en loopt mn leven langzaam maar zeker weer een beetje zoals het hoort. Nu had ik een gesprek met iemand die vroeg of ik weer eens drugs zou doen. Speed wil ik sowieso niet meer doen en ik heb nu een soort angst voor de dip van XTC, maar denken jullie dat ik nog coke zou kunnen doen op een feestje of is de kans dan groot dat dat mn hele “wederopbouw” van het afgelopen jaar weer wegveegt?

ik ben echt benieuwd of iemand een vergelijkbare ervaring heeft of wat jullie ervan vinden.

Mvg!
Hey, ik heb precies hetzelfde. Nog steeds bang voor paniek aanvallen ik heb nooit beseft dst ik ze had. Bij mij komt het naar boven in vooral sociale situatie’s of voordat ik ergens heen ga. Liefst blijf ik thuis zodat ik niet die constante angst voel. Ik zit nu al ook lang thuis. Als ik jou was zou ik het probleem aanpakken en naar dokter gaan die je laten doorverwijzen naar een psycholoog ipv je afvragen of het verstandig is om nog drugs te gaan doen want het antwoord kun je zelf wel invullen denk ik 😉 ik sta zelf ookal lang op de wachtlijst. Het is afwachten. Mijn depressie is weggegaan toen ik lange tijd stopte met alcohol drinken. En Het leven zonder drugs is best saai snap wel dat je behoefte hebt om af en toe te gebruiken. Zou het je iniedergeval niet aanraden ik werd/word er alleen maar angstiger van nadat het is uitgewerkt. Mocht je nog iets willen weten hoe het bij mij is allemaal kunnje me een bericht doen.

Hansklok

Bewuste gebruiker
En stopte met wiet/hasj roken. Zou het wel weer willen maar word alleen maar erger. Dan beter merkte ik. Mocht je ook blowen adviseer ik je stop hiermee je gaat je een stuk energieker voelen.

Flowrider

Experimenterende gebruiker
Hey, ik heb precies hetzelfde. Nog steeds bang voor paniek aanvallen ik heb nooit beseft dst ik ze had. Bij mij komt het naar boven in vooral sociale situatie’s of voordat ik ergens heen ga. Liefst blijf ik thuis zodat ik niet die constante angst voel. Ik zit nu al ook lang thuis. Als ik jou was zou ik het probleem aanpakken en naar dokter gaan die je laten doorverwijzen naar een psycholoog ipv je afvragen of het verstandig is om nog drugs te gaan doen want het antwoord kun je zelf wel invullen denk ik 😉 ik sta zelf ookal lang op de wachtlijst. Het is afwachten. Mijn depressie is weggegaan toen ik lange tijd stopte met alcohol drinken. En Het leven zonder drugs is best saai snap wel dat je behoefte hebt om af en toe te gebruiken. Zou het je iniedergeval niet aanraden ik werd/word er alleen maar angstiger van nadat het is uitgewerkt. Mocht je nog iets willen weten hoe het bij mij is allemaal kunnje me een bericht doen.
Ik vind dat je hele goede tips geeft @Hansklok, niks aan toe te voegen.
Ik hoop voor je dat je snel aan de beurt bent, echt k*t die wachtlijsten. Je hebt zelf in ieder geval wel al goede stappen gezet in de tussentijd 👍🏻

Kevin761990

Belezen gebruiker
Niks meer, niks minder.
Weed koste mij 3000 euro vorig jaar, alcohol 8000 door alle schade die ik heb aangericht

Kitty Katt

Wijs gebruiker
Niks meer, niks minder.
Van alle middelen is alcohol in mijn opinie de meest onderschatte, sociaal geaccepteerde ook, sloper.
Alcohol heeft mijn leven 6 jaar op en af kapot gemaakt. Bestel een pizza en je kan een fles wijn bij krijgen.
ik heb ook best een dip gehad van 3MMC maar dat was geregel via vendor en dus bedacht ik me vaker.

Elke drugs is destructief , drank ook. En snel zichtbaar , katers zijn mega. Afkicken na 5 dagen drank bingen was de hel.
3MMC hield me wel zo ver op de been dat ik niet mensen ging appen. Of high naar buiten ging . Wel hier wat vage shit geschreven.
Maar oke, dit is dan de plek waar je ff kan ontsporen zonder te veel oordeel en zelfs soms lieve raad.

inmiddels 7 jaar bijna zonder black out katers. Betere zorg. Minder chronische pijn. Het moet leuk recreatief blijven.
En vooral ...pak de oorzaak aan stap voor stap. Demp niet dagelijks je gevoel.

Mdma blijkt uit onderzoek een effectieve behandeling te zijn voor ptss. Een paniek aanval zou je kunnen zien als een soort trauma, waar je nu bang voor bent om weer te krijgen. Kan idd getriggerd worden door alles wat invloed heeft op fysieke symptomen; koffie, de trap op lopen, in een ruimte zijn zelfs die je doet denken aan die paniek aanval en idd ook drugs. Verhoogd je hartslag, vervolgens angstige gedachten, en wat doe angst met je hartslag.. bam paniek aanval. Het zit m meer in de angst gedachten dan in de drugs, afgezien van het feit dat drugs sowieso misschien even beter uitgesteld kunnen worden totdat je hiervan af bent denk ik. Vraag aan je huisarts verwijzing voor cognitieve gedragstherapie, gemiddeld 12 sessies en je bent ervan af. Kan je daarna weer lekker onbezorgd een pilletje doen op festival :wink:

Bovenaan