Designerdrugs verboden in België vanaf vandaag (26-09-2017)

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door LysergicTransducer, 26 sep 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Dag iedereen!

Ik vroeg me een tijdje geleden al af hoe de Belgische wetgeving omtrent designerdrugs precies in elkaar zat.
    Ik ben zelf niet zo enorm into RC's, maar beschouw mezelf wel een psychonaut en heb weleens wat psychedelische RC's besteld via het clearnet (2C-E, DOC, ETH-LAD, AL-LAD, LSZ, etc.), ook een keer 6-APB en etizolam.

Nu hoorde ik vanmorgen op de radio dat er vanaf vandaag een nieuw KB is verschenen dat designerdrugs voortaan verboden maakt in België.
    De reden hiervoor is een zestal doden die vooral door fentanyl en afgeleiden veroorzaakt zijn.

Fentanyl heeft in recente tijden voor een zware crackdown op drugs in het algemeen gezorgd (vb. de recente takedowns van een aantal darknet markets en arrestaties, arrestaties van RC vendors die fentanyl-afgeleiden verkopen, etc.).
    Helaas wordt zoals gewoonlijk hetzelfde excuus gebruikt om relatief veilige substanties die veelal verantwoordelijk gebruikt worden door hoog functionerende werkende mensen te verbieden.

“Zo kunnen we alle tragische situaties met overdosissen en nieuwe verslavingen vermijden”, zegt minister van volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD).
    *slow clap*

Mijn persoonlijk standpunt even geheel terzijde, buiten enkele kleine artikels die niet echt in detail gaan, kan ik niet de precieze informatie vinden wat deze nieuwe wet precies inhoud.

In het nieuwe KB staan de groepen van psychoactieve substanties vermeld met hun chemische basisstructuur. De basisstructuur of het skelet van de drugs komt op de verboden lijst en het gevolg is dat ook alle variaties, chemische combinaties aan die basisstructuur verboden zijn. Honderden drugs worden zo in één klap verboden.
    Ik heb al heel wat gegoogled en de gebruikelijke overheidswebsites doorzocht, maar ik vind nergens het KB in kwestie terug, om even te kijken om welke basisstructuren het precies gaat, wat de straffen precies zijn, etc.
    Als iemand me een link kan geven voor het KB zou ik dat enorm appreciëren.

Alle discussie hieromtrent is uiteraard ook meer dan welkom, ik beschouw mezelf wel wat als een "drug geek", ben pro legalisatie van alle drugs, verantwoordelijk gebruik en harm reduction, en discussieer graag met eensgezinde (of andersgezinde, eensgelijk) mensen :smile:

2. Volgende post gevonden op reddit:

Summary:

registered as NUMAC 2017031231

new law in effect starting the 26th of sept.

license needed to use/work with GBL and/or 1,4-butanediol

3-5 year penalty when caught dealing/brewing one of the substances

1000-5000 fine

penalty and fine can be higher in certain circumstances

cannabis excluded (in certain circumstances)

seems like a blanket ban for a lot of substances in IVA and their derivatives

as mentioned by /u/razodwielkiegodzwonu user possession is handled by 1921 law as any other substance that was banned before

Final announcement (PDF, same as OP html, but readable):

Announcement of the new law with all mentions of the annexes (I, II, II, IVA, IVB, etc).

http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2017/09/26_1.pdf

Search for "88114"

Search for page "88167" to find all annexes with banned substances and derivatives

Advice document:

This document describes the advice / comments about the below proposal document that the government body reviewed.

http://www.raadvst-consetat.be/dbx/avis/61002

After a lot of digging I found the actual document that was up for review to be written into law, containing all the annexes in draft.

Proposal document:

This is the proposal document that was reviewed by the Raad van State (Senate).

http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/61002/ontwerp

IVA list:

This one is complex, it lists all the modifications in rings, groups, carbons that are included in the ban and which are not. Check the above URL if you are a chemist. I don't understand them at all :smile:

AMFETAMINEA derivates (phenylpropan-2-amine)

cathinone derivative (2-amino-1-phenylpropan-1-one*, except bupropion)

FENTANYL Derivates

Synthetic cannabinoids

Tryptamine derivatives

PIPERAZINE derivatives

Including:

stereoisomer

salts

ethers

esters

of those above compounds (and their own stereoisomers)

IVB list:

A-836,339

AH-7921 BUFOTENINE BUTORPHANOL

CLOBENZOREX

CP47,497

CP 47,497 C8-HOMOLOOG (Cannabicyclohexanol)

CRA-13 0

DESMETHYLTRAMADOL -

DESOXYPIPRADROL (2DPMP)

DIPHENYLPROLINOL (D2PM)

DESOXY-D2PM

ETAQUALONE

ETHYLPHENIDATE

ETIZOLAM

FURFENOREX

HU-210

HU-331

IBOGAINE

JTE-907

KETAMINE

LISDEXAMFETAMINE

LY2183240

M-ALPHA

MEO-PCE

MEO-PCP

MPA (methiopropamine)

M a PPP (4'-Methyl-apyrrolidinopropiophenone)

NALBUPHINE

PHENAZEPAM

SALVINORIN A

TAPENTADOL

D9-THCA (Tetrahydrocannabinolic acid)

U-47700

W-15

WIN55212-2

Including:

stereoisomer

salts

ethers

esters

of those above compounds (and their own stereoisomers)

Also:

cannabisplants with THCA greater than 0.2%

QAT

shrooms containing; psilocine of psilocybine (SROPHARIA, CONOCYBE and PSILOCYB)

PAPAVERSTRO (poppy, excluding seeds)

PEYOTE (PEYOTL) that contain mescaline

SALVIA DIVINORU (that contain Salvinorin A)

Addendum banned substances after review (extra to IVA, IVB):

2-FLUORO-ISOMETHCATHINONE

5-MeO-NBpBrT

ALLYLESCALINE 39201-75-7

Alpha-PVT

DIPHENIDINE 36794-52-2

EG-018

ISOPENTEDRONE

METHOXPHENIDINE (MXP) 127529-46-8

METHYLHEXANAMINE (DIMETHYLAMYLAMINE) 105-41-9

RH-34 1028307-48-3

Het lijkt er dus op dat voorlopig niet alles onder deze ban valt.

3. Lysergine

Lysergine Experimenterende gebruiker

Ik ben benieuwd hoe groot anderen de kans achten dat een dergelijk verbod in Nederland komt. Hoe waarschijnlijk is dat naar jullie idee? Dit is namelijk iets waar ik me zorgen over maak.

Het lijkt me trouwens dat die Maggie wel baat zou kunnen hebben bij een goede amfetamine analoog, als je begrijpt wat ik bedoel... :smirk: Zie hier.

PsyTekZ vindt dit leuk.
  4. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie

:tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:

BasvanHoven vindt dit leuk.
Laden...

Deel Deze Pagina