doseringscurve van paddo's lineair?

Wietzaadjes, kwaliteit wiet zaden kopen - Gold Seeds

Dunk

Experimenterende gebruiker
Hallo iedereen

In de eerste week van februari willen we met de vrienden paddo's nemen, het is de enigste week die lukt voor een lange tijd. binnekort koop ik het setje maar ik vrees ervoor dat de paddo's niet volledig gedroogd zullen zijn tegen dan. Als dat zo is dan kan ik niet de doseerregel 'gedroogd neem je een tiende van het verse gewicht' toepassen, aangezien ze nog niet volledig droog zijn... Maar stel nu dat mijn eerste oogst vers 100g weegt en ze nog 25g wegen (dus niet volledig gedroogd) als we ze willen eten, zijn ze dan simpelweg 4x geconcentreerder (net zoals ze 10x geconcentreerder zouden zijn als ze wel volledig gedroogd zouden zijn)? Ik vraag dit ivm de dosering op het moment zelf :)

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Klopt. Het is gewoon water wat eruit gaat, dus als je 30 gram vers zou willen hebben en je verse oogst van 100 gram is 25 gram geworden, dan moet je 25/100 * 30 = 7,5 gram afwegen. Ergens wel tricky, aangezien grote exemplaren misschien langzamer drogen dan kleine, dus als je met die omrekenfactor veel kleine exemplaren afweegt, dan zit je misschien aan een iets zwaardere dosis omdat die naar verhouding al meer zijn gedroogd. Als je verse oogst klaar is voordat je gepland hebt te gaan trippen, maar te laat om nog volledig te laten drogen, waarom dan niet gewoon een paar dagen voor je geplande trip alles alvast afwegen? Dan hoef je daarna niet meer naar het gewicht ervan om te kijken.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
waarom dan niet gewoon een paar dagen voor je geplande trip alles alvast afwegen? Dan hoef je daarna niet meer naar het gewicht ervan om te kijken.
Precies! Tijdens het oogsten meteen je porties afwegen.
Enuh, drogen in de oven op 50grd en de ovendeur op een kier houden, dan zijn ze ook snel droog hoor.

benzzzy

Badass junkie
Leg mij amanitas altijd een dagje achter de ps4 fan en die zijn echt binnen 24 uur droog.

Dunk

Als je verse oogst klaar is voordat je gepland hebt te gaan trippen, maar te laat om nog volledig te laten drogen, waarom dan niet gewoon een paar dagen voor je geplande trip alles alvast afwegen? Dan hoef je daarna niet meer naar het gewicht ervan om te kijken.
Haha nog niet aan gedacht, dat is inderdaad een goede oplossing! dankjewel

Dunk

Precies! Tijdens het oogsten meteen je porties afwegen.
Enuh, drogen in de oven op 50grd en de ovendeur op een kier houden, dan zijn ze ook snel droog hoor.
Ik had gelezen dat kamertemperatuur (+-) de ideale temperatuur is en dat bij een te warme omgeving de psilocybine al afbreekt, merk je geen verlies van potentie als je ze op 50° C droogt?

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik had gelezen dat kamertemperatuur (+-) de ideale temperatuur is en dat bij een te warme omgeving de psilocybine al afbreekt, merk je geen verlies van potentie als je ze op 50° C droogt?
Ik heb daar niks van gemerkt. 50 grd is natuurlijk ook niet niet heel warm dus dat is echt nog wel veilig. Wel echt de ovendeur op een kier houden anders kan het vocht niet goed weg.

Dunk

Ik heb daar niks van gemerkt. 50 grd is natuurlijk ook niet niet heel warm dus dat is echt nog wel veilig. Wel echt de ovendeur op een kier houden anders kan het vocht niet goed weg.
Dankjewel voor de tip misschien probeer ik het wel zo

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
Goede vraag, ik vind hem wel lastig te beantwoorden.
Paddo's bestaan voor 90% uit water. Dus als ze volledig droog zijn dan houd je nog 10% van het originele gewicht over.

Het lijkt me logisch als het water ongeveer omgekeerd evenredig uit de paddo's verdampt gezien het relatieve verschil met de luchtvochtigheid. Dus de eerste 50% van het water verdwijnt even snel uit de paddo's als de 25% daarna, wat even lang duurt als de 12,5% daarna.
Maar om daar direct rekensommen op los te laten vind ik een beetje lastig. Want de snelheid van verdamping is niet bekend. In mijn ervaring duurt het ongeveer 2 dagen voordat paddo's een beetje aardig droog zijn. Daarna moet je nog drogen met een vochtvreter (magnesiumsulfaat) om ze echt zo hard als steen te maken.

Je kunt dus gewoon bij de Blokker of Gamma Bizon Vochtvreter navulverpakking kopen. Daarin zitten magnesiumsulfaatkristallen, wat heel sterk hygroscopisch is en dus vocht aantrekt. Die witte brokken kun je in een luchtdichte bak leggen, wat gaas/ een rastertje / keukenpapier op leggen dan de paddo's erop. Binnen een nachtje heeft het magnesiumsulfaat al het vocht aangetrokken wat het kan.
Als je de eerste droogstap wil overslaan dan moet je veel magnesiumsulfaat gebruiken want anders wordt het een grote natte smurrie die niet veel vocht meer kan opnemen. Voor 50 gram paddo's heb je zeg maar evenveel of meer magnesiumsulfaat nodig, dus 50+ gram. Je kunt daarmee de droogtijd dus een stuk versnellen en ook een beter eindresultaat verkrijgen.

Ik zou toch adviseren om gewoon even die drie dagen de tijd te nemen. Eerst gewoon in de lucht drogen twee dagen en dan nog een dag in een bak met vochtvreters.

Protip: als de magnesiumsulfaat smurrie is geworden dan kan je het in een ovenschaal in de oven doen op 250 graden en na een half uur heb je weer gewoon witte kristallen. Wel luchtdicht bewaren want voor je het weer is het een plasje water geworden.

• Like
Waarderingen: Dunk

Dunk

Ik zou toch adviseren om gewoon even die drie dagen de tijd te nemen. Eerst gewoon in de lucht drogen twee dagen en dan nog een dag in een bak met vochtvreters.

Protip: als de magnesiumsulfaat smurrie is geworden dan kan je het in een ovenschaal in de oven doen op 250 graden en na een half uur heb je weer gewoon witte kristallen. Wel luchtdicht bewaren want voor je het weer is het een plasje water geworden.
Het leek me altijd veel werk om met vochtvreters te beginnen werken maar als ik het zo hoor valt dat wel goed mee! zal ik zekers eens proberen, thx

Bovenaan