1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dringende vraag over Alcohol

Discussie in 'Alcohol' gestart door Bierflesje, 21 feb 2019.

Tags:
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Bierflesje

Bierflesje Experimenterende gebruiker

Beste forumleden,

Om te beginnen ben ik geen alcoholist.
    Ik drink niet vaak! (2-5x per maand)
    Drink nooit door de weeks want heb gewoon m'n verplichtingen de volgende dag.
    Maar als ik drink.. wat niet vaak is, dan gaat er wel VEEL in.
    En met veel bedoel ik makkelijk een flesje wodka 70cl.
    Ik hoop dat er mensen zijn die zichzelf kunnen herkennen in mijn vraag/verhaal.

Omdat ik dit niet vaak doe zit ik nog steeds met een probleem, of ja eigenlijk 2 problemen.
    Namelijk bij mijn eerste glas van de avond drink ik niet maar gooi ik achterover zonder na te denken, maar na mijn eerste glas valt ook gewoon niet te stoppen met het drinken.
    Ik merk nog zeker niets van het effect maar het lijkt alsof mijn lichaam dat wel doet en op een of andere manier vraagt om meer.
    Ten tweede, als ik het eerste stadium 'aangeschoten' nader, dan gaat het in mijn hoofd al fout.
    Ik krijg 9 van 10 keer als ik dit stadium nader een soort kortsluiting in m'n hoofd waardoor ik opgepept en agressief word, alsof alcohol iets triggert.
    Zelfbeheersing valt weg, logisch denken valt weg, haat komt omhoog en dit terwijl ik eigenlijk nog niet zoveel merk van het effect.

Nu mijn vraag, wat kan ik hier aan doen behalve 'niet drinken'?
    Minderen gaat nirt want vind al van mezelf dat ik niet veel drink, ik sla soms zelfs avonden over.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

2. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Als je drinkt drink je meer dan je wil drinken. Je kan niet stoppen met drinken na je eerste glas. Je merkt niets van het effect behalve een hoop negatieve zaken zoals kortsluiting in je hoofd waardoor je opgepept en agressief wordt.
    Je zelfbeheersing valt weg, je kan niet meer denken en begint te haten. En dat gebeurt in 90% van de keren dat je drinkt.

Tegelijkertijd merk je nog niets van het effect en je wil graag doorgaan met drinken?

Wanneer je iets doet terwijl het alleen maar negatieve effecten geeft zonder de positieve effecten spreek ik van een verslaving. Ook als je zegt 2-5x per maand te drinken maar niet door de week zit je wel ieder weekend minstens een avond te bingen. Een flesje wodka van 70cl is (bij 40%) een half kratje bier. Dat zijn bijna 16 standaardconsumpties.

EDIT: mijn berekening is fout, een fles wodka is gelijk aan circa 18 flessen bier, dus bijna 24 glazen!

Kijk even in de spiegel en vraag je zelf af waarom je aan het drinken bent.

Oh ja, en om terug te komen op je vraag, ik herken je verhaal voor een gedeelte. Ik stel voor mijzelf duidelijke grenzen voor wanneer ik ga drinken en hoeveel ik mag drinken. Wanneer ik mij daar aan hou gaat alles prima. Ik kan dan genieten van het effect dat alcohol op mij heeft. Doe ik dat niet dan ga ik door tot ik out ga en wel in een moordend tempo.
    Of dat voor jou werkt? Je kan het proberen. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je beter af bent wanneer je helemaal van de alcohol afblijft.

Laatst bewerkt: 21 feb 2019
    Bee en Fenrir vinden dit leuk.
  3. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Dus jij hoopt dat er meer mensen zijn die net als jou totaal niet met alcohol om kunnen gaan? Lekker aardig is dat naar anderen, vind je niet?

Fenrir en Zeelanddude vinden dit leuk.
  4. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker Donateur

Kom op dude... Een beetje tussen de regeltjes doorlezen kan geen kwaad. Hij hoopt gewoon dat mensen zich in zijn verhaal herkennen omdat hij onzeker is over zijn eigen gedrag.

@Bierflesje

Ik herken mezelf deels in jouw verhaal. Als ik drink ga ik vaak door waar anderen stoppen. Grenzeloos gedrag is mij welbekend. Onder invloed van drank heb ik simpelweg schijt aan de eventuele gevolgen. Is dat ethisch verantwoord? Nee. Voel ik mezelf daarna een fijner mens? Totaal niet. Conclusie: Voor mezelf ben ik er wel uit dat ik een gevaar loop met alcohol in mijn lijf. Gek genoeg heb ik er in de zomer minder last van dan in de winter, dus om deze reden heb ik besloten 's winters vaker een glaasje cola te drinken i.p.v. een alcoholische versnapering te consumeren.

En ook ik kan een aantal weken sober zijn. Ik zou er niet aan moeten denken elke dag te drinken (al is het alleen maar om die verschrikkelijke katers). En toch vertrouw ik mezelf niet als ik onder invloed ben. Dat je jezelf niet het label 'alcoholist' wilt opspelden doet niets af aan jouw buitensporige gedrag als je eenmaal onder invloed bent. Ik begrijp overigens wel dat je jezelf liever niet als een alcoholist ziet. Ik zie mezelf ook niet als het stereotype alcoholist, maar vertoon op z'n minst symptomen hiervan.

Misschien is het een idee om toch een tijdje nuchter door het leven te gaan en je buitensporige gedrag eens onder de loep te nemen. Dit kan onder begeleiding van een psycholoog of wellicht heb je goede vrienden om je heen waarmee je het er eens over kan hebben. Ik probeer er vaak gewoon open en eerlijk over te zijn naar vrienden en familie. Dit scheelt vaak een slok op een borrel. Ook dan zou het goed kunnen dat het alsnog escaleert, maar dan heb ik het in ieder geval aangegeven. Want, als de geest eenmaal uit de spreekwoordelijke fles is... :wink:

Jen vindt dit leuk.
  5. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Kom op dude, je snapt toch ook wel dat dit een grap was... Sinds wanneer ben jij in enen zo serieus geworden?

6. Avīci

De grap ontging me. Excuus.

Kan geen specifiek moment aanwijzen. Zal wel een fase zijn.

7. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Een fles wodka is 0.7*0.4= 0,28 liter alcohol
    12 flesjes bier is (0,3*12)= 0,18 liter alcohol

Een fles wodka van 0,7l 40% staat dus gelijk aan 18 flesjes bier 0,3l 5% en nog een slok of 2 van fles 19.

Nee ik herken het niet. Ik drink best vaak, maar over de 8 flesjes bier kom ik zo goed als nooit. En ik heb gelukkig ook geen kwade afdronk, en kan me altijd wel beheersen.

8. Avīci

Ben jij een alcoholist? Ik wil niet flauw overkomen, maar ben oprecht benieuwd naar jouw visie hier omtrent.

9. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Avīci
    Dat ligt er aan waar je die grens legt. Bij zo'n testje scoor ik altijd best hoog maar ik vind dat die de lat nogal laag hebben liggen.

Ik kom uit een familie waar het normaal is om voor het eten een biertje of 2 a 3 te drinken, en in het weekend wordt er in de avond ook wel wat gedronken. Ik probeer het een beetje te compenseren door door de week een paar alcoholvrije dagen in te lassen, maar soms komt dat er niet van

Wie is eigenlijk de grotere alcoholist? Degene die vrijwel dagelijks een paar biertjes wegtikt zonder ooit echt zat te geraken of in de problemen te komen of degene die een stuk minder vaak drinkt maar als hij dat doet hele kratten weg tikt tot ie er bij neer valt?

edit, heb net de test gemaakt bij https://ggzinterventie.nl/alcoholverslaving/zelftesten/

de uitslag:

Hoog risico

Je bent mogelijk verslaafd aan alcohol. Misschien hou je het allemaal nog wel in de hand, maar jouw leven staat voor een te groot deel in het teken van drank. Wij adviseren je in gesprek te gaan met een deskundige. Die kan je helpen bepalen wat de beste behandeling voor je is. En wij raden je echt aan dat te doen! Misschien is de uitkomst van het gesprek wel positiever dan de uitslag van de test doet vermoeden, maar neem alsjeblieft geen risico’s.

10. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

I stand corrected! Ik heb het even aangepast in mijn post.

11. Bee

Bee Belezen gebruiker

Blijven drinken met zulke negatieve effecten duidt wel degelijk op (beginnende) verslaving. Ik snap dat het als een ver van je bed show klinkt, maar als ik je post lees denk ik dat het verstandig is het minstens een maand niet meer te doen. Mocht dat onmogelijk lijken, zijn er nog meer alarmbellen die af gaan. Het feit dat je je eerste glas achterover gooit (en niet gewoon drinkt) laat ook een beetje blijken dat je het vooral om het effect doet en niet zozeer voor de smaak. Maar wat is er leuk aan agressie?

De Dunne vindt dit leuk.
  12. Avīci

Dit zijn welbekende excuusjes van degene die vaak drinken en het onder de mantel der liefde willen bedekken. Natuurlijk is het zo dat mensen die buitensporig gedrag vertonen met alcohol in hun lijf sneller als alcoholist worden beschouwd. En misschien vanuit de optiek van de maatschappij ook wel terecht. Maar iemand die een ogenschijnlijk stabiel leven leidt zonder buitensporigheden maar met regelmatige alcoholconsumptie is dat ook. Laten we niet vergeten dat het voor hen ook vaak een uitvlucht is. Wie er een grotere alcoholist is? De baldadige zuiper of de anonieme alcoholist? Ergens ben ik geneigd te zeggen: de anonieme alcoholist. En dit zeg ik niet om je te irriteren, maar de anonieme alcoholisten berusten vaak in het feit dat zij hun biertje moeten drinken om zichzelf relaxed te voelen. De baldadige alcholist misbruikt alcohol letterlijk, en maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij laat duidelijk zien dat hij ontevreden is met de manier waarop hij met zichzelf, zijn omgeving, en alcohol omgaat. Hij zal ook opvallen en zal eerder geholpen kunnen worden. Of je het predikaat alcoholist waard bent als je een aantal keer per week drinkt? Dat denk ik wel.

PS. Laten we ook niet vergeten dat jij de 40 gepasseerd bent en dat je testosteronniveau dan niet meer hetzelfde is als wanneer je een 20-iger bent.

De Dunne en acht.zes vinden dit leuk.
  13. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Avīci
    Dat is geen excuus, maar ik vroeg het me gewoon af.

Ik vind dat je wel gelijk hebt hoor, het zou voor mij beter zijn als ik een stuk minder vaak zou drinken. Maar ik vind het zo lekker, en dan bedoel ik vooral de smaak, hoewel ik het gevoel van lichte beneveling ook wel kan waarderen.

Avīci vindt dit leuk.
  14. Avīci

Ok, my bad. In mijn omgeving hoor ik dit excuus vaak.

Ik herken de roesverslaving.

Casaan en acht.zes vinden dit leuk.
  15. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Avīci
    Ik vind eigenlijk dat ik meer algemeen verslaafd ben. Ik rook elke avond wel een jointje en dan nog vaak met een paar biertjes voor het eten. Ik ben dus elke dag wel wat beneveld.

Ik kan de alcohol best laten staan, maar dan rook ik dus wel een jointje. Maar als ik ga stappen heb ik inmiddels geleerd om de wiet te laten voor wat het is, maar dan drink ik dus wel alcohol.

Een dag zonder drugs (alcohol inclusief) is dan ook al weer van lang geleden.

Fenrir, De Dunne, Mezelf en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Avīci

Respect voor dit inzicht.

Fenrir, Mezelf, Casaan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Bierflesje

Bierflesje Experimenterende gebruiker

Bedankt voor jullie reacties.

Oke dus we zijn er het misschien mee eens dat ik een bingedrinker ben maar ik heb alcohol niet nodig.
    Inderdaad ben ik iemand die voor het effect drinkt en niet voor de smaak.
    Ik drink echt niet vaak en dus ALS ik drink wil ik het wel gelijk goed doen.
    Denk ook wel dat veel leeftijdsgenoten (18 het daarmee eens zullen zijn.
    Maar het probleem is gewoon die knop die omgezet word, en ja inderdaad misschien moet ik dan wat minder drinken op zo'n avond, maar om dan als enige nuchtere tussen een groep van 10 dronken mensen te zitten lijkt me nou ook weer een beetje saai aangezien ik al snel last krijg van deze 'ontremde agressie'.
    Mijn vrienden accepteren het en vinden het grappig vertellen ze me, maar ik vind het niet zo grappig om vaak de discotheek uitgezet te worden voor een vechtpartij.

Misschien dan toch maar een jointje voor mij, waar ik tenminste niet agressief van ga.

Ohja om even te vermelden: ik heb ADHD zou het daaraan kunnen liggen?

18. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Bierflesje
    Nee man, heeft niks, maar dan ook echt helemaal niks te maken met ADHD.

19. Bee

Bee Belezen gebruiker

Impulsief gedrag en verslavingsgevoeligheid zijn wel meer gangbaar bij ADHD, maar wat de onderliggende oorzaak ook is: het is aan te raden goed naar het gebruik te gaan kijken en je af te vragen waarom je het nog aan zou gaan.

De Dunne en Casaan vinden dit leuk.
  20. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

Je kunt hetzelfde doen wat je kan doen met andere middelen: van te voren je dosis bepalen en die apart leggen.

Maximale dosis

Meer dan vier glazen alcohol per gebruiksmoment is acuut schadelijk, (onder meer) omdat de maagwand dan gedeeltelijk opgelost wordt door de alcohol en er enzymen uit de maag in de bloedbaan kunnen lekken. Dat veroorzaakt ontstekingsreacties door het hele lichaam.

Dus maximaal vier glazen op een avond is wel een aardige richtlijn lijkt me.

Je kunt dan, als je een avondje drinken in het verschiet hebt, van te voren vier flesjes bier of glazen wijn klaarzetten. Ik zou sowieso kiezen voor een drank met laag alcoholpercentage, omdat je daar minder makkelijk 10 glazen van achterover tikt. Je maag zit op een gegeven moment wel vol. Als de voorraad op is, dan heb je een belangrijke reminder dat je niks meer mag drinken.

Dosis plannen

Ik gebruik deze veiligheidsmaatregel altijd met stimulanten en entactogenen, omdat die nogal cravings kunnen veroorzaken. Ik weeg dan van te voren twee capsules af met verschillende sterktes, ik label ze, en dan neem ik ze op van te voren geplande tijdstippen tijdens het feestje. Zijn de capsules op? Dan is mijn meegebrachte stash op dus kan ik niet meer gebruiken.

Het probleem met alcohol is wel dat het overal aanwezig is. Alcohol wordt ook actief aangeboden door andere mensen, wat je dus uitlokt om over je eigen grenzen heen te gaan. Heel irritant.

Vertel het aan vrienden en familie

Je zult dus wel wat zelfdiscipline moeten opbrengen. Het is misschien ook een goed idee om het bovenstaande te vertellen aan je vrienden / familie zodat ze je geen alcohol aanbieden. Leg gewoon uit dat als je een beetje aangeschoten bent dat dan alle grenzen wegvallen en je door blijft drinken. Bijna iedereen heeft daar wel begrip voor.

Reflecteren op oorzaken (vlucht)gedrag

Verder zul je denk ik moeten reflecteren op waarom je zo graag onder invloed wil zijn. Als ik je verhaal zo lees dan klinkt het niet alsof je drinkt omdat je alcohol zo lekker vindt. Je zegt dat als je drinkt dat je het dan wel gelijk 'goed wil doen'. Maar waarom is 'goed' zo dronken mogelijk en wat zijn dan precies de kwaliteiten van die dronkenschap die je zo aanspreken. Maak eens een lijstje van de voor- en nadelen.

De glazen zo snel mogelijk achterover tikken is een belangrijke aanwijzing dat het mogelijk gaat om vluchtgedrag. Dus vraag jezelf eens af wat je voelt vlak voordat je besluit snel je glazen leeg te drinken? Heb je last van stress, of heftige emoties? Waar komen die emoties vandaan? Kun je iets aan de oorzaak doen? En zijn er misschien gezondere manieren te bedenken waarmee je kunt ontspannen? :wink:

Bierflesje vindt dit leuk.
  21. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Neo-Shulginist
    Ik vind dat je behoorlijk veel kennis hebt en erg goed advies geeft, maar je laatste post hierboven is gewoon overnemen van wat voorlichtingscentra ons vertellen, valt me een beetje tegen van je.

Laatst bewerkt: 22 feb 2019
  22. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker Donateur

Dit is altijd zo'n valkuil. Drink eens een paar maanden niet en kijk dan eens of je het nodig hebt of niet. Nuchter tussen 10 dronken mensen kan juist heel gezellig zijn hoor. Als je uitgaan niet gezellig vindt nuchter, dan is toch eigenlijk te zeggen dat je alcohol wél nodig hebt?
    Absoluut geen schande hoor trouwens. Zo hebben heel heel veel mensen in bepaalde gelegenheden alcohol (of iets anders) nodig. Maar er zijn ook heel veel mensen die daar geen of nauwelijks negatieve gevolgen van ondervinden. Helaas is dat bij jou wel het geval en heb jij dus last van een kwade dronk. Dit komt meestal omdat je ergens niet tevreden over bent in het leven of over jezelf, waardoor je dat gaat uiten als je dronken wordt. Ik had dit vroeger ook geregeld als ik dronken was wat voor mij de reden was om het haast nooit meer te doen.

Ik vind trouwens een hele fles wodka echt mega veel. Mij kunnen ze dan echt oprapen .

Wow eindelijk iemand die het op exact dezelfde manier dit soort middelen neemt als ik op een feest. Echt nog nooit iemand gehoord die het op deze manier doet. Leuk :). Zo nam ik met M altijd 3 capsules mee. 1x80 tot 90mg met 2x 40 tot 50mg.

Maar inderdaad, met alcohol gaat dat wat lastig op een feest. Misschien niet meer geld meenemen dat de kosten van een paar drankjes. Natuurlijk dan niets aannemen van anderen, gaan lenen of pinpas meenemen :wink:

De Dunne vindt dit leuk.
  23. Neo-Shulginist

@acht.zes wat is er mis met wat voorlichtingsinstanties zeggen dan?

24. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Neo-Shulginist
    Die zijn vrijwel altijd niet reeel. Dan heb ik het niet alleen over voorlichting over drugs, maar bijvoorbeeld ook over voedingsadvies van het voedingscentrum waar ze nog steeds dat inmiddels achterhaalde riedeltje over vetten uit de vorige eeuw afspelen.

25. Neo-Shulginist

Dus je vindt maximaal 4 glazen alcohol per gebruiksmoment niet reëel?

26. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Neo-Shulginist
    Ik ben niet zo bekend met de term gebruiksmoment, maar 4 glazen verspreid over langere tijd, zeg een hele avond, vind ik niet reel als grens. Dan mag je zelfs gewoon nog rijden na het stappen aangezien je lichaam 1 glas bier per uur aan alcohol weer afbreekt.
    4 glazen in een uur of nog minder is dan een stuk reeler, dat voel ik zelfs wel als halve alcoholist zijnde, en dan mag je ook niet meer rijden maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt?

27. Neo-Shulginist

De richtlijn is gebaseerd op gezondheidsrisico's, niet op wat mensen leuk vinden om te doen. Iedereen kan natuurlijk zelf bepalen wat die daarvan vindt. Het is maar net wat je zoekt ook. Juist daarom vind ik het reflecteren op je eigen wil om te gebruiken heel belangrijk. Voor veel mensen zijn 'gezelligheid' en 'smaak' belangrijke redenen om te gebruiken. Dan mag je jezelf ook wel afvragen of het echt gezelliger wordt van 4 glazen per uur, waarom alcohol überhaupt gezellig zou zijn en je mag je afvragen of de smaak van bier en wijn zo fantastisch is dat het een maagzweer of gebroken jukbeenderen waard is.

De Dunne vindt dit leuk.
  28. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Neo-Shulginist
    Ah, een gebruiksmoment is dus een uur. Dat is een glas per kwartier en dat vind zelfs ik te gortig, dus ik voel me niet aangesproken.
    Dus geen maagzweer voor mij.

Dat van die gebroken jukbeenderen mag je toch wel toelichten want die snap ik niet.

Ik neem aan dat je zelf niet vies bent van een druggie op zn tijd anders zou je niet op het forum zitten en die hebben ook risico's, vanwaar je angst/afkeer voor een alcoholische versnapering als ik vragen mag? Omdat de voorlichtingsinstanties zeggen dat die grens er is? Diezelfde instanties zeggen dat drugs slecht zijn en je die beter niet kunt nemen, waarom lap je dat advies dan aan je laars?
    Als je echt zo hamert op wat de voorlichtingscentra je zeggen moet je ook consequent zijn is mijn mening.

29. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis!

Een gebruiksmoment kan een uur zijn, een avond, een dag of een feestje etc zijn. Een Gebruiksmoment is de periode/tijd die je besteed aan het alcohol drinken per keer.

30. Jen

Jen Belezen gebruiker

Dat is gewoon een verslaving

Wat ik doe is ook fris drinken tussen door of water gewoon wat anders
    Veel water helpt ook met de manier vanbdronken worden
    Vind drank niet zo lekker meer alleen in combinatie met coke
    Ik heb drank nu ingewisseld voor ghb veel mensen die ik ken hebben dat gedaan
    Daar bedoel ik niet mee dat je aan de ghb moet gaan zitten btw
    Maar een nare dronk is verschikkelijk

31. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Jen
    Ja ik ben al lang tot de conclusie gekomen dat ik algemeen verslaafd ben, je hebt gelijk hoor.

Gelukkig is het alcohol en wiet (en ook nicotine), voor de rest nooit problemen gehad.

Ben jij verslaafd aan GHB? Dan prefereer ik toch liever mijn verslaving.

32. Jen

Jen Belezen gebruiker

Gelukkig niet!
    Verslaafd aan nicotine de meest nutteloze drugs op aarde.....

33. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Jen
    En met welke mate vind je GHB gebruik oké? Waar ligt de grens?

34. Neo-Shulginist

Een gebruiksmoment is een aaneengesloten periode van gebruik, doorgaans een avond + nacht, maar als je vroeg begint ook een ochtend, en als je doorhaalt ook de volgende dag erbij.

Alcohol veroorzaakt evenwichtsstoornissen, met name als er (meer dan) vier glazen alcohol in korte tijd worden gedronken. Als je plat op je gezicht valt dan breek je je jukbeenderen.

Alle middelen komen met risico's. De gezondheidsrisico's van alcohol zijn aanzienlijk. Daarom is het naar mijn mening een goed idee om bewust de risico's af te wegen tegen het gewenste effect. Daarbij is het belangrijk om je af te vragen waarom je dat effect wil bereiken, inclusief een reflectie of die wens om onder invloed te raken alle neveneffecten wel waard is.

Menselijk gedrag bestaat meestal niet uit 100% rationele overwegingen, ook dat van mij niet. Er mag dan ook best ruimte zijn om uit de band te springen. Ik vind niet zoveel dingen gek.

Maar als je dan uiteindelijk wel een bewuste afweging probeert te maken van de kosten en baten, dan is het wel zo handig om je in die afweging door ratio te laten leiden en niet door wat wat anderen normaal vinden of door wat je gewend bent om te doen. Anders krijg je een cirkelredenering: 'ik gebruik altijd zo, dus daarom wil ik drugs op deze manier gebruiken, dus daarom is het goed dat ik altijd zo gebruik'.

De Dunne vindt dit leuk.
  35. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Serieus? Lol!
    Ik neem aan dat jij je slaapkamer niet afkomt omdat je wel eens van de trap zou kunnen vallen, een van de meest voorkomende oorzaken van letsel, zelfs zonder verdovende middelen.
    En daar heb je een gezond verstand en wat discipline voor nodig in plaats van een of ander voorlichtingscentrum.

36. Neo-Shulginist

Ja, dan wordt het een beetje de vraag wat je denkt dat de functie van dit forum is: rationele afwegingen ('gezond verstand') van drugsgebruik bevorderen, of anderen aansteken met rationaliseringen voor eigen gebruik.

37. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Neo-Shulginist
    Ik vind persoonlijk die paniek over welgeteld 4(!) glazen bier over een hele avond nou niet echt rationeel op een forum als deze.

38. Neo-Shulginist

Die grens van 4 glas per gebruiksmoment (avond) is gebaseerd op een fysiologische reactie op het alcoholgebruik, die dus ontstekingsreacties veroorzaakt, en daarmee ook een belangrijk onderdeel van het ziekteverzuim in Nederland.

Mensen drinken 4 glazen, hebben een slechte nachtrust, zijn eerder ziek, melden zich ziek op het werk, wij betalen met zijn allen mee aan de gemiste productiviteit en de betaalde zorgkosten.

Het is geen wereldschokkend 'och jeej de wereld komt ten einde', nee, zeker niet. Maar het is wel een (meetbaar) effect van alcoholgebruik. Als dat het enige is wat er gebeurt en het gebeurt een keertje, dan zal er niet zoveel aan de hand zijn. Maar het probleem van alcohol, vind ik, is juist dat we dit soort gevolgen allemaal heel normaal vinden en voor lief nemen, waardoor een enorm aantal mensen in Nederland structureel te veel drinkt. Dat leidt tot allerlei chronische ziekten zoals overgewicht, kanker en hart- en vaatziekten. (Niet geheel) toevallig ook doodsoorzaken #1 en #2 in Nederland.

Jen vindt dit leuk.
  39. Jen

Jen Belezen gebruiker

Elke maand een paar dagen of 2 of 3
    Meestal na een feestje
    De hele dag door is het lekkerst niet 1 shotje maar om de 2 uur tot je het top punt bereikt

40. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Dus altijd minimaal een binge?

Hmm, jij liever dan ik.

Laden...
Vergelijkbare Topics - Dringende vraag Alcohol
  1. Ganjaman181
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    7.012
  2. MDMAmazing1