1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Droomdagboek

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door שמש, 6 jan 2019.

Tags:
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. שמש

שמש Wijs gebruiker

Ik hou al decennia een droomdagboek bij... Waarin ik elke ochtend mijn dromen opschrijf. Sinds een paar jaar is dit veranderd in een 'gesproken' droomdagboek omdat het voor mij directer is om mijn dromen in te spreken in plaats van op te schrijven /typen. Ik gebruik daarvoor de dictafoon app van mijn iphone.

Aangezien ik dus zelf mijn eigen droomdagboek heb dacht ik dat het misschien interessant kan zijn om hier op DF een soort collectief droomdagboek te maken, waar iedereen wat kan schrijven over de dromen van de afgelopen nacht of een droom die je altijd is bijgebleven of terugkerende thema's in verschillende dromen.

Dromen zijn ons meest nabije contact met ons individuele en collectieve onderbewustzijn.
    Ik vind zelf de boeken die Carl Jung over dit onderwerp heeft geschreven van groot belang. Ook de boeken van Marie-Louise von Franz zijn zeer interessant.

Laatst bewerkt: 6 jan 2019
    Kamil vindt dit leuk.
  2. שמש

שמש Wijs gebruiker

Nacht van 4-5 januari 2019 'Een gigantische vergeten ruimte op de bovenste etage van mijn huis'

Ik woonde in een onbekend huis samen met mijn ouders. We hadden allen onze eigen woongedeeltes. Op een dag besloot ik te gaan wandelen door gedeelten van het huis waar ik nog nooit geweest was. Op de eerste etage zag ik dat mijn moeder een kamer had volgezet met planten om op te kweken. De kamer zag er verder wat verwaarloosd uit; afgeschilverde muren en dergelijke...
    Ik liep verder door het huis naar boven en op de bovenste etage aangekomen kwam ik in een heel grote ruimte, zoiets als een fabriekshal van 50-50 meter met een plafond van 10 meter hoog en ramen aan alle kanten. De ruimte was duidelijk zwaar verwaarloosd en door de decennia heen niet vaak bezocht door mensen. Stoffig, afgebladerde kalkmuren, betonnen vloer en vrijwel geheel leeg op enkele objecten na waaronder een vreemd ogend rood bankje in 18e eeuwse stijl. Het bankje had een bekleding van pluche en in het midden was een draaistoel waardoor de rest van het bankje meer de functie kreeg van een tafel. Affijn, de ruimte beviel me enorm en ik nam het plan op hier te gaan wonen ipv de kleine kamer op de benedenverdieping. Al lopende door de grote ruimte begon de ruimte steeds groter te worden; nieuwe gedeelten die ik zag; al even rommelig en verlaten. Zo'n 100 meter verderop was een open toegang tot weer een andere gigantische ruimte waar ik een artistiek ogend vrouwelijk persoon zag wandelen. Ik begreep dat die ruimte in gebruik was door anderen dus ik ging maar weer terug.
    Echter boven deze etage was nog een gigantisch zolder welke ik al eerder had bezocht in een andere droom. (In deze droom herinnerde ik me het echter als een plaats waar ik daadwerkelijk geweest was). Het was de zolder van mijn oma. We (ik was plotseling in het gezelschap van mijn vader en een groepje kennissen die mij niet bekend voorkwamen) wisten via een gammele trap naar de zolder te komen welke nóg meer stoffig was en helemaal leeg. Het had een houten vloer met allerlei gedeelten waar je mogelijk door heen kon zakken en andere gedeelten waar helemaal geen vloer in zat; kortom een wat gevaarlijke plek om te zijn. Ik herinnerde me van de vorige keer dat ik hier was dat de sfeer uitermate spooky en angstaanjagend was; en dat was dit keer inderdaad ook zo.
    Iemand zei dat het was omdat hier ooit een kind aan haar armen en benen was opgehangen en gestorven.

Grote huizen (waar ik woon) zo groot als fabriekspanden, altijd verlaten door anderen, met ruimtes waar ik al tijden niet geweest ben- is een frequent terugkerend thema in mijn dromen. Soms droom ik over een oud fabriekspand dat ik had gekraakt maar welke ik vergeten had en na een half jaar weer eens bezocht. Hetzelfde pand was ik in weer een andere droom eveneens vergeten en toen ik er na een half jaar terug kwam was het ontruimd door de politie.

Hoe dan ook, in de droom vind ik het altijd heerlijk om zo'n groot huis te hebben. Vaak woon ik maar in een relatief klein gedeelte van het pand en staat de rest van het kolossale en verlaten pand leeg of was ik vergeten dat er nog een bepaalde interessante ruimte was.

Laatst bewerkt: 6 jan 2019
    Fenrir vindt dit leuk.
  3. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Topidee!

In ieder geval voor mij, ik droom vaak en veel en kan me meestal herinneren wat ik gedroomd heb. Helaas die van vannacht dan weer niet.
    Dromen zijn voor mij 100% positief, nachtmerries heb ik niet (meer). Als kind had ik die wel, zo droomde ik vaak dat ik in de stad was en dat er een afgrond midden in de stad was. Ik wilde daar niet heen maar viel niet te vermijden en uiteindelijk viel ik dan in de afgrond.
    Zo ergens rond de pubertijd begon ik met lucide dromen, ik was me bewust van mn dromen en kon die beinvloeden, wat vooral veel losmaken van de zwaartekracht en vliegen inhield. Dit heeft hooguit een jaar of 2 geduurd helaas, hoewel het later sporadisch nog wel eens zou voorkomen. Dan volgt een periode waarin ik me nauwelijks mijn dromen herinnerde, maar dit is een jaar of 10 geleden weer goedgekomen. Hoewel niet echt meer lucide, ben ik me nog altijd vaag bewust dat ik droom dus zijn 'enge' dromen juist reuze interessant en leuk. :)

TripJess en שמש vinden dit leuk.
  4. Rupsen God ❤

Rupsen God ❤ Bewuste gebruiker Tripreporter

Interessant :blush: Ik heb ook ooit een dromen dagboek bijgehouden, maar op een gegeven moment ging dat zo diep dat ik tot wel 3 a 4 dromen per nacht kon onthouden. Het gevolg was dat ik echt enorm vermoeid wakker werd telkens, en toen ben ik ermee gestopt.
    Enkele dromen in mijn leven die me wel zijn bijgebleven:

- Ik liep bij daglicht in mijn droom in een soort park. Het was een typische Van Gogh wereld. Hele rare strepen overal, rare lucht, veel kleuren. Ik liep daar door het park en er gebeurde telkens iets, zoals iemand die uit de bosjes sprong, of een hond die ontsnapte. En ik merkte al dat ik de droom heel echt vond aanvoelen, zoals je dat wel eens hebt. Dat je er heel vredig bij bent, heel zen en dat alles levensecht voelt. Niet echt een emotie hebt, zoals blijheid of verdriet, maar alles is gewoon goed zo. En dat alles heeeel realistisch is. In dit geval dan buiten de kleuren enzo na.
    Hij werd lucide toen ik in gesprek raakte met iemand: Hij: "Het duurt wel lang he?" Ik: "Ja.. Ik zit ook al een hele tijd te wachten tot ik wakker word" en bam! Op het punt dat ik dat zei realiseerde ik me ineens dat ik droomde en werd het in een klap een lucide droom. Het jammere was dat ik ineens zo'n shock kreeg in m'n maag dat ik lucide droomde dat ik even bewust heb rondgekeken en toen ineens wakker werd.
    Alsnog wel heel erg mooi dat ik het heel eventjes heb kunnen meemaken.

- In de volgende droom loop ik over een grote berg heen. Het is heel groen, overal natuur en bladeren en takken. Ik heb een grote rugzak bij me, en het voelt alsof ik het gewicht van de wereld draag. Het pad dat ik bewandel loopt rondom de berg heen. Zodra ik boven ben, zie ik overal fractals in cirkels voor me draaien in de meest intense kleuren. Ik haal de rugzak van mijn schouders af, en spring van de berg af, door de fractals heen en sterf.
    Op dit punt besef ik me dat ik mijn eigen reïncarnatie heb meegemaakt. Mijn dood en geboorte.

- In deze droom val ik letterlijk (nog in de realiteit) in slaap bij een vriend thuis op de bank. Ik word wakker op dezelfde bank, in dezelfde kamer, bij dezelfde vriend. Ik loop naar de keuken, smeer een broodje voor hem, en ga weer zitten op de bank. Ik ga weer slapen. Vervolgens word ik nog zo'n 3x wakker en ga ik weer slapen in herhaling. Als ik uiteindelijk echt wakker word zie ik dat die vriend nog slaapt; ik heb nooit een broodje gesmeerd. Ik ben meerdere keren wakker geworden in een droom.

שמש vindt dit leuk.
  5. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Afgelopen nacht had ik een droom dat ik samen met een vriend meedeed in een groep die onder begeleiding psychedelia gingen nemen. Het was in een soort grote kantoorruimte met stoelen waarin we verzamelden. Daarnaast was nog een ruimte waar we waarschijnlijk naartoe zouden gaan om te relaxen. Ik voelde me op mijn gemak. We kregen wat brood met daarin het middel. Omdat ik onervaren ben hiermee en huiverig was voor een te sterke trip, bedacht ik me en gooide het laatste stukje in een hoek weg. Even later kregen we een klein flesje wat we moesten opdrinken. Daar was ik ook wat huiverig voor maar van de leider moest ik het nemen, anders zou ik geen goede trip krijgen. Ik vertrouwde op zijn ervaring en dronk het voorzichtig helemaal op. Het smaakte niet bijzonder. We zaten daarna met z’n allen in een kring om het te laten inwerken en opeens vroeg de leider wie het stukje brood niet had opgegeten. Dat vond hij niet leuk vanwege geen goede trip krijgen en getuige van geen respect voor hem. Ik raakte toen in dubio en werd wakker.

Het is de eerste keer dat ik zo'n droom heb gehad over psychedelia, terwijl ik dat nog nooit heb gedaan om verschillende redenen. Ik vind het leuk deze droom te hebben gehad. Over coke heb ik al 2 of 3 keer gedroomd. De laatste daarvan is alweer een tijd geleden. Dat ging dan over het zoeken naar een goede dealer of op een feestje van iemand wat nemen.

Laatst bewerkt: 22 mrt 2019
    שמש en De Dunne vinden dit leuk.
  6. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Ik droom ook veel. Al onthoud ik ze zeker niet allemaal. Zeker als ik wiet heb gerookt onthoud ik ze niet.
    Toen ik nog dagelijks veel blowde droomde ik nooit meer. Pas een week of 2 na het toen stoppen kwam het terug. Eerst hele enge dromen. Vaak dezelfde of iig hetzelfde getint. Dat ik de weg niet kon vinden of achtervolgd werd.
    Paniek gevoel overheersde dan sterk. Soms zwetend wakker worden en wetend dat je beter wakker kunt blijven omdat de droom weer terug komt. Toch viel ik weer in slaap en kwam het terug. Dat heeft wel weken, misschien maanden geduurd.

Nu droom ik vaak random. Kan van alles zijn met allerlei emoties of gedachtes. Wel heeft mijn gemoedstoestand van de afgelopen dag invloed op de soort dromen. Na een stressdag of rotdag zijn de dromen ook minder fijn. Als het een goede dag was of ik leuk nieuws heb gehad of wat leuks heb meegemaakt dan zijn de dromen ook positiever.
    Wel zijn mijn dromen vaak erg onrealistisch en lijken mensen die ik ken totaal niet op hoe ze er echt uitzien. Ik wéét dan gewoon wie het is maar zie geen herkenbaar gezicht. Ook ikzelf zie er niet uit als ikzelf.
    Hebben jullie dat ook?

Albedo, Syl en שמש vinden dit leuk.
  7. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Super idee om je dromen op te schrijven of in te spreken.
    Ik droom elke nacht!!!.
    Althans zo bij de laatste jaren.
    Ze zeggen dat dromen ook wel het verwerken van dingen kan zijn dus dan kan bij mij heel goed kloppen.
    Voor mijn gevoel droom ik de hele nacht maar schijnbaar droom je maar heeel kort.
    Ik weet ook altijd precies s'ochtends wat ik gedroomd heb.
    Vroeger als puber toen ik nog bij mijn ouders woonde droomde ik heel vaak dat ik vluchte voor mijn ouders en uit het raam weg kon vliegen.
    Dat vliegen schijnt te maken te kunnen hebben met dat je wilt vluchten uit bv een situatie.
    Nou dat kan kloppen heb namelijk absoluut geen goede jeugd gehad en was bv doodsbang voor mijn vader.
    Ik heb ptss door huiselijk geweld en kamp hier nu paar jaar mee en heb hierdoor veel nachtmerries.
    Heel vaak bv droom ik dat ik op de vlucht ben voor mijn ex .
    Waar ik ook zo nu en dan last van heb is slaapverlamming.
    Dat je geest nog niet in ruststamd is maar je lichaam wel.
    Het lijkt dan of ik hallucineer of midden in een verschrikkelijke nachtmerrie zit .
    Wat ik ook doe ik kan me niet bewegen en ik probeer hard om hulp te schreeuwen maar er komt ook geen geluid uit mijn mond.
    Doodeng is zon ervaring!!.
    Hebben jullie dat wel eens ervaren??.
    Bepaalde dromen/nachtmerries kunnen ook echt de hele dag in me hoofd blijven hangen .

שמש vindt dit leuk.
  8. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Ik droom heel vaak over mijn kinderen.
    Alleen in mijn dromen zijn ze altijd echt nog peuters.
    Ik moet ze altijd dragen of optillen .
    Terwijl mijn kinderen 17 & 19 jaar zijn.
    In mijn dromen zijn ze nog nooit gewoon geweest zoals ze nu zijn heel apart.
    Dan te beseffen dat mijn dochter van 17 een kop groter is dan mij en schoenmaat 42 heeft : )

שמש, De Dunne en Albedo vinden dit leuk.
  9. Mezelf

Mezelf Wijs gebruiker

Ik droom weer sinds ik niet dagelijks blow. Ik moet ze dan wel echt opschrijven als ik wakker word want anders vergeet ik ze gauw. Mijn afgelopen droom was echt een mengelmoes. Ik was in de werkomgeving van een paar opdrachten terug aan het werk met de wzh waar ik nu werk en met de mensen met wie ik nu werk. Maar tijdens de pauze richting de kantine liep ik een omgeving dat leek op mijn middelbare school tijd. Hier en daar mensen van mijn huidige baan maar ook mensen van de middelbare school tijd. Echt raar en ik liep daar op de middelbare school alsof ik op een festival was. Mooi met iedereen ouwehoeren die ik niet kon en grappen maken, mensen voor de gek houden die te veel drugs ophadden enz. Best wel grappig eigenlijk :)

שמש en Syl vinden dit leuk.
  10. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dat klinkt als een fijne mooie droom!!.
    Ben jij ook zo dat je gaat nadenken wat zon droom te betekenen kan hebben?.
    Ik denk altijd er overna of het iets te betekenen kan hebben hoe vreemd ,leuk grappig of raar een droom ook is ^_^

שמש en Mezelf vinden dit leuk.
  11. Mezelf

Mezelf Wijs gebruiker

Bij sommige dromen zeker ja. Maar bij deze droom zou ik geen idee hebben wat dat zou kunnen betekenen :sweatsmile:

12. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Slaap verlamming heb ik gelukkig maar ene keer gehad! Doodeng idd! Ook had ik letterlijk doodsangst en hoorde vreselijk enge keiharde bijna buitenaardse geluiden!
    Bij mij was de oorzaak duidelijk toen: te veel en te vaak MDMA/XTC genomen in te korte tijd.. Schokken en slaapverlamming.

שמש vindt dit leuk.
  13. Mezelf

Mezelf Wijs gebruiker

Ja bizar fenomeen is dat he. Het is precies het tegenovergestelde van slaapwandelen. Ik kreeg het een keer toen ik voor het eerst 5mg melatonine had genomen. Echt een heel raar gevoel.

שמש en De Dunne vinden dit leuk.
  14. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Het is inderdaad heeeel bizar!!.
    Daarna wil je gewoon niet meer slapen althans dat heb ik .
    Melatonine is toch om in slaap te komen?
    Heb je het daarna nog ingenome?

15. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Hebben jullie wel eens mee gemaakt dat iemand in zijn slaap geweldadig kan zijn??.
    Mijn ex heeft ooit x in zijn slaap mij in houtgreep genome en x loeihard met zijn vuist op mij stuitje geramd .
    De laatste x dat het gebeurde in zijn slaap ging ie ineens rechtop in bed zitte en zoineens uit niets kreeg ik loeiharde vuistslag op me borstbeen !!.
    Ik was helemaal overstuur ,kwaad en deed onwijs veel pijn en hij sliep alweer.
    Volgende ochtend snapte hijniet waarom ik zo kwaad op hem was want hij wist van niks.
    Ik blijf me toch altijd wel afvragen is dit echt onbewust in zijn slaap zo gebeurd is dat mogelijk of was het fake ...
    Kan me wel voorstellen als je een heftige droom hebt waarin je bv met iemamd vecht dat je bv wild om je heen kan slaan met je armen ofzo .
    Geen aanrader hoor naast zo iemamd te gaan slape :grimacing:

שמש vindt dit leuk.
  16. Mezelf

Mezelf Wijs gebruiker

Ja hoor want ik vond het niet zo beangstigd eigenlijk. Ik gebruikte het met nachtdiensten vroeger om overdag te slapen.
    Eigenlijk nooit geen slaapverlamming meer gehad alleen bij eerste keer melatonine. Kan ook toeval geweest zijn hoor.

17. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Nou gelukkig maar!.
    Bij mij is het wel echt heftig want zie soort zwarte draaikolk en hoor onwijs enge geluiden .
    Ook een x lag ik op me rug in bed en het leek of iemamd naast het bed stond en mij bij mijn arm pakte en x op x bewoog zodat ik steeds met mijn hoofd de muur raakte .
    Mischien heb ik gewoon steekje los :mrgreen: ofzo kan ook maar vind echt eng

שמש vindt dit leuk.
  18. Babette La Bête

Babette La Bête Experimenterende gebruiker

https://www.petful.com/behaviors/what-do-cats-dream-about/

What Do Cats Dream About When They Sleep?

IMG_5265.JPG

Yes, cats do dream. They dream about playing and stalking prey — and all sorts of things! By: Visentico / Sento

Most of us have probably seen the YouTube clip of the kitten having a nightmare. The sleeping kit trembles like a little branch in the wind.

His mother, curled up next to him, senses his distress and pulls him against her. His quivering stops: All is right with his world.

It’s a scene guaranteed to melt any animal lover’s heart in nano-seconds. But some questions remain. What do cats and kittens dream about? And are their dreams really all that different from ours?

The Landscape of Dreaming
    Cats sleep roughly 16 to 18 hours a day. Like humans, they experience Rapid Eye Movement (REM) sleep. The REM stage is where most dreaming occurs, although some does happen in the non-REM stage as well. The non-REM dreams are more fragmentary and less visual.

With kittens, such as the little guy in the video, the amount of “dream” or REM sleep will decrease as they mature. So will a lot of the muscle-twitching that goes along with it.

Feline dreams don’t differ all that much from ours, according to Matthew Wilson, an associate professor of brain and cognitive sciences at MIT’s Picower Institute for Learning and Memory. They, too, dream about the stuff of their day-to-day lives — playing, stalking prey, etc.

The hippocampus, which governs memory, is wired the same in almost all vertebrates and mammals. “If you compared a hippocampus in a rat to a dog; in a cat to a human, they contain all of the same pieces,” explains Wilson.

The electrical activity pattern in a sleeping cat’s brain is remarkably similar to that of a sleeping human’s.

Dreaming and Sleepwalking
    We’re apt to read the slightest physical movements — twitching paws or tail, quivering whiskers — as signs that our cats are dreaming. This “is misleading where cats are concerned,” says researcher David Greene. “The most significant indication of dreaming is [an] utterly slack and relaxed condition.”

Sleepwalking cats, however, are another story altogether.

In reality, sleepwalking occurs only in brain-damaged cats with lesions around the locus coeruleus in the brainstem. In 1959, Professor Michel Jouvet conducted a number of experiments at Claude-Bernard University in Lyons, France. Jouvet surgically destroyed the locus coeruleus in his subjects (something I find reprehensible but that was considered perfectly acceptable at the time).

Awake, these cats acted pretty much like non-brain-damaged cats. As soon as REM sleep kicked in, they began acting out their dreams.

No longer able to go into hyper-relaxed mode, these cats would crouch low and act as though they were stalking prey. Or they might go looking for food or play with imaginary toys. And all the while, they were fast asleep.

This video shows a cat making vivid movements while still asleep:

Good Dreams, Bad Dreams
    When Tikvah joined our household more than 20 years ago, she was a truly forlorn-looking stray. Appallingly thin, she had worms, cystitis and bronchitis so severe, she sounded like she was about to rip apart at the seams every time she coughed. She had also clearly been abused.

After a while, the little gray tiger cat realized that she was safe with us. But there were still times when she would jolt out of a sound sleep, her green eyes wide and fearful. Was she having nightmares? I believe so. And, for what it’s worth, they usually occurred on stormy nights, when the wind was wailing outside the house.

Writer Pamela Merritt tells the story of how her cat, James Bond, went missing for 2 months. When she finally found him, he had a number of injuries from having been hit by a vehicle. It took James Bond a full year to recover. During that time, he had what Merritt could only describe as nightmares: He’d make “anguished noises, especially if he was sleeping while an ambulance siren went by.” The siren triggered memories from the time he’d been lost.

Other pet parents have reported their cats after the death of a litter mate or the re-homing of other cats or kittens in their households.

Good dreams happen, too — nursing dreams, or what I like to call squunking dreams. A squunk is a cross between a sigh and a purr; and if you hear it coming from your sleeping feline, then you know you’ve done something right. Only happy cats squunk.

Laatst bewerkt: 4 apr 2019
  19. TripJess

TripJess Experimenterende gebruiker

Ja heb hier ook regelmatig last van al 5 jaar ongeveer dat is begonnen door een onregelmatig slaapritme en vaak korte slaapjes overdag. Vind het ondertussen niet heel angstig meer en geef me soort van over waardoor ik snel weer kan bewegen. Enkele keren nog dat het vanuit een nachtmerrie is en niet weet hoe het werkt dat is inderdaad heel eng. Ben jij er ooit wel eens bewust van geweest en soort van zelf uitgekomen door te proberen?

GroetJess

20. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Ik had toen ik een jaar of 7 was voor het eerst last van slaapverlamming.
    Toen ik al kindzijnde het kreeg was het wel elke x het zelfde wat ik zag.
    Ik zag een soort van zwart witte kubus van bovenaf en dat kwam steeds dichter op mij af en de vakjes werden steeds kleiner.
    Ik wou bewegen en mijn ouders roepen in paniek maar ik kon niet bewegen en er kwam ook geen geluid uit mijn mond .
    Ik heb nu vrij snel door dat ik in een slaapverlamming zit en probeer mezelf rustig te houden .
    Maar ik vind het elke x weer een ware hel om mee te maken.

21. Ralou

Ralou Belezen gebruiker

Vanavond Droomkruid Calea Zacatechichi uit proberen... Al lange tijd bezig met dromen... Ben benieuwd. Interessant onderwerp overigens! Helemaal in mijn straatje momenteel ..

22. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Dat is toch om je dromen intenser te beleven en de volgende dag ook nog te weten wat je gedroomd hebt?.
    Ik droom van mezelf al heel intens en levendig en weet elke ochtend nog precies wat ik gedroomd hebt.
    Maar ik droom meestal over mensen die ik niet meer in mijn leven wil .
    Ik ben heel benieuwd hoe deze ervaring voor je gaat zijn en hoor het graag !!

TripJess en Ralou vinden dit leuk.
  23. Ralou

Ralou Belezen gebruiker

Inderdaad ook ja , maar daarnaast helpt het mee bij het bevorderen van Lucide dromen, waar je dus gedurende het dromen beseft dat je droomt en je daardoor kunt sturen, het is een diepere connectie die je maakt tijdens het dromen .

https://www.zamnesia.nl/content/300-wat-is-calea-zacatechichi

Heb je al fasen of niveaus ervaren in je dromen? Een verloop waardoor heen je gaat gedurende de 'nacht? Schrijf je je dromen op? Ondanks het helder herinneren zijn het vaak de details of de gevoelens/ emoties in de droom die je veel kunnen vertellen, meer nog soms dan de algehele verhaallijn.

MissTerror vindt dit leuk.
  24. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Fasen of niveaus ervaren denk ik niet.
    Ik weet dat ik elke nacht droom en het voelt echt realistisch.
    Vaak blijft zon droom de hele dag in mijn gedachte hangen.
    Ik schrijf soms mijn dromen op.
    Ik ben met trauma theraphie bezig en ik weet dat het intens dromen ook hier deels door kan komen.
    Ik huil soms in mijn droom en word vervolgens wakker en heb ook in het echt gehuild.
    Het meeste wat ik droom is toch wel het verwerken van dingen .

25. verwondering

verwondering Bewuste gebruiker Top Tripreporter

Ik heb vannacht een behoorlijk bizarre droom gehad. Ik rookte namelijk DMT. Terwijl ik dat in werkelijkheid nog nooit gedaan heb.

Met twee andere mensen zouden we ombeurten een DMT-tripje doen. Ik was als eerste aan de beurt. Ik lag op een bank en nam een diepe hijs. De smaak was waanzinnig smerig maar verrassend goed binnen te houden voor mij als niet-roker zijnde.

Al een paar seconden nadat ik de eerste rook had ingeademd raakte ik half verlamd, viel het pijpje uit mijn handen en werd visueel alles volledig uit zijn verband getrokken. Ik wilde nog een tweede hit nemen, omdat ik mezelf daar nog wel toe in staat achtte. Het pijpje lag echter op de grond en door de visuals kon ik die niet meer zien. Ik probeerde naar de anderen te gebaren dat ik nog een hijs uit het pijpje wilde, maar niemand schoot te hulp. Ik probeerde het uit te spreken, maar er kwam geen woord uit mijn mond. Ik vormde de woorden maar hoorde geen geluid.

Even later deed ik een nieuwe poging, en nam ik me voor het pijpje goed vast te blijven houden. Dit keer kreeg ik twee of drie flinke hits binnen en nog veel sterker vervormde alles om mij heen. Alle voorwerpen in mijn blikveld werden uitgerekt: een steen verwerd tot een complete muur, een plant werd een metershoge boom, een schaal kreeg het formaat van een zwembad. Ik wilde erg graag verder gaan, maar weer raakte ik verlamd en wist ik niet eens meer hoe ik het pijpje nog in mijn mond kon krijgen. Ik hield de rook van mijn laatste hit zo lang mogelijk binnen en voelde mezelf wegzakken het onbekende in.

De contouren van mijn slaapkamer werden mij gewaar. De hardnekkige hallucinatie van het normale dagelijks leven drong zich aan mij op.

Kamil, Ikbeneenfiets en שמש vinden dit leuk.
  26. Naam

Naam Newbie

Ik hou al enige tijd mijn dromen bij, ik analyseer ze ook nadien. Met periodes want soms ben ik simpelweg te lui om het te noteren; het wordt te uitgebreid na enkele nachten en de gewoonte wil niet altijd blijven plakken.
    Ik focus me meer op mijn eigen gevoelens in de droom i.p.v. op details van de omgeving.
    Wat mij opgevallen is is dat dromen in bardo’s komen. Er zijn ‘scenes’ in een droom, ze starten met een predispositie gerealiseerd vanuit de dagstaat(die overigens ook in bardo’s verloopt). Tijdens het verloop ve scène heeft de dromer een afleiding waardoor er om spontaniteit gevraagd wordt, deze spontaniteit is ter discussie te zien als een illusie daar ze ookweer voortkomt uit voorgaande state of mind.
    Hoe dan ook op het einde van een scène of bardo volgt een ‘test’.
    De droom gaat vorderend, van kleinere tests naar een ‘eindtest’.

De test is een situatie waar de dromer kan kiezen tussen liegen of oprechtheid, deze heeft steeds te maken met iets dat in het onbewuste ligt en angst veroorzaakt bij de dromer.
    Indien de dromer liegt bij de kleine tests(die mild zijn en waarbij de dromer kan wegkomen met een leugen), is de predispositie van volgend bardo vanuit een grotere onbewuste angst; waardoor komende test moeilijker zal zijn(nooit ondoenbaar).
    Indien de dromer oprecht was is komend bardo ‘lichter’ van situatie en makkelijker om opnieuw oprecht te zijn.

De eindtest is er een waarbij ontkomen onmogelijk is, alle ogen zijn hier op de dromer gericht en deze wordt als het ware ‘in een hoek gedreven’.
    Deze eindtest eindigd dan ook vaak in zaligheid of in dood, afh van de keuze vd dromer. Dood kan letterlijk een kogel betekenen, maar ook een ego dood; door de grond zakken van schaamte.

Tijdens zo’n test gaat de tijd in slow motion, de dromer heeft enkele seconden om een keuze te maken.

Uiteraard indien de test ‘goed’ verlopen is is het individu zijn diepliggende angst verlicht en zal het volgende ‘dag-bardo’ alweer vlotter verlopen (met het goede been uit bed stappen).

Indien men lucide droomt is het vrij simpel deze keuzes bewust te maken en veel onderliggende problematiek op te lossen in enkele nachten, het is dan wel de bedoeling dat het individu zich bewust is van deze problematiek zodat de scène opgevraagd kan worden; of dat de droomscenarios toegestaan worden zoals ze komen zonder manipulatie; een beetje zoals een trip.
    Het is trouwens sowieso simpeler lucide te dromen op deze manier daar hele scenario’s te plots veranderen de kans vergroot op wakker worden; andere individuen in uw droom mogen uiteraard niet weten dat ze niet bestaan.
    Zo ook overdag... Maar daar zwijgen we over

שמש en Ralou vinden dit leuk.
  27. Perenijsje

Perenijsje Bewuste gebruiker

Ik droomde net dat er een wesp in m'n huis zat die maar niet het raam uit wilde vliegen en maar bleef zoemen. Werd echt knettergek in m'n droom. Ik heb serieus nog liever een nachtmerrie over m'n trauma's dan dit hoor :flushed:

שמש vindt dit leuk.
  28. שמש

שמש Wijs gebruiker

In het algemeen vind ik dat een dromer zelf het beste de droom kan interpreteren. Maar soms kan een droomsymbool-dictionary je op weg helpen: http://dreamsnest.com/wasps/
    Je huis staat overigens universeel voor je 'Zelf'.

Ralou vindt dit leuk.
  29. שמש

שמש Wijs gebruiker

Mooi dat je zo analytisch bent ingesteld. Hoe ben je tot je observaties gekomen? Gelden je observaties niet vooral voor je eigen dromen? Of wordt deze opvatting ook breder gedragen in de wetenschap?

Ralou vindt dit leuk.
  30. שמש

שמש Wijs gebruiker

Ik gebruik zelf de dictafoon-app op mijn iphone om de droom in te spreken, meteen wanneer ik wakker wordt in het midden van de nacht. Soms is het echter zo'n onduidelijk gebrabbel dat alleen ik het achteraf kan verstaan!

Naam en Ralou vinden dit leuk.
  31. Naam

Naam Newbie

Tjah, eigen analyse en eindeloze studie omtrent de psyche. Verder ook ervaringen met psychedelica en hoe je navigeert in diepe trips. Mss voor velen nog discussie maar dat zijn leken.. Er is nu eenmaal een methode om in trips te navigeren, het is niet gewoon giswerk weet je na wat ervaring, en zo ook in dromen(en zo ook ih leven). Daar komt geen geloof bij te pas, een methodologische werkwijze bij het trippen zal dit bevestigen voor eender wie. Zo ook bij dromen, waarom niet? Het zijn staten, niet meer niet minder; ze zijn van belang net als de dagstaat, alweer waarom niet? Het banaliseren van dromen heeft me even verbaast maar als je de maatschappij ziet is het allemaal logisch. Iig voor hen die willen onderzoeken is dit beschikbaar.

Ik ben wat voorzichtig hier in maar iig:
    Deze opvattingen heb ikzelf nergens teruggevonden tot nu in de westerse wetenschap, in oosterse culturen wel doch niet in detail omtrent dromen; maar daar ik tot nu geen Sanskriet ken zijn vele teksten voor mij ontoegankelijk; ik kan me moeilijk inbeelden dat ik de eerste ben die er aan denkt de bardo staten te verkennen in de droomstaat: maar het lijkt wel relatief onbekend terrein voor onze cultuur.
    Ik weet dat Tesla en anderen in hun dromen navigeerden, ik weet niet of ze de structuur niet doorhadden dat lijkt me sterk. Het is denk ik gewoon wat verborgen kennis als zoveel... De bibliotheken waar de gewone mens niet in mag zijn immens en ik doel dan ook op zelfstudie voor mezelf er vanuit gaande dat alles geweten is doch niet voor het gewone volk beschikbaar, maar dat houdt ons niet tegen...
    Ik plan zelf dit verder te exploreren(ik deelde hier dan ook niet alles wat ik tot nu vond, maar een bondige samenvatting) en er meer en meer over te schrijven, eens het boek af raakt post ik het wel. Voor zover ik dit deel met anderen lijken deze structuren algemeen toepasbaar, maar ik heb een zeer beperkte groep tot nu; dit is ook een reden dat ik de basics reeds deel en afwachtend ben naar evt reacties die ik in mijn studies omtrent dit onderwerp kan toevoegen.

Een dictafoon app is een goed idee, heb ik een tijd toegepast maar idd smorgens brabbel ik wel eens dus ook dat is niet bulletproof. Nu een droom nu en dan missen is geen groot probleem, persoonlijk kan dit zo lijken maar voor de structuur maakt het niet zo(en ook persoonlijk, ze komen terug zowel in dag als nachtstaat ‘kans verkeken’ bestaat niet echt)

Dit is iig iets wat me wel wat maanden aan onderzoek zal kosten, na reeds lange tijd bezig; en ik richt niet heel mijn leven naar dromen dus ik zie wel hoe het gaat. Ik kan compleet mis zitten, maar zo lijkt het tot nu niet..
    Indien je dit tegenkomt in je dromen de komende weken/later Pm me gerust. Alles blijft uiteraard anoniem en je kan bij me terecht met vragen.

שמש en Ralou vinden dit leuk.
  32. Space Criminal

Space Criminal Belezen gebruiker

@Naam maak je zelf ook gebruik van dream herb om dergelijke droomstaten te creëren?

Gebruik je wel eens thc? Zo ja, hoevaak?

Zelf gebruik ik wel dagelijks thc en ik krijg alleen hele diepe dromen als ik op vakantie ben voor meer dan een week en dus alle thc uit mijn systeem is.

Naam vindt dit leuk.
  33. Naam

Naam Newbie

Ooit gedaan die african dream root oa, wel effect gehad maar niet voldoende gebruikt en niet in traditionele doseringen(die anders zijn dan de smartshop aanraad) om deftig over te schrijven. Wel van plan id toekomst daar er potentieel in zit vermits de effecten bij inheemse stammen hun gebruik duidelijk gerapporteerd zijn.
    Ik gebruik wel amanita voor het slapengaan soms en merk hier stillaan de effecten van op dromen, ook andere psychedelica daar ik meestal savonds trip en dus nadien ga slapen.
    Ik ga ze hier niet allemaal bespreken maar de regel lijkt dat trippen op al deze middelen wel invloed heeft op dromen, wat niet per se wil zeggen dat je sowieso meer kans hebt op bvb lucide dromen; soms zelfs net niet. Het hangt vd stof af en je methode...
    Wat idd THC oproept als schoolvoorbeeld: ik ben een ex verslaafde; ik rookte minimaal een gram per dag, dagelijks, jaren. (Dit na chronische alcoholverslaving die me bijna Mn lever gekost had.) Meermaals gestopt voor een week of 2-4 en iedere afkick kwamen dromen terug na enkele dagen, tijdens gebruik droomde ik wrs wel maar herinnerde ze zelden tot nooit(wat overigens ook bij alcohol was al is het effect anders, ‘vergeten’ kan op meerdere manieren): en ik heb dit van al mijn mede gebruikers gehoord dus het lijkt meer de regel te zijn dat THC je blind maakt voor dromen.
    Eens ik permanent gestopt was werd ik niet langer ‘geteased’ zoals bij een afkick door enkele vage flitsen die terugkwamen, maar kreeg ik over de weken heen compleet mijn dromen terug. En uiteraard eens ik deze begon te analyseren was dit dagelijks, ik herinner me zelden een droom niet momenteel.. Of ik ze nu opschrijf of niet het worden herinneringen als dagdagelijkse evenementen dat worden maar wel kan ik duidelijk onderscheiden wat droom is en wat niet. Maw: het effect van wiet op dromen lijkt niet permanent te zijn en compleet herstelbaar...

Ik ga er niet te fel op in want dat is je vraag niet maar wiet is naar mijn mening, al is ze ‘beter’ dan alcohol etc, een rotdrug in de hedendaagse maatschappij.
    Ze kan zeer medicinaal gebruikt worden, en in andere culturen en soorten gebruik is het een heilzame plant, maar ze is enorm vatbaar voor misbruik en wij zitten in een misbruik-cultuur.
    En ik moet nog mensen tegenkomen die dagelijks gebruiken en effectief niet misbruiken, dat lijkt moeilijk samen te gaan in theorie en in praktijk al helemaal niet. Al sta ik voor alles open, ik ben tot nu enkel rationaliseringen tegengekomen.
    In principe lijkt dat misbruik te gebeuren omdat ze een veel te licht hallucinogeen effect heeft waardoor de gebruiker denkt enkel mellow te worden waar die in feite in lichte psychose zit; en hierdoor ook de optie krijgt er niets mee te doen, waar bij een sterkere stof je verplicht bent in te gaan op je ‘hallucinaties’.
    Ik zie mezelf niet snel uren voor Tv zitten op 5g paddo’s, waar ik wel uren voor tv kan zitten op enkele dikke Blunts.

Hoe het komt dat dit effect zich doortrekt naar dromen niet herinneren laat ik even zijn voor wat het is maar ik denk wel dat er een relatie is tussen planten die je doen kijken naar je psyche door er een vergrootglas op te zetten en planten die je doen kijken naar je psyche door te verdoven wat overactief is. Ik begrijp dat ik enorm basaal verwoord wat er gaande is, zeker op neurologisch vlak, maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik..

שמש, Space Criminal en Ralou vinden dit leuk.
  34. Purplext

Purplext Bewuste gebruiker

Ik rook wiet sinds 20 jaar, met tussenpozen van een paar jaar waarin ik gestopt was, en heb altijd gedroomd.
    Dromen is 1 van mijn favoriete dingen in het leven en als dat zou stoppen door thc, zou ik de thc meteen gedag zeggen.
    Ik kan m'n dromen overigens ook vrij goed sturen. Ik schrijf ze nooit op, onthoud alles altijd!

35. Naam

Naam Newbie

Er zijn uitzonderingen op de regel, alsook vermeld je niet wat je doseringen zijn?
    Ikzelf droomde ook onder wiet, maar veel minder. Als ik dan bvb mijn dromen bijhield(wat je mss doet?) leek dit beter te gaan.
    Maar zo was ik zeker dat wiet mijn creativiteit verhoogde. Ik schreef meer dan vroeger, maar nu ik gestopt ben weet ik dat ik een pak minder creatief was en ik simpelweg meer schreef omdat ik ouder was dan voorheen en dit begon op te komen in die fase van mijn leven... Ik ben nooit zo creatief geweest als nu.
    Graham Hancock heeft hier een lezing aan toegewijd, en hij deelt mijn visie en ervaring met deze plant.

Uiteraard is er geen controle mogelijk op deze stelling indien je geen langdurige fases hebt zonder wiet.
    Maw: met wat vergelijk je je droomactiviteit indien je al 20j non stop blowt? Hoe kan je weten hoe je zou zijn zonder blowen indien je dit niet langer dan enkele dagen/weken ervaart?

שמש vindt dit leuk.
  36. Naam

Naam Newbie

Edit: je stelt dat je jaren gestopt was, overheen gelezen. Kan je toelichten hoeveel per dag en wat de ervaringen waren nuchter, hoe actief je droomt? Dagboek? Want dit is een uitzonderlijke claim... en ik geloof in uitzonderingen op de regel, ze intrigeren me..

37. Naam

Naam Newbie

Edit2:
    Ik zal mijn vraag verduidelijken, excuses ik reageer via een smartphone wat een beetje onhandig is qua overzicht:
    Het is voor wietafkick een vrij standaard symptoom dat dromen feller opkomen, dit wordt meestal als negatief vermeld al zie ik het anders(het is negatief voor hen die nooit bewust dromen, het is ‘te fel’)
    Uw stelling dat wiet dromen niet verminderd is er een die tegen consensus ingaat, en dat kan. Het kan niet enkel, het moet zelfs nu en dan.
    Maar dan vraag ik me af of u dat kan toelichten. Want een heel leven bewust zijn van iets is een zeer moeilijke taak, en zonder ooit een dagboek bij te houden is dat voor uzelf nog moeilijker. U moet vertrouwen op uw geheugen en bewustzijn waar voor beiden bij de meesten onder ons veel misbegrip om is.
    Ik vraag me dus af hoe u deze stelling verantwoord voor uzelf?
    Ik wil u uiteraard op uw woord geloven, en als u begrijpt dat u dan meer een uitzondering bent vormt dat geen probleem, dat op zich toont dat u zich bewust bent van hetgeen u stelt en er waarschijnlijk enigsinds kritisch naar gekeken hebt. Toch zou enige toelichting fijn zijn, doseringen, methodes van zelfanalyse, evt verder onderzoek bij anderen,..
    Indien u dit stelt om te zeggen dat wiet geen negatieve impact heeft op dromen (algemeen) zie ik dat als een gevaarlijke uitspraak, daar wiet wel enorm gepromoot wordt tegenwoordig en er daardoor er nogal wat misinformatie over rondgaat.
    U doet natuurlijk wat u wil, maar zonder context klinkt het een beetje als iemand die stelt beter te kunnen rijden onder alcohol..
    Ik geloof dat het kan, indien we praten om 1 biertje en de persoon op zich bvb last heeft van angststoornissen; en dan is dat enorm interessant om te onderzoeken of evt alternatieven voor te vinden..

38. Purplext

Ik weet dat het uitzonderlijk is.
    Vanaf m'n 15e rookte ik wietjoints, zo'n 1-3 per avond. Met m'n ex rookte ik gemiddeld zo'n gram per avond weg. We stopten toen 2 jaar en hij was blij dat hij eindelijk weer dromen had. Ik had echt zoiets van; huh, heb je al die tijd niet gedroomd dan?
    Toen hoorde ik van veel anderen dat dit heel vaak voorkomt. Ik merkte geen enkel verschil.

Uiteindelijk weer vervallen in elke avond blowen, maar toen weer gestopt voor een aantal jaren.
    Sinds een aantal jaren rook ik alleen nog puur uit de pijp, ik doe een week met een halve gram.

Ik heb nooit een droom dagboek bijgehouden, want ik herinner me altijd alles. Ik weet zelfs nog dromen van 25 jaar geleden. Mijn lange termijn geheugen is vrij sterk. Wachtwoorden, codes, telefoonnummers, noem het op, zijn voor eeuwig in mijn geheugen gegrift. Ik sta er ook echt bekend om; als je iets futiels wilt weten van 15 jaar terug; vraag het Purplext!

Ik droom heel actief, bijna elke nacht. Ik slaap dan ook licht en word gemiddeld 10 x per nacht wakker. Dit kan misschien ook een hoop verklaren waarom ik me het zo goed herinner. Ik merk echt geen verschil met of zonder wiet...

Naam vindt dit leuk.
  39. Naam

Naam Newbie

Boeiend, ik heb me vaker afgevraagd wat lichte doseringen wiet doen met dromen. Jij merkt dan ook geen positief verschil? Gewoon niets?

Sliep je nuchter ook zo licht of was dat wel vaster?
    Het lijkt wel dat, hoe vaker je wakker wordt hoe meer je herinnert van je dromen.. Dus dat kan verklaren, ik vraag me dan af of de wiet daar iets mee te maken heeft of jij gewoon nooit diep slaapt.

Ikzelf heb lichte doseringen gebruikt maar nooit langdurig volgehouden, binnen de 3 weken zat ik weer op een gram per dag. Dus ik heb zelf uiteraard enkel een zwaar gebruik te vergelijken met geen gebruik; en ik ken vnl zware gebruikers of degenen die het zo sporadisch doen dat ze niet kunnen meepraten.
    Het lijkt moeilijk om langdurig licht te gebruiken maar zeker doenbaar indien je in een bepaald ritme zit. Toch zijn er hierdoor minder tot geen mensen in mijn omgeving die als jij slechts 0,5g/week blowen gedurende jaren(ik ken er enkelen, dan gaat het wel steeds om door de week niets en ih weekend dan een avondje roken, ze zitten in een ‘goed’ werk/vrije tijdsritme)
    Ook is het niet evident voor vele mensen om open over hun dromen te praten, dus ik heb hier geen ervaring mee bij deze groep.

Daarbij denk ik dat blowen vs olie een heel verschil kan maken, maar ook daar heb ik geen reports van: Mijn moeder bvb gebruikt THC olie om een hernia te ondersteunen, maar het is danweer geen bewuste dromer, ook niet nuchter..

40. Purplext

Ik slaap vaster (maar korter!) als ik geen wiet rook. Dat verschil merk ik wel.

Ik gebruik wiet om rustiger in m'n hoofd te worden en uiteindelijk te kunnen slapen.
    Ik sta altijd 'aan', ben het liefst de hele dag in beweging. Overdag probeer ik mezelf zoveel mogelijk uit te putten met wandelen, hardlopen en fitness. Lichamelijk ben ik dan wel moe, maar mentaal heb ik geen stop.

's Nachts gaat dat dus door in droomactiviteit. Ik merk ook geen verschil in het soort dromen, met of zonder wiet. Ik heb zelden nachtmerries.

Daar ben ik wel benieuwd naar; merken mensen verschil in het soort dromen met of zonder drugsgebruik??

Naam en Ralou vinden dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories