1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Drugs op “oudere” leeftijd, extra risicovol?

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door De Dunne, 9 sep 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Goeden dag.
    Al een poosje loop ik met de vraag hoeveel invloed een hogere leeftijd heeft op drugsgebruik.
    Er is een hele hoop te vinden over drugsgebruik als je (te) jong bent maar haast niks over als je al wat ouder bent. Hier op het forum en ook wel om mij heen zijn ook wel gebruikers van 40+. Of misschien zelfs 50+ ?
    Zelf zit ik er tussen in qua leeftijd.
    Het zal natuurlijk ook afhangen van je leefstijl, gezondheid, drugsverleden etc. Bv iemand die 30 jaar al rookt, overgewicht heeft, vrij ongezond leeft, regelmatig drugs gebruikt (uiterste scenario) etc zal waarschijnlijk ook sneller “klachten” of een verhoogd rioco hebben daarop. Maar puur de leeftijd bedoel ik.
    Als voorbeeld:
    Je neemt twee volledig gezonde personen, gezond geleefd etc, de ene is 25 jaar oud de ander is 55 jaat oud. Is drugs dan voor de persoon van 55 jaar slechter, gevaarlijker en risicovoller dan voor diegene van 25 jaar? Andere factoren even niet meegeteld.
    En vanaf welke leeftijd kun je dat zeggen? Drugsgebruik word eigenlijk pas vanaf minimaal 18 jaar of het liefst zelfs pas na je 24e “geadviseerd” mee te beginnen. Jonger dan dat maakt het risicovoller en schadelijker.
    Vanaf welke leeftijd ongeveer kun je zeggen dat drugs gebruik schadelijker en risicovoller wordt naarmate de leeftijd stijgt?
    Op Drugs Info Team vond ik dit: https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/antwoord/30000
    Dit gaat puur over xtc maar mijn vraag geldt voor alle drugs, amfetamine, cannabis, psychedelica, alcohol, speed, coke etc etc.

Ps: de poll hierboven mag verwijderd.
    Per ongeluk in het verkeerde topic geplaatst. Het lukt niet de poll zelf te verwijderen.

2. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Interessante vraag,

Ik denk zelf dat frequentie (hoe vaak) en hoe veel het meest uitmaakt, samen met hoe jonger je begint hoe meer schade je ontwikkelt.

Als ik dan naar mezelf kijk, dan spelen er een aantal factoren. Ik ben (a) ouwere lul (42 jaar) en ben (b) erg vroeg begonnen met drugs. (13e blowen, 15e XTC en speed, 16e coke)

Dan heb ik ook nog eens te veel en te vaak gebruikt in mijn jeugd met als resultaat dat ik zo rond mijn 19e de inmiddels bekende klachten ontwikkelde, depressief, angst en paniekaanvallen en derealisatie/depersonalisatie. Het zag er op dat moment dus niet echt goed voor me uit.

Maar goed, toen is mijn gebruik zo goed als gestopt (op blowen en wat alcohol in t weekend na) en heb ik kunnen herstellen. Er is nog een tijd geweest zo tot mijn 30ste dat ik 1 keer per jaar, meestal met oud en nieuw nog eens gebruikte maar ook daar ben ik mee gestopt. Tot ik zo'n anderhalf jaar geleden mijn gebruik weer heb opgepakt, nu wel voorzichtigheid in acht nemend. En ik heb het gevoel dat ik er zo goed als niks onder lijd.

Ik denk dat vooral roekeloosheid de grootste factor is, en dat vind je dus vooral bij beginnende gebruikers. En als je nog heel jong bent en nog volop in ontwikkeling en dan ook nog roekeloos bent dat er dan de grootste schade ontstaat. Maar dan heb je ook nog de meeste kans op herstel met een nog jong lichaam. Als je op latere leeftijd roekeloos bent, al dan niet als beginnende gebruiker, denk ik wel dat je lichaam slechter kan herstellen bij eventuele problemen omdat het herstelvermogen van je lichaam dan een stuk minder is.

Dat gezegd hebbende denk ik wel dat ook voorzichtig gebruik steeds belastender gaat worden als je echt oud wordt. Want je herstelvermogen gaat dus achteruit bij een bepaalde leeftijd tot het moment dat je echt gaat aftakelen en het herstelvermogen nog maar heel laag is, wellicht lager dan de aangerichte schade, Maar op welke leeftijd dat is daar moet ik het antwoord op schuldig blijven.

Laatst bewerkt: 10 sep 2018
    Ralou, mod4fun, Fenrir en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Gevalideerde professional Professional

Ja, als je ouder bent, zal middelengebruik een extra belasting voor je gezondheid betekenen. Dat is bij het ene middel ernstiger dan bij het andere middel. Eerst wat algemene zaken die te maken hebben met het ouder worden. De meest voorkomende ouderdomsklachten, die betrekking hebben op dit onderwerp, zijn verslechtering van de bloedvaten, verhoging van de bloeddruk, verhoogde kans op kanker, cholesterolafzettingen in de vaten, suikerziekte en hartaandoeningen. De organen die betrokken zijn bij afbraak en uitscheiding van drugs en alcohol, zijn de lever en de nieren. De lever verliest naarmate men ouder wordt wat regeneratie vermogen, maar blijft zolang iemand in goede gezondheid verkeert nog lang in staat om goed te functioneren. Als er echter infecties of andere ziekten optreden, kan de activiteit van de lever wel op hogere leeftijd verminderen. De nieren zijn echter gevoeliger voor verouderen. Zowel het totaal volume aan nierweefsel, alsook het aantal actieve filters verminderen tijdens het ouder worden. Daardoor kunnen middelen en afbraakstoffen langer in het lichaam blijven. Berucht is de bloedspiegel aan benzodiazepinen die bij oudere mensen steeds hoger kan worden, ondanks dezelfde dosering. Een groot probleem bij verouderen zijn de bloedvaten. Die kunnen makkelijk stugger worden en zodoende minder bloed naar de juiste plaatsen vervoeren. De longen worden bij het verouderen gevoeliger voor verontreiniging (roken van tabak en cannabis). Ook vermindert de weerstand ten gevolge van verouderde longen.

Wat heeft dit nu allemaal voor gevolgen en voor welke middelen?

De groep middelen die het minst samengaan met verouderen zijn de stimulantia (coke, speed, XTC). Die geven een extra belasting voor het hart en de bloedvaten. Je hebt dan een grotere kans op een hersenbloeding of hartritmestoornissen doordat deze middelen de bloedvaten vernauwen en de bloeddruk flink doet stijgen.

Als je kijkt naar cannabis en tabak, dan steekt de toenemende gevoeligheid voor kanker (longkanker) de kop op. De longen hebben op hogere leeftijd een verminderd vermogen om zichzelf te reinigen.

Wat betreft hallucinogenen (paddo’s, LSD, 2C-B etc.) zit je ook met een bloeddrukstijging, toch lijkt dat minder ernstig dan de stimulanten.

Opiaten e.d. kunnen op latere leeftijd makkelijker een ademhalingsdepressie veroorzaken, met kans op overlijden.

Voor alcohol geldt o.a. een verhoogd risico op kanker.

Dit is in een notendop een korte omschrijving van extra gevaren als je drugs gebruikt op latere leeftijd. Op welke leeftijd dat precies is kunnen wij niet zeggen; over het algemeen kun je zeggen hoe ouder, des te meer kans op complicaties. Ook de leefstijl is van groot belang. Boven de 40-50 jaar is het eigenlijk ontzetten belangrijk om elk jaar je lichaam te laten checken op blok, suiker, cholesterol en eventueel hartfunctie. Veel van deze klachten merk je niet, of breng je niet in verband met andere klachten die je hebt. Je leefstijl zal ook heel bepalend zijn voor jouw lichamelijke gezondheid. Zaken als gezond en matig eten, voldoende beweging en stress beperken, geven veel minder kans op drugs gerelateerde aandoeningen.

Naast deze extra “gevaren” is het ook belangrijk om naar de hersenen te kijken. Neurotransmitters zoals serotonine en dopamine zijn naarmate je ouder wordt steeds minder aanwezig. Enzymen om die stoffen af te breken zijn er juist meer. Het hele effect van de middelen die je gebruikt verandert ook per leeftijdsfase. Een ouder iemand zal niet zo’n grote “boost” meer krijgen van coke als iemand van 20 jaar oud. Een jonger lichaam kan veel actiever reageren op middelen. Het effect van een middel is niet het middel zelf, maar vooral hoe onze hersenen reageren op de aanwezigheid van die stof. Onze hersenen bepalen het effect en onze hersen veranderen ook naarmate we verouderen.

Al met al is het advies om, zeker met stimulantia, voorzichtiger om te gaan met middelengebruik naarmate je ouder bent. Leefstijl is uitermate belangrijk, net als je jaarlijkse check-up.

Robbert40, hansje1963, Jen en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Maximus

Maximus Newbie

Hoi beste leden,
    Mijn persoonlijke ervaring als decenia lange gebruiker van cocaïne
    (Laatste jaren base coke)
    Is dat ik als 47 jarige langer moet bijkomen na nachtje doorhalen

5. Larocca1971

Larocca1971 Experimenterende gebruiker Tripreporter

Ik ben nu 48 jaar. Ik kan me hier in vinden. XTC (tablet) en Cocaine (nasaal), hebben veel minder werking. Het moet van hoge kwaliteit zijn of het doet niks of weining. Ik moet zeggen, de dip is ook minder. Het nachtje doordoen, dat vraagt wel twee dagen herstel.
    Wat wel sterke werking blijft hebben zijn RC's (DOM, DOB, LSD,...) en Ketamine. Alcohol drink ik enkel nog voor de smaak een glaasje. Ik word niet dronken, bij teveel ween ik alleen.

6. Pollewop

Pollewop Bewuste gebruiker

In vergelijk met vroeger kon ik heel de wereld aan en 2x per maand makkelijk een nacht doorhalen op alcohol en weinig last hebben. Rond mijn 30ste met XTC begonnen, ook een nachtje doorhalen wat me niet veel deed. De dag erna wel wat moe, maar niet dat ik niks meer kon. Inmiddels 41 en besloten (doe nog steeds netjes elke 3 maand XTC thuis) om overdag te gebruiken. Die nacht doorhalen breekt me echt. Heb daar de week erna gewoon last van, moe, kort lontje, ben dan mezelf niet! Dus, kan enigszins wel beamen dat hoe ouder je wordt hoe meer het je opbreekt, maar dat is met alles. Sporten kost me ook meer moeite om van bij te komen bijvoorbeeld. Wijntjes drinken ook, slaap dan slecht, vermoeide bovenbenen en dat is het me gewoon niet waard. Dat dus!!

7. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Interresante vraag is dit en ook mooi uitgebreid ant ..!!:handok1::thumbsup1:

hansje1963 vindt dit leuk.
  8. hansje1963

hansje1963 Belezen gebruiker

Zelf merk ik dat ik (56jaar) meer tijd nodig heb om te herstellen na de afbouw van subutex, gebruik geen harddrugs meer sinds jaren maar zak af en toe nog wel eens door in t weekend 1dag, heb dan 3dagen nodig om bij te komen dus het speelt zeker mee.!

9. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Ik merk dat idd ook. Katers van zowel drugs als alcohol duren langer en zijn heftiger.

hansje1963 vindt dit leuk.
  10. DéjàVoodoo

DéjàVoodoo Newbie

De katers zijn hier juist beduidend minder geworden of zelfs volledig afwezig. Nu ben ik ook een stuk fitter en bewuster dan dat ik vroeger was. Nog maar 33 dus de echte afbraak moet nog beginnen:upsidedown:

11. Cocos

Cocos Newbie

Ik ben 50 en hou wel van een feestje.
    Wat me opbreekt zijn de nachten doorhalen, niet zozeer de middelen waarmee ik dat doe.

Ik denk er zelfs over om eens de dag te starten met een volgende truffeltrip. Of vroeg in de middag.
    Dan kan ik in de avond weer op aarde landen en gewoon op tijd naar bed. Dus het feestje overdag in plaats van snachts.

12. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Gewoon doen! Mijn laatste truffeltrip was overdag en ik begin met LSD ook meestal redelijk op tijd (ergens tussen 11.00 en 15.00 uur). Dan hoef je inderdaad niet een hele nacht over te slaan en dat is echt wel een groot voordeel!

Pollewop vindt dit leuk.
  13. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Ik vind dat ook de way to go met lsd, maar met truffels kun je toch ook vroeg op de avond starten? Zo'n trip duurt immers niet zo lang. Ik vind het met truffels en paddo's wel wat toevoegen om tijdens het donker te trippen. Dan komen de visuals, die wat zachter en minder neon zijn, imo meer tot hun recht.

Robbert40 en acht.zes vinden dit leuk.
  14. Cocos

Cocos Newbie

Inderdaad, en dan is de nuchtere maag ook wat makkelijker.
    Na afloop tijdens het landen kan ik goed eten.

15. Huis89

Huis89 Gast

Ben nu 30 maar merk wel dat de kater na drank nu veel erger zijn dan vroeger. Toen had ik de volgende dag nergens last van en nu moet ik echt wel 1 dag bijkomen na een nacht goed zuipen.
    En met XTC ben ik nu ook wel echt een week slecht van dus dat doe ik nu dus helemaal niet meer.
    Ik merk met bepaalde middelen nu wel dat ik oud wordt:tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:

Undercover Buster en Paplepep vinden dit leuk.
  16. Undercover Buster

Undercover Buster Bewuste gebruiker

Ik merk het verschil ook wel. Begonnen op mijn 14e met harddrugs. Nu 40+
    Eigenlijk alles gebruikt op heroïne na.
    Rond mijn 30e begon het verschil op te zetten.
    Voorheen kon ik iedere dag gebruiken, toen ineens had ik een dag nodig om bij te komen.
    Nu weer ruim 10 jaar later heb ik meerdere dagen nodig.

Als ik 1 advies mag geven is het
    Wacht met gebruiken tot je een jaar of20 bent.
    Ik wou dat iemand mij dat vroeger zei.
    Je hersenen moeten groeien, wacht tot je 20e. Je bent dan meer volgroeit en je hebt dan nog zoooooveel tijd om te gebruiken!

Insightly, Cocos, Eik en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Cantera

Cantera Newbie

In m’n wild 20’s kon je gerust flink doortrekken zonder klachten. Merk nu wel sinds ik de 40 gepasseerd ben dat een aantal avonden neusfuiven toch echt wel ff wat moet bijslapen moet en ik niet vooruit te branden ben.
    :sweatsmile:

18. Robbert40

Robbert40 Experimenterende gebruiker

Tja, het meeste wat je noemde heb ik nooit gebruikt, psychedelica daar in tegen wel. Zelf ben ik 40(+) en tot nu toe gaan paddos&truffles prima, elke 2 tot 2,5 maanden.
    Met mate dus

@drugslijn; helpt het om 5-htp bij te slikken? Om serotonine aan te vullen?

19. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Bij psychedelica verbruik je zo goed als geen serotonine dus niet nodig. Ook is 5htp niet onschuldig!

Marietje en Robbert40 vinden dit leuk.
  20. Robbert40

Robbert40 Experimenterende gebruiker

Klopt, maar ik doelde op het antwoord van de hulp lijn die zeiden dat serotinine niet meer zo snel word aangemaakt, ik vroeg me af of 5htp daarbij zou helpen, wanneer met mate word gebruikt.

21. Marietje

Marietje Newbie

22. Marietje

Marietje Newbie

Ik vind als je op jonge leeftijd als God in Frankrijk heb geleefd kan je het zeker tegen je 50ste wel opgeven zeer zeker ivb met je kinderen en vooral voor je kleinkinderen daar haal je denk ik wel voldoende voldoening uit waar je ook een lekker gevoel van krijg . Lijkt toch ook nergens op ala we nog denken 18 te maar al dik over de helft zijn en dan nog stoned of strak op een dansvloer of in een café te moeten staan om er nog bij te willen horen .. nou nee daar bedank ik voor

23. Pollewop

Pollewop Bewuste gebruiker

Niet mee eens; ik geef het niet op. Waar een ander een borrel pakt in het weekend pak ik eens in de zoveel tijd een pilletje. Ik heb geen kinderen, heb een hekel aan in de kroeg staan en alles wat ik gebruik doe ik thuis. Ik vind het gewoon veel te leuk om met mijn 50ste (over 8 jaar al!!) hiermee te stoppen hahaha

Maar Hey..iedereen voor zich natuurlijk!

PsyTekZ, verwondering en De Dunne vinden dit leuk.
  24. verwondering

verwondering Bewuste gebruiker Top Tripreporter

Precies. Ik voorzie ook dat ik op mijn 50e/60e nog steeds mijn best doe het leven zo nu en dan aangenaam te maken. In ieder geval psychedelica, daar zie ik mezelf nooit mee stoppen. Uppers worden natuurlijk hoe ouder hoe gevaarlijker, maar met mate misschien nog...

Als @Marietje dan vindt dat dat 'nergens op lijkt' dan mag zij die mening natuurlijk van harte van achter haar geraniums ventileren. Ieder zijn ding. :wink:

Pollewop en PsyTekZ vinden dit leuk.
  25. Natozlato

Natozlato Belezen gebruiker

Wat een onzin. Alsof je leven voorbij is nadat je kinderen hebt gekregen. Ik ben 41 en heel blij met mijn kind, en ik ben naast mama ook een vrouw. Als je af en toe iets voor jezelf doet, ben je een gelukkigere en relaxtere moeder.
    Je moet dingen alleen echt inplannen, zorgen dat je tijd hebt om bij te komen. En zeker doe je dit soort dingen niet meer elk weekend. Als je wil blijven doorfeesten zoals vroeger, had je niet de verantwoordelijkheid voor een kind moeten nemen.
    Maar met mate, ja, dat kan zeker. En nee, niet ergens in het openbaar waar ik bekenden tegen kan komen die het niks aangaat dat ik af en toe wat gebruik.

Pollewop en verwondering vinden dit leuk.
  26. Justme83

Justme83 Belezen gebruiker

Beste Marietje,

Hoe weet je als je over de helft bent?!

IK maak me gelijk druk als 36 jarige:dizzy:
    En op mijn 12e begon met roken en wat alcohol te drinken...:mouthzip:

Volgens mij maakt leeftijd niet heel veel uit.
    Het gaat meer om hoe je lichamelijke staat is en wat je gebruikt en hoeveel...
    Als je ouder wordt denk je bewuster (verantwoordelijker) over de gevolgen
    als je gebruikt.
    En weet je van je zelf precies wat en hoeveel je kan gebruiken zonder
    dat het consequenties voor je omgeving heeft.
    Dus waarom zou je dat niet kunnen of mogen gebruiken,
    terwijl bijvoorbeeld alcohol wel altijd maar kan en als normaal gezien wordt.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...