Drugs voor studie: advies?

Nja, niet per se deskundig maar e ervaren in ieder geval! Een verschrijving...

Blijft niet slim om met iemand die ervaring heeft te discussiëren.

Trouwens, nogmaals:

Het kan aan mij liggen dat ik het onderzoek niet goed begrip hoor! Zou je het gedeelte kunnen citeren waarin staat dat bewezen is dat ritalin een placebo effect heeft op volwassenen? Ik heb heel goed gezocht, maar kon het helaas niet vinden.
Uit gerandomiseerd en placebogecontroleerd onderzoek van medicamenteuze behandelingen in de psychiatrie is bekend dat het effect van placebo's aanzienlijk is. Dit is onder meer aangetoond bij antidepressiva (Gebu 2002; 36: 51-59), ADHD-middelen bij kinderen en methylfenidaat bij volwassenen (Gebu 2012; 46: 121-129) en anti-dementiemiddelen (Gebu 2005; 39: 137-138). Deze geneesmiddelen worden echter

“Uit gerandomiseerd en placebogecontroleerd onderzoek van medicamenteuze behandelingen in de psychiatrie is bekend dat het effect van placebo's aanzienlijk is. Dit is onder meer aangetoond bij antidepressiva (Gebu 2002; 36: 51-59), ADHD-middelen bij kinderen en bij Methylfenidaat bij volwassen (Gebu 2012; 46: 121-129) en anti-dementiemiddelen (Gebu 2005; 39: 137-138).”

zegt genoeg. Maar ach. Ieder zijn ding.

Maar nu citeer je enkel alleen de bronnen die dat zeggen. Er zijn ook veel artikelen die wel degelijk de werking van methylfenidaat aantonen; daar is toch wel redelijke consensus over in het algemeen, hoewel ik weet dat er ook een hoop kritieken zijn. Blijven heftige middelen. Ik moet naar bed, want ik moet morgen werken. Anders deed ik wel even wat meer moeite nu, maar er zijn er voldoende te vinden op pubmed.gov.

Dat het effect van placebo aanzienlijk is bij medicamenteuze behandelingen in de psychiatrie geloof ik meteen. Placebo-effecten (overigens ook nocebo-effecten) kunnen überhaupt bizar sterk zijn. Zelfs fysiek/fysiologisch tot veranderingen leiden in sommige gevallen! Maar dat dit is aangetoond, ontkracht niet meteen de volledige werking van methylfenidaat. Afijn, ik wilde ook geen verwoede discussie aangaan nu hierover ofzo hoor, maar de werkelijkheid ligt wel wat genuanceerder, al is het altijd goed om in bepaalde mate kritisch ten opzichte van dit soort middelen te staan. :)

Uit gerandomiseerd en placebogecontroleerd onderzoek van medicamenteuze behandelingen in de psychiatrie is bekend dat het effect van placebo's aanzienlijk is. Dit is onder meer aangetoond bij antidepressiva (Gebu 2002; 36: 51-59), ADHD-middelen bij kinderen en methylfenidaat bij volwassenen (Gebu 2012; 46: 121-129) en anti-dementiemiddelen (Gebu 2005; 39: 137-138). Deze geneesmiddelen worden echter
Ik vind dat onderzoek oprecht te veel tijd om te lezen om half 1 in de nacht. Ik vermoed dat je (zoals het vorig onderzoekje) het onderzoek weer verkeerd hebt opgevat.

Ik blijf bij de feiten: ritalin heeft géén placebo effect bij mij, het geeft mij intense motivatie + concentratie.

Fijne nachtrust gewenst en onthoud tip 5😉

Maar nu citeer je enkel alleen de bronnen die dat zeggen. Er zijn ook veel artikelen die wel degelijk de werking van methylfenidaat aantonen; daar is toch wel redelijke consensus over in het algemeen, hoewel ik weet dat er ook een hoop kritieken zijn. Blijven heftige middelen. Ik moet naar bed, want ik moet morgen werken. Anders deed ik wel even wat meer moeite nu, maar er zijn er voldoende te vinden op pubmed.gov.

Dat het effect van placebo aanzienlijk is bij medicamenteuze behandelingen in de psychiatrie geloof ik meteen. Placebo-effecten (overigens ook nocebo-effecten) kunnen überhaupt bizar sterk zijn. Maar dat dit zo is, aangetoond, ontkracht niet meteen de volledige werking van methylfenidaat. Afijn, ik wilde ook geen verwoede discussie aangaan nu hierover ofzo hoor, maar de werkelijkheid ligt wel wat genuanceerder, al is het altijd goed om in bepaalde mate kritisch ten opzichte van dit soort middelen te staan. :)
De bijwerkingen zijn ook zeker niet mis!

Al met al omschrijf ik het als een middel dat mijn hersenen (motivatie, concentratie) voedt, maar de kracht uit mijn hart (depressief achteraf, hartkloppingen) haalt.

Sorry, ik heb 1 enkel punt gelezen omdat je verder niks boeiends te vermelden had. Meneer de “ervaringsdeskundige” omdat je 6 jaar gebruikt, maakt het je nog geen deskundige. Maak dat de kat wijs.
Verder, genoeg tijd verspild aan jou, had ik wijselijk aan andere kunnen spenderen die niet zo in elkaar steken. De rest van je 5 tips zijn jouw mening, geen realiteit. Dus sorry don’t care don’t matter and don’t even bother.
“You can't argue with stupid” luisterde ik maar naar mezelf voordat ik hier begon.

fijne avonds! Groeten aan thuis. 😁
dit dus ik slikte het vanaf mijn 4de tot mijn 18de dus nu ben ik ook een deskundige ? blijf dat ik van die medicatie af ben dat wel

Ik vind dat onderzoek oprecht te veel tijd om te lezen om half 1 in de nacht. Ik vermoed dat je (zoals het vorig onderzoekje) het onderzoek weer verkeerd hebt opgevat.

Ik blijf bij de feiten: ritalin heeft géén placebo effect bij mij, het geeft mij intense motivatie + concentratie.

Fijne nachtrust gewenst en onthoud tip 5😉

Als je het onderzoek niet hebt gelezen, kun je natuurlijk ook niet zeggen dat Blyatman ongelijk heeft. :) Dat is een beetje flauw. Ik heb nu ook geen tijd om het helemaal te lezen en ik ga me dus ook niet uitspreken wat er exact in staat, maar ik weet (heb er zelf wel onderzoek naar gedaan voor ik methylfenidaat ging gebruiken en ik weet als wetensch. onderzoeker wel aardig hoe ik bronnen moet zoeken) dat de werking van zowel methylfenidaat als antidepressiva aangetoond is, máár dat er ook - zeker bij die laatste groep - kritiek is, met name op de publicatiebias bij dit soort artikelen. Echter je kunt dan niet direct constateren dat methylfenidaat en antidepressiva standaard een placebo-werking hebben, zo rechtlijnig is het niet.

Owell... welterusten mensjes, en niet te fel tegen elkaar, de discussie kan ook op een wat positievere toon plaatsvinden.

• Like
Waarderingen: Eik
Als je het onderzoek niet hebt gelezen, kun je natuurlijk ook niet zeggen dat Blyatman ongelijk heeft. :) Dat is een beetje flauw. Ik heb nu ook geen tijd om het helemaal te lezen en ik ga me dus ook niet uitspreken wat er exact in staat, maar ik weet (heb er zelf wel onderzoek naar gedaan voor ik methylfenidaat ging gebruiken en ik weet als wetensch. onderzoeker wel aardig hoe ik bronnen moet zoeken) dat de werking van zowel methylfenidaat als antidepressiva aangetoond is, máár dat er ook - zeker bij die laatste groep - kritiek is, met name op de publicatiebias bij dit soort artikelen. Echter je kunt dan niet direct constateren dat methylfenidaat en antidepressiva standaard een placebo-werking hebben, zo rechtlijnig is het niet.

Owell... welterusten mensjes, en niet te fel tegen elkaar, de discussie kan ook op een wat positievere toon plaatsvinden.
Hahhah, ritalin heeft in ieder geval op mij geen placebo effect! Beter verwoord zo

Hahhah, ritalin heeft in ieder geval op mij geen placebo effect! Beter verwoord zo

Op mij ook niet, heb er wel baat bij. Ik vind dexamfetamine persoonlijk prettiger (effect meer 'smooth', minder nasty comedown/rebound en minder lichamelijke onrust en hartkloppingen) maar mijn psychiater is skeptisch om dat voor te schrijven in het algemeen omdat sommige mensen het gaan misbruiken (ze is geen AD(H)D-expert) wat ik respecteer. Dus ik hou het nu op methylfenidaat modified release, dat heeft een meer uitgesmeerd effect, wat ik prettiger vind, en mijn hart ook.

Als je methylfenidaat kan waarderen (Ritalin, Rilatine, Medikinet, etc.) dan denk ik dat je kans hebt dat 4F-MPH en 4F-EPH (laatste is dus de broer van ethylfenidaat... iets minder noradrenalinewerking dan methylfenidaat dus wat minder zwaar op je systeem) gaan bevallen. Maar echt, maak er geen gewoonte van want dan ben je verder van huis.

Nu echt welterusten haha!

Op mij ook niet, heb er wel baat bij. Ik vind dexamfetamine persoonlijk prettiger (effect meer 'smooth', minder nasty comedown/rebound en minder lichamelijke onrust en hartkloppingen) maar mijn psychiater is skeptisch om dat voor te schrijven in het algemeen omdat sommige mensen het gaan misbruiken (ze is geen AD(H)D-expert) wat ik respecteer. Dus ik hou het nu op methylfenidaat modified release, dat heeft een meer uitgesmeerd effect, wat ik prettiger vind, en mijn hart ook.

Als je methylfenidaat kan waarderen (Ritalin, Rilatine, Medikinet, etc.) dan denk ik dat je kans hebt dat 4F-MPH en 4F-EPH (laatste is dus de broer van ethylfenidaat) gaan bevallen. Maar echt, maak er geen gewoonte van want dan ben je verder van huis.

Nu echt welterusten haha!
Hahah thanks, teruste!

Er zijn veel studies gedaan naar verschillende nootropics zoals : Bacopa monnieri voor cognitieve verbetering, Rhodiola rosea en Ashwagandha.
Uiteindelijk reageert iedereen anders op spul en moet je vaak zelf op onderzoek uit en proberen wat werkt.
Ik zou zelf niet speed of cocaine for het leren nemen misschien microdosering truffels maar het belangrijkste is dat sport, slapen en eten op orde zijn want daar maak je veel grotere sprongen m.b.t. leren dan drugs.

Dexamfetamine tot 20 mg werkt perfect! Zowel voor de mate van productiviteit, postiviteit (lol hebben in het leren), als het opslaan van informatie.

Boven de 20 mg wordt het wel een beetje te euforisch, al vind ik dat zelf soms stiekem wel lekker.

heb je een soort van plan voor jezelf met hoevaak je dit gaat gebruiken, lijkt me dat verslaving er makelijk in kan sluipen.
een andere probleem lijkt me dat als je teveel neemt het een averechts effect can hebben als je te hard gaat en je niet meer kan concentreren. hoe ga je hier mee om?

Placebo kan zeker effect hebben, daarom is het belangrijk om bij wetenschappelijk onderzoek te testen of een middel meer effect heeft dan placebo.

Om meer te weten te komen over bepaalde effecten van geneesmiddelen is het verstandig om verzamelwerken en meta-analyse te lezen.

Hier is een mooie meta-analyse:

heb je een soort van plan voor jezelf met hoevaak je dit gaat gebruiken, lijkt me dat verslaving er makelijk in kan sluipen.
een andere probleem lijkt me dat als je teveel neemt het een averechts effect can hebben als je te hard gaat en je niet meer kan concentreren. hoe ga je hier mee om?
Ik maak me eigenlijk nooit druk om verslavingen... denk dat het komt omdat ik nooit echt verslaafd ben geraakt aan iets (of het door had).

Ik spiegel gewoon realiteit voor. Jij wilt denigrerend doen met je “paus” kleuter opmerkingen.

tevens ik ken de werking van ritalin. Weet het effect. En met ruim 17 jaar geleden bedoelde ik: toen nam ik voor de eerste keer, niet eenmaling alsof ik het nooit meer heb gebruikt. Niet zo bijdehand komen doen. Ritalin is een placebo werkend middel.

Nog meer links nodig?
Hahaha begrijp je wel wat er in het onderzoek word onderzocht?

• Like
Waarderingen: ljuv
Terug
Bovenaan