drugstest bij CBR

moos

Newbie
ongeveer twee maanden geleden zijn mijn vriend en ik ´s nachts aangehouden door de politie omdat de kentekenverlichting van zijn auto het niet deed. Toen zij het raam open deden roken ze een wietlucht omdat wij net een joint hadden gerookt. Ze wilden daarom de auto controleren. Daar vonden ze 18 gram wiet en een waterpijp en een stel gripzakjes. wij werden apart van elkaar verhoord en de wiet werd in beslag genomen. Nu dacht ik dat een gebruikers hoeveelheid van 5 gram mocht en daarom zeiden we dat de helft van mij was end e helft van hem. Nu kwamen zij met het verhaal dat in onze gemeente alles wat voor wiet gebruikt wordt, zelfs een tipje, illegaal was en daarvoor zouden we een boete krijgen. in eerste instantie moesten we mee naar het bureau maar uiteindelijk hoefde dat toch niet. Wij hebben vertelt dat het allemaal voor eigen gebruik was en na het verhoor en een boete voor kentekenverlichting werden we naar huis gestuurd waar we konden wachten op een verdere afhandeling. Uiteindelijk hebben we beide nog een boete van 130 euro moeten betalen. Als we in eeen gemeente verder hadden gereden had het enkel in beslag genomen geworden en (behalve voor alles boven de vijf gram) zouden we geen boete krijgen. Wji dachten dat het afgehandeld was, maar helaas kreeg mijn vriend een week terug een brief van het CBR waarin staat dat hij een spychologische test af moet leggen over 2 weken waarbij zijn rijgeschiktheid onderzocht word en waarbij hij eventueel bloed of urine af moet staan. Nu hebben wij vandaag voor het laatst gebruikt, alleen drugs blijft een redelijke tijd in je bloed. Nu vroeg ik me af of iemand weleens zo´n test heeft moeten doen en zou ik graag weten wat hem precies te wachten staat. Voor de duidelijkheid+ wij drinken regelmatig een biertje, niet overdreven en blowen iedere dag. Dit is vanaf vorige week wel gestopt omdat wij niet willen dat hij zijn rijbewijs kwijt raakt. Ook snuiven we graag een lijntje. Ook dit hebben we tot vandaag om de dag gedaan, en zijn we al gaan afbouwen. Vandaag is echt de laatste keer en vanaf morgen gebruiken we niets meer tot hij de test heeft gedaan. Hebben jullie enig idee of er bij eventuele urineafname over twee weken nog veel te vinden is en weet iemand hoe deze test in zijn werk gaat`
Nou een heel verhaal, maar ik hoop echt op een antwoord.
Liefs.

Mindless1985

Badass junkie
Als je dagelijks blowt kan wiet nog wel een probleem worden, kijk eens rond op het forum met de zoekfunctie voor manieren om het sneller uit je bloed/urine te krijgen. Speed en coke zijn wel wat sneller verdwenen als je het niet dagelijks doet in ieder geval..

JewCookie

Wijs gebruiker
Dzy zei:
Als je dagelijks blowt kan wiet nog wel een probleem worden, kijk eens rond op het forum met de zoekfunctie voor manieren om het sneller uit je bloed/urine te krijgen. Speed en coke zijn wel wat sneller verdwenen als je het niet dagelijks doet in ieder geval..

Ook als je wel dagelijks doet, alleen vanaf dat je stopt moet je beginnen te tellen.. :P

moos

Newbie
Oke, bedankt zovast ik zal eens zoeken :) Fijn dat er in elk geval reacties komen waar ik wat aan heb. Het is gewoon zijn eigen fout maar i k wil er toch alles aan doen doen om hem zjin rijbewijs te laten houden. Hij verdient het niet dat het afgepakt word want hij heeft alleen toen een jointje gerookt ( wat ook niet had gemoeten) maar hij rijd nooit onder invloed.

moos

Newbie
zommes zei:
Je moet sowieso kijken of dat allemaal wel verplicht is.

Maar hoe zou ik daar achter kunnen komen? Ik denk dat het wel verplicht in anders kunnen ze je rijbewijs invorderen en bij alcohol moet je ook een verplichte test doen. zeker als beginnend bestuuurder. hij is 19

jaja

Bewuste gebruiker
Krijgt je vriend een onderzoek naar de rijgeschiktheid?
Moet je vriend bij een psychiater verschijnen?

Ik heb zelf nl ook zoiets dergelijks ondergaan, en heb onlangs een laatste bezoek aan de psychiater gebracht.
Al met al ben ik er zo'n drie jaar druk mee geweest.
Op dit forum staat ook al een dergelijk topic, onderzoek naar de rijgeschiktheid, meen ik.
Ff zoeken dus.

Gr.

cadou

Belezen gebruiker
[quote="moos"Nu kwamen zij met het verhaal dat in onze gemeente alles wat voor wiet gebruikt wordt, zelfs een tipje, illegaal was en daarvoor zouden we een boete krijgen. in eerste instantie moesten we mee naar het bureau maar uiteindelijk hoefde dat toch niet. Wij hebben vertelt dat het allemaal voor eigen gebruik was en na het verhoor en een boete voor kentekenverlichting werden we naar huis gestuurd waar we konden wachten op een verdere afhandeling. Uiteindelijk hebben we beide nog een boete van 130 euro moeten betalen. Als we in eeen gemeente verder hadden gereden had het enkel in beslag genomen geworden en (behalve voor alles boven de vijf gram) zouden we geen boete krijgen. Wji dachten dat het afgehandeld was, maar helaas kreeg mijn vriend een week terug een brief van het CBR waarin staat dat hij een spychologische test af moet leggen over 2 weken waarbij zijn rijgeschiktheid onderzocht word en waarbij hij eventueel bloed of urine af moet staan.[/quote]

Waar gaat het heen met Nederland, zucht... :rolleyes:

fun

Bewuste gebruiker
Vind het maar een raar verhaal.

Die wiet wat jullie bijhadden ligt wel boven de gebruikershoeveelheid, maar illegale tipjes is gewoon bangmakerij volgens mij.
Drugsattributen zijn niet verboden om te hebben toch? Hoogstens in beslag nemen, maar niet bekeuren.
Hoeveel verhalen die agenten ook verzinnen om hun trieste "zaak" voor hunzelf spannender te maken...

Kijk goed waar je voor bekeurd bent, waarschijnlijk is dit alleen voor de wiet geweest. Kijk of het aantal gram klopt per persoon.
Is het aantal gram gelijk aan jullie verklaring of hebben ze de inbeslaggenomen wiet gewogen?
Verder kun je het vergelijken met andere zaken in andere gemeentes, als er echt hogere straffen worden gegeven in die gemeente (wat ik niet denk maar een verzinsel is van die agenten) dan kun je je volgens mij nog beroepen op het legaliteitsbeginsel.

Hoe die drugstest bij het CBR precies in werking gaat weet ik niet, en ik zou inderdaad goed kijken of het niet doen van die test consequenties heeft voor je rijbewijs.
Als je verplicht bent die test te doen, wat is dan de reden?
Volgens mij kunnen beginnend bestuurders alleen voor zo'n test in aanmerking komen als ze onder invloed een voertuig hebben bestuurd.
(Dat hadden jullie wel, maar is niet met bewijs aangetoond door de agenten, toch?)
Het zou dus goed kunnen dat die agenten geen bewijs hebben waarom jij die test zou moeten doen. In je auto rondrijden met wiet op zak is niet verboden in de wegenverkeerswet, alleen het onder invloed rijden.
Waarschijnlijk kan hij tegen die test in beroep gaan?

Als uit die test blijkt dat hij drugs in zn lichaam heeft moeten ze volgens mij ook nog een verband aantonen dat hij op dat moment een voertuig heeft bestuurd om de rijbevoegdheid af te kunnen nemen.
Als ze je dus direct na staande houding hadden getest, dan hadden ze je wat kunnen maken ivm je rijbewijs, maar nu weken later is er geen verband meer.

Ik zou als ik jou was goed kijken naar wát er precies is bekeurd en wát die oproep precies inhoud. Als er niks staat, zoek het dan uit bij een onpartijdig iemand, bv rechtswinkel ofzo?

De politie maakt fouten zat, ze moeten zorgen dat wij ons aan de wet houden maar sommige willen graag eigen rechter spelen en vergeten het wetboek op n paar puntjes...de rechter niet dus kun je je gelijk halen.

Als je wat meer info hebt post het maar, en succes in ieder geval!

jaja

Bewuste gebruiker
Die procedure van het CBR valt niet onder strafrecht maar onder het bestuursrecht.

Bovenaan