Een vraag over drugs in het verkeer

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
Beste forumleden,

Vorig jaar ben ik bij een controle aangehouden en heb ik een speekseltest gedaan. Daaruit bleek dat er sporen van drugs (thc) aanwezig waren in mijn speeksel. Ik ben meegenomen naar het politiebureau en er is daar bloed afgenomen bij mij door een arts in twee buisjes.

Maar sinds die tijd heb ik tot op heden niks meer vernomen van het OM of de politie hierover. Iemand ook deze ervaring dat het 6+ maanden kan duren voordat er iets gecommuniceerd wordt over de uitslag en dergelijke?

Laatst bewerkt:

CuriousExplorer

Badass junkie
Beste forumleden,

Vorig jaar ben ik bij een controle aangehouden en heb ik een speekseltest gedaan. Daaruit bleek dat er sporen van drugs (thc) aanwezig waren in mijn speeksel. Ik ben meegenomen naar het politiebureau en er is daar bloed afgenomen bij mij door een arts in twee buisjes.

Maar sinds die tijd heb ik tot op heden niks meer vernomen van het OM of de politie hierover. Iemand ook deze ervaring dat het 6+ maanden kan duren voordat er iets gecommuniceerd wordt over de uitslag en dergelijke?
Je betaalt gerechtsbijstand voor iets.
Uw advocaat kan dergelijke informatie opvragen.
Geen idee of je BE of NL woont, maar in BE loopt justitie achter.

strafrechtzaken.nl

Strafrechtadvocaat
Professional
Beste forumleden,

Het onderzoek naar het bloed moet normaal gesproken binnen 14 dagen worden gedaan (rechtspraak is wisselend hierover). Vervolgens moet de uitslag aan u gecommuniceerd worden voor eventueel tegenonderzoek. Indien dit niet gebeurd, dan kan het zijn dat er geen sprake is van een onderzoek als bedoeld in artikel 8 WVW (en dus vrijspraak). Is het rijbewijs ingevorderd drugs? Want het rijbewijs mag niet worden ingehouden op verdenking van rijden onder invloed van drugs. Het rijbewijs mag wel worden ingevorderd op grond van 130 WVW om vervolgens naar het CBR te sturen voor onderzoek. Uit uw verhaal maak ik op dat u het rijbewijs nog heeft en enkel in afwachting bent van een vervolgbeslissing. In dat geval zou ik adviseren om te wachten. U zult vanzelf bericht krijgen met de vervolgbeslissing van de officier van justitie.

U kunt altijd het dossier opvragen om te kijken wat de stand van zaken is.

Laatst bewerkt:

Coke Spook

Bewuste gebruiker
Na de bloed afname op het bureau wordt je rijbewijs ingetrokken tot de uitslag met waardes bekend is.
De uitslag bepaald als het bij justitie komt. Dan krijg je een brief met schikkingsvoorstel / ontzegging en voor hoelang etc.

Je bent niet verzekerd zonder geldig rijbewijs, doe je dat wel dan pleeg je een misdrijf.

Het kan tijden duren voor zo'n brief van justitie op je mat beland thuis....

HierEnDaarEenFuifje

Bewuste gebruiker
Na de bloed afname op het bureau wordt je rijbewijs ingetrokken tot de uitslag met waardes bekend is.
De uitslag bepaald als het bij justitie komt. Dan krijg je een brief met schikkingsvoorstel / ontzegging en voor hoelang etc.

Je bent niet verzekerd zonder geldig rijbewijs, doe je dat wel dan pleeg je een misdrijf.

Het kan tijden duren voor zo'n brief van justitie op je mat beland thuis....

Het eerste moet ik je op corrigeren, je zult namelijk je rijbewijs behouden na bloedafname en pas na de uitslag worden ingevorderd als dat nodig is.

Coke Spook

Bewuste gebruiker
Het eerste moet ik je op corrigeren, je zult namelijk je rijbewijs behouden na bloedafname en pas na de uitslag worden ingevorderd als dat nodig is.

Oke, ik weet dit van 2 mensen die het zelfde hebben ondervonden.
Zo ging het bij hun in 2016/2018 iig.
Misschien is de wet aangepast met precieze hoeveelheden of soft en hard drugs combinatie anders wordt beoordeeld....

Ga t morgen ff uitzoeken thanks :thumbsup1:

Coke Spook

Bewuste gebruiker
De procedure is iets veranderd/aangepast sinds 2018 met betrekking tot direct invorderen bij een positieve speeksel test wat tot die tijd gebruikelijk was. De speekseltest ter plaatse is nu niet nauwkeurig genoeg bevonden om direct tot invordering rijbewijs over te gaan om rechtzaken en fouten te voorkomen.
Maar ze melden je aan bij het CBR en die gaat over je rijbewijs, en kan het ook tijdelijk schorsen of na uitspraak rechter nietig verklaren!
Je mag dus nog rijden tot dat je een uitnodiging krijgt voor de rechtbank of bij het CBR.

Dit staat op eem politie forum met vraag en antwoord :

Re: Positieve speekseltest

Bericht 20 sep 2020, 14:14

Goedemiddag,

Ik neem aan dat u in een personenauto reed? In dat geval zal u bij een te hoge THC waarde een geldboete van 850 euro kunnen verwachten voor de eerste overtreding. Bij recidive begint met al te praten over onvoorwaardelijke rijontzeggingen en taakstraffen. Indien u op meerdere middelen positief scoort dan eist men 50 uur taakstraf en negen maanden rijontzegging voor de eerste keer. Bij herhaling eist men een taakstraf van 70 uur, twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf en een rijontzegging van twaalf maanden.

Verder wordt u door de politie aangemeld bij het CBR. Het CBR is de instantie die gaat over de rijbewijzen en zij zullen bestuursrechtelijk nog een onderzoek instellen naar uw middelengebruik. Voor het CBR moet u ondermeer naar een psychiater, wordt er een lichamelijk onderzoek verricht en een urineonderzoek. Als u niet volledig meewerkt aan dit onderzoek wordt uw rijbewijs ongeldig verklaard. Soms wordt uw rijbewijs al geschorst als het onderzoek nog moet plaats vinden. Rijden met een geschorst of ongeldig verklaard rijbewijs is een misdrijf waar twee weken gevangenisstraf op staat.
De kosten van het onderzoek bij het CBR zijn 1249,- euro.

Bron :

Dat je niks hoort van de OvJ en het CBR komt door de corona maatregelen!
De rechtbanken lopen maanden achter nu door de 2e lockdown's etc.
Het CBR is ook een ruim een half jaar dicht geweest door de maatregelen!
En daar is het nog gekker met 600.000 uitgestelde exame afnames en diverse keuringen, trainingen etc.
Heb je daar geluk mee nu.

Suc6

Danny0531

Belezen gebruiker
Nou ik ben zelf ooit met ghb en amfetamine aangehouden achter het stuur dat is nu 3 jaar geleden en heb ook nog nooit een straf gehad

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan