1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Eerlijk, wat voor schade heb jij door drugs?

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Zwijgrecht, 15 dec 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Zwijgrecht

Zwijgrecht Bewuste gebruiker

Hi there,

Even concreet gezegd ; wat voor schade merk jij nou echt ? Ik heb het natuurlijk niet over " Ik heb na 6 dagen festival met 3 uur slaap, 2 ons pep en een zak mdma waar je in kan kamperen last van slaapverlamming en gekke schokjes in mijn hoofd, hoe kan dat ?

Maar meer over mensen die drugs, welke dan ook, vaak voor langere tijd gebruiken, de "regels" voor zover je van regels kan spreken herkennen en op de hoogte zijn van enige basiskennis van drugs en alles eromheen.
    Ik ben nieuwsgierig naar de antwoorden van "ervaren" gebruikers. Mensen die geruime tijd ervaring hebben met een, meerdere of zoveel mogelijk middelen, en dus ook kunnen herkennen, vooral achteraf wat het nou uiteindelijk met je heeft gedaan. Maak me geen zorgen over iets, fysiek helemaal niet, eerder geestelijk.Maar alles hangt natuurlijk samen haha, en ik was wel geinteresseerd of mensen dit herkennen. Zal aftrappen,

Lichamelijk eigelijk niks blijvends. Als slapen bij lichamelijk hoort dan wel, na een hook aan g 24/7 de laatste 4 maanden, slaap ik niet meer normaal. Zal ook komen door andere dingen maar slaap nooit meer langer door dan 3 Max 4 uur, soms erna nog heel even. Nachtmerries, gekke angst snachts enzo en mn laatste buisje was bijna 2 jaar geleden. Ben er aan gewend nu dus het is niet heel erg maar wel permanent een beetje oververmoeid.

Denk dat mentaal het meest is veranderd. Mijn geheugen is erg achteruit gegaan (geen last van dmv handigheidjes voor jezelf, herinneringen op post its, lijstjes schrijven. Want kan anders echt verdwaasd in de ah staan of 3x op 1 dag naar de supermarkt voor haargel , en alle drie de keren met vanalles thuiskomen behalve... vroeger wist ik je telefoon nummer na 2 keer opnoemen uit mn hoofd voor de rest van het jaar. Kan mijn eigen postcodes door de war halen, daar merk ik het regelmatig aan.

Achterdochtiger, meer drukte en situaties met veel variabelen (meer) gaan vermijden. Altijd maar dat op je hoede zijn, altijd maar een plan a tm z willen hebben.

Altijd bezig zijn met hoe je overkomt door zo lang verbergen van je gebruik, ook wanneer je gewoon nuchter bent. Want was als........je betrapt wordt op werk, je baan kwijt raakt, huur niet betaald en zo voedt dat zichzelf. Ben overigens nog nooit betrapt of zelfs maar een opmerking.

Je eigenwaarde gaat er ook niet op vooruit. Heb wel dingen gedaan waardoor je achteraf anders naar jezelf lijkt.

Emotioneel instabiele(r) dan eerst, makkelijker uit het veld te slaan

Brand los, en om positief af te sluiten heeft het me wel ontzettend zelfredzaam gemaakt. Niet gauw bang of overstuur, en kan, afkloppen, altijd mn hoofd koel houden en prioriteiten stellen. Drugs gerelateerde situaties hebben dat denk ik wel helpen creeeren

Drugs en alles eromheen hebben me niet gemaakt tot wie ik nu ben maar een paar flinke deuken kan ik niet ontkennen helaas :grimacing:

Laatst bewerkt: 15 dec 2018
    Rebell vindt dit leuk.
  2. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Ik denk dat ik een stuk knapper was geweest als ik een stuk minder drugs had gebruikt.

Daarnaast ben ik nog steeds gezond dat komt door mijn levenstyle er omheen.
    En omdat ik vaak maanden en soms jaren lang geen Harddrugs gebruik.

Blowen en roken heeft mijn longen wel zwaar aangetast en mijn uiterlijk.

Roken is ook het meest idiote ding wat ik gebruik in mijn leven.
    Je word er niet high van het maakt je niet leuker of beter maar alleen maar kapot!

Neo-Shulginist vindt dit leuk.
  3. Woke-up-sticky

Woke-up-sticky Belezen gebruiker

Ik denk dat ik er nu een stuk beter uit zie dan voor mijn gebruik. Mijn uithoudingsvermogen is dan misschien wat minder geworden maar dat kan ik echt wel missen.

4. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Ik vind het een lastige vraag...

Terug rekenen is moeilijk... Was ik een ander mens geweest zonder drugs? Waarschijnlijk wel. Maar om specifiek de slechte dingen er uit te halen...
    Ik zie wel positieve dingen; ik ben relaxter als persoon (was als puber soms wat agressief/kortzichtig, maar dan ook weer- ik was nog een kind) ; ben meer ruimdenkend, experimenteler, toleranter... Het is goed geweest voor mijn focus. Ik zal over de negatieve dingen nadenken, maar eerlijk ik zie ze nu niet meteen.
    Wat nu betreft; ik heb de afgelopen 10 dagen geen coke gebruikt en was wat grumpy / chagrijnig... Minder prettig in de omgang & aandacht teveel op negatieve dingen... Maar ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat ik de laatste maand daarvoor vrijwel non stop gebruikt heb. Dus is mogelijk een soort ontwenningsverschijnsel...

5. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Kun je dit ook los zien van andere dingen, bijvoorbeeld voeding? Veel jonge mensen eten vaak slecht voedsel. Veel suiker/koolhydraten is destructief voor zoveel geestelijke en lichamelijke functies. Ik denk dat iemand die nooit drugs gebruikt maar altijd veel suiker en andere ongezonde voeding eet ook flink achteruit gaat op gebied van bijvoorbeeld korte termijn geheugen en algemeen cognitief vermogen.

Ontdekkingsreiziger, Casaan en שמש vinden dit leuk.
  6. Zwijgrecht

Dat bedoelde ik met het hangt allemaal samen, maar doelde meer op drugs specifieke dingen. Een algehele ongezonde levensstijl veroorzaakt sowieso wel een hoop ellende, los van gebruik of misbruik. Maar persoonlijk merk ik wel dingen specifiek door drugs en de zaken die samen hangen zoals slaaptekort

שמש vindt dit leuk.
  7. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Uiteindelijk heeft alles effect. Alles is voedsel (voor de geest). Of je in de natuur woont of in de stad bijvoorbeeld. Je gehele perceptie heeft zijn weerslag op wie je bent/wordt.

8. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Drugs hebben echt mijn wereld ten positieve geopend.

edit: en sex natuurlijk. :tongueout:

9. Mindless

Ja, maar dat bedoel ik. Als je niet optimaal eet (en de meesten eten niet optimaal), dan heeft je voeding én drugsgebruik (grote) negatieve gevolgen voor je gezondheid (lichamelijk en geestelijk). Hoe goed kun je dan zeggen, dit komt hier door en dat komt daar door?

True...

Ontdekkingsreiziger en שמש vinden dit leuk.
  10. Zwijgrecht

Dat is waar, het was al laat en een lange dag gehad dus niet heel erg op de details gelet.

Vraag blijft voor mij hetzelfde,
    Het gaat me ook niet perse om wat waardoor komt, maar meer wat iedereen nou zelf merkt wat voor invloed drugs en alles wat ermee samenhangt op hem of haar heeft (gehad) Dat ik zelf connecties leg tussen sommige dingen en specifieke middelen is maar een vermoeden, meer niet. Ben geen arts maar voel mn eigen lichaam goed aan heb ik het idee.

Interesting subject though:handok::handfist:

Mindless vindt dit leuk.
  11. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Ik denk dat ik wel wat blijvende schade heb overgehouden van mijn 10 jaar zware wiet verslaving.
    Mijn concentratie is op sommige punten wel minder. Nou heb ik adhd dus altijd al wel concentratie problemen gekend maar ik vind ze wel erger dan er voor. Tenminste, erger niet echt maar vaker.
    Ook mijn gevoeligheid voor mentale wisselende stemmingen zijn meer aanwezig dan voorheen. Sneller iets down voelen of sneller opgefokt voelen of hoe je het noemt. Niks dramatisch hoor maar ik merk dat denk ik wel. Het eerste jaar na het afkicken had ik dat nog niet in de gaten maar in de loop der jaren merk ik het wel.
    Verder heb ik niet het idee dat ik iets lichamelijks er aan over heb gehouden. Roken is natuurlijk eigenlijk rete slecht dus of ik iets aan longen, hart, bloedvaten heb ontwikkeld of kanker krijg in de toekomst is niet te voorspellen maar de kans is wel aanwezig natuurlijk. Besef ik mij maar al te goed.
    Edit: mijn korte termijn geheugen lijkt soms ook een tikkie minder. Maar weer niet altijd en niet bij bepaalde dingen of momenten. Vaker wel bij dingen die ik minder interessant vind.

Laatst bewerkt: 16 dec 2018
    Zwijgrecht vindt dit leuk.
  12. Zwijgrecht

Het tweede herken ik heel erg, sneller wisselende stemmingen. Kan als je niet lekker in je vel zit heel snel op de kast te krijgen zijn, maar ook zo weer rustig.

De carbaratier Javier Guzman heeft een show gemaakt over zijn verslaving, live gezien (lachen man ging helemaal stuk, aanrader zijn shows)

En die maakte de vergelijking met stoppen met drugs of drank ( in zijn geval drank en sos) alsof er een TL Balk recht boven je kop aangaat midden in de nacht.
    Vond ik een treffende vergelijking, zeker stoppen met blowen voelt zo. blow Inmiddels al 13 jaar geloof ik, en vanaf mn 16e wel dagelijks, dus om en nabij 10 jaar. Ik denk dat dat een hoop heeft aangericht wat ik nog niet door heb, sowieso remt of stopt het je emotionele ontwikkeling bij heftig gebruik. Als ik zo terug kijk ben ik emotioneel niet verder gekomen, of gegroeid tot m'n 20ste ofzo, Dat zijn een hoop jaren die je mist, en in de mist leeft :nomouth: (vond hem stiekem errug gevat zo snachts:grimacing::tonguewink:)

13. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Precies dit! Ik ben altijd al te,peramentvol geweest holr maar niet zo wisselend als na mijn verslaving.

Ikhad dat idee ook. Dat ik in die 10 jaar geen stap was “gegroeid”. Misschien was dat ook wel zo maar dat is nu zeker niet meer. Dat is helemaal goed gekomen. Ik heb heel veel ondernomen toen, nieuwe dingen, reizen, nieuwe baan, verhuisd etc. Niet gepland allemaal als middel te stoppen hoor maar ik ging na het stoppen alles inhalen leek wel.
    Dat verhaal schrijf ik misschien nog wel bij het andere topic over wat drugs je voor goeds heeft gebracht. :wink:

ToetjesMonster vindt dit leuk.
  14. Zwijgrecht

Zo, las dit vanmiddag en heb wel gereageerd terwijl ik op werk was, maar wou dat nog wat uitgebreider doen als ik thuis was, nu dus.

In je positieve kant kan ik me zeker herkennen, alle punten behalve focus. Het leidde mijn focus juist af op momenten van de "goede" dingen. Het in orde houden van je relatie, vooruitstreven in werk, doelen stellen, etc etc

Ja ik heb m'n leermeester opleiding gedaan onder invloed, alle opdrachten ram je eruit, simpel maar "dom" werk. maar kon er niet trots op zijn dat ik het gehaald heb of uberhaupt deed. Diploma binnen, berg geld armer en vooral heel veel twijfels rijker over wie ik nou eigelijk ben en wat ik nou voorstel zonder drugs of drank, gezien het jarenlang zo verweven is geweest met het normale leven, en eigelijk nog steeds is.
    Het hielp nooit met focus, leidde mij alleen af van dingen die een heel stuk belangrijker waren, zijn en altijd zullen zijn. Voor jezelf zorgen, de drive om beter te willen worden, een stukje zelfrespect. Want iedere x dat je vanuit een negatieve emotie naar iets grijpt, wat dan ook, ga je je minder "man" voelen. Of vrouw, of wat je ook bent. (maar volgens mij las ik dat jij een donkere kerel was van rond mijn leeftijd, ergens in de 20. Dacht ik :sweatsmile:)

Voor de duidelijkheid praten we hier over een x aantal jaar terug. Inmiddels op het goede pad, verdwaal af en toe want kaartlezen is nooit mijn sterkste kant geweest, maar in grote lijnen (pun intended, sorry) gaat alles zoals ik t gepland heb.

Maar daar worstel ik nog steeds mee, dat het zo geintegreerd is in m'n leven zegmaar. Vertrek geen spier als iemand bij wijze van spreken onverwachts een lijn legt of handel tevoorschijn haalt, heb er 0 moeite mee om in het openbaar te blowen of me normaal te gedragen onder invloed. Uiteraard enigzins discreet, ik heb aan weinig dingen een grotere hekel dan mensen die en plein public te koop lopen met hun drugsgebruik, en / of het zelfs verheerlijken.

Uiteindelijk is drugs niet normaal of vanzelfsprekend, en wil ik al helemaal niet dat dat zo is. Mensen die trots zijn dat ze zichzelf de ellende inhelpen, door teveel te gebruiken en er over op te scheppen, hebben gewoon nog geen idee dat ze op een hele dunne lijn balanceren.

Je psyche is het niet waard om op het spel te zetten, er is maar 1 iemand op wie je kan rekenen en dat ben je zelf. Als je niet meer kan vertrouwen op jezelf ben je heel ver van huis,

@Rayyar
    Niet persoonlijk naar jou gericht na het begin, maar je woorden lieten me eindelijk snappen wat ik nou eigelijk wou zeggen en ook hoe. of misschien wel wat ik eigelijk bedoelde met dit topic. Chapeau en bedankt :)
    Geen last van sneller geirriteerd tijdens gebruik periodes? Ik werd tijdens mijn sos tijd echt een zak achteraf. Snuiven verkiezen boven je vriendin, smoesjes verzinnen, achterbakse gedachten die in je hoofd opduiken, je arrogant voelen tegenover anderen. Heel gauw al, gelukkig had ik dat zelf gauw zat door. Dronk er ook wel veel bij moet ik zeggen, gebruikte niet functioneel. Maar ook 2x per week bij de sluitborrel ga je merken... De emotionele kater van sos vond ik altijd heel heftig, malende gedachtes niet te genieten en ga zo maar door. Laatste keer dat ik heb gebruikt is een heeeeele lange tijd terug, maar toen was het ook gewoon prima. Het hoeft niet perse meer op, het brandt niet extreem in mn zak en had er geen spijt van de dag erna want had gewoon de centen ervoor en het was bewust gekozen (elk soort feestje heeft zijn eigen ideale drugs :sweatsmile::nomouth:)

Muchos gracias!

15. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Momenteel heb ik nog geen merkbare schade ondervonden, dat kan ook samenhangen met mijn jeugd. Mijn jeugd is niet vrij van stress en angst geweest. Dat heeft negatief bijgedragen aan mijn ontwikkeling zo het schijnt. Ik ben vanaf mijn 9e begonnen met roken maar heb pas heftigere shit gedaan na mijn 17e. Ik denk dan even niet aan alcohol, daarmee begon ik op mijn 12e.

Harddrugs pas vanaf mijn 30e ongeveer, zou ik dan nu schade moeten ondervinden? Welke factoren spelen er allemaal mee?
    Ik ben (in mijn ogen) een redelijk verantwoord drugs gebruiker, kan ook door mijn leeftijd komen, ik zet behoorlijk wat op het spel wanneer ik nu ongecontroleerd los ga. Is dat dan mijn vloek? Dat ik wel ongecontroleerd wil gebruiken maar het mezelf niet toesta? Wat is in hemelsnaam verslaving? En wanneer heb je recht op hulp?

Wat is dan optimaal eten? Dat lijkt mij heel moeilijk te bepalen.

16. Zwijgrecht

Als ik zo vrij mag zijn mijn invulling op de vraag jegens Mindless te geven ;

Optimaal eten is in mijn ogen heel simpel, letterlijk en figuurlijk. Hoe minder bewerkt hoe beter. Ik ga geen artikelen citeren, bronnen opzoeken etc, dat laat ik aan de degene(n) over die dit verzonnnen of bewezen heeft.over voor wie deze stelling bedoeld is

Woon sinds m'n 11de n van hot naar her, met uiteindelijk helaas onvermijdelijk het Staatshotel voor een kleine anderhalf jaar, eind 14- net 16:sweatsmile: Op mijn 13e of 12de voor het eerst XTC gebruikt. Daarvoor al aan het blowen geslagen, coke gesnoven, en ga zo maar door. Net zoals jij ongecontroleerd, maar dan ook letterlijk. Compleet gefascineerd, dacht bewust voor de risico's te kiezen. Zat wel non stop alles op te zoeken. tja niks te verliezen dacht ik en schijt aan alles.
    ik zie dat

Je ziet zelf iig nog in dat je niet helemaal los kan gaan. Dat is denk ik ook een stuk makkelijker als je ouder wordt, verantwoordelijkheden hebt etc. Als jij nu naar de klote gaat sta je misschien wel op straat, dat is toch een stapje verder.

Maar schaam je niet om is naar de dokter te gaan gozer, ook al uit je een x je gedachten tegen de POH, soort praatpaal semi psycholoog van de huisarts. Kan nooit kwaad! Twijfels over je gebruik of je eigen gedachten zijn niet raar, al helemaal niet t raarst wat diegene bij wie je aanklopt ooit heeft gehoord. Geeft blijk van gezond verstand gozer :wink: Komt ongetwijfeld goed, in mijn ogen ben je een echte vechter als je sommige potientiele valkuilen herkent en bewust bezig bent dat te vermijden en jezelf te verbeteren IPV ontwijkgedrag.

Beter de confrontatie aangaan met jezelf dan wegvluchten toch? Succes! komt goed

EDIT misschien las ik verkeerd en bedoelde je het in het algemeen ipv met betrekking op jezelf zie ik net. Het gedeelte wanneer heb je recht op hulp bedoel ik. In dat geval nevermind, sorry haha. In t echt communiceren blijft toch duidelijker:sweatsmile:

Casaan vindt dit leuk.
  17. Mindless

Alleen voeding tot je nemen die jouw lichaam en geest goed laten functioneren.

In de praktijk onbewerkte voeding ja.

Ontdekkingsreiziger vindt dit leuk.
  18. Zwijgrecht

Ben je vegetarier of veganist?

19. Mindless

Ik was vegetariër, maar nu luister ik gewoon naar wat mijn lichaam nodig heeft en soms is dat vlees. Al is dat wel veel minder dan ik eerst at.

Wat ik heb gemerkt dat echt slecht is voor mijn lichamelijk en geestelijk functioneren, zijn suikers. Inclusief koolhydraten in brood en dergelijke. Voor mij persoonlijk werkt een dieet met voornamelijk eiwitten en vetten (en groente natuurlijk) het beste om optimaal te functioneren.

20. Zwijgrecht

Omdat je het had over optimaal laten functioneren, en vlees kost veel energie om te verteren etc toch. Vandaar de vraag. Niks mis met pesco of vegetarier, veganist heb ik zo mn twijfels over. Heb er veel mee te maken werkgerelateerd en tja, het is een apart slag:nomouth: Zien er meestal ook niet kerngezond uit.

Over veel eiwit en vetten ;Geldt voor de meeste mensen toch. Al denk ik dat mensen met een actief beroep of fysiek zwaar werk meer behoefte hebben aan die (snelle) suikers. Ik eet heel veel brood, zou niet weten wat ik ervoor in de plaats zou moeten eten. Eiwitten en onverzadigd vet komt al genoeg binnen, haha.

Ik heb wel het idee dat vooral groente en fruit heel veel schelen als je dat maar consequent eet. Rauwe groenten vooral, is het gezondst Heb tijden gehad dat je slecht eet, en dan schreeuwt je lichaam zo ongeveer om vitaminen e.d. Dan is een glas verse jus goddelijk.

Plus groenten zijn lekker :nomouth::grin:

21. Mindless

Ja ik denk dat dat ook wel voor de meeste mensen geldt ja.

Het schijnt dat je lichaam 0 koolhydraten nodig heeft. Je lever kan zelf alles produceren wat het nodig heeft. Maar dat heb ik ook maar gelezen. Er waren wel perioden vroeger (voor de landbouw) dat mensen nooit koolhydraten binnen kregen, dus ik weet niet of mensen met fysiek zwaar werk het echt nodig hebben. Die mensen vroeger hadden ook niet bepaald makkelijke leventjes.

Ook nu zijn er mensen die bijvoorbeeld alleen vlees eten en perfecte waarden hebben, helemaal gezond zijn. Ik zou dat absoluut niet willen, moet er niet aan denken. Er zijn ook genoeg plantaardige bronnen voor eiwitten en vetten. Maar ik denk dat het ons aangepraat is dat we zoveel koolhydraten nodig hebben.

22. Zwijgrecht

Ik merk als je veel vlees eet je op een andere manier vol raakt, alsof je maag bakstenen aan het verwerken is. Kan ook echt kotsen van mensen die hun hele hoofd volduwen met zo veel en goedkoop mogelijk vlees bij de wok. Bah.

@ alleen vlees eten en perfecte waarden, ongetwijfeld. En anders reageert er binnen een dag wel iemand met een achteroom die wel 160 is geworden door alleen vlees te eten!

Plantaardige bronnen voor eiwitten en vetten klopt, alleen moet men zich er wel in verdiepen en variatie is het sleutelwoord. Met elke dag een bleekselderij stengel en een handje noten kom je er niet.

Voor de duidelijkheid, een pescotarier eet wel vis, geen vlees, een vegetatier beide niet en een veganist geen dierlijke producten, dus ook geen ei melk room honing, niks. Pesco en vege-tarier zijn wel gezond denk ik, (en dan heb je ook nog de variant die ook gevogelte eet), veganist is doorgeslagen en moeilijk te geloven dat het gezond is.

Eet sochtends een halve kilo kwark met 3 stuks fruit, maar dan heb ik een uur later weer honger, dus dan maar broodjes of krentenbollen. Eet meestal al warm om 4 uur , dus om 9 uur nog een keer eten en snachts weer. Bij mekaar ben ik wel druk met brood sjouwen ja :weary: Maar zou niks anders weten wat nog relatief gezond is in deze hoeveelheden :sweatsmile:

Mindless vindt dit leuk.
  23. Zwijgrecht

@Mindless

Om dan maar niet helemaal offtopic te gaan, dat vindt TS vast irritant,
    Zouden de positieve effecten van je dieet aanpassen ook met terugwerkende kracht werken?
    Door tekorten aan te vullen, jezelf goed te voeden, zou je dan ook weer herstellen? Van bijvoorbeeld eventuele hersenschade. Ik heb het idee dat je lichaam zichzelf heel goed kan repareren.

24. Mindless

Dat idee heb ik ook. Ons lichaam is echt wonderlijk in herstellen, zeker wanneer je het geeft wat het nodig heeft. Zelf ben ik nu sinds een week ook intermitterend vasten aan het uitproberen, wat erop neerkomt dat ik 1 maal daags een window van 2 uren heb om me helemaal vol te stouwen met (gezond) eten en 22 uren lang niets eet. De theorie is dat het lichaam na 10/11 uren niks eten in een staat van herstel in plaats van verwerking komt en beschadigde cellen worden vervangen. De praktijk is dat ik me er fantastisch bij voel. :grinning: De eerste dagen had ik nogal last van trek en hoofdpijn, maar de trek was niet echte honger maar gewenning aan moeten eten op bepaalde tijdstippen en suiker cravings. Nu mijn lichaam er al aan gewend is heb ik niet meer de hele dag honger maar een zeer stabiele energie. 's avonds wanneer ik dan wel eet heb ik erg zin in gezond eten en is het niet moeilijk om van de junkfood af te blijven. Mijn zeer gevoelige maag die normaal maar een paar verschillende voedingsmiddelen tegelijk aan kan, kan nu ineens alles aan (ik gooi echt enorm veel verschillend eten naar binnen in korte tijd). Zoek maar eens naar intermitting fasting en OMAD (One Meal A Day) als je interesse hebt. Dat je de hele dag door moet eten is echt een fabeltje en imo (voor mij persoonlijk in ieder geval) niet een gezond iets om te doen. Je lichaam gaat op een gegeven moment namelijk over op het verbranden van ketonen in plaats van glucose, wat dus die veel stabielere energie geeft.

Als je verder wilt praten over voeding is een nieuw topic misschien handig. We moeten inderdaad niet teveel offtopic gaan.

25. Zwijgrecht

Haha, een soort ramadan het hele jaar door.

En akkoord, als ik een idee heb dan zie je het vanzelf voorbij vliegen. Mag graag een beetje sparren met ideeen of kennis, en als het over eten gaat des te beter

Ik ben benieuwd naar meer reacties van mensen, zal vast niet de enige zijn met de paar anderen in dit topic die hier wel is bij stil heeft gestaan of staat :wink: Ik geloof bijna niet dat iemand puur en alleen positief beinvloed kan worden door drugs, hoe verantwoord je ook gebruikt zit er meestal wel een duister randje aan. Psychedelica daargelaten, kan ik niet over meepraten.

Mindless vindt dit leuk.
  26. MDMAZING

MDMAZING Wijs gebruiker

Ik vergeet dingen snel.

Prison vindt dit leuk.
  27. Bas

Bas Wijs gebruiker

De dingen die na gebruik opkomen als bijwerking; Iedereen vind dit erg, maar ik denk dat de nog ergere bijwerkingen na verloop van tijd pas komen. Dus je zal je misschien nu wel afvragen dat de bijwerkingen die je nu ervaart wel meevallen en dat je ermee kan leven, maar bijwerkingen die later nog zullen komen, zullen nog erger zijn dat je er echt niet mee kan leven.

Oftewel; hou het gebruik gewoon beperkt, al heb je nergens last van. :tongueout:

Paplepep vindt dit leuk.
  28. Zwijgrecht

Daarom vraag ik dus om ervaringen van mensen die langere tijd gebruiken of gebruikt hebben en ingrijpend of minder ingrijpende veranderingen meemaken. Dat je een kater krijgt weten de meeste na een aantal jaar wel denk ik zo,..

Captain obvious:tonguewink:

Laatst bewerkt: 17 dec 2018
  29. Kwak

Kwak Experimenterende gebruiker

Ik denk dat mijn korte termijn geheugen flink is aangetast. Ik was vroeger altijd wel een warhoofd, maar de laatste jaren is dit bijzonder vergroot. Ik denk dat ik met xtc te hoog heb gedoseerd.

De drang om drugs op festivals te pakken is groot. Met name op meerdaagse festivals.
    Heb wel paar weken geleden op een 1 dags festivals drugs geweigerd.

30. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Kort gezegd: Ik denk niet dat drugs heeft bijgedragen aan mijn interne stabiliteit :tearsofjoy:

Roze Olifant, Fenrir en Zwijgrecht vinden dit leuk.
  31. Woke-up-sticky

Ik leef helemaal op de klok, ieder aspect van mijn leven wordt bepaald door mijn vroegere gebruik.

Ik ben al jaren stabiel nu, desondanks kan ik pas schijten, eten of slapen doordat bepaalde middelen dit toestaan.

Zelfs mijn bloeddruk wordt kunstmatig dmv metoprolol laag gehouden gelukkig zijn mijn leverwaarden wel weer genormaliseerd.

32. Zwijgrecht

Wie heeft er ervaring met, of kent verhalen, van mensen die heel jong zijn begonnen met drugs? En kan daar wat meer over vertellen.
    Overal lees je natuurlijk niet beginnen zolang je grijze massa nog in ontwikkeling is, slecht, etcetera etcetera. Ik kan mijn ervaring of vermoeden niet zo goed verwoorden, maar zal het proberen.

Het is maar een vermoeden of gevoel hé , take it easy mensen die het beter weten, en explain me :)
    Heb het idee dat er iets veranderd of kapot gaat, of niet groeit in je dopamine (beloning toch) systeem. Ik ga in alles bijna altijd voor de "snelle" kick of voldoening. Heb aardig wat gebruikt vanaf m'n 12/13e. Zal vast ook aan persoonlijkheid liggen, maar "voelt" alsof ik inmiddels zo daarop ben ingesteld dat het heel moeilijk is om dat tegen gaan. Niet alleen met drugs.

Verder stopt je emotionele ontwikkeling zo goed als. Zag een topic ooit met volgens mij precies die titel , Gestopt met emotionele ontwikkeling en daar kan ik 100 procent in vinden. Het moment dat je bezig gaat met clean worden, of bewust met je "problemen" te dealen, trekt er een soort dikke mist weg en toen merkte ik dat je stukje bij beetje dingen tegenkomt waarin je een heel stuk achterloopt. Hoe adequaat te reageren op bepaalde situaties, omgaan met emoties, praten met hulpveners en uberhaupt hulp kunnen accepteren. Als je vroeger alle emoties, of nouja veel ervaart onder invloed dan wordt het later wel even op je tanden bijten, als de euforie van "1 maand clean!!!" :P zal iedereen wel last van hebben in bepaalde mate die gebruikt heeft i guess.

Kleine kanttekening ; Ik geloof niet dat dit onherstelbaar is. Absoluut niet, maar het vereist wel enige interesse in je eigen brein, een hoop lezen , en een beetje goeie moed :) Spieren kan je trainen en je brein is tenslotte ook een spier.

Arriverdecci!

ZERO- vindt dit leuk.
  33. Woke-up-sticky

Dat is niet helemaal hoe neurotransmitters werken. Je brein is ook geen spier.

34. Zwijgrecht

Oke. :thinking:

Hoe dan wel?

35. Woke-up-sticky

Ik ben geen neuroloog, maar de stelling dat dopamine verantwoordelijk is voor beloning, of het gevoel beloond te worden is onjuist.

Dopamine is oa verantwoordelijk voor het leren en onthouden wat het precies is dat zorgt voor de beloning.

In een studie met ratten is bijv naar voren gekomen dat ratten waarin dopamine werd onderdrukt evenveel plezier beleven.

In een andere studie steeg dopamine in afwachting van hun dosis heroine, maar was drastisch lager toen de rat het zelf moest nemen. De reden hiervoor is dat het de eerste keer was.

Daarbij heeft dopamine veel meer functies in het lichaam dan enkel mbt beloning.

36. Zwijgrecht

Ik heb dan ook nooit gezegd dat dopamine alleen voor het beloningsgevoel.

Waarom is die stelling niet waar dan ? Ik kan het zo gauw niet vinden met simpele searches als dopamine beloning etc, dus als jij het me wel kan vertellen:upsidedown::)
    Misschien wat simpel gezegd, maar niet onjuist toch.

Maarrrrrr dat was de oorspronkelijke vraag niet........

Laatst bewerkt: 18 dec 2018
  37. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Je hersenen passen zich wel degelijk aan op het drugsgebruik en ik betwijfel of dat compleet onomkeerbaar is.. Zeker aangezien neuroplasticiteit afneemt naarmate je ouder wordt. Van langdurig drugsgebruik (en zeker op jonge leeftijd gok ik) kun je chronische klachten ontwikkelen zoals angst, depressie, maar ook aandachts- of geheugenproblemen, of persoonlijkheidsproblematiek. Dat kan door simpelweg tekorten in de hersenen maar ook omdat je persoonlijkheid zich aanpast op je drugsgebruik (en dat hangt natuurlijk ook weer samen).

Psychotherapeutisch gezien is het ook niet helemaal onherstelbaar. Als je in je jeugd niet goed leert om met emoties om te gaan, adequaat te reageren op bepaalde situaties, om je veilig en vertrouwd te voelen, om hulp te vragen, verantwoordelijkheid te nemen of grenzen aan te geven (dat soort zaken), kun je dit later inderdaad nog leren zoals bijv. in therapie (al kan dit een behoorlijk lange weg zijn). Maar je blijft wel je kwetsbaarheid behouden, ook als je in de tussentijd nieuwe patronen hebt ontwikkeld. Ookal bewandel je de oude wegen niet zo vaak meer, ze blijven wel gewoon bestaan. De manier waarop het je heeft gevormd kun je niet compleet ongedaan maken.

Fenrir en Woke-up-sticky vinden dit leuk.
  38. Zwijgrecht

Ik hou het er voor mezelf maar op dat zgn. schematherapie niet helemaal een waste of time is, maar om het even anders te verwoorden;

Je kan in ieder geval alles binnen je macht doen dingen te herstellen :)
    Klinkt niet positief, al die dingen. Herken me in alles wat je opnoemt behalve grenzen aangeven en nu ik dit opschrijf ... herken ik me wel in alles wat je opnoemt:upsidedown:

Thanks voor je antwoord,een duidelijke. Kan niet zo goed op Google of andere fora iets vinden over deze precieze vraag, of het zijn 10000 dezelfde tips die ik inmiddels wel weet.

Toch ga ik me geen zak aantrekken van deze informatie, want sta morgen nog steeds op met het idee dat ik bepaald gedrag kan en ga aanpassen, d.m.v proberen te snappen waarom je je gedraagt zoals je dat doet. En nooit te laat bent om te leren :)

:handfist::handpointup:

( Overigens zet ik nu de fik in Zero.... zie je de rooksignalen al?)

ZERO- en Woke-up-sticky vinden dit leuk.
  39. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

@Zwijgrecht je kanttekening over geloof is de sleutel. Als je gelooft dat het onveranderlijk is, zal het zo zijn. Daarnaast zijn er zat andere dingen waar je plezier en (emotionele) rust uit kunt halen. Soms is het even zoeken, onvindbaar is het iig niet.

40. Zwijgrecht

Thanx man, daar geloof ik ook in :boxleft:
    Het is ook niet wereldschokkend, ben nog steeds een gezonde gast, fysiek is helemaal niks mis. Eigelijk heb ik niks te zeiken, zit hier nu warm, ben gezond, heb een gezond verstand, en werk waar ik elke dag met plezier naar toe ga. Ook een duidelijk toekomstplan dus niet zoekende naar een doel.
    Maar mentaal kijk ik nu terug en ben ik me er laatst bewust van geworden dat het wel het e.e.a heeft aangericht. Niks wat ik nog niet wist, wel iets wat ik pas op dat moment liet binnenkomen. Omdat ik wat aan het doen ben om bepaalde reacties en mechanismen te veranderen, en dat heeft onlosmakelijk met mekaar te maken.

Mocht een slimme brugklasser dit ooooit lezen ; wacht er nog even mee vriend, tot je doorhebt dat je beslissingen ook daadwerkelijk JOU beslissingen zijn :)

Woke-up-sticky vindt dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories
Laden...