Eerste keer 2cb - treshold - nut bijdoseren

Discussie in 'Research Chemicals' gestart door BasvanHoven, 6 dec 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. BasvanHoven

BasvanHoven Belezen gebruiker

Er heeft zich een mogelijkheid voorgedaan om in de voorjaarsvakantie (waarschijnlijk) met 4 andere klasgenoten te gaan trippen. Het zijn allemaal hele aardige mensen met wie ik het goed kan vinden in de klas. We gaan thuis trippen bij een van de mensen, zonder ouders telefoon of afleiding.

Het officiele plan was dat we allemaal truffels gingen eten, maar ik denk dat ik samen met 1 ander toch voor 2cb ga. Ik heb nog nooit getript, los van soms hele lichte visuals op MDMA en 6-apb maar ook zeer intense visuals op beide drugs. Ook heb ik sterk gehallucineerd op speed en slapeloosheid voor 2 dagen zoals gekleurde vlekken, vliegende lichtgevende wormen en strepen, bubbels en ademende objecten, smeltende telefoondisplays en letters die veranderden in Arabische of Chinese tekens.) Dit is natuurlijk niet te vergelijken met trippen. Hoe dan ook heb ik gekke bizarre dingen gezien maar bleef er altijd sterk van bewust dat het níet écht was.

Het zijn allebei tripmiddelen, maar na lange research en verhalen van ervaren gebruikers verwacht ik dat 2cb mits laag gedoseerd beter stuurbaar en meer vergevend is dan de psyclocibine in de truffels. Het zijn allebei tripmiddelen en hier ben ik mij zeker van bewust. Er is nooit een garantie. Vandaar dat ik dit terein, misschien te, voorzichtig op mijn tenen betreed.

De 2-cb is klaar om gekocht te worden, in pilvorm, en deze worden getest zo snel ik ze binnen heb. Dit kan op elke donderdag in mijn regio.

Ik ben autistisch en heb asperg. OOk ben ik als 1/2 jarige mishandeld door mijn vader die een alcoholverslaving had. Dit weet ik niet meer. Verder ben ik erg emotioneel maar vind dit niet een zwakte. Ik heb dit kunnen kanaliseren in het spelen van Piano en heb mijn Verder heb ik niet lang geleden een soort van openbaring gehad, in de zin dat ik mijzelf eindelijk heb geaccepteerd voor wie ik ben. Dit heeft mij meer zelfverzekerdheid gegeven dan ik ooit heb gehad. Hoe dan ook ben ik alsnog een emotioneel, en onzeker persoon. Ik voel mij goed, maar ik heb moeite met het navigeren in sociale situaties. Ik ben een extreme introvert en heb niet meer dan 2 échte vrienden.

Het internet vertelt mij dat een treshold dosis op 2-5 mg ligt. Nou ben ik er niet helemaal achter gekomen wat het nut van herdoseren is bij 2cb. Aangezien ik zeer voorzichtig wil beginnen, was mijn plan te starten met 10 mg, en eventueel 5 mg bij te doseren. Ik ben niet op zoek naar tenenkrommend en eyes-in-the-back-of-my-head trippen, maar ik wil de grens over van MDMA en 6-apb visuals naar intensere 2cb visuals. Waar ik vooral op zoek naar ben is het fenomeen wat veel trippers mij hebben verteld: het feit dat trippen niet alleen visueel maar ook op alle andere vlakken kan werken.

Laten we de vragen even op een rijtje zetten:

1. Is 2-cb inderdaad milder en minder intens dan psylocibine bevattende truffels, en is dit verschil realistisch in de zin dat ik simpelweg veiliger ben met 2cb in een lage dosering? (10mg met eventueel 5mg herdoseren?)
    2. Wat is uberhaupt het nut van herdoseren bij 2cb sinds het mijn serotonine aanpakt?

Voorbeeldsituatie: Ik neem 10 mg, ben underwhelmed, en na 2 uur pak ik 5 mg bij.

Gaat die 5 mg nog iets aanrichten, of kan ik beter beginnen met 15 mg?

Ik wil nog toevoegen dat ik stiekem natuurlijk hoop op antwoorden als: "geen probleem", en "doe je ding", maar ik ben op zoek naar eerlijke antwoorden van mensen die weten waar ze over praten. Mochten meerdere mensen het streng afraden, dan is de keuze gemaakt: ik ga (nog) niet trippen.

2. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Hey, leuk dat je interesse hebt in psychedelica en heel goed dat je voorzichtig wil beginnen. Ik ben geen diehard expert (die zullen hier vast ook nog wel gaan reageren ^^) maar heb wel enige ervaring met beide middelen op verschillende doseringen. Mijn antwoorden zouden zijn:

1. Ja. Als je onbekend bent met het gevoel van trippen en je bent wat huiverig, is 2C-B m.i. een betere drug om dit wat te gaan verkennen dan psilocybine. 2C-B wordt niet voor niets 'psychedelica light' genoemd, dat is omdat het door de meeste mensen als minder intens wordt ervaren vergeleken met klassieke psychedelica zoals psilo en LSD. Het effect van 2C-B hangt af van de dosering, maar zelfs op wat hogere doseringen blijft het over het algemeen zeer stuurbaar en vergevingsgezind. Zowel visuals als de mentale tripeffecten zijn in verhouding tot psilo en LSD minder overweldigend. Dat is een reden voor sommige echte psychonauten om het als een onvolwaardig tripmiddel te beschouwen, want voor de echte diepgaande inzichten leent het zich niet zo, maar voor een starter is dit ideaal. Het heeft namelijk wel een zeer duidelijk psychedelisch effect - mits dosis niet te laag - wat je al een interessant kijkje in die wereld kan geven, zonder dat je er te snel teveel door overvallen wordt. Daarnaast geeft 2C-B vaak een bepaalde euforie (ik vind deze euforie met vlagen soms iets weg hebben van MDMA), de space voelt een beetje 'cosy' en heeft weinig neiging om duister te worden - zeker vergeleken met het toch een stuk meer onvoorspelbare psilo. Ik vind 2C-B zelf een erg leuk drugje. :) (Psilo en LSD ook, maar daarbij weet je nooit echt wat je krijgt, dus die zou ik eerder 'interessant' noemen.)

Ik heb 2C-B zelf nooit geprobeerd op 10 mg, maar het staat erom bekend op lagere dosering een ander effect te geven (licht stimulerend) dan op hogere dosering. Hoe hoger de dosering, hoe meer de tripeffecten gaan overheersen. Je kunt dus zeker met 10 mg beginnen als je het op safe wilt spelen, de effecten zullen dan waarschijnlijk subtiel zijn.

2. Of bijnemen zinvol is weet ik niet. Alleen al omdat 2C-B een vrij trage come up heeft - bij mij duurt het vaak toch wel een uur tot anderhalf uur tot ik het volwaardige effect heb bereikt. Je zal dus pas relatief laat weten wat die eerste dosering nu écht bij je doet, en als je op dat punt nog 5 mg bijneemt heb je kans dat je de ervaring eerder verlengt dan versterkt. 15 mg in één keer nemen kan ook, dat is nog altijd een prima startersdosis, maar op die dosering zal de ervaring al meer psychedelisch van aard worden.

Wat betreft af/aanraden om te gaan trippen: dat is echt iets waar je zelf het beste over kunt beslissen. Ik zie niet direct een reden om het je af te raden in je beschrijving, maar je moet je er zelf wel goed bij voelen natuurlijk.

Succes met je keuze! :blush:

Eik en BasvanHoven vinden dit leuk.
  3. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Eens met het meeste wat Roze olifant zegt.

Verder is het zo dat als je geen intense trip wilt, je ook gewoon minder truffels kunt nemen hè. Met een lage dosering kun je jezelf bekend maken met het gevoel en enkele (milde) effecten. Ik vind namelijk niet dat je je met 2c-b echt voorbereid op de psilocybine ervaring, welke toch echt heel erg anders is. Maar als je gewoon eens een lichte psychedelische ervaring wilt is 2c-b ook een prima keuze.

Uiteraard neem je met trippen altijd het risico dat je dingen ziet die je niet wilt zien. Maar dat hoeft geen verkeerd iets te zijn.

BasvanHoven vindt dit leuk.
  4. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

2C-B is een prima starters psychedelica aangezien het gewoon echt veel milder is dan bijvoorbeeld psilo of LSD. Het is ook aanzienlijk meer euforisch dan andere psychedelica, wat het ook gewoon makkelijker maakt maar het zal je zoals Mindless ook zegt daarom nooit helemaal voorbereiden op het echte werk.

10mg is wel echt heel weinig en gaat je waarschijnlijk amper tot geen psychedelische effecten geven. Hiervoor heb je toch wel ten minste 15mg nodig. Of 15mg voor jou genoeg is kunnen wij lastig zeggen, maar een beetje voorzichtig beginnen kan nooit kwaad. Maar de gevoeligheden van mensen varieert nogal, sommige hebben aan 15mg al genoeg voor een trip, anderen waaronder ikzelf hebben minstens het dubbele daarvan nodig. Voor mij persoonlijk is 2C-B zelfs in extreem hoge doseringen nog maar een psychedelica light en vooral een middel voor de fun en niet voor de inzichten.

Ik heb vrij veel ervaring met 2C-B bij doseren, aangezien ik dat altijd op feesten doe. Ik neem dan altijd mijn start dosering weer gewoon bij na zo'n 2 uur, maar dat verlengd het effect enkel en versterkt het niet. Sterker nog, die tweede piek is altijd een stuk milder dan die eerste.

Je kunt dus het beste gewoon direct een goede dosering pakken. Oh en 2C-B geeft geen serotonine vrij zoals MDMA, maar bindt slechts aan serotonine receptoren.

5. De Dunne

De Dunne Badass junkie Tripreporter

Ik wil even mijn ervaring delen. Ik heb als eerste x wel 10mg genomen als testrun. Dat is echt wel wat weinig om kennis te maken met wat trippen is. Ik was wat huiverig omdat ik nog nooit iets van psychedelica had genomen. Mijn tweede keer was 19 mg en dat was (voor mij) een prima dosis om echt kennis te maken met trippen. Ik had visuals, een echt trip gevoel en mijn gedachtengang was ook lekker bezig. Maar niets te zwaar of te heftig. Dus wat men hierboven verteld klopt prima. 15mg is ook een mooie dosis.
    Bijnemen met 2cb heb ik geen ervaring mee. Veel plezier met je eerste keer!

6. Psychedelibee

Hier was ik nog niet op in gegaan. Ik wil het je zeker niet ontmoedigen om met klasgenoten te gaan trippen, maar realiseer je wel dat het introverte en moeite hebben om met sociale situaties om te gaan wel extra versterkt kan worden tijdens het trippen.

7. Eik

Eik Belezen gebruiker

Mijn eerste (en enige) ervaring met 2-CB is 12,5 mg. Ik vond dit heel erg mild in vergelijking met Psilocybine en LSD. De Dunne zou jij iets meer kunnen vertellen over hoe voor jou het effect veranderde van een lichte dosis (10mg) naar een normale (?) dosis van 19 mg. Ik ben zelf van plan om de volgende keer 20mg te nemen en mijn vrouw 17,5mg. Lijkt me interessant om jouw ervaringen met bijne een vergelijkbare verhoging te horen...

8. De Dunne

@Eik . Bij 10 mg had ik geen visuals behalve ene keer een soort vlek op de grond en een licht ademende verwarming. Ik had geen euforie (maar bij die 19 mg ook erg weinig) , werd erg slaperig en een beetje verveeld eigenlijk. Benook inslaap gevallen. Al bleek dat wat ik van anderen hoor wel apart. Wel had ik af en toe het idee dat ik mdma op had. Geen euforie of love gevoel maar hetzelfde idee als mdma dat opkomt.
    Met 19 mg had ik duidelijk visuals, een redelijke high, warm, erg lacherig en makkelijk geamuseerd. Ook gingen mijn gedachten makkelijk alle kanten op maar ook stuurbaar. Ik kon echt mijmeren over van alles. Zinnig en onzinnig. Was wat wankelig en de muziek! Ja je moet echt muziek opzetten. Met die 19 mg was de muziek heerlijk. Alsof je er in zat zeg maar. Het voelde als echt een trip. Welliswaar geen zware maar wel een trip. De muziek tripte mee. Ik vind de beats lekker en die sprongen er uit zeg maar.
    Met 10 mg zit je er niet “in” zeg maar. Met 19 was het echt een trip idee.
    Ik denk dat de dosering die je geeft wel goed zijn voor jou en je vrouw. Het zal leuk worden. Veel plezier.

9. Mindless

Misschien ook relevant voor Eik:

Met elk 18 mg 2c-b hadden een vriend en ik beide een net-niet ervaring. De hele tijd het (irritante) gevoel van bijna een trip hebben, maar ook de hele tijd een zware bodyload met zo nu en dan misselijkheid en die vriend moest ook overgeven. Beide geen visuals.

Daarna heb ik het nog een keer alleen gedaan met 24 mg en toen had ik wel duidelijk een trip. De bodyload was weer zwaar, maar ik kon me hier door het trippen beter van distantiëren. Deze keer ook visuals.

Maar ik weet niet... Niets memorabels en die bodyload is zo nu en dan toch best irritant. Ik heb het nut van 2c-b voor mezelf nog niet echt ingezien. Van de zwaardere psychedelica kun je immers ook gewoon minder nemen en die zijn zoveel interessanter mentaal en visueel gezien (vergeleken met mijn weinige ervaring met 2c-b dan hè).

10. De Dunne

Dit klopt wel. Ik heb ook best last van de bodyload. Ik was misselijk af en aan bij beide hele trips. Maar niet storend de hele tijd. En ook niet zo misselijk dat ik (bijna) moest overgeven.

11. BasvanHoven

Ask and thou shalt receive. :) Bedankt voor alle informatie, allemaal.

10 mg is dus misschien een beetje té voorzichtig.

Niet bijdoseren, got it. Bijna net zo nutteloos als MDMA bijdoseren dus.

10 mg is te voorzichtig, dat begrijp ik nu.

Dit snap ik, en heb ik ook zeker meegenomen in mijn beslissing. Hoe dan ook verwacht ik niet dat dit enorme problemen oplevert. Vooral ook omdat de anderen ook gaan trippen en mocht ik ook gaan trippen verwacht ik een bepaalde band met de rest.

Nog iets wat me te binnen schoot: ik heb begrepen dat bij veel tripmiddelen, zoals bijvoorbeeld LSD, het verhogen van de dosering niet met dezelfde stappen gaat. Hier bedoel ik mee dat 100 mcg (bijvoorbeeld) niet 2x zo sterk is als 50 mcg, en 300 mcg niet 3x 100 microgram is, maar misschien wel 10x zo sterk als 100 mcg.

Is dit bij 2cb ook het geval?
    Dus 30 milligram zou niet 2x zo sterk kunnen uitpakken als 15, maar misschien wel 10x zo sterk,

12. Mindless

Nog 1 ding:

Als jij en die vriend 2c-b nemen en de rest truffels dan zullen jullie waarschijnlijk niet op dezelfde golflengte zitten. Eigenlijk kun je in een gezelschap beter altijd allemaal hetzelfde middel gebruiken. Misschien valt het mee met 2c-b en truffels hoor, maar toch.

De Dunne vindt dit leuk.
  13. Psychedelibee

Je bedoelt dat het effect niet linear is aan de dosering maar eerder exponentieel. Vind ik persoonlijk een lastige om voor 2C-B te zeggen. Voor mensen die er gevoelig voor zijn lijkt dit wel het geval en kan een mg meer of minder al een enorm verschil maken. Voor mij persoonlijk is het verschil tussen 30 en 40mg bijvoorbeeld niet zo heel groot.

14. Roze olifant

Dat is zo. Al kan het ook zeker de andere kant op werken. Ik heb pas één keer in gezelschap getript op 2C-B, dat was met mijn zusje. Wij hebben normaal geen vriendinnenband (wel gewoon een prima band, maar beetje oppervlakkig, we zijn erg verschillend en delen weinig, al helemaal geen diepere gevoelens) maar tijdens die trip was die verbinding er ineens wel. Was heel bijzonder, heel emotioneel, we hebben enorm gelachen maar ook gehuild. Nu besef ik dat samen trippen met vrienden iets anders is dan met een direct familielid, maar het kan dus echt beide kanten op. Zelf vind ik 2C-B een heel duidelijke sociale en empathogene component hebben, maar dat is voor iedereen anders.

Grappig dat dit ook zo verschilt voor iedereen, want voor mij is een dosering van rond de 18-20 mg 2C-B in principe al voldoende. Althans, meestal. De laatste keer dat ik deed vond ik het een beetje net-niet. Het verschil in effect tussen 20 en 30 mg vond ik ook niet wereldschokkend groot, gevoelsmatig zéker geen 10 punten verschil. Behalve dat de visuals bij 30 mg langer aan hielden (ik heb ze bij 2C-B vaak alleen maar aan het begin van de trip, daarna trekken ze snel weg).

2C-B is ook niet heel nuttig of memorabel, het is meer een fundrug. Maar net daarom denk ik dat het een goede beginnersdrug is voor iemand die wat twijfels heeft. Het bereid je niet voor op het echte werk, nee. Maar het geeft je wel een snelle, oppervlakkige rondleiding in het voorportaaltje ervan. Zo zie ik het. Het psychedelische effect van 2C-B moet ook weer niet teveel onderschat worden, ik heb er toch een aantal keer flink trippy dingen op meegemaakt. No way vergelijkbaar met mijn psilo-ervaringen, maar ik vind die vergelijking zelf niet heel relevant, omdat ik 2C-B met een ander doel neem.

Bodyload van 2C-B is wel een flinke pain in the ass ja, poeh. De come up is altijd even uitzitten en jezelf afvragen 'waarom vond ik dit ook alweer leuk'. Maar truffels liegen er wat dat betreft ook niet om hoor (voor mij iig).

Mindless vindt dit leuk.
  15. BasvanHoven

Ik krijg de indruk dat ik 2cb ver overschat qua intensiteit. Ik denk dat ik toch voor 15 mg ipv 10 ga. Trouwens, mocht het te zwak zijn, dan is de avond nog niet meteen verpest.

Been there, done that, met MDMA en 6-apb dan. Dat stemmetje dat zegt: "why did I do this to myself".

De Dunne en Roze olifant vinden dit leuk.
  16. Roze olifant

Ik denk dat dat een goed plan is. Mijn zusje ging de eerste keer (amper tot geen ervaring met trippen) direct voor 25 mg en vond dat nog prima te doen. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen en de een neemt meer risico dan de ander, dus 15 mg is prima. En de avond is zeker niet verpest, want mocht die 15 mg nu toch een sub-psychedelische (is dit een begrip? :laughing:) dosis voor je blijken, dan kun je je nog steeds prima vermaken. Muziek gaat, met wat geluk, sowieso prachtig klinken!

Jep! Haha. Maar laat je dus niet teveel ontmoedigen als je je fysiek even flink ongemakkelijk gaat voelen in het eerste deel van de trip. Goed zuchten! (Vind het altijd soort zwangerschapscursus puffen, maar dan eh... net anders.) Wordt vanzelf beter. Bereid je ook voor op uitgebreide gaap-partijen. :tongueout:

17. BasvanHoven

Wat? Gaap partijen? Dat is nieuw. Is dat iets normaals bij 2cb?

Ik weet de exacte dosis van de pillen nog niet, maar laten we voor het gemak ervan uitgaan dat ze 13 mg zijn. Kan ik de pillen wegen, het totale gewicht pakken, en daar na een beetje omrekenen het fijngehakte poeder in de juiste dosis afwegen? (Ik heb een 0,001 weegschaal) Ik kan natuurlijk niet van één pil van 13 mg exact 5 mg afbreken.

Eyeballen op milligram nauwkeurigheid gaan we natuurlijk niet doen.

18. Roze olifant

Ja zeker, gapen is typisch voor de come up. Niet alleen bij 2C-B trouwens, psilo heeft dat kenmerk ook.

Over die pillen - oei, geen idee eigenlijk wat handig is. Persoonlijk zou ik er dan gewoon eentje in 4 stukjes proberen te krijgen en 1 1/4e nemen, komt niet zo heel nauw, maar het zijn wel kleine krengetjes om door te breken...

19. Psychedelibee

Ja kan, of het zo exact nodig is is een tweede.

20. De Dunne

Ja echt! Ik ben zelfs tijdens mijn 10mg testrun in slaap gevallen. Ik heb een uurtje of 2 denk geslapen.
    De tweede keer wist ik dat en heb ik mezelf actiever gehouden. Je kunt het wel goed wegwuiven dat slapen. De eerste x heb ik alles gewoon zo over me heen laten komen en ineens sliep ik hahaha.

21. BasvanHoven

Ik had de indruk gekrgen dat de 2c's juist heel stimulerend en energiek waren, maar dat is het niet begrijp ik? (aangezien je erop in slaap bent gevallen.)

Ik mag aannemen dat sinds 2cb met onze grote vriend serotonine aan de haal gaat (hoewel op verschillend manieren) er een cross-tollerance optreedt met andere serotonine drugs?

Hoe opvallend is het trouwens te zien wanneer ik onder invloed ben van 2cb? Krijg ik ook de klassieke kamelen-kaak en grote pupillen? (en in welke maten vergeleken met MDMA)

22. Psychedelibee

Voor mij persoonlijk hangt dat een beetje van de dosering af. Tot zo'n 30 a 40mg wordt ik flink loom en hangerig van 2C-B, alles daarboven dan wordt het lastig om stil te zitten. Maar in slaap ervan vallen is mij nog nooit gebeurd, het moet ook minstens een paar uur uitgewerkt zijn bij mij voordat ik kan slapen.

Er is geen kruistolerantie met serotonine releasers, maar wel met andere psychedelica.

Kaakspanning valt wel mee vergeleken met MDMA, maar van alle psychedelica krijg je wel net zulke grote kijkers.

23. Roze olifant

Ik dacht ook dat dat mij niet zou gebeuren, maar ben een tijdje terug net zoals De Dunne in slaap gedonderd tijdens 2C-B. Was wel combi met (niet echt sterke) wietoliedruppeltjes. De trip was op dat moment heel visueel, bijna truffel-achtige visuals, wrs. toch lichte invloed van de wiet. Maar werd ineens enorm suf. Dacht ‘effe liggen’ en werd drie uur later nuchter wakker. Zonde. :’)

Wel interessant dat je zegt dat het op hoge doseringen >40 mg energieker wordt. Is het de moeite waard om te proberen? Of voegt het verder aan de ervaring weinig toe?

Krijg trouwens zelf wel regelmatig ‘klapperkaakjes’ van 2C-B, zelfs op lage doseringen. Is eigenlijk de enige drug naast MDMA waarvan ik dat tot nu toe krijg. Alleen wel op een veel minder agressieve manier dan bij MDMA. Ik hou er nooit kaakspierpijn of een kapotte wang aan over.

De Dunne vindt dit leuk.
  24. De Dunne

Ik heb dit ook bij 2cb. Maar alleen bij de keren dat ik erg laag doseerde. Bij mijn trips met 19mg had ik het niet.

Roze olifant vindt dit leuk.
  25. Roze olifant

Grappig. Bij mij is het de ene keer vrij sterk aanwezig, en de andere keer vrijwel afwezig. Lijkt niet echt samen te hangen met dosis.

26. De Dunne

Bij mij had ikt echt alleen et 4 mg en 10 mg. Bij de 19 mg had ik het beide keren niet.

27. Psychedelibee

Ik vind hoge doseringen 2C-B eigenlijk vrij weinig toevoegen, behalve dat de visuals een stuk intenser worden en het wat energieker kan worden. Ik had gehoopt dat het meer een volwaardig tripmiddel zou worden bij zeer hoge doseringen, maar helaas. Sowieso zou ik dat soort doseringen ook alleen doen als je de bodyload goed kan verdragen op normale doseringen.

Roze olifant vindt dit leuk.
  28. Roze olifant

Ik kan de bodyload wel redelijk verdragen, word vaak wel even flink misselijk aan het begin van de trip maar dat accepteer ik dan maar gewoon. Maar als ik het zo hoor klinkt het inderdaad niet alsof het er heel veel bijzonderder op wordt. Ik haal dan liever twee ervaringen uit dezelfde hoeveelheid. Thanks, weet dan in ieder geval dat ik weinig mis.

Laden...
Vergelijkbare Topics - keer 2cb treshold
  1. De Dunne
    Reacties:
    56
    Weergaven:
    2.988
  2. Miss J
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    663