1. Hey Bezoeker! Wil jij kans maken op €100 shoptegoed in de webwinkel van Azarius? Lees in dit topic hoe je met een foto mee kunt met de actie! Deze actie loopt tot en met 30 april, doe vandaag nog mee!
    Ontzet Notitie

Eerste MDMA-ervaring, magisch...

Discussie in 'Trip reports' gestart door anhaedra, 8 jun 2015.

1. anhaedra

anhaedra Belezen gebruiker

(Man, 31 jaar, 70 kg, halfje MDMA, Free Your Mind 2015)

Gisteren voor het eerst MDMA gebruikt, op een technofeestje (Free Your Mind, hoe toepasselijk). Ben er zo van ondersteboven dat ik het even kwijt wil. Voor de meesten hier is het waarschijnlijk de normaalste zaak van de wereld maar mijn leven is voor goed veranderd.

Aanleiding

Een vriend, P., gaat vaker naar technofeesten maar gebruikt al jaren geen drugs meer wegens wat onaangename ervaringen. Maar er waren daar wat vrienden van hem en die gingen allemaal "lekker," zullen we maar zeggen. Ook typisch hoe ze er blind van uitgingen dat ik ook had gebruikt.

Afijn, het bracht me wel op ideeën. Overdag in het zonnetje wat pilsjes weggetikt, maar na het eten bewust gestopt omdat ik wel wist waar de avond heenging... Ga normaal nooit naar "drugsfeestjes," ben meer van de heavy metal en zo... maar heb een zeer open mind, zowel qua muziek als qua drugs. Dus dit was gewoon hét moment om het te doen.

De piek

Een van P.'s vrienden stond zowat de hele dansvloer te voeren. Grappig hoe hij er totaal niet het type voor leek maar ondertussen als een eindbaas de halve zaal de avond van hun leven bezorgde. Anyway, hij zegt tegen mij: "Het is goed spul dus begin maar 's met een halfje." Was ook mijn idee.

Ik vraag nog: "Hoe lang duurt het voordat-ie erin kickt?" Zo'n 3 kwartier, zegt-ie. Nou, ruim binnen het half uur was ik al in hogere sferen. Heb een snelle stofwisseling en ben met ieder middel altijd als eerste d'r aan, dus dat was verder geen verrassing.

Het begon met wat vreemde warmte- en kouprikkelingen her en der op mijn huid, vooral in m'n kruis... Alsof je in je broek pist. Net als toen ik paddo's op had overigens. Voelde me wat gestresst maar dat kunnen ook puur de zenuwen zijn geweest. Ook een beetje vervelend waus in m'n kop maar dat duurde maar heel even, want opeens, in een fractie van een seconde, leek het alsof de DJ-booth ontplofte. Alsof de volumeknop nog even drie keer zo hard werd opengedraaid. De basklanken knalden dwars door m'n lichaam. Het was van die minimal techno met overstuurde lage tonen in een héél klein zaaltje, dus dan weet je het wel.

Onbeschrijflijk hoe intens je dan de muziek beleeft. Dacht als fervent muziekliefhebber altijd dat mensen een beetje overdreven met hun xtc-verhalen, maar niets is minder waar. Werkelijk fantastisch en een verrijking voor iedereen die iets met muziek heeft.

Vervolgens kijk je een keer naar beneden en zie je voor het eerst je eigen armen en benen weer. Dans ík zo??? Ondertussen zag ik mijn "nieuwe vrienden" van die vlieggebaartjes maken. Ja, ik ging lekker, ja. Maar het mooiste moest nog komen...

De extase

Want toen de piek er een beetje vanaf ging, stopte de adrenaline ook. Ik werd eindelijk weer een beetje relaxt en toen pas merkte ik de euforie op. De echte "ecstacy" dus. Het was alsof je op de vakantie van je leven bent, alles is perfect, maar het enige wat aan je knaagt is dat je weet dat het ook weer ophoudt. Ik voelde me zo zalig, zo strak... Maar wilde ook meteen dat het nooit meer zou stoppen.

Waar ik iets eerder nog in m'n eigen wereldje zat en niet eens meer verstaanbaar kon articuleren -- is dat normaal trouwens? -- werd ik nu wel praterig en voelde ik me intens verbonden met P.'s vrienden en eigenlijk iedereen daar wiens pupillen zichtbaar waren. Ze vroegen me allemaal tien keer of ik lekker ging en je bent zo blij om bevestigend te antwoorden. Valt ze in de armen en bedankt ze. Zo mooi om de mensen om je heen zo'n geweldige tijd te zien hebben en dat je er zelf onderdeel van uitmaakt. Heb nog m'n hele ziel en zaligheid gedeeld met een wildvreemde mafkees... Zo gemakkelijk als je dan over gevoelige onderwerpen praat, geniaal.

Weer iets later voelde ik het effect letterlijk met de minuut afnemen. Kreeg even de gedachte om meteen weer te hengelen naar een tweede snoepje, maar ik was gelukkig nog verstandig genoeg. Dat voelde goed, dat ik zelf de controle hield.

De chill

De coming down was, net als bij paddo's, misschien nog wel mooier. De party daar stond op het punt van sluiten en we stonden buiten nog wat te hangen. Ik had een vestje aangetrokken voor de kou en voelde me daar om een of andere reden heel cool in. De warmte van dat vest voelde sowieso onwerkelijk lekker. Een paar andere bekenden kwamen terug van een andere stage en moesten meteen achter m'n zonnebril kijken en waren helemaal blij dat ik ook had gebruikt. Als nuchtere buitenstaander had ik cynisch gelachen om wat je toch wel een beetje debiel gedrag kunt noemen, maar op dat moment voel je je gewoon zo één met die lui, omdat zij exact weten hoe jij je voelt, op het jaloerse af. Mijn pupillen waren schijnbaar megagroot en toen ze hoorden dat het mijn eerste keer was, werd het bijna gênant, zo begaan waren ze met me.

Een van die gasten had een chick en die stond me eerder op de dag al wat opvallend te bekijken. Toen ze zag dat ik zo'n enorme doppen had, leek het alsof ze haar ogen niet meer van me af kon houden, zij natuurlijk ook met van die bloedmooie grote pupillen. Effe zo'n betoverend momentje. Althans in mijn beleving.

De afterparty

Hoe dan ook, zij gingen naar huis terwijl P. en ik met weer een ander groepje terug naar de stad liepen om te afteren. Omdat P. niks op had wilde ik eigenlijk dolgraag bij die anderen blijven. Het is opeens je familie of zo. Maar desalniettemin: het werd de mooiste stadswandeling van m'n leven. Ik was zo fucking chill, zo ontspannen. Zo tevreden met alles. Niet meer dat energieke, maar gewoon lekker rustig, genietend van iedere spier bij iedere stap die ik zette. Dan heb je uren intens staan dansen en loop je gewoon nog een paar kilometer en het voelt nog lekker ook. Meesterlijk.

We kwamen vroeg bij de afterparty aan, dus de zaal was bijna leeg en er stonden alleen wat mensen aan de kant. Ik met P. gewoon midden op die vloer super-relaxed staan dansen terwijl de rest toekeek. Nooit gedacht dat ik zoiets zou doen. DJ ter plekke draaide ook fantastisch en ik ging helemaal los daar. Probeerde ieder geluidje in de beat met m'n lichaam te accentueren, en maar dat lege waterflesje in je hand. Hoe fucking obvious maar het wordt door iedereen geaccepteerd. Heerlijk gewoon. Ook heerlijk dat nadat het intense eraf is, de pil toch nog uren op een relaxte manier doorwerkt.

Na dertien uur vrij intensief dansen was het wel klaar en begon ik eindelijk m'n beentjes te voelen. Wilde echt naar bed toe, terwijl P., strontnuchter natuurlijk, met iedereen een babbeltje wilde maken. Goed, vier uurtjes geslapen, 08:00 weer wakker. Maar voel me al de hele dag prima. Had natuurlijk maar een halfje op, ik sport veel, en leef tamelijk gezond. Veel water en sapjes gedronken de vorige avond. Maar toch... als ik de alcohol een beetje hard raak ben ik vele malen vertiefter de volgende dag.

Day after

Nu de hele dag nagenieten. Hoor nog steeds af en toe zo'n minimal beat in m'n hoofd die ik steeds loop te neurieën. Bij het minste beetje dansbare muziek begin ik weer te bewegen. Beetje rusteloos wel, dus. Ook weinig honger maar als ik toch begin met eten gaat het er prima in. Daarnaast moest ik er in 4 uur slaap 4 keer uit om te pissen, en toen 's morgens nog een paar keer. Schijnt dus dat je ook vocht vasthoudt door MDMA. Maar had wel een paar liter water op omdat iedereen erop aandrong. Maar goed, kleinigheidjes.

Vandaag nog even met P. en wat andere vrienden een braderie bezocht. Wederom nagenieten... Al dat klootjesvolk dat geen benul heeft van wat het leven nog meer te bieden heeft. Zo'n marktkoopman keek me wat onbegrijpend aan, ik sta daar, ongedoucht en met m'n vieze kleren van de vorige avond en zonnebril op bij een bewolkte hemel, super-chill te wezen... Deed me denken aan Fear and Loathing in Las Vegas: “With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he’ll never know.” (https://www.youtube.com/watch?v=8lFE02apJBQ)

Ik zal nu ook altijd op een andere manier naar dit soort muziek luisteren. Ook als je niks op hebt, krijg je puur van de klanken een beetje van dat gevoel, van die fantastische herinnering, terug. Dat is het mooie, die unieke inzichten die je niet kunt verkrijgen door verhalen van anderen aan te horen, maar alleen door het zelf te ervaren. Als er ergens elektronische muziek wordt gedraaid, zie je mensen op twee manieren in beweging komen: (1) plichtmatig, omdat het erbij hoort, zo was ik zelf eigenlijk ook; (2) spontaan, met al meteen een glimlach op hun gezicht. Zelfs als ze nog nuchter zijn. Omdat het kwartje bij hen al ooit is gevallen. Drugs en dit soort muziek gaan gewoon hand in hand. Zijn voor elkaar gemaakt.

Geloof ook niet dat ik nog terug kan. Het is óf geen housefeestjes meer, óf weer een pilletje scoren...

Maar wat een fucking topavond. Kan het iedereen aanraden! Ben alleen slim en begin met een lichte dosis zonder combinaties met alcohol of andere spulletjes. En drink ook niet te veel water! Je pist jezelf een ongeluk daarna.

2. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Prachtig enthousiast verhaal!

Ja die eerste keer xtc/mdma is bijzonder ja. Die enorme rust in je hoofd en tevredenheid met alles. Op zo'n moment heb je gewoon medelijden met van die mensen die hardcore anti-drugs zijn en steeds 'je hebt toch geen drugs nodig om je te vermaken?' roepen. Zoiets moet je imo toch een keer meegemaakt hebben.

Goed dat je de controle had om het bij een halfje te houden. Maar je ziet bij zo'n eerste keer xtc/mdma meteen waarom mensen daar moeite mee hebben, hè? :wink: En het is ook gewoon zo dat het de volgende keer een stukje minder is. Misschien jammer, maar misschien ook maar goed.

3. anhaedra

Ja, ik hoor van iedereen dat je die eerste keer nooit meer terugkrijgt, maar dat is wel met meer dingen, en die blijven ook gewoon lekker...

Denk dat ik verantwoord met drugs omga, maar er lopen ook veel idioten en jonge naïeve mensen rond, die kunnen het natuurlijk wel goed verkloten voor zichzelf. Dus het blijft dubieus, maar ik ben zelf sowieso nooit anti-drugs geweest. Wat anderen doen is uiteindelijk toch hun eigen verantwoordelijkheid.

Ik las op een ander forum nog dit over iemands eerst keer:

"Je beland ineens in een andere wereld waar iedereen in dezelfde space zit. Je ziet meteen wie er ook gebruikt heeft en je hebt gelijk een connectie met ze."

So true! Weet niet of iedereen daadwerkelijk iets op had, of dat ik dat alleen maar dacht... Want toen ik nog nuchter was hing er gewoon een "normale" sfeer naar mijn weten. Terwijl daarna iedereen superhard leek te gaan. Je herkent opeens wel alle symptomen natuurlijk. Grappig is dat.

4. Narayani

Narayani Bewuste gebruiker

Je weet heel goed te omschrijven wat er denk ik in ieders hoofd omgaat de eerste keer :grin: Mooi reportje!

5. ElvenSpice

ElvenSpice Donateur Tripreporter Donateur

Lekker reportje hoor, erg duidelijk en uitgebreid geschreven!
    De eerste keer was voor mij ook echt soortgelijk, ik was toen ook echt volledig Zen met alles om mij heen. Heerlijk! :P

6. Mindless

Dat is zeker wel waar. Ervaar ik ook heel erg met psychedelica. Mensen die hetzelfde hebben genomen zitten dan vaak op precies dezelfde golflengte. En anderen totaal niet. :wink:

7. Sally Tessio

Sally Tessio Belezen gebruiker

Een erg goed geschreven trip report, wat duidelijk wordt aan alle herkenbare gevoelens en ervaringen die je beschrijft. Om dat laatste stukje moest ik een beetje lachen, omdat dat ook zoiets herkenbaars is. Er gaat de eerste keer niet alleen een wereld voor je open hoe geweldig je je door wat stofjes in een pil kan voelen, maar ook wat er in jouw omgeving allemaal wel niet gebeurd. Dit komt door contact en gesprekken over de drugs die je gebruikt en hoe je trip gaat, maar ook gewoon omdat je het opeens begrijpt en haarfijn in de gaten krijgt welke feestgangers er aan de M of XTC zitten.

Mooi om te lezen en ook goed dat je meteen maat weet te houden en niet onmiddellijk je volgende fix wilt hebben. Het kan iets heel moois zijn, maar naar mijn mening dan wel met mate. Anders verpest je ook gewoon het gewenste effect op de langere termijn.

Betreft het aanraden om niet teveel water te drinken i.v.m. het constant moeten plassen; het is wel verstandig om 1 a 2 glazen water per uur te drinken, omdat je anders uitdroogt. Dan maar iets vaker naar de w.c., dat hoort er gewoon bij.
    Liters achter elkaar drinken is echter niet aan te raden, want dat kan tot een watervergiftiging leiden.

8. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Mooi geschreven report! Erg herkenbaar voor de eerste keer. Hoewel heel verleidelijk om nu vaak te gaan gebruiken raad ik je echt aan om telkens minstens 3 maanden ertussen te houden. Zowel om potentiële hersenschade te minimaliseren als het speciaal te houden.

Dit viel mij ook meteen op in het report. Helaas denken er nog veel gebruikers dat ze veel water moeten drinken bij mdma. Omdat je met mdma veel vocht vast houdt moet je juist niet veel water drinken, 1 a 2 glazen per uur is wel goed tegen oververhitting. Let hier dus goed op, ook bij je mede gebruikers. Daarnaast lopen vrouwen een groter risico op watervergiftiging.

9. Dunnetjess33

Dunnetjess33 Wijs gebruiker

*Zucht*..... Die eerste keer.... :hearteyes:
    Mooi raport geschreven en je netjes aan de regels gehouden. Dat lees je hier niet zo vaak. :tearsofjoy:

10. kokosmakroon900

kokosmakroon900 Bewuste gebruiker

Leuk geschreven!

Ik heb het precies zo meegemaakt, het WIJ gevoel, en de muziek die door merg en been gaat. Heerlijk!

11. reverb

reverb Bewuste gebruiker

Heerlijk om te lezen, damn, die eerste keer is zo relaxed. Vooral die afterglow lijkt wel eeuwig te duren.

Zo goed van je om niet direct teveel te willen nemen, ik heb altijd dat ik net wanneer ik over het hoogtepunt heen ben, denk, neem toch meer. En ik doe het niet. Maar het gevoel om meer te nemen is wel altijd sterk aanwezig.

Heel herkenbaar dat plassen erna. Ik drink normaal, niet teveel, als ik het niet doe, krijg ik die uitdroog hoofdpijn. De eerste uren dat ik ga slapen, moet ik ieder half uur plassen, heel storend. Geen idee hoe dat te voorkomen.

Ik vind het wel grappig dat je het over drugsfeestjes hebt. Is dat wat iedereen denkt? Het gaat natuurlijk om die beat, metal is dan niet geschikt. Dansen, bewegen en iedereen in dezelfde vibe, heerlijk.

Trip ze :smile:

12. anhaedra

Leuk om te horen dat jullie het een tof verhaal vinden! Dacht misschien is het een beetje "tam" allemaal.

Maar ja, lees hier ook veel reports van pubers die in iemands achtertuin of zo -schijnbaar- alles dwars door elkaar gebruiken omdat ze anders niks voelen of whatever... Wat heb je nou aan zo'n verhaal.

Als ik tijd heb, deel ik wellicht ook mijn paddo-ervaringen hier. Daar kan ik bijna een essay over schrijven in ieder geval.

@reverb

"Afterglow," ja... de perfecte term.

Idd, baalde al op het hoogtepunt van de euforie omdat ik wist van: fuck, dit gevoel is weer weg over een uurtje. Net alsof je een heel leuk meisje ontmoet maar ze is zo leuk dat je er bang van wordt omdat je extra kapot bent als het niks wordt tussen jullie. (If that makes any sense...)

Bleef dus bij een vriend pitten en die had geen licht op de wc en daar moest ik dus ieder uur heen, heel storend inderdaad.

Ik bedoel "drugsfeestjes" zeker niet negatief. Maar het is wel belangrijk dat de setting goed is. Gewoon een geschikt feestje voor het middel dat je wil nemen. Dat je niet gaat gebruiken om het gebruiken maar omdat de omstandigheden erom vragen. Vandaar dat ik niet eerder MDMA had genomen. Niet omdat ik niet wilde maar omdat er nooit een goede gelegenheid was. Nu was die er wel. :smile:

En zoals ik al zei, die muziek en die drugs zijn voor elkaar gemaakt, punt uit. Dat vermoedde ik al en nu weet ik het zeker. Samen meer dan de som der delen. En het is dan ook echt muziek die je met anderen wilt delen, en mede daarom een totaal andere beleving dan bijvoorbeeld metal, ja. En daarom een verrijking van je leven. En da's toch de essentie van drugsgebruik wat mij betreft. Voor minder doe ik het niet. :P

13. JackHerrer

JackHerrer Bewuste gebruiker

Heel herkenbaar, leuk om te lezen.

14. anhaedra

Mislukt...

Even een korte update. Ben met vrienden een weekend weg geweest naar een huisje aan het water, iets wat we al 10 jaar organiseren. Er wordt altijd bier getankt en hooguit een jointje gerookt.

En net nu ik de magie van MDMA heb ontdekt, komt nog geen maand later een van die gasten onaangekondigd met een hele medicijnenkoffer aanzetten! Alsof het zo moest zijn. Had 20 minuten na aankomst al iets op.

De rest van het weekend was een gekkenhuis. De hele avond en nacht xtc, 's ochtends opstaan met een speed-bommetje, telkens MDMA kristalpoeder tussendoor voor het betere finetune-werk... en dat 2 dagen lang. We stonden letterlijk de laatste korreltjes van het tafelblad en elkaars handen af te likken toen de voorraad er bijna doorheen was. In je eentje op de bank liggen kreunen van puur genot. Dat soort praktijken.

Heb zelf denk ik ruim 4 xtc-pillen op verspreid over twee avonden/nachten. X-aantal keer pure MDMA erbij gepakt. Tussendoor ook nog wat bier gedronken (rustig aan).

Gisteren wilde ik bijkomen, wat hasj gerookt, paar biertjes gepakt. Vond het wel mooi zo. 's Avonds toch weer laten verleiden om een (een kleine dosis) MDMA te pakken. Heb ik spijt van. Slap gedrag. Werd vanochtend wakker met koude, gevoelloze vingertoppen en tintelende handpalmen. Trok na een uurtje gelukkig weer weg. Lichte kaakpijn bij hard kauwen. Voel me verder tot nu toe prima. Alcoholkaters zijn harder.

Ik had deze keer VEEL meer nodig, maar het waren duidelijk mildere pillen, en een relaxtere setting. Als je regelmatig gebruikt, krijg je het lekkere gevoel wel terug, maar is het ook snel weer weg en neig je dus naar bijpakken. Maar de toegevoegde waarde is steeds minder terwijl je wel steeds meer troep in je lichaam gooit.

Kreeg ook lichte hallucinaties. Vertragingen in je blikveld, zwermen vogels in de lucht, andere gezichten bij mensen.

Was gevoelsmatig een topweekend maar in alle eerlijkheid ging het ook nergens over, dit gedrag. Maar ja, hebben al afgesproken dat we van de zomer naar wat "feestjes" gaan... :hearteyes:

15. Haardroger

Haardroger Belezen gebruiker

Moet een heftig weekend zijn geweest als ik het zo lees!
    Als je maar niet teveel "feestjes" pakt :rock:

16. Maiskolf

Maiskolf Newbie

[/quote]
    Heel herkenbaar dat plassen erna. Ik drink normaal, niet teveel, als ik het niet doe, krijg ik die uitdroog hoofdpijn. De eerste uren dat ik ga slapen, moet ik ieder half uur plassen, heel storend. Geen idee hoe dat te voorkomen.
    [/quote]

Vroeger ook veel gehad, wat helpt is dat ik mn drinken altijd deel met mn vriendin. Meestal als je het alleen op drinkt gaat t in sneltreinvaart omdat je weer door wil dansen :tongueout:.
    Dus bespaart dus geld en onnodig plassen :smile:

17. Fool

Fool Badass junkie

Als je op dit ritme doorgaat zit het er heel dik in dat de festivals volgend jaar die magie niet meer kunnen brengen. :P

Dit klinkt, op zijn minst gezegd, behoorlijk ongezond en roekeloos. Heb je je ooit ingelezen over de doseringsadviezen van MDMA of de combinatie tussen MDMA en amfetamine?

18. anhaedra

Ja shit, ben er ook niet trots op. Toch voelde het geen moment alsof we té hard gingen, of alsof we de controle verloren. Vingers/tafels aflikken etc. gebeurt dan ook met de nodige zelfspot, zeg maar.

Die speed was meer om een beetje wakker te worden, niet dat ik er verder veel van merkte.

Toevallig vandaag wel veel zitten lezen over doseringen e.d. Weet alleen niet hoeveel gram er in die xtc zat, het waren blauwe Mercedes-pillen, iemand een idee???

En die kristallen waren telkens echt maar een vingertopje. Komt dan heel snel aan maar is ook heel snel weer voorbij.

Maar ja, wel een schril contrast met mijn eerste report hierboven. Kan het toch hard gaan met je goede bedoelingen.

19. Fool

Fool Badass junkie

Je zult best hard kunnen gaan met de goede bedoelingen, maar de gevolgen die dergelijke doseringen opleveren doen niet aan intenties. :P

Een beetje amfetamine, zul je bijvoorbeeld inderdaad niet merken dat je veel harder gaat. Op dat moment heb je echter wel de schadelijkheid gigantisch omhoog gegooid. Het is geen slecht idee om geen drugs te combineren, tenzij je die combinatie van te voren onderzocht hebt. Deze richtlijn gaat voor XTC in het bijzonder op. :P

20. Atropa

Atropa Bewuste gebruiker

Geen enkel ander middel kom met zoveel onverwachte euforie op als de eerste keer MDMA/XTC. Als je er drie maanden tussen laat en het niet combineert met andere middelen koester je iets bijzonders.

Vergeet niet dat XTC zelf geen gevoel opwekt maar de ontsluiting van serotonine in de hersenen die geactiveerd wordt doet dat wel. Na MDMA gebruik duurt het zeker drie maanden voordat de neurotransmitters tussen de receptoren weer dezelfde ontsluiting kunnen laden. Als je het toch besluit vaker te doet moet je erop voorbereid zijn dat de ervaring qua intensiteit behoorlijk verslechterd.

Hordes feestgangers die naarmate ze ouder worden hebben XTC om deze reden al in de ban gedaan of moeten doen omdat het ze bij lange na niet meer bracht wat het in wezen een leven lang kan brengen bij eens in de drie maanden gebruik.

Amfetamine gaat het spacerige en love gevoel van XTC tegen en alcohol gaat het energieke gevoel van XTC tegen. XTC is gewoon een drugs die geen enkele andere drugs naast zich verdringt, zelfs geen cafeïne.

Ik hou ook niet van het opgeheven vingertje, vandaar dat Fool z'n tong uitsteekt maar die weet donders goed wat de wetten van MDMA zijn. Je staat nu nog in het begin stadium en hebt nog iets in handen wat je maar 1 keer kan verspelen. XTC blijft gewoon redelijk bijzonder als je je aan de spelregels houd. Het is niet dat je eraan onderdoor gaat als je XTC misbruikt want het is een vergevingsgezind middel. Maar misbruik (lees: vaker dan eens per drie maanden) houd wel in dat de magie en de zogenaamde life-changing ervaring voorgoed verdwijnt.

Aan jou de keuze. :smile:

21. anhaedra

Ja, kom wel tot inkeer nu. Vannacht weinig geslapen omdat ik telkens een "brain zap" kreeg op het moment dat ik in slaap viel. Toch wel een waarschuwing, al heb ik dat wel eens vaker gehad als mijn slaapritme sterk verstoord was. Dat was dit weekend ook het geval, naast het xtc-gebruik. Maar die zaps zijn sowieso sterk serotonine-gerelateerd.

Schoot vanochtend ook vol toen ik een sporter zag juichen op tv... maar ook dat maak ik wel vaker mee in de vroege ochtend.

Voel me verder lichtjes katerig, vergelijkbaar met de dagen na alcohol. Ben echter niet somber of zo, vriend van me wel. Ben een kilo kwijt.

Ga zeker niet binnen 2-3 maanden nog eens nemen. Feestje of niet.

Daarna zeker nog een keer. Blijft een topgevoel.

22. JackHerrer

JackHerrer Bewuste gebruiker

Goedzo, ik doe het ook maar een keer in de 3 maanden (of langer). En als je niet meer kunt genieten van een feestje zonder drugs dan moet je toch eens goed naar jezelf kijken. Helaas ken ik vel mensen die het onverstandig gebruiken en niet meer naar een feestje willen zonder iets te gebruiken.

23. anhaedra

Vanavond effe gesport, voel me weer kiplekker. Nu alleen hopen dat ik dadelijk niet weer wordt gezapt als ik in slaap val...

Toch, het blijft me fascineren, dat xtc-gevoel. Hoe kun je dat nou uitleggen aan iemand die nog nooit heeft gebruikt? Gaat gewoon niet. Zo fucking lekker. En het is iedere keer weer een beetje anders.

Het gevoel dat bij mij telkens overheerst, op de piek, is dat ik niet weet hoe ik moet dansen, of hoe ik uit m'n ogen moet kijken, of aan m'n sigaret moet trekken, of wat ik ook aan het doen ben -- om uiting te geven aan hoe lekker ik me voel. Alsof je innerlijk explodeert maar je lichaam is de bottleneck, zeg maar.

Dat je ook de hele avond tegen je vrienden zegt: "He... man... ik voel me... echt... weet je... lekker." Verder kom je niet. Maar ze begrijpen het.

24. Atropa

Atropa Bewuste gebruiker

:grin: De eerste vijf keer blijft het ook wel zo. Ik gebruik het nu ruim 10 jaar met vanaf het begin af aan steeds 3 maanden ertussen. De eerste keren hou je na XTC gebruik ook echt een ''feel'' die je stemming ten positieve beïnvloed elke keer als je aan je ervaring terug denkt, dat duurde bij mij na de allereerste keer zelfs wekenlang. Naar mate de jaren vorderen voel je je na gebruik niet echt anders meer nadat de effecten verdwenen zijn. Het is dan geen levensingrijpende ervaring meer maar direct niet meer dan een herinnering. Maar als je je aan de spelregels houd zal het wel voor altijd lekker en mooi blijven, al zijn die ervaringen dan niet meer te vergelijken met de eerste keren en zeker niet de allereerste keer.

25. anhaedra

Herkenbaar, vooral die wekenlange afterglow. Moet bij bepaalde mensen, zoals m'n ouders en collega's, echt moeite doen om er niet over te praten. :grin:

En ik voel me als 31-jarige gewoon lijp dat ik aan de xtc zit. Zo zielig, maar het boeit me niet. Het past gewoon bij me. Er is recent e.e.a. veranderd in mijn leven waardoor ik weer meer mezelf ben, en dit is een uiting daarvan.

Heb ook het idee dat mensen die open staan voor xtc en het lekker casual gebruiken, sowieso al meer op één lijn zitten. Het was geen toeval dat uitgerekend mijn twee grootste maatjes degenen waren die het hele weekend net zo strak stonden als ik. Dat was gewoon vanzelfsprekend.

Merk ook dat tot nu toe iedere xtc-avond weer anders is. Dat hallucineren was nieuw, bijvoorbeeld. Dat je ook als een klein kind niet kunt wachten totdat je 'm gaat voelen. Totdat je met z'n allen weer in die zone zit. Is toch fantastisch.

26. Mindless

Weet je wat zielig is? Dat de meeste mensen in het proces van "volwassen" worden compleet hun jeugdige zelf kwijtraken en werkelijk gaan geloven dat het leven serieus moet zijn en volgens de regeltjes van de maatschappij moet worden geleefd. Vergeet de massa die allemaal het leven willen leiden dat al miljoenen keren eerder door iemand anders is geleefd. Zelf ben ik 30 en ik ga nog liever dood, dan dat ik mijn jeugdige zelf loslaat.

Dat. Raak dat nooit kwijt. Dát is waar het om draait. Je blijven verwonderen over het leven. :smile: Of dat nu met drugs is, of met iets anders.

27. anhaedra

Precies! Dat zijn exact de thema's waar ik mee bezig ben de laatste tijd. Grappig hoe je dat er uithaalt.

Met "zo zielig" bedoelde ik ook: ik kan en wil mezelf relativeren. En niet te serieus nemen. Daarom vind ik het 100% oké dat ik als volwassene helemaal opga in het xtc-gebruik. Ik schaam me daar totaal niet voor.

En inderdaad, ik verwonder me ontzettend over wat xtc met me doet. Het brengt een bijna kinderlijke vorm van enthousiasme en levenslust in me naar boven. Ik voel weer dat ik leef, en dat ik mijn leven ergens mee verrijk. De sleur is eruit.

Dat komt niet alleen door de xtc, maar het is wel een onderdeel ervan.

28. Bobsacamano

Bobsacamano Badass junkie

Heel leuk report. Vooral duidelijk door iemand geschreven die die ervaring nog niet had ik lees een soort verliefheid in je tekst. En ik snap hem helemaal.

29. Mindless

Onze aard is die kinderlijke, spontane aard. :smile: Of mensen dat nu willen inzien of niet. :wink: Kleine kinderen zijn in dat opzicht zoveel wijzer dan de meeste volwassenen.

Zeker ook 100% doen ja. :smile: Drugs (en dan met name psychedelica) hebben mij ook weer gewezen op hoe belangrijk dit is. Het heeft soms wat lef nodig in het dagelijkse leven, maar op deze manier leven is enorm bevrijdend.

:smile: :smile: Mooi hoe zo'n middel dat weer kan aanwakkeren hè!

30. reverb

reverb Bewuste gebruiker

Als ik dit lees dan moet je zeker truffels of lsd een keer proberen, dan is alles opeens nieuw, alsof er een 'kinderluikje' open gaat. Dan is xtc maar matig psychedelisch. Ik associeer xtc in mindere mate met die nieuwe blik de wereld opnemen, of anders over jezelf kunnen denken. Maar dat kan ook komen door de setting, ik gebruik mdma alleen op feesten en truffels juist niet.

31. Mindless

Xtc/mdma kan ook prima thuis om meer spirituele redenen gedaan worden. Het is een prima middel om je te distantiëren van je gedachten, dat doet het sowieso al. Maar het verbloemt de boel ook nogal en toont vooral (bijna alleen maar) de positieve dingen. Echte psychedelica is daar veel eerlijker in. Die brengt samen met fijne gevoelens ook alle ellende mee naar boven. Durf je dat onder ogen te komen en op te lossen, dan kun je een euforie en diepgang ervaren waarbij die van xtc kinderspel is.

Mdma is wel een prima opstapje naar psychedelica. Er is praktisch geen mogelijkheid dat je er een slechte ervaring mee hebt en het is wel degelijk licht psychedelisch, mits je het ook zo behandelt (dus in een rustige thuissetting met de juiste mindset).

32. anhaedra

Heb een keer stevig aan de paddo's gezeten en dat bracht een soortgelijk gevoel in me naar boven, dus kan wel plaatsen wat Reverb hier zegt. Alleen met MDMA ervaar ik het toch een stuk intenser. En heb ik ook een veel langere afterglow. Bij paddo's was het gevoel na de trip meteen weer weg. Bij XTC loop ik een week met een smile rond.

Ik was tijdens de piek van die paddo's zelf ook effe helemaal weg, terwijl je met MDMA relatief scherp, helder en sociaal blijft.

Alhoewel ik vorig weekend ook af en toe een partij stond te spacen. Grappig hoe er dan soms plotseling uren voorbij zijn, dat je ook echt niet snapt dat mensen gaan slapen en zo. Naar jouw idee begint de avond net.

Met MDMA merk ik ook dat ik het gevoel lichtjes kan oproepen, door bijv. bepaalde muziek op te zetten of terug te denken aan een pilletje. En dat je je dus letterlijk afvraagt: waarom kan ik nuchter niet zo relaxed en open zijn richting anderen? Heb wel het idee dat MDMA je op die manier kan motiveren om iets anders in het leven te staan. Het relativeert bepaalde dingen of zo. Ook als je weer nuchter bent.

33. Mindless

Precies wat ik me ging afvragen nadat ik xtc en psychedelica deed voor de eerste keren. En het kan, door zelfonderzoek/constante meditatie. Onze neutrale staat IS relaxed en open zijn. Het probleem is het ego, wat niets anders is dan verlangen. Verlangen om meer te hebben, verlangen naar het volgende moment (toekomst), verlangen om beter in iets te worden, enzovoort. Wat dingen als xtc en psychedelica (kunnen) doen is je "terug" brengen naar waar je bent: in het nu. Daar waar je altijd bent, maar waar in de "normale" staat het ego/verlangen mechanisme actief is.

Klinkt misschien zweverig voor sommige mensen, maar dat is het absoluut niet. Het is simpel: geen verlangen = vreugde/vrede/vrijheid. Ieder mens houdt van dat vrije gevoel van xtc. Je voelt intuïtief aan dat dat een meer natuurlijke staat is dan de "normale". Dat is hoofdzakelijk omdat er geen/minder verlangen is en dit dichterbij onze ware aard van onvoorwaardelijke vreugde ligt. Door constante meditatie wordt verlangen steeds zwakker en ga je steeds meer in het nu leven. Je kunt werkelijk de dag doorkomen in die relaxte open kinderlijke vreugdevolle staat, zonder aan de drugs te zitten. Maar daar moet je dus wel wat voor "doen".

34. anhaedra

Ook dit sluit aan op waar ik over nadenk de laatste tijd... Hoe meer je wilt bereiken in je leven, hoe moeilijker het is om gelukkig te zijn.

Wat je zegt, onder invloed van MDMA vallen die opgedragen, "maatschappelijke" zorgen van je af. Je wilt gewoon blij zijn met de mensen die op dat moment om je heen zijn. Zo'n puur "hier en nu" gevoel dat je maar zelden ervaart. Niet om jou na te praten of zo... maar ik heb dit echt zo ervaren.

Praktiseer je een specifieke stroming van meditatie trouwens?

35. Mindless

Ja en doordat de hele westerse cultuur gericht is op iets bereiken in het leven, zit praktisch iedereen met dit probleem. Of iemand zich dat nu beseft of niet.

Ik heb er het alleenrecht niet op hoor. :wink: Iedereen kent het gevoel van in het moment leven, de een wat meer dan de ander. Mensen die ooit xtc hebben gedaan, kennen het in ieder geval goed en met psychedelica kun je er nog veel dieper in gaan. Gek genoeg vinden we het hier over het algemeen niet vreemd dat we niet zo relaxt/vredig/gelukkig zijn zonder drugs. En we verklaren dat gevoel van geluk erg analytisch door ingewikkelde conceptuele kennis over allerlei verschillende stoffen in het lichaam. Misschien geeft dit intellectueel voldoening om dit te "weten", maar echte blijvende voldoening geeft het niet (mij niet in ieder geval). Ik "denk" dat er veel en veel meer achter het bestaan zit dan wij met ons verstand ooit kunnen begrijpen.

Het is misschien niet eens meditatie te noemen, of juist de enige echte meditatie. Ik ben door de dag zoveel mogelijk bewust van bewustzijn. Dit is de natuurlijke staat: bewust zijn van bewustzijn. Dit is niets anders dan simpel bewust zijn van jezelf. Er is maar één "ding" waar het ego niet tegen kan en dat is genegeerd worden. Blijf je verlangens negeren en ze zullen zwakker en zwakker worden, dit omdat hun enige "kracht" van jou komt. Je verlangens negeren betekent niet dat je nooit meer wat leuks kunt doen, maar dat je simpelweg niet jezelf zoekt (identiteit/zelfverbetering) in objecten/personen/ervaringen. Het is een gewoonte (in deze cultuur tenminste) om de aandacht op de toekomst (en ook het verleden) te richten. Dit is allemaal verlangen/identiteit (zou je kunnen samenvatten als ego). Het verleden en de toekomst bestaan niet eens echt buiten ons voorstellingsvermogen. :wink: Het is altijd nu en dit nu is nog steeds hetzelfde nu als het altijd is "geweest". Door steeds terug te komen naar het nu, reconditioneer je jezelf om dat je normale "staat" te maken. Het klinkt misschien apart, maar het huidige moment is eigenlijk het nu en het nu ben je zelf. Na een tijdje (of meteen, dat is mogelijk) heb je dit ineens door. Niet als een intellectueel iets, maar als een werkelijk inzicht ("Verrek, het is allemaal compleet andersom! Ik ben niet in de wereld, maar de wereld is in mij!"). Ik begin alweer helemaal enthousiast te worden. :wink:

36. anhaedra

Zit eraan te denken om eens meditatie te proberen. Zou in deze fase van m'n leven wel iets voor me kunnen zijn.

We zijn inmiddels 2 weken verder na dat weekendje, en ik ging dit weekend stappen met diezelfde mensen. Ik dacht bij mezelf: ik begin er niet over. Maar vlak voor het weekend vroeg iemand me of ik wat kon regelen. Was ik toch weer meteen om. De hele dag als een bezetene mensen lopen app'en om nog last-minute iets te krijgen. Is niet gelukt, ook maar beter zo. Maar schrok wel van mezelf dat plotseling de hele dag in het teken van drugs scoren stond.

Kwamen uiteindelijk terecht op een technofeestje. Werd zeer streng gecontroleerd op middelengebruik. Stond uiteindelijk met alleen wat biertjes op toch opvallend lekker te dansen. Fijn dat dat nog gewoon kan. Als je je ogen een beetje dichtknijpt, en zo'n gezicht probeert te trekken als wanneer je wel iets op hebt :smoke: , dan krijg je dat gevoel heel aardig terug, op de natuurlijke manier. Tenminste als de muziek een beetje meewerkt.

Hebben nu wel iets gepland staan voor eind augustus. Dat gaat 'm sowieso wél worden.

37. Atropa

Atropa Bewuste gebruiker

Als je een rechte rug heb dan neem je niet eerder M dan begin oktober. :grin:

38. anhaedra

Je kunt m'n rug op. :wave:

:wink:

39. UhNee

UhNee Newbie

Wat een óntzettend mooi reportje en reacties. Ik moest er zelfs bijna een traantje om laten. Wat je zegt is zo herkenbaar allemaal, ik zou echt een bak met geld overhebben om die eerste keer over te doen. Ik zie het allemaal nog zo helder voor me... Het is net alsof er dan een (verradelijk) gouden randje over het leven neerdaalt. En zolang je je aan de regels houdt kun je dat randje inderdaad koesteren.

Man, het wordt echt weer een keer tijd voor een magische avond met vrienden, muziek, en een pilletje. Bedankt anhaedra.

40. anhaedra

Het is ook ontzettend mooi om te delen. Moet dit soort dingen echt kwijt, en kan er moeilijk de hele week met m'n collega's over lullen.

Dus ja... top dat dit forum er is.

Deel Deze Pagina