Eerste paddokweek ooit (Golden Teacher) + Advies nodig!

GonD

Newbie
Gegroet reizigers,
Na een keer of zeven stuk voor stuk prachtige reizen heb gemaakt op truffels (Mexicana, Atlantis, Hollandia, Dragons Dynamite) hebben we besloten om Paddos te proberen. Ik heb de eervolle taak gekregen om de paddo’s te kweken en heb op 8 januari twee kweeksetjes besteld. Beide beloofden mij per kweekset een oogst te geven van 100 gram. Aangezien wij in totaal met 6 personen zijn en we toch wel minstens 30g vers of 30g gedroogd willen eten had ik gerekend op een oogst van 200 gram. We hadden met zn alle overlegd en op internet gekeken en hebben gekozen voor Golden Teacher gekozen omdat dat dit binnen de cubensis strains visueel een van de sterkste blijkt te zijn? Op 9 januari kwamen de kweeksetjes binnen, snelle levering en tevreden met hoe het eruit zag.

10-01-2013
Beide bakjes na ongeveer 16 uur soaken in de kweekzak geplaatst met een laagje water tot de rand van het bakje, exact zoals de bijgeleverde guide aangaf.

19-01-2013
Na het in de zak plaatsen ontstond er meteen condens alleen had ik wel het gevoel dat het niet warm genoeg was. Ik denk zo rond de 19 graden. Na tien dagen werden de eerste tekenen van leven gegeven in een van de twee bakjes. Dit noem ik even bakje 1, bakje 2 heeft vooralsnog amper tekenen van het begin van een paddo. Foto is gemaakt op 19-01-2013 en ja ik weet dat het stom is om hem uit de zak te halen maar dat ontdekte ik na het maken van de foto.

21-01-2013
Hier zien we bakje 2. Tot mijn grote verbazing gebeurd hier dus nog steeds niks, stond het te koud? Ik weet het niet.

23-01-2013
Omdat ik vond dat alles wel erg koud stond heb ik ze in de buurt van de houtkachel gezet, deze kachel brand bijna elke avond en de warmte rond de kachel blijft altijd wel goed hangen. Enkel overdag is het weer een stuk kouder op die plek. De paddo’s in bakje 1 schoten als paddos uit de grond! Ik vond ze wel meteen al een stuk misvormder dan op fotos van andere kwekers. In bakje 2 is vooralsnog niks te vinden.

24-01-2013
Ze worden met de dag groter! (En lelijker :P)

25-01-2013
Ze groeien scheef en lomp maar wel superhard. Ik had hier nog niet ontdekt dat het verstandig is om de rand van de bak af te dekken met aluminium folie.

26-01-2013 (wel in de jonge avond)
Ik herken bakje 1 niet meer terug! Alleen bakje twee laat nog steeds niks zien en heb deze maar opgegeven. In de hoop dat er ooit nog wat gebeurd heb ik het bakje wel gewoon laten staan.

27-01-2013
Ik kwam 22:00 even thuis om nog wat biertjes op te halen en ontdekte deze joekels die hun sporen al hebben laten vallen. Bakje twee toont vooralsnog geen teken van leven maar deze jongens mogen in ieder geval geoogst worden. Over het algemeen zien ze er niet uit maar wel tevreden.

27-01-2013
In totaal heeft bakje 1 dus 104 gram opgeleverd bij de eerste flush, een goed resultaat. Ik heb deze paddos te droge gelegd en de bak opnieuw gesoaked en klaargemaakt voor een tweede flush.

28-01-2013
Bakje 2 heeft plots besloten om toch nog uit te komen. Dit bakje staat op precies dezelfde plek als bakje 1 en begint met nettere kleine kopjes.

01-02-2013
Dit is bakje 2 en het ziet er een heel stuk mooier uit na het omringen van aluminium folie. Ze gaan allemaal netjes omhoog en zien er mooi goudkleurig uit. Wel trekt er veel wit pluis de stam op. Ik heb gelezen dat dit onschadelijk is tot 1-2cm maar het komt steeds hoger. Volgens google heeft het met hoge luchtvochtigheid te maken dus heb ik de zak ietsjes open gezet om het tegen te gaan. De condens verdween hierdoor uit de zak dus het leek me een stuk droger maar het witte pluis groeide door en deze mooie flush stopte met groeien.

06-02-2013
Ook hier bakje 2. Na de afgelopen 3 dagen nog geen groei te hebben gezien door dat irritante witte pluis maar besloten het toch te oogsten. De paddos zaten heel erg vast in het substraat en leverden in totaal slechts 18 gram op.

07-02-2013
Zie hier de tweede flush van bakje 1, dit bakje heeft totaal geen last van dat witte pluis. Ook niet bij de eerste flush. Toch staan ze op dezelfde plek en hebben ze dezelfde afkomst.

17-02-2013
Bakje 2 mag het nog een keer proberen en begint weer flink op te komen. Wederom tref ik rond elke paddo dat vervelende witte pluis weer aan en heb geen idee wat ik er aan kon doen. Heb het aan de man van de smartshop verteld en ook hij heeft er geen idee van (?). Op internet staat dat het een te hoge luchtvochtigheid moet zijn. Misschien minder water in de zak?

19-02-2013
Bakje 2 gaat steeds verder groeien alleen het witte pluis blijft wel, de hoedjes zijn ook donkerder geworden en beginnen al wijder te worden.

23-02-2013
Even een foto zonder en met flits, ze zijn gestopt met groeien en het witte pluis heeft weer gewonnen. Weer moeten oogsten dus, dit keer totaal 14 gram.

27-02-2013
Nu heb ik vandaag een nieuwe kweekset besteld op Azarius.nl en het gaat om de ‘’Paddo kweekset ‘Ready-To-Grow’ B+’’ want deze beloofd mij om 400-600 gram vers te hebben. We hebben nu van deze twee kleine setjes krap 130 gram vers (13 gram gedroogd) en daar moeten we eigenlijk met 6 man van trippen. Nu hebben we afgesproken dat er 5 paddos doen 1 truffels, wat de sfeer dus wel schaadt maargoed.
Nu wil ik graag wat advies vragen over hoe ik nou precies kan voorkomen dat die witte pluis niet voorkomt bij mijn grote kweekset die ik net heb besteld. Ik ben erg benieuwd of iemand er wat op weet zodat ik in het vervolg kilos paddestoelen kan kweken :grin:

Mastadox

Experimenterende gebruiker
Beste Gond,

Allereerst wil ik zeggen dat je over de pluis geen zorgen hoeft te maken.
In feiten zou je namelijk ook het mycelium zelf kunnen nuttigen om een effect te krijgen.
Alleen wil je het substraat zelf liever niet eten.
Het schijnt het beste te zijn de paddos te oogsten voordat zij hun sporen laten vallen.

Bij de kant en klaar kitjes is het moeilijk de vochtigheid te bepalen op een plek die warm en koud wordt. Het zit immers in een kleine zak.
De temperatuur hoeft ook niet al te hoog te zijn.
Wanneer je paddos van sporen kweekt moet je eerst de mycelium laten groeien, en dat gaat het beste bij wat warmere temperaturen. Echter tijdens de fase van de flush dient het zeker geen 26 graden te zijn. en is een graad of 19-20 meer dan voldoende. Ook zorgt een te hoge temperatuur voor een verhoogd risico op contaminatie van schimmels of rot.

Mocht je over een klein terrarium beschikken dan kun je die ook gebruiken.
Maak hem eerst goed schoon en ontsmet het terrarium met alcohol.
Kook wat perliet in een pan en leg een bodem vochtige perliet in het terrarium en plaats hier de bakjes op. En zet het op een plek waar ze wat indirect licht ontvangen (direct daglicht mag wel maar geen direct zonlicht) en waar de temperatuur redelijk stabiel blijft. Dit heeft tot nu toe bij mij vaak een beter effect gehad.
Ook mede omdat er in het terrarium wat meer toevoer van lucht is.
Te weinig lucht en de flush stagneert. Paddos verbruiken immers zuurstof en produceren co2. in tegenstelling tot planten.

De zakken bevatten dan wel filters die eventuele contaminatie moeten voorkomen. Al is het compleet nutteloos aangezien ook de instructies je vertellen eens of 2 maal daags te luchten,waardoor de filter zijn waarde verliest.
Ook heeft de zak het nadeel dat wanneer je extra vocht wilt toevoegen er een grote kans bestaan dat het vocht via de zijkant van de zak het substraat in loopt. Dit kan contaminatie of afsterven van het mycelium tot gevolg hebben waardoor je misschien net een 2de flush kan halen. En vaak leveren 2de of 3de flushes minder maar wel grotere paddos op.

Soms kan het helpen de kitjes voor het soaken nog even dicht te laten en op een donkere warme plek te laten staan voor een dag of 2.
De kitjes worden doorgaans gekoeld bewaard om het mycelium goed te houden, en het substraat niet uit te putten.
Door ze nog even voor en na het soaken donker en warm te zetten activeer je als het ware het mycelium weer.
Na het soaken duurt het altijd nog enkele dagen voordat je paddos gaan groeien.
Wanneer je hier en daar witte wolkjes mycelium door de vermiculiet van het substraat ziet komen weet je dat het kitje zover is om te flushen.
Zet het dan in het licht.

Ook kun je de kansen van de paddos vergroten door ze in een kamer te plaatsen waar in eerste instantie al minder sporen rond vliegen.
Vermijd de keuken of huiskamer met open keuken. En plaatsen als de badkamer of kelder.
Dit zijn plekken waar doorgaans meer sporen en soorten schimmels zich ophouden.
Geen plekken waar voedsel bewaard wordt of waar het regelmatig vochtig wordt.
Een slaapkamer is al sneller geschikt.

Persoonlijk vind ik de cubensis een prettige trip opleveren.
En let er ook op dat je geen paddos verspilt door te kort op elkaar te gaan reizen.
Als je vandaag gebruikt, kun je het morgen vergeten.
Ik heb eens van 3 gram gedroogde een theetje gezet met een vriend van me.
Het effect was veel sterker dan verwacht en wat een milde trip moest worden werd al snel een best heftige.
Het plan was de dag erop een flinke wandeling en trip te maken.
De dag erop ieder 4 gram genomen en totaal niets gemerkt.
Een aantal weken tussen de reizen aanhouden is wel van belang. Je bent na een trip direct resistent.

Veel plezier met je kitjes en de reizen die je ermee maakt.
p.s. ik weet niet of het aan mijn browser ligt, maar ik zie slechts een uitvergroot deel van je foto's en niet het geheel.

GonD

Newbie
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik vind het witte pluis ook geen probleem alleen het is wel een probleem dat het de groei beperkt. Als het hoog opzet groeien de paddos simpelweg niet meer en heb ik weer een tegenvallende flush en dat wil ik juist voorkomen.
Van dat tijd tussen de reizen was bekend, heb een keer twee keer kort achter elkaar getruffeld (1 week) en de tweede trip was een stuk korter.

PS. Die fotos zijn bij mij ook zo, ik zou ze eens opnieuw oploaden en resizen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Het mycelium consumeren heeft geen zin hoor. Bevat naar mijn weten totaal geen werkzame stoffen.

Daarnaast trekt het pluis, het mycelium of de zwamvlok, omhoog bij een te hoge luchtvochtigheid.
Dit kun je aanpassen zoals Mastadox zei.

Succes!

Mastadox

Ik wil niet de betweter uithangen, maar ik heb de nodige ervaring met het kweken van paddos.
Ik zou het mycelium niet consumeren nee.
Maar net als bij de paddos zelf verkleurd het mycelium ook blauw bij kneuzing.
Dat is een teken van het oxideren van de werkzame stof psylocybine.

Mycelium bevat dus wel degelijk werkzame stoffen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Dit is naar mijn ervaring enkel tijdens de fruitingsperiode en alleen rondom een paddenstoel.
Kan fout zitten hoor.
Maar dan nog zal het niet zo heel veel bevatten om werkzaam te zijn. Daarnaast is de verkleuring niet per definitie.

Mastadox

Idd mycelium dat nog niet volwassen is bevat natuurlijk heel weinig psylocibine.
En het blauwe kneuzen van onbekende paddestoelen is geen indicator van psylocibine.
Je moet er niet vanuit gaan dat je alle blauwkneuzende paddestoelen kunt eten.
Het geeft ook niet aan hoe sterk het gehalte is. Het is in ieder geval bij deze paddestoelen en mycelium een indicator van psylocibine.
Ik heb zelfs ergens op een forum gelezen dat er mensen waren die met alcohol de psylocibine extraheren van het mycelium.

Dan heb ik toch liever de paddestoel zelf. :grin:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat gaat inderdaad wel erg ver. Lijkt me zonde van de ethanol, beter gebruiken op de stoeltjes zelf of om andere middeltjes te extraheren..

Even offtopic tussendoor.. Wel eens psilocybine gerookt? Schijnt erg intens te zijn.

Mastadox

Ik kan mij herinneren dat ik ooit eens wat paddos in een joint gedraaid heb.
En dat ik dat later nog eens geprobeerd heb en dat ik beide keren geen effect ervan had.
Of een van beide keren had ik ook al paddos gegeten en kon ik geen extra effect waarnemen.

Misschien is het anders wanneer je je het goedje puur hebt.
Daar heb ik echt geen idee van.

Ik prefereer paddo thee over het eten van de paddos.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat het beter is het water niet hard te laten koken.

Aangezien psylocybine in aanraking met lucht al oxideert doet me dat afvragen of psylocybine niet gewoon afbreekt bij verhitting
.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Hoewel je het geen half uur volle bak moet laten koken, kan het tot een graadje of 80 primaa hoor.

Om het te roken heb je helaas wel gesynthetiseerde of geëxtraheerde kristallen nodig ja.

Gewoon roken heeft zoals je zelf al bevonden hebt inderdaad totaal geen effect.
Wanneer je het dus in z'n puurste vorm zou roken, doe je dit ook via de crack manier en niet in een joint oid.

universal*flow

Belezen gebruiker
Ik heb zelf nog geen ervaring met Paddo's kweken, maar zit er aan te denken een setje te bestellen. Kan iemand mij vertellen hoe lang de paddo's vers blijven als ze volgroeid zijn, of dat ik ze kan drogen om op een later tijdstip te consumeren?
Stel dat ze volgroeid zijn, en ik heb dan een paar weken lang geen mogelijkheid ze uit te proberen. Zou zonde zijn om het weg te gooien :rolleyes:

universal*flow

Belezen gebruiker
universal*flow zei:
Ik heb zelf nog geen ervaring met Paddo's kweken, maar zit er aan te denken een setje te bestellen. Kan iemand mij vertellen hoe lang de paddo's vers blijven als ze volgroeid zijn, of dat ik ze kan drogen om op een later tijdstip te consumeren?
Stel dat ze volgroeid zijn, en ik heb dan een paar weken lang geen mogelijkheid ze uit te proberen. Zou zonde zijn om het weg te gooien :rolleyes:

Kan iemand mij ook nog een bepaald soort aanbevelen? Heb behoorlijk wat ervaring met LSD, maar helaas niet met paddo's. Tot nu toe heb ik 4x paddo's geconsumeerd, waar ik 3x niets van heb gevoeld :confused: :(
Ik ben wel toe aan een goede sterke trip

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Niets voelen heeft denk ik meer te maken met de dosis, jouw maag inhoud en de set en setting.

In principe zit er geen tot weinig verschil tussen de soortjes, behalve wellicht de potentie die iets schommelt. Aangezien het een natuur product is, schommelt dit toch al dus maakt het nog niets uit.

Tussen bijv. kaalkopjes , mexicaantjes en hawaiianen zit wel een redelijk verschil.
Feit is alleen dat vrijwel alle thuis te kweken paddenstoelen onder de mexicanen (cubensis) vallen. Hierbinnen zijn ook verschillende ''soorten'' , hoewel hier tussen dus niet zo heel veel verschil zit qua inhoud van de trip. Vooral de set en setting is verantwoordelijk voor het verloop van je trip.

universal*flow

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Niets voelen heeft denk ik meer te maken met de dosis, jouw maag inhoud en de set en setting.

In principe zit er geen tot weinig verschil tussen de soortjes, behalve wellicht de potentie die iets schommelt. Aangezien het een natuur product is, schommelt dit toch al dus maakt het nog niets uit.

Tussen bijv. kaalkopjes , mexicaantjes en hawaiianen zit wel een redelijk verschil.
Feit is alleen dat vrijwel alle thuis te kweken paddenstoelen onder de mexicanen (cubensis) vallen. Hierbinnen zijn ook verschillende ''soorten'' , hoewel hier tussen dus niet zo heel veel verschil zit qua inhoud van de trip. Vooral de set en setting is verantwoordelijk voor het verloop van je trip.

Inderdaad dat zal de dosis zijn geweest.

Bedankt voor de informatie. Ik wil nog graag weten hoe het zit met het drogen van paddo's. Is daar een verlies van werkzame stoffen? Weet hier niet zoveel van. Maar wil zo graag zelf paddo's kweken, de laatste keren dat ik paddo's heb gekocht was het gewoon weggegooid geld. zonde!! :(

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Drogen kan zonder problemen. Hierbij gaan (vrijwel) geen werkzame stoffen verloren.
Enkel wanneer je dit erg geforceerd doet heb je daar misschien wel kans op. Niet op de kachel leggen of in de oven drogen dus. Gewoon lekker op kamertemp. op een droge plaats op wat keukenpapier.

jam

Bewuste gebruiker
de setjes van azarius zijn best wel duur vind ik, je kan ze gemakkelijk veel goedkoper vinden op internet bij bijvoorbeeld wapwinkel ofs

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Klopt. Feit is wel dat Azarius een sublieme service heeft.
Erg snelle reactie, altijd vriendelijk en vaak niet tevreden geld terug/vervangend product.

Hoewel ik maar 1 ervaring heb met WAPwinkel, was dit wel mijn eerste en laatste.
Paddokitje werkte niet, dus vroeg om tips. WAPwinkel wees mij doodleuk naar de bijgevoegde handleiding (waarbij imo wel 't een en 't ander aan op te merken is).
Nadat er een paar weken later nog niets kwam, weer contact opgenomen. Ik had óf iets fouts gedaan, of ik had nét pech met die kit. Ik mocht een nieuwe bestellen, zonder korting of wat dan ook.

Paddo kitjes zijn na enige ervaring en met wat handigheid ook makkelijk zelf te maken.
Dan kom je op (afhankelijk waar, wat en hoe groot je inkoopt) nog geen 2 euro per kitje.

jam

Bewuste gebruiker
Staat er al een handleiding op dit forum waar in staat hoe je zo'n kitje zelf maakt?
Ben ik namelijk erg geïnteresseerd in en zijn de kits van wap winkel niet voor een groot deel dezelfde als diegene die ze op azarius verkopen? :confused:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Waarschijnlijk wel ja, maar wanneer ze het niet doen (kan gebeuren) krijg je bij Azarius wel een nieuwe.

Ik heb even snel gezocht en kon niet echt een handleiding vinden.
Maar wanneer je pf tek gebruikt in de zoekfunctie vind je er wel een aantal topics over, die je ook weer verder kunnen brengen. Verder brengt google je wel genoeg handleidingen, wederom zoeken op pf tek (is imo de makkelijkste manier om mee te beginnen).

Bovenaan