1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Eerste, voorzichtige bewijs dat kleine beetjes psychedelische drugs de mens écht creatiever maken

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door verwondering, 27 sep 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. verwondering

verwondering Bewuste gebruiker Top Tripreporter

Eerste, voorzichtige bewijs dat kleine beetjes psychedelische drugs de mens écht creatiever maken

Het nemen van minieme beetjes psychedelische drugs, nieuwe mode in trendy kringen, lijkt de creativiteit écht te verhogen. Daarvoor hebben Leidse onderzoekers, voor het eerst, voorzichtige aanwijzingen gevonden.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...drugs-de-mens-echt-creatiever-maken~b05c66a3/

De onderzoekers houden nog wel een slag om de arm, maar het is al leuk dat er onderzoek naar wordt gedaan. Eindelijk eens een beetje positieve berichtgeving over drugs in de krant. En laten we vooral zelf ook regelmatig n=1 onderzoekjes blijven uitvoeren... :upsidedown:

2. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Stel je voor, misschien dat we er in de komende jaren definitief achter komen dat psychedelica weldegelijk de creativiteit stimuleert. Iets wat niemand ooit vermoedde, maar nu aangetoond wordt door de wetenschap. Waar waren we geweest als deze knappe koppen niet tot het uiterste zouden zijn gegaan met hun onderzoek. /Sarcasm

Nee even serieus, fijn dat het zo (voorzichtig) in de mainstream komt en psychedelica straks een onderwerp is dat misschien vrij bespreekbaar wordt zonder taboesfeer. :)

3. kapitein-x

kapitein-x Wijs gebruiker Tripreporter

Tof idd dat het taboe eraf gaat.Blij mee.

Enige kanttekening die ik mss zie is dat psychedelica hier en daar (zeker bij micro-dosing) in de hoek terecht komen van prestatieverhoging. En daarmee een bouwsteentje kunnen worden binnen het hele ratrace-verhaal.

Ik heb daar geen uitgekristalliseerde gedachten bij, maar het zou me niet verbazen als dat hier en daar het geval gaat zijn. Bedrijven die hun werkenemers micro-dosing gaan aanbieden ofzo (oké best nog sci-fi, maar bij hippe techbedrijven wie weet).

Op zich zou dat niet per definitie fout zijn, maar er kan wel degelijk een naar smaakje aan zitten. Mss beetje vergelijkbaar met yoga (wat ook door sommige bedrijven gestimuleerd wordt). Dat lijkt me best gezond, maar als iemand dat slechts doet om een gejaagde levensstijl vol te kunnen houden, dan is het wel heel erg een middel tot een van buitenaf opgelegd doel.

verwondering en Mindless vinden dit leuk.
  4. Mindless

Daar ben ik ook bang voor en dat is ook al precies het geval in bijvoorbeeld Silicon Valley.

Ironisch, middelen die ons kunnen leren uit de gejaagde levensstijl te stappen worden nu gebruikt om die levensstijl beter vol te kunnen houden. Ook wat je zegt over yoga. Wat yoga in het westen is heeft weinig te maken met wat het echt is. Er zijn nu zelfs yoga wedstrijden. :sweatsmile:

kapitein-x vindt dit leuk.
  5. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Ik vind je kritische houding t.o.v. onderzoek hier niet terecht, want tot nu toe is het nut van microdosering in de wetenschap nooit overtuigend aangetoond. Zoals het artikel al aangeeft waren dat dan wel voornamelijk kleine en onbetrouwbare onderzoeken, en dat is wellicht een oorzaak, maar zo’n open deur is dit dus niet.

Een vermoeden is niet nu eenmaal niet genoeg. We hebben wetenschappelijk bewijs nodig om iets voor elkaar te krijgen in deze maatschappij. Dit onderzoek is ook weer niet al te sterk - een pilot - maar positieve resultaten van kleine studies maken de weg vrij voor échte experimenten, trials met interventie/controlegroep. Ik ben benieuwd naar de vervolgresultaten. En of die de zin van microdosing nu gaan aantonen of niet - ik kijk uit naar het moment dat onze maatschappij of toch in ieder geval onze wetenschap op een neutralere manier naar drugs en in het bijzonder psychedelica gaat kijken! Dit is positieve vooruitgang.

Mijn moeder stuurde me trouwens gisteravond een foto van dit artikel in de krant, met de woorden: ‘Is echt niet als aansporing bedoeld, maar...’ :sweatsmile:

verwondering en Psychedelibee vinden dit leuk.
  6. Mindless

Nee weet ik wel Roze olifant. :wink: Was gewoon gekscherend. In deze maatschappij is zulk onderzoek ook nodig. Ik blijf het aan de ene kant gewoon grappig vinden dat deze maatschappij zo werkt.

Haha als moeders al met zulke suggesties komen dan weet je dat het wat uithaalt!

Roze olifant vindt dit leuk.
  7. Roze olifant

Haha, yep, onderzoek is nodig. :sunglasses: Ik moet zeggen dat ik dit onderzoek ook wel echt interessant vind, omdat ik ook zo mijn bedenkingen heb bij microdosing. Ik ga er zelf zeker nog mee experimenteren (N=1, hi ha ho) maar ik ben ook wel echt benieuwd wat de grotere studies gaan laten zien.

De ontwikkeling van fenomenen zoals yoga in de samenleving zijn wel bijzonder, ja. Vind ik ook wel wat dubieus en een beetje de omgekeerde wereld. Aan de andere kant, de maatschappij is nu eenmaal geworden wat hij is, als dit mensen helpt, en handvaten geeft om beter daarmee te kunnen dealen, dan is daar misschien niet zoveel mis mee.

kapitein-x en Mindless vinden dit leuk.
  8. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik ben heel blij met dit bericht. Als we psychedelica uit de taboesfeer willen halen dan zijn dit soort berichten in de media volgens mij de eerste stap. De enige serieuze kans die we hebben om echt ergens te komen is als op een bescheiden manier en op basis van deugdelijk wetenschappelijk onderzoek aangetoond wordt dat psychedelica goed voor een mens kan zijn.

Ik denk dat met name het minder controversiele microdoseren daarbij een eerste stap kan zijn. Hoe eerder we het microdoseren uit de taboesfeer hebben gehaald hoe eerder we ook "trip-doseringen" van psychedelica bespreekbaar kunnen maken.

9. Mindless

Ik heb er grote twijfels over of daar niet zoveel mis mee is. Gezonde dingen doen op zichzelf is goed. Gezonde dingen doen om een ongezonde levensstijl door te kunnen zetten is op zijn minst bedenkelijk.

10. Roze olifant

Het is zeker bedenkelijk. Maar ook een (helaas vaak wel grotendeels door de maatschappij opgelegde) keuze. Als je die ongezonde leefstijl dan toch wel gaat voortzetten, dan kun je dat maar beter op de gezondst mogelijke manier doen. :wink:

11. Mindless

True, maar er worden echte oplossingen vanuit andere culturen aangeleverd (zoals yoga) die fundamentele verandering kunnen brengen als geluisterd wordt naar de originele leer. Dit zijn echter methoden die niet passen in onze leefstijl die gericht is op zoveel mogelijk comfort en afleiding.

Nu dus ook misschien met psychedelica. De meeste westerlingen willen geen bewustzijnsverruiming en uit hun comfortzone stappen, dus wordt het zo aangepast dat het wel in onze cultuur past van afleiding/comfort/entertainment.

Hopelijk heb ik het mis en brengt microdosing interesse in echte bewustzijnsverruiming.

Laden...