Eeuwigheid uitgelegd zodat zelfs een kind het kan begrijpen.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
De laatste tijd ben ik weer geregeld Rupert Spira aan het kijken. Een man die ik al vele jaren "volg". Naar mijn mening is hij de allerbeste in het helder uitleggen van spirituele/non-dualistische concepten. Één van de dingen die mij het allermeest fascineert is tijd en eeuwigheid en de relatie tussen beide. Ik wou even onderstaande video delen waarin deze dingen haarfijn worden uitgelegd. Zelfs het kind die de vraag stelt begrijpt de materie. Dit is in mijn ogen zo'n cruciaal iets om te begrijpen als je je bezighoudt met spiritualiteit. Als je daadwerkelijk ziet dat tijd niet is wat je dacht dat het was, brengt dat je hele (durf ik te zeggen: verkeerde) wereldbeeld aan het wankelen. Hierbij de video voor de geïnteresseerden:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik zet hier nog even een briljante video neer van meneer Spira. Het is voor mij werkelijk onvoorstelbaar dat dit soort video's kunnen bestaan en ze toch nog in relatieve onbekendheid blijven. Want dit is echt goud voor degene die bereid is hier echt naar te luisteren. Niet over tijd dit keer, maar over het aangenomen bestaan van een wereld buiten ons bewustzijn:

Waarschuwing: dit kan je wereld(beeld) op zijn kop zetten als je echt luistert naar wat hier gezegd wordt.

Laatst bewerkt:

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
Ik zet hier nog even een briljante video neer van meneer Spira. Het is voor mij werkelijk onvoorstelbaar dat dit soort video's kunnen bestaan en ze toch nog in relatieve onbekendheid blijven. Want dit is echt goud voor degene die bereid is hier echt naar te luisteren. Niet over tijd dit keer, maar over het aangenomen bestaan van een wereld buiten ons bewustzijn:

Waarschuwing: dit kan je wereld(beeld) op zijn kop zetten als je echt luistert naar wat hier gezegd wordt.
ik snap wat'ie zegt.. de video ervoor ook.
het is iets aan het verstand proberen te peuteren wat we eigenlijk niet kunnen bevatten..
met woorden die hinten naar.. maar die de lading niet dekken.
je kan het alleen proberen te voelen.

als, zoals hij in de 2e video zegt, het allemaal draait om perceptie
dan is liefde mss eigenlijk ook een eenzame ervaring..
of heeft hij daar nog een theorie over in een andere video?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
ik snap wat'ie zegt.. de video ervoor ook.
het is iets aan het verstand proberen te peuteren wat we eigenlijk niet kunnen bevatten..
met woorden die hinten naar.. maar die de lading niet dekken.
je kan het alleen proberen te voelen.
Alles wat hij eigenlijk doet, is middels het verstand de luisteraar brengen bij de ervaring van geen-verstand. Dus middels logica brengt hij het verstand tot stilte. Wat je zegt, met het verstand is het niet te bevatten. En daarom valt het verstand stil en is daar de ervaring van puur bewustzijn.

als, zoals hij in de 2e video zegt, het allemaal draait om perceptie
dan is liefde mss eigenlijk ook een eenzame ervaring..
of heeft hij daar nog een theorie over in een andere video?
Wat hij hier wel over heeft gezegd, is dat echte liefde niet een relatie is tussen twee mensen, maar het wegvallen van de relatie. De twee schijnbaar afzonderlijke entiteiten lossen op en eenheid wordt ervaren: liefde dus. Al beschrijven we die ervaring vaak toch als iets 'tussen twee mensen', maar dat is omdat taal zo dualistisch ingesteld is denk ik.

Maar iedereen zit in zijn eigen bubbel ja. Iedereen heeft zijn eigen privé wereld. Je kunt nooit een kijkje nemen in de wereld van de ander en de ander niet in die van jou. In die zin ben je alleen in jouw wereld. Maar de 'jij' die je wereld ziet, die wordt in de non-dualiteit gezien als de 'ik' die alle werelden ziet. Ook al kun je de wereld van een ander niet zien, je deelt het bewustzijn waarmee die ander zijn/haar wereld ziet. En die ervaring van 1 zijn met de ander is de ervaring van liefde.

(Zo vat ik even samen wat hij hierover heeft gezegd in zijn videos. Hij heeft hier enorm veel over gepraat, dus het is de moeite waard om eens wat meer van hem te kijken als je geïnteresseerd bent. :) )

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
deze nu aan het kijken..
ik kan soms ook wegdrijven op gedachten o
Alles wat hij eigenlijk doet, is middels het verstand de luisteraar brengen bij de ervaring van geen-verstand. Dus middels logica brengt hij het verstand tot stilte. Wat je zegt, met het verstand is het niet te bevatten. En daarom valt het verstand stil en is daar de ervaring van puur bewustzijn.

Wat hij hier wel over heeft gezegd, is dat echte liefde niet een relatie is tussen twee mensen, maar het wegvallen van de relatie. De twee schijnbaar afzonderlijke entiteiten lossen op en eenheid wordt ervaren: liefde dus. Al beschrijven we die ervaring vaak toch als iets 'tussen twee mensen', maar dat is omdat taal zo dualistisch ingesteld is denk ik.

Maar iedereen zit in zijn eigen bubbel ja. Iedereen heeft zijn eigen privé wereld. Je kunt nooit een kijkje nemen in de wereld van de ander en de ander niet in die van jou. In die zin ben je alleen in jouw wereld. Maar de 'jij' die je wereld ziet, die wordt in de non-dualiteit gezien als de 'ik' die alle werelden ziet. Ook al kun je de wereld van een ander niet zien, je deelt het bewustzijn waarmee die ander zijn/haar wereld ziet. En die ervaring van 1 zijn met de ander is de ervaring van liefde.

(Zo vat ik even samen wat hij hierover heeft gezegd in zijn videos. Hij heeft hier enorm veel over gepraat, dus het is de moeite waard om eens wat meer van hem te kijken als je geïnteresseerd bent. :) )

bedankt voor het samenvatten van wat hij over liefde te zeggen heeft.
kben nu een volgende video aan het kijken.
mss ben ik een wat ervaren ( abstract ) denker. de materie is goed te behappen.
de contemplatie en pure verwondering van hoe kan dit allemaal zo 'zijn' is geweldig..
maar een niet praktische staat om continue in te verblijven zo lijkt het.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
deze nu aan het kijken..
ik kan soms ook wegdrijven op gedachten o

bedankt voor het samenvatten van wat hij over liefde te zeggen heeft.
kben nu een volgende video aan het kijken.
mss ben ik een wat ervaren ( abstract ) denker. de materie is goed te behappen.
de contemplatie en pure verwondering van hoe kan dit allemaal zo 'zijn' is geweldig..
Rupert zegt daarover dat je het grootste gedeelte van de tijd in die staat kunt zitten. Wanneer je het verstand (conceptueel denken) nodig hebt, dan pak je deze erbij als een soort tool, maar is deze niet meer nodig dan leg je die tool ook weer weg en rust je weer in het bewustzijn dat je bent. :)

Ik denk dat het in vele opzichten juist praktischer is om dit wereldbeeld te hebben. Je verzint immers geen dingen die er niet zijn (tijd, een wereld buiten bewustzijn gemaakt van materie), maar richt je op je daadwerkelijke ervaring. Natuurlijk, je gebruikt de concepten van tijd en materie wanneer nodig, maar je gelooft niet dat deze je realiteit omschrijven.

En inderdaad:

Dat is iets wat mij altijd zal blijven verwonderen! :grinning: Hoe kan het dat het blijkbaar écht zo werkt? Maar het 'bewustzijn is fundamenteel' model is vele malen sterker dan het 'materie is fundamenteel' model. De laatste zit vol gaten als je er kritisch naar gaat kijken. De eerste is solide als je daadwerkelijk naar je ervaring kijkt.

Laatst bewerkt:

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
Dat is iets wat mij altijd zal blijven verwonderen! :grinning: Hoe kan het dat het blijkbaar écht zo werkt? Maar het 'bewustzijn is fundamenteel' model is vele malen sterker dan het 'materie is fundamenteel' model. De laatste zit vol gaten als je er kritisch naar gaat kijken. De eerste is solide als je daadwerkelijk naar je ervaring kijkt.

lol.. leuke ( onbedoelde ) woordspeling 😄

btw..was jij degene die postte met de vraag of 'trippers'/psychonauten wel in deze maatschappij konden functioneren?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Deze video gaat dieper in op de aard van dat gedeelde bewustzijn, de aard van de gedeelde 'ik' en hoe dat in relatie staat tot het religieuze begrip van God:

De gebruikte metafoor voor 'Mary' en 'Jane' gebruikt hij wel vaker om enerzijds puur bewustzijn (Mary) en anderzijds geconditioneerd bewustzijn (Jane) en de relatie tussen beiden uit te leggen.

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
Oh natuurlijk :sweatsmile:

Maar om even heel flauw te doen:

Bewustzijn is alleen vluchtig/niet-solide vergeleken bij de aangenomen soliditeit die materie is. Materie die niet bestaat. :laughing:

aha, dus eigenlijk is de theorie: materie is de kaas.. en bewustzijn de gaten én al het andere eromheen😉

I think we're on to something here! cheese dancing.gif

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ben ik het ook deels mee eens al begrijp ik ook de reactie van Mindless hierop. Ergens is het juist Handig om in deze staat te verblijven door het gebrek aan illusie. Maar ik zelf kom er langzamerhand achter dat dat hier in deze maatschappij erg moeilijk is of je doet niet met die maatschappij mee. Fulltime baan hoort hier ook bij bijvoorbeeld en dat vind ik met deze staat van "zijn" moeilijk te combineren.
btw..was jij degene die postte met de vraag of 'trippers'/psychonauten wel in deze maatschappij konden functioneren?
Daarom maakte ik toen deze topic ook inderdaad. Ik zie vele Psychonauten om mij heen en hier op het forum moeite hebben om met het gangbare van deze maatschappij mee te komen. Grappige hieraan vond ik dat sommige aangaven het wel te kunnen terwijl de meeste daarvan geen werk hebben, relatie en of eigen huisje boompie beessie. Maar dit zijn wel de maatschappelijke normen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk..... Ook dat ik het dus niet met deze norm eens ben want hoe dichter ik bij Mezelf en de natuur kom, hoe harder ik tegen die verrekte maatschappij aan bots.... Misschien ga ik ooit wel eens een zelfvoorzienende dorp starten of bij een bestaande aansluiten. Ik denk dat Mezelf daar gelukkiger van wordt dan in die achterlijke molen door blijven draaien. Maar zit nog in ontkenningsfase :grimacing:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ben ik het ook deels mee eens al begrijp ik ook de reactie van Mindless hierop. Ergens is het juist Handig om in deze staat te verblijven door het gebrek aan illusie. Maar ik zelf kom er langzamerhand achter dat dat hier in deze maatschappij erg moeilijk is of je doet niet met die maatschappij mee. Fulltime baan hoort hier ook bij bijvoorbeeld en dat vind ik met deze staat van "zijn" moeilijk te combineren.
Maar zie je het nu niet weer teveel als iets dat later pas mogelijk is? Zen betreed je altijd nu, niet later. In mijn ogen is het iets waar je van moment op moment steeds weer de keuze moet maken om die staat te betreden. Door dat te doen zullen automatisch steeds meer de juiste beslissingen genomen worden, omdat je vanuit die energie komt. Het blijft nog steeds lastig vaak, maar je hebt tenminste altijd alleen maar te dealen met het huidige moment. Er zijn geen voorwaarden aan verbonden voordat je die staat kunt betreden.

Gebruiker 0012685732

Badass junkie

Daarom maakte ik toen deze topic ook inderdaad. Ik zie vele Psychonauten om mij heen en hier op het forum moeite hebben om met het gangbare van deze maatschappij mee te komen. Grappige hieraan vond ik dat sommige aangaven het wel te kunnen terwijl de meeste daarvan geen werk hebben, relatie en of eigen huisje boompie beessie. Maar dit zijn wel de maatschappelijke normen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk..... Ook dat ik het dus niet met deze norm eens ben want hoe dichter ik bij Mezelf en de natuur kom, hoe harder ik tegen die verrekte maatschappij aan bots.... Misschien ga ik ooit wel eens een zelfvoorzienende dorp starten of bij een bestaande aansluiten. Ik denk dat Mezelf daar gelukkiger van wordt dan in die achterlijke molen door blijven draaien. Maar zit nog in ontkenningsfase :grimacing:

ik laveer er ook tussen..
laveren, mooi woord.
duidt op tegenwind bedacht ik me.. smiley_sailing.gif
ik hoor @Mindless al zeggen: ' Maar in het leven kun je ook meewind hebben... ' ..of zo iets 😉
windstil..hmm, is dat mss Zen?
of gaat dat dan nergens heen.
dan maar ons laten meevoeren op de stroom. smiley_surfer.gif

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Maar zie je het nu niet weer teveel als iets dat later pas mogelijk is? Zen betreed je altijd nu, niet later. In mijn ogen is het iets waar je van moment op moment steeds weer de keuze moet maken om die staat te betreden. Door dat te doen zullen automatisch steeds meer de juiste beslissingen genomen worden, omdat je vanuit die energie komt. Het blijft nog steeds lastig vaak, maar je hebt tenminste altijd alleen maar te dealen met het huidige moment. Er zijn geen voorwaarden aan verbonden voordat je die staat kunt betreden.
Kan jij je hele leven al de Zen betreden dan?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Kan jij je hele leven al de Zen betreden dan?
Zo is het niet gegaan. Maar het punt is dat het wel kan elk moment. Zo zal het ook zeker niet altijd gaan, maar elk moment kan weer opnieuw teruggegaan worden naar zen.

Ik wil niet beweren dat het bij mij altijd of zelfs vaak lukt, maar wel dat er geen voorwaarden aan hangen. En door het te doen vergroot het vertrouwen erin om het weer te doen wanneer het verloren is.

Martinus

Wijs gebruiker
Het helpt niet zen iets ontastbaars is. Ik vraag mij soms af of ik het op drugs wel eens ervaren heb. Op psilocybin heb ik wel soms het idee gehad dat ik echt totaal in vrede was. En niet eens op hoge dosis. Juist op een middelmatige dosis

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Enter Zen from there

A Zen Master was walking in silence with one of his disciples along a mountain trail. When they came to an ancient cedar tree, they sat down under it for a simple meal of some rice and vegetables. After the meal, the disciple, a young monk who had not yet found the key to the mystery of Zen, broke the silence by asking the Master, “Master, how do I enter Zen?”

He was, of course, inquiring how to enter the state of consciousness which is Zen.

The master remained silent. Almost five minutes passed while the disciple anxiously waited for an answer. He was about to ask another question when the Master suddenly spoke. “Do you hear the sound of that mountain stream?”

The disciple had not been busy thinking about the meaning of Zen. Now, as he began to listen to the sound, his noisy mind subsided. At first he heard nothing. Then, his thinking gave way to heightened alertness, and suddenly he did hear the hardly perceptible murmur of a small stream in the far distance.

“Yes, I can hear it now,” he said.

The Master raised his finger and, with a look in his eyes that in some way was both fierce and gentle, said, “Enter Zen from there.”

The disciple was stunned. It was his first satori – a flash of enlightenment. He knew what Zen was without knowing what it was that he knew!

They continued on their journey in silence. The disciple was amazed at the aliveness of the world around him. He experienced everything as if for the first time. Gradually, however, he started thinking again. The alert stillness became covered up again by mental noise, and before long he had another question. “Master,” he said, “I have been thinking. What would you have said if I hadn’t been able to hear the mountain stream?” The Master stopped, looked at him, raised his finger and said, “Enter Zen from there.”

Excerpted from Eckhart Tolle’s A New Earth

Wherever you are, enter Zen from there :wink:

Martinus

Wijs gebruiker
Ik voel me altijd zo geprikkeld. Ik vind het erg lastig om alle problemen die ik voor mezelf heb gemaakt neer te leggen. Je hoort in Nederland ook echt overal herrie. Die boom en dat beekje lijken me heerlijk, maar in mijn ervaring is het beekje in Nederland het geruis van een snelweg of iemand met een bosmaaier. En de boom is een flat vol met geluiden van de bewoners.

Kun je zen raken met zoveel onrust? Want de onrust en spanning van de maatschappij lijkt wel besmettelijk. Dat hele corona gedoe is daar ook een voorbeeld van. Het is alsof mensen constant bezig zijn met elkaar in onrust te houden.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik voel me altijd zo geprikkeld. Ik vind het erg lastig om alle problemen die ik voor mezelf heb gemaakt neer te leggen. Je hoort in Nederland ook echt overal herrie. Die boom en dat beekje lijken me heerlijk, maar in mijn ervaring is het beekje in Nederland het geruis van een snelweg of iemand met een bosmaaier. En de boom is een flat vol met geluiden van de bewoners.

Kun je zen raken met zoveel onrust? Want de onrust en spanning van de maatschappij lijkt wel besmettelijk. Dat hele corona gedoe is daar ook een voorbeeld van. Het is alsof mensen constant bezig zijn met elkaar in onrust te houden.
Dat is de betekenis van "Enter Zen from here". Je kunt vanuit álles Zen betreden. Er is geen voorwaarde. Alleen is de geest heel erg goed aan voorwaarden stellen aan vrede/geluk.

Zo heb ik zelf sinds 2,5 jaar geleden tinnitus: een constante pieptoon in mijn linkeroor, na een ingreep bij de kno arts. Gek werd ik ervan en nog steeds laat ik dat me geregeld mijn gevoel van welzijn helemaal verstoren. Maar het feit is dat de tinnitus zélf een weg naar Zen is. Als ik mijn aandacht geef aan dat geluid, dan is die toegenomen alertheid en bewustzijn "van dat geluid" hetgeen wat mij Zen laat betreden. En dan is het geluid niet meer storend. Het geluid blijft, maar mijn gedachten die het geluid als negatief interpreteren verdwijnen. Dit maakt het in de praktijk nog steeds vaak moeilijk om dit te doen, maar dat komt niet omdat het niet mogelijk is, maar omdat mijn geest een sterk negatieve associatie heeft met dat geluid.

Maar zelfs extreme pijn kan een weg naar Zen zijn. De vorm van het moment maakt letterlijk niets uit. Het gaat enkel en alleen om het toegenomen bewustzijn ván het moment. Als we in die super alerte staat komen, dan betreden we Zen en zijn dingen die eerst enorm storend leken nog maar een kleine rimpeling op de diepe oceaan van ons bewustzijn. Als je weet dat je die oceaan bent, laat je je niet meer van je stuk brengen door een paar golfjes op de oppervlakte.

Alsnog... Het kan moeilijk zijn om onze aanvankelijke associaties te negeren...

Martinus

Wijs gebruiker
Ik snap wel waar je op uit ben, maar jemig dat is wel een uitdaging om dat nuchter te kunnen masteren. Op wiet kom ik een heel eind, maar dan krijg ik te veel fantasie en raak ik daar door afgeleid.
Maar ik zit er over te denken om helemaal met wiet te stoppen. Ik heb met wiet het gevoel dat ik altijd op een dwaalspoor word gezet.

Het idee van zen resoneert toch wel. Misschien omdat je het soort van kan proeven in een psychedelische ervaring. Na mijn eeste truffel trip duurde het niet lang voor ik Alan Watts had gevonden.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik snap wel waar je op uit ben, maar jemig dat is wel een uitdaging om dat nuchter te kunnen masteren. Op wiet kom ik een heel eind, maar dan krijg ik te veel fantasie en raak ik daar door afgeleid.
Maar ik zit er over te denken om helemaal met wiet te stoppen. Ik heb met wiet het gevoel dat ik altijd op een dwaalspoor word gezet.

Het idee van zen resoneert toch wel. Misschien omdat je het soort van kan proeven in een psychedelische ervaring. Na mijn eeste truffel trip duurde het niet lang voor ik Alan Watts had gevonden.
Ik denk dat we geen keus hebben. Zen is onze aard. Het is de Tao, de 'weg' hoe het leven wil stromen. Wij kunnen tijdelijk even vanuit ons ego daar tegenin (tegen de stroom in) gaan, maar het roept ons ook constant terug. Want niet in onze Zen aard zijn, betekent lijden.

Of het een uitdaging is hangt van je persoonlijkheid af denk ik. Geef je je gemakkelijk over aan dingen, dan kan het makkelijk zijn. Ik ben niet zelf niet zo'n type. :sweat::sweatsmile: Ik moet altijd eerst alles op de harde manier leren... Maar de deur staat altijd constant wijd open. Je kunt het betreden vanaf waar je bent. Het is elk moment weer die keuze maken.

Ik heb trouwens precies hetzelfde met wiet. En dat is dus ook weer zo'n ding: daar moet ik 100 keer (meer eigenlijk) op mijn bek gaan om ervan te leren...

Je kunt het zeker proeven in een psychedelische ervaring. Daarom is het wellicht ook belangrijk dat iemand dat een keer meemaakt. Om een voorproefje te krijgen van die staat waar absoluut geen weerstand is. Dat is niet iets wat je ooit echt kunt vergeten denk ik. Dan is het zaadje geplant en word je op de zoektocht gezet naar dat.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik beschouw dit maar even als een topic om parels van Rupert Spira in te droppen:

Absoluut briljant en hilarisch op het eind. :tearsofjoy: Inderdaad: het verstand wil het begrijpen, terwijl het verstand daar niet kan gaan... Maar het blijft het proberen. :laughing:

Voor mij is dit het meest fascinerende wat er bestaat. Wat kan er interessanter zijn dan zien hoe je eigen geest en de wereld (tijd/ruimte) tegelijk gecreëerd worden in bewustzijn... Keer op keer blijf ik terugkomen naar dit soort video's om dit beter te kunnen zien.

Edit:

Nog 1 dan. Wederom absoluut briljant en hilarisch. :laughing: Wellicht interessant voor @Mezelf. Elk moment is een portaal naar eeuwigheid. Andere woorden voor: wherever you are, enter Zen from there. Video:

Laatst bewerkt:
@Mindless Mag ik je bedanken voor deze topic en die bloed geniale Rupert. Zijn kijk op de wereld (2e filmpje). Heeft me goed aan het na denken gezet. Erg positief wel na afloop van het filmpje voelde ik me blij. Laten we ff ze gedachte gaan vast houden en beseffen drugs = materie, maar materie = niks, puur ons perceptie. Dus door een zegeltje perceptie dan wel een bakje perceptie verander ik tijdelijk me eigen perceptie en ervaringen. Best uniek. En dat stukje over Die Zen ninja in het bos ook erg fijn om te lezen. Ik ga me eens meer verdiepen in Zen en mediteren. En mijn eigen gedachtes die me regelmatig nog wel eens gek maken. Nogmaals bedankt 🙏

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Nog een video die mogelijk je wereld op zijn kop zet. Niemand heeft ooit de ervaring gehad van bewustzijn verliezen!

En die Bill Gates grap op het eind... :tearsofjoy:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik kon rond 4 uur vannacht niet slapen, toen maar onderstaande video opgezet. Dit zijn eigenlijk de beste, wanneer de vrager zeer sceptisch is en door de heldere rationele uitleg van Spira alsnog geleidt wordt naar een eigen begrip van non-dualiteit en alles daaromtrent. Wat een geduld en teaching skills worden hier weer vertoond, elke keer weer fantastisch!!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter

Chronic Awareness Deficit Disorder :laughing: CADD voor wie toch graag een labeltje wil :laughing:

Dat is eigenlijk wel de onderliggende aandoening waar iedereen aan lijdt ja... Fundamenteler dan elke andere aandoening en veroorzaker van andere aandoeningen.

Aagje

Experimenterende gebruiker
@Mindless ook ik sluit me aan, dankjewel voor de filmpjes van Rupert, wat kan hij enorm duidelijk zulke diepe spirituele filosofische dingen helder maken. En dan vooral de manier waarop! Hij neemt jouw “mind” mee op het pad dat hij voor je schetst en als vanzelf loop je mee en begrijpt deze diepe dingen. Ik moet zeggen mindless, voor mij ben je “mindmore” 😉💕🍀🙏🏻 Dankjewel!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Mindless ook ik sluit me aan, dankjewel voor de filmpjes van Rupert, wat kan hij enorm duidelijk zulke diepe spirituele filosofische dingen helder maken. En dan vooral de manier waarop! Hij neemt jouw “mind” mee op het pad dat hij voor je schetst en als vanzelf loop je mee en begrijpt deze diepe dingen. Ik moet zeggen mindless, voor mij ben je “mindmore” 😉💕🍀🙏🏻 Dankjewel!
Wat geweldig! :grinning:

Kijk, hier doe ik het voor. Mensen bekend maken met deze uitzonderlijke spreker. Want hoewel non-dualiteit letterlijk het simpelste is wat er bestaat, is het een van de moeilijkste dingen om uit te leggen. Maar Spira doet dat bijna moeiteloos op meesterlijke wijze.

Blij dat je er wat aan hebt @Aagje! :blush:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Een video gericht op (het dealen met) lijden stond hier nog niet bij, dus hierbij.

Deze video gaat over de zeer controversiële opvatting dat alle leed uiteindelijk een illusie is. Normaliter wordt er niet op deze manier gesproken over dit onderwerp, maar voor de waarheidszoekers onder ons bestaan er gelukkig dit soort bijeenkomsten/gesprekken en video/audio opnames daarvan. Natuurlijk zoals altijd weer fenomenaal onder woorden gebracht door Rupert:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Lastig om hier niet even van in de war te raken:

Maar wat een prachtig model van het bestaan!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik denk dat die piloot die opgesloten zat in een kooi en in de fik werd gezeten hier toch zijn vraagtekens bij zet.
Natuurlijk, we moeten voorzichtig zijn met zulke uitspraken. Er is onnoemelijk veel leed in de wereld en het is ongevoelig om dat allemaal als 'nep' te benoemen.

Maar het gaat er hier om te onderzoeken wie het dan eigenlijk is die lijdt. Heel erg diep die kwestie in jezelf onderzoeken. En wat je dan vindt, is dat er niemand is waar lijden betrekking op heeft. Er is letterlijk geen 'lijder'. De lijder bestaat alleen als een fictieve entiteit. Er is alleen een bewustzijn dat volkomen neutraal tegenover plezier én pijn staat. Natuurlijk betekent dit niet dat je dan tegen iemand zegt die lijdt, dat dit allemaal maar een illusie is, want diegene gelooft absoluut de 'lijder' te zijn van zijn/haar ervaring. Maar voor het bewustzijn dat klaar is om de eigen aard te onderzoeken, zal ontdekt worden dat er niemand is (en ooit geweest is) waar lijden betrekking op heeft. Valt die illusionaire zelf weg, dan stort de hele constructie waarop lijden gebouwd is ook in.

Dirkjan

DF-koning
Natuurlijk, we moeten voorzichtig zijn met zulke uitspraken. Er is onnoemelijk veel leed in de wereld en het is ongevoelig om dat allemaal als 'nep' te benoemen.

Maar het gaat er hier om te onderzoeken wie het dan eigenlijk is die lijdt. Heel erg diep die kwestie in jezelf onderzoeken. En wat je dan vindt, is dat er niemand is waar lijden betrekking op heeft. Er is letterlijk geen 'lijder'. De lijder bestaat alleen als een fictieve entiteit. Er is alleen een bewustzijn dat volkomen neutraal tegenover plezier én pijn staat. Natuurlijk betekent dit niet dat je dan tegen iemand zegt die lijdt, dat dit allemaal maar een illusie is, want diegene gelooft absoluut de 'lijder' te zijn van zijn/haar ervaring. Maar voor het bewustzijn dat klaar is om de eigen aard te onderzoeken, zal ontdekt worden dat er niemand is (en ooit geweest is) waar lijden betrekking op heeft. Valt die illusionaire zelf weg, dan stort de hele constructie waarop lijden gebouwd is ook in.
Ik snap het, Mindless :) Weet dat je het niet zo kortzichtig bedoelde.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wil je nuchter je mind blowen:

Dit gaat mij nooit vervelen... :redheart:

"Have any of you left the place called 'here' and actually visited the place you call 'there'?

Dat klinkt in eerste instantie als een grappig feitje maar de implicatie is dat je altijd alleen 'hier' bent geweest, nooit 'daar'. Je bent in werkelijkheid nooit ergens heen geweest, ooit. Hetzelfde gaat op voor tijd. Je bent nooit in een ander "moment" geweest dan 'nu'. 'Hier' is geen locatie in ruimte en 'nu' is geen moment in tijd. Laat dat maar eens goed inzinken. :wink:

Zien mensen dit gegeven? Waarom praat de hele wereld niet over dit ongelofelijke doch extreem simpele feit?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hier is de ego. Nu is het enige dat ik ooit ervaren heb.
Dat zou je kunnen zeggen, dat het 'hier' een punt is. Dat het ego het middelpunt is. Je hele wereld draait om dat middelpunt. Het bijzondere is, dat overal waar je gaat, het 'hier' is. Je arriveert nooit 'daar'. Maar als het 'hier' overal is, is het ook niet echt een punt te noemen, want waar bestaat dit punt ten opzichte van iets anders? Het is overal. Elk punt is het middelpunt van alles.

Het is een cirkel met het middelpunt overal en de omtrek nergens.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan