Alleen gebruik van één van beiden heeft opzich ook al risico,dus je gaat er niet omheen komen dat je nieuwe risico's introduceert in je combinatie. De vraag is echter op deze opwegen tegen 'verdiende' voordelen.
Bij spoedbehandelingen van een cocaïne-overdosering wordt er meestal een benzodiazepine gegeven om de hartslag, bloeddruk lager te maken en eventueel spieren te ontspannen die (bijvoorbeeld) een stekende pijn op de borst veroorzaakt waardoor mensen denken dat hun hart het opgeeft. Het lijkt me vanzelfsprekend dat er in het geval van direct gevaar door een cocaïne-overdosering tegen mogelijke? risico's die ontstaan door de combinatie van beide drugs of door enkel het losstaande effect van een benzodiazepine. Gezien het feit dat een benzodiazepine in de meeste gevallen van een overdosering nog steeds de eerste keus voor behandeling is*, betekend echter niet dat die vlieger ook opgaat in een niet-medische setting.
In onderstaande quote staat (heel netjes van wikipedia gestolen) hoe de risico's van benzodiazepine-gebruikt op dit moment wordt beschouwt.
Benzodiazepines are generally viewed as safe and effective for short-term use, although cognitive impairment and paradoxical effects such as aggression or behavioral disinhibition occasionally occur. A minority of people can have paradoxical reactions such as worsened agitation or panic.[6] Long-term use is controversial due to concerns about adverse psychological and physical effects, decreasing effectiveness, and physical dependence and withdrawal.[7][8]
https://en.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepinex
De 'normale' risico's van Cocaïne hoef ik hier denk ik niet uiteen te zetten, dat zijn er in ieder geval ruim voldoende.
Als ik de TripSit.me Factsheet erbij haal dan geeft deze ook aan dat de combiantie Cocaïne en Benzodiazepines een laag risico oplevert én verminderde effecten.
http://drugs.tripsit.me/cocaine
Houd er wel rekening mee dat dit niet betekend dat er geen risico's aanhangen. Om de meest logische maar even aan te stippen: benzodiazepines werken over het algemeen langer dan cocaïne, als je veel cocaïne neemt en dit combineert met een evenredige hoeveelheid benzo's ben je behoorlijk van de kaart als de cocaïne uitwerkt. Helemaal met cocaïne en een benzo op, twee middelen die je oordelingsvermogen beinvloeden, zou je wel eens slecht ingeschatte beslissingen kunnen maken.
Denk ook nog een keer extra na als je besluit om alcohol te drinken, er zal zowel coca-ethyleen gevormt worden dat een nog grotere aanslag op je lichaam is én de effecten van een benzodiazepine worden versterkt. (en again, de cocaïne werkt eerder uit dan de alchol én de benzodiazepines. Hoewel benzodiazepinegebruik losstaand vrij veilig is, kan het met een cocaïne-hoeveelheid alcohol snel een stuk gevaarlijker worden. )
*Zie
Management of Cocaine-Associated Chest Pain and Myocardial Infarction - A Scientific Statement From the American Heart Association Acute Cardiac Care Committee of the Council on Clinical Cardiology
Therapeutic and diagnostic recommendations in cocaine-associated chest pain. ASA indicates aspirin; NTG, nitroglycerin; STEMI, ST-segment–elevation MI; NSTE ACS, non–ST-segment–elevation ACS; CPU, chest pain unit; PCI, percutaneous coronary intervention; B-blockers, β-blockers; and ACE, angiotensin-converting enzyme inhibitor.