1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Egoloss door Keta?

Discussie in 'Ketamine' gestart door Techneut, 21 jan 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Techneut

Techneut Belezen gebruiker

Beste allemaal,

Zaterdagnacht voor het eerst op de grens van egoloss gezeten door het stapelen van puntjes keta. Ik heb hier wel eens wat over gelezen maar nooit meegemaakt. Na zo’n 250-300mg Keta begon ik mij steeds meer één te voelen met mijn omgeving. Ik voelde de grens tussen ‘ik’ en de ‘wereld’ steeds verder vervagen, net of ik geen persoon meer was maar onderdeel van het universum, heel bizar. Aan de andere kant was ik er nog wel van op de hoogte dat dit door de keta kwam en kon wel relativeren zeg maar.

Op dit moment besloot ik dat het genoeg was en ben toen gestopt met bijnemen. Ik ben er vrij zeker van dat als ik verder was gegaan met stapelen dat ik echt een volledige egoloss meegemaakt zou hebben. Moet er wel bij vermelden dat dit een ‘kittyflip’ was en ik van te voren zo’n ~150-200mg mdma had genomen. Ik ben op de comedown van de M begonnen met de Ket.

Wie van jullie heeft dit wel eens meegemaakt en wat waren jullie ervaringen? En zou dit invloed kunnen hebben op je dagelijks leven? Ik voel mij er verder prima onder en heb geen last van de ervaring. Vond het eigenlijk best interessant.

Laatst bewerkt: 21 jan 2019
  2. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Ik ben er een paar keer bewust voor gegaan, dus net even verder als jij was. EN dan krijg je dus complete egodood en voel je je een met het universum of zelfs het gevoel dat jij het universum bent. Tijd vertraagt enorm en je kan het gevoel krijgen dat de tijd gestopt is of die zelfs niet meer bestaat. Relativeren is dan niet meer mogelijk. Bewegen ook niet meer. DIt noemen ze ook wel de K-hole.

Hoge dosering Keta vind ik wel net even anders dan psychedelica, ik ervaar geen zelfinzichten of inzichten in het leven, maar ik ga wel nadenken over hoe de realiteit te beschouwen en waar ik sta in dit universum en zo.

Ander verschil is dat bij psychedelica elke trip weer anders is, en die van Keta op hoge dosering altijd wel enigszins vergelijkbaar zijn.

Nee, nooit last gehad van die ervaringen.

Techneut vindt dit leuk.
  3. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Ik vind persoonlijk een khole echt totaal anders dan een egodood op psychedelica.

Ik vind de khole eerder lijken op een solipsistische ervaring, waarbij enkel mijn bewustzijn nog bestaat en al het andere onderdeel is van mijn bewustzijn. Ik heb me zelfs god gewaand tijdens een khole haha.

Bij een egodood voelt het dan juist weer of mijn eigen bewustzijn een inimini deeltje is van een veel groter kosmisch bewustzijn en dat je dan dus het kosmische bewustzijn wordt.

Dit zijn slechts mijn persoonlijke ervaringen en interpretaties ervan, maar zou eerder willen zeggen dat een khole je ego juist ontzettend opblaast en een egodood je ego uiteraard verwoest.

Er zit zeker overlap in een egodood op psychedelica en een khole, maar de ervaringen voelen wel zodanig anders dat ik ze niet hetzelfde zou willen noemen.

acht.zes en Techneut vinden dit leuk.
  4. acht.zes

@Psychedelibee
    Ja, mooi omschreven. Het jezelf god wanen valt wel te vergelijken met mijn gevoel dat ik het hele universum ben. En bij psychedelica voel je meer verbonden met het universum als zijnde een heel klein onderdeel daar van.

Verschil is ook dat ik de k-hole wel heb gezien na een paar keer terwijl psychedelica blijft trekken doordat het steeds weer anders is.

5. Techneut

Als ik het goed begrijp dan staat een complete egodood/loss dus gelijk aan de khole?

Dan zat ik er dus redelijk dicht bij, terwijl mijn dosering volgens mij niet extreem hoog was. Ik heb gelezen dat je met snuiven bijna niet de khole kan bereiken?

6. acht.zes

Dat ligt helemaal aan je tolerantie.

Bij nul tolerantie heb ik net iets meer nodig dan jij nu hebt genomen om in de k-hole te komen, zon 330 a 350mg. Let wel, bij iedereen is dat weer net even anders, ik ken ook mensen die minder of meer nodig hebben.

Hou er rekening mee dat er na de k-hole nog een extra niveau is, namelijk knock out. Totale verdoving dus. Op zich is dat niet echt gevaarlijk, maar het is wel zonde van je keta want daar heb je niks aan, je bent gewoon out dan en geen herinnering als je weer bijkomt.

7. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Er wordt juist gezegd dat ego-dood anders is dan een k-hole. Dat de laatste meer is als dat jij (ego) het enige bent dat bestaat. Bij een echte ego-dood besta jij (ego) niet meer, alleen de kosmos, wat de echte jij is die steeds aanwezig is geweest op de "achtergrond" wanneer ego functioneerde.

Zo begrijp ik het verschil tussen ego-dood en de k-hole tenminste als ik afga op de beschrijvingen hier.

Techneut vindt dit leuk.
  8. Techneut

@acht.zes Ik heb de dosering gegokt hoor, ik nam steeds op gevoel bij. Tolerantie is vrij laag aangezien dit mijn derde ervaring met keta was. Wel de eerste met een vrij hoge dosis though. Was verder niet de bedoeling om voor de khole te gaan.

@Mindless Helder uitgelegd, heb er nu een beter beeld bij. Thanks

Mindless vindt dit leuk.
  9. Psychedelibee

Nee wat ik juist zeg is dat het elkaars tegenovergestelden zijn, maar dat het wel enigzins op elkaar lijkt.

Ik heb juist het idee dat een khole je ego eerder opblaast, waardoor jouw eigen kleine bewustzijn het enige is wat overblijft. Bij een ego dood blijft er niks meer van jouw bewustzijn en ga je op in het grotere geheel.

Misschien lastig te bevatten als je het niet beiden hebt meegemaakt, maar een egodood is echt iets totaal anders dan een khole terwijl er wel veel overeenkomsten zitten in de beschrijvingen. Maar het voelt echt totaal anders.

Techneut en Mindless vinden dit leuk.
  10. Psychedelibee

Ik vind mijn ego dood ervaringen wel redelijk op elkaar lijken persoonlijk. Alleen een egodood is een dusdanige spirituele ervaring dat het betekenisvol voelt en de moeite om naar terug te gaan. Daarbij is een egodood slechts een klein onderdeel van een verder wel zeer varierende psychedelische ervaring.

Een khole vind ik maar een kille en betekenisloze ervaring waar ook niks uit te leren valt, voor mij persoonlijk in ieder geval. Een khole is fascinerend maar na een paar keer is het niet meer heel aantrekkelijk meer om terug te gaan inderdaad.

Mindless vindt dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories
Laden...