Eindelijk hulp ingeschakeld. Amfetamine + Cannabis verslaving

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Ik heb hier op het forum mijn verhaal wel eens gedeeld in verschillende topics maar hierbij toch even een samenvatting.

Ik ben nu ongeveer 15 jaar lang verslaafd aan blowen en ongeveer 3 jaar lang verslaafd aan speed & dexamfetamine. Daarnaast heb ik periodes gehad van dagelijks GHB gebruik.
Gisteren de knoop doorgehakt en besloten hulp te zoeken. Ik ben er achter dat ik hier niet op eigen houtje uit ga komen. Na wat rondbellen en goeie gesprekken werd mij SolutionS aangeraden. Over 2 weken een intake gepland staan voor ambulante hulp.
Ik ben een tijdje geleden al begonnen met lichaamsgerichte therapie en trauma verwerking bij een therapeut maar deze persoon had geen ervaring met verslavingen en gaf aan dat het belangrijk is om nuchter en helder te zijn tijdens de sessies. Het is dus belangrijk dat ik eerst clean ben voordat ik verder hiermee.
Ik begreep gisteren aan de telefoon dat ze bij solutionS best diep naar de kern gaan van het probleem en dat is ook waar ik behoefte aan heb gezien mijn traumatische jeugd en andere complexe zaken waar ik tegen aan loop omtrent dwangmatige en compulsieve gedachten en gedrag.

Ik rook doordeweeks maximaal 1 joint per dag, vaak 's avonds nadat ik mijn dagelijkse taken/werk heb afgerond. Dit was vroeger in mijn pubertijd wel anders. Toen was het een stuk dwangmatiger en rookte ik veel meer. Maar de laatste jaren weet ik het wel te beperken. Helemaal stoppen lukt mij helaas niet na talloze pogingen. Dit klinkt misschien niet zo extreem allemaal maar het zit mij enorm in de weg. Ik ben eigenlijk nooit nuchter in mijn vrije tijd. Het maakt me lui en ik wordt er helaas ook regelmatig paranoia van.

Daarnaast gebruik ik al zeker 3 jaar lang amfetamine waarvan de laatste 1,5 jaar ongeveer dagelijks is. Dit is begonnen toen de pandemic uitbrak en ik thuis kwam te zitten tijdens de laatste maanden van mijn studie. Ik was dus thuis aan het afstuderen. Ik woonde toen ook al vrij lang samen met mijn vriendin (nu ex). We gebruikten wel eens drugs samen of met vrienden recreatief in de weekenden en hadden dus altijd wel wat in huis liggen wat dan over was van een festival of feestje. Ik was het jaar ervoor in 2019 ook gediagnoseerd met ADHD (de reden en context heb ik in de spoiler onderin beschreven). Hier krijg ik dexamfetamine voor. Dit gebruikte ik toen niet echt consistent zoals het zou moeten omdat ik de bijwerkingen niet prettig vond. Maar omdat ik toch al thuis zat door covid hele dagen lang, kon ik prima me dexamfetamine nemen en als ik last had van de bijwerkingen nam ik stiekem een half buisje G wat we dan in de koelkast hadden liggen voor gelegenheden. Dit heb ik vrij lang functioneel kunnen volhouden. Dagelijks een paar buisjes van 1,5 tot 2 ml en later werd dit 2,5 a 3ml. Nooit lichamelijk verslaafd geraakt of in de 24/7 cycle terecht gekomen of out gegaan.
Ik haalde mijn diploma en een aantal maanden erna, in sept 2020, had ik een baan. Helaas, einde 2020 liep mijn relatie van ruim 10 jaar stuk (drugs was hier niet de directe reden maar een aantal problemen waar we niet meer uitkwamen) en ik koos ervoor om het huis te verlaten. Toen is mijn drugsgebruik ook toegenomen. Nu was het ook bijna dagelijks speed icm GHB en savonds een halve lorazepam om te slapen. Dit hield ik prima vol zonder katers en op me werk presteerde ik ook prima. Daarnaast was ik actief bezig met het zoeken van een woning. Rond maart 2021 had ik een woning gevonden en zonder enige emotie en compleet verdoofd van de drugs ben ik verhuist en toen ik eenmaal op mezelf woonde groeide het gebruik exponentieel.

TL;DR
Momenteel zit ik dus al zeker een jaar in een cyclus van dexamfetamine misbruik tot het op is. Vervolgens neem ik speed tot ik weer mijn volgende recept mag ophalen. Daarnaast neem ik 500mg phenibut 3 a 4x per week. Hierbij sla ik regelmatig nachten over en blow ik ook nog steeds. Ik heb meerdere keren geprobeerd te stoppen maar de depressie, lusteloosheid en gebrek aan motivatie die ik ervaar tijdens de afkick zorgt ervoor dat ik toch weer wat neem zodat ik kan werken overdag. Ik ben bang dat het niet meer mogelijk is voor mij om mijn medicatie gecontroleerd te nemen. Ik voel me compleet gedissocieerd van realiteit en ik isoleer mijzelf steeds meer van vrienden en familie.

hier 1 van me posts tijdje geleden:

Heel veel succes!

Tof dat je deze stap zet. Ik ben zelf nu zelf bijna anderhalf jaar clean van speed en dex, ik heb m’n leven weer terug, rust in m’n hoofd en kan weer genieten van de kleine dingen.

Nogmaals heel veel succes. Mocht je vragen hebben, vraag ze dan vooral!

Lid 103682

Bewuste gebruiker
Van mij ook veel succes gewenst, motivatie en inzicht heb je al mooi in the pocket.
Wat is de reden dat het ambulant ipv klinisch word?

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Bedankt mensen! Ik zal proberen om af en toe een status update te geven hier.

Van mij ook veel succes gewenst, motivatie en inzicht heb je al mooi in the pocket.
Wat is de reden dat het ambulant ipv klinisch word?

Meerdere redenen.
Ik heb een full-time job waar ik afhankelijk van ben voor het betalen van uiteraard mijn huur/vaste lasten. Bovendien heb ik de afgelopen jaren wat kleine schulden in de vorm van kredieten opgebouwd, niks extreems gelukkig, maar wel iets wat ik maandelijks moet aflossen en best zwaar weegt op me schouders.
Daarnaast betekent een kliniek dat ik een tijdje compleet off the grid ben. Dit kan ik moeilijk verbergen van mijn omgeving (werk/familie/vrienden).
Ik ga volgende week me coach/vertrouwenspersoon op het werk vertellen over mijn problematiek en dat ik in behandeling ga en ik heb een aantal close friends die het weten. Dat wil ik graag zo houden.

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Het lijkt wel alsof ik nu veel meer een "Fuck it" attitude heb aangenomen de afgelopen weken. Waarschijnlijk omdat ik weet dat vanaf juni de behandeling begint en ik nu nog kan gebruiken voordat er een complete stop op komt.
ik gebruik nu al zeker 3 weken dagelijks phenibut + speed waarbij ik zo goed als geen nacht heb overgeslagen (behalve nu dan) en gewoon goed eet en voldoende slaap (met behulp van 0,5 tot 1mg Pyrazolam). Alsof ik een soort van functionele dosis heb gevonden zonder compleet manisch te worden. De jacht naar de manie/euforie heb ik niet echt meer de afgelopen weken. Het gaat mij nu puur om het functioneren en de dag doorkomen.

Af en toe voel ik mezelf heel licht terugkomen naar realiteit waarbij ik me enorm depressief en onrustig begin te voelen. Geprobeerd om dit gevoel te accepteren en het te laten zijn maar de gedachtestromen die ik dan ervaar zijn zo extreem negatief dat ik letterlijk mijzelf de grond in jaag mentaal. Dan grijp ik toch weer naar die Pyrazolam. Heb het momenteel erg moeilijk met minderen/stoppen. Ben gelukkig niet compleet losgeslagen maar compleet stoppen is een enge gedachte.

Mijn gebruik momenteel:
100 tot 300mg speed (snuiven) per dag
400 tot 600mg phenibut per dag
0,5 tot 1mg pyrazolam per dag

Bovenaan