Er is al een topic, met waar ben je blij om? Maar ik ben ook erg benieuwd waar jullie dankbaar voor zijn. ❤️

Kordie

DF-koning
Ik ben de zorgverzekering, de doktoren en de overheid dankbaar dat ik aan langdurig en peperduur traject heb mogen deelnemen, om mij te behandelen tegen PTSS en daardoor een aandoening in de hersenen waardoor deze niet altijd maar even gecontroleerd liepen. Nu, ruim anderhalf jaar later, kan ik er positief op terug kijken en voor eeuwig dankbaar zijn dat ik deze kans heb gekregen. De oude zal ik nooit meer worden, maar er is zoveel verbeterd. Nu vasthouden!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dankbaar voor vandaag. Veel emoties gevoeld en het was ècht een mooie dag!

Ik heb vandaag voor breed publiek een lezing mogen geven over mijn verslaving, herstel en mentale gezondheid. Ik was er ontzettend zenuwachtig voor en twijfelde aan alles. Maar het ging hartstikke goed. Afgelopen paar maanden al meermaals zenuwachtig geweest en buiten m'n comfortzone gegaan. En eigenlijk is dat best wel lekker.

Ik heb mogen vertellen over mijn jeugd, mijn verslaving en mijn herstel en wat ik vandaag de dag doe om mentaal gezond te blijven. Daarna heb ik de zaal een reflectie opdracht gegeven met drie vragen om vervolgens met elkaar in gesprek te gaan over deze vragen. Ik was echt even bang dat het niet zou werken. Maar juist omdat ik daarvoor al zo open was geweest, voelden anderen de ruimte om ook open te zijn. Het pakte heel goed uit en het was echt mooi om te zien dat ze zo met elkaar aan het delen waren.

Voor mij ook mooi om te zien dat ook niet-verslaafde mensen met van alles struggelen.

Ook achteraf mooie reacties gehad. Maar ook vragen van ouders, partners en een verslaafde zelf die zonder programma nu een jaar clean is. Was echt heel vet om te doen en weer een ervaring rijker.

Verder vandaag boos geweest over de onterechte parkeerboete. En nu weer lekker clean in bed. Beetje een rollercoaster aan emoties vandaag. Mooi dat dat gewoon weer kan!

Kordie

DF-koning

Ik heb vandaag voor breed publiek een lezing mogen geven over mijn verslaving, herstel en mentale gezondheid. Ik was er ontzettend zenuwachtig voor en twijfelde aan alles. Maar het ging hartstikke goed. Afgelopen paar maanden al meermaals zenuwachtig geweest en buiten m'n comfortzone gegaan. En eigenlijk is dat best wel lekker.

Ik heb mogen vertellen over mijn jeugd, mijn verslaving en mijn herstel en wat ik vandaag de dag doe om mentaal gezond te blijven. Daarna heb ik de zaal een reflectie opdracht gegeven met drie vragen om vervolgens met elkaar in gesprek te gaan over deze vragen. Ik was echt even bang dat het niet zou werken. Maar juist omdat ik daarvoor al zo open was geweest, voelden anderen de ruimte om ook open te zijn. Het pakte heel goed uit en het was echt mooi om te zien dat ze zo met elkaar aan het delen waren.

Voor mij ook mooi om te zien dat ook niet-verslaafde mensen met van alles struggelen.

Ook achteraf mooie reacties gehad. Maar ook vragen van ouders, partners en een verslaafde zelf die zonder programma nu een jaar clean is. Was echt heel vet om te doen en weer een ervaring rijker.

Verder vandaag boos geweest over de onterechte parkeerboete. En nu weer lekker clean in bed. Beetje een rollercoaster aan emoties vandaag. Mooi dat dat gewoon weer kan!

Wauw, complimenten.
En dit soort lezingen zijn ontzettend waardevol.

Doe je dat dan in de rol van erbaringsdedkundige?

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Wauw, complimenten.
En dit soort lezingen zijn ontzettend waardevol.

Doe je dat dan in de rol van erbaringsdedkundige?

Dankjewel!

Nouja, ervaringsdeskundige is in principe een beroep met een opleiding. Al is het geen beschermde titel.

Ik doe al dit soort dingen vrijwillig en onbetaald, maar wel vanuit m'n eigen ervaring. What's in the name? 🤷

Ik heb laatst met een club fellows ook voorlichtingen opgezet vanuit NA aan studenten die in het werkveld met verslaving te maken krijgen. Dat was ook heel leuk en nog iets meer in een rol van ervaringsdeskundige. En heel fijn dat men weet dat dit bestaat. Want zelfs binnen de professionele hulpverlening zijn de zelfhulpgroepen niet altijd bekend, terwijl het een goede aanvulling of nazorg kan zijn op de professionele hulp. Gratis en zonder wachtlijst.

SoulAssassins

Badass junkie
ervaringsdeskundige is in principe een beroep met een opleiding. Al is het geen beschermde titel.
Ik werk voor SDW als ervaringsdeskundige ,de stichting is in feite voor minder valide mensen zowel geestelijk als lichamelijk ,maar ook die hebben verslavings problematiek zoals Methadon en Alcohol verslaving.
Voor die groep word ik ook ingezet ,en les geven/informeren op hoge scholen zonder maar 1 papiertje!
Pure straat ervaring telt veel zwaarder als een papiertje imo.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik werk voor SDW als ervaringsdeskundige ,de stichting is in feite voor minder valide mensen zowel geestelijk als lichamelijk ,maar ook die hebben verslavings problematiek zoals Methadon en Alcohol verslaving.
Voor die groep word ik ook ingezet ,en les geven/informeren op hoge scholen zonder maar 1 papiertje!
Pure straat ervaring telt veel zwaarder als een papiertje imo.

Het is geen beschermde titel, dus iedereen mag zich ervaringsdeskundige noemen. En die ervaring is zeer waardevol, maar het kan wel helpen met een stukje kwaliteit als iemand de juiste skills heeft en/of goed is opgeleid. Bijvoorbeeld over hoe je een les in elkaar zet en studenten begeleid. Of waar je beter wel of niet over praat (oplossingsgericht).

Als ik zelf geen docent was, waren we op deze Hogeschool waarschijnlijk niet eens binnen gekomen om die reden.

SoulAssassins

Badass junkie
Het is geen beschermde titel, dus iedereen mag zich ervaringsdeskundige noemen. En die ervaring is zeer waardevol, maar het kan wel helpen met een stukje kwaliteit als iemand de juiste skills heeft en/of goed is opgeleid. Bijvoorbeeld over hoe je een les in elkaar zet en studenten begeleid. Of waar je beter wel of niet over praat (oplossingsgericht).

Als ik zelf geen docent was, waren we op deze Hogeschool waarschijnlijk niet eens binnen gekomen om die reden.
Ik heb studenten van Avans ,die soms naar hoofdkantoor komen voor een vraag uurtje ,kleine groepjes die ook echt die richting in willen.
Het voorbereiden van een les is er niet bij ,ik zit aan mijn bureau en laat de vragen komen.
Ik hecht zelf ook wel de meeste waarde aan echte verhalen ,die gebeurd zijn en erover kan spreken als deskundige.
Mijn baas is er eentje met papieren ,het grote verschil is de bevoegdheden ,al kan ik ook advies uitbrengen bij een crisis dus feitelijk maar een nihil verschil tussen ons
Het grote verschil is dat hij word betaald en ik een vrijwilligers contract heb onbetaald ,maar wel alles kunnen declareren aan onkosten die ik maak.
Het geeft mij grote voldoening die ik met me ervaring heb bereikt dat door te geven aan de jeugd.

Brakka Mang

Badass junkie

Wauw goed gedaan....hoe kan je je voor zoiets aanmelden?

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Wauw goed gedaan....hoe kan je je voor zoiets aanmelden?

Dit zijn dingen die nu op m'n pad komen. Door er met mensen over te praten, weet men van mijn achtergrond. Mijn media optreden afgelopen jaar heeft daar ook wel bij geholpen.

Uiteindelijk ben ik er voor gevraagd en niet andersom.

Die voorlichtingen aan de klas heb ik wel zelf opgezocht. Maar heeft even geduurd voordat dat ook echt van de grond kwam.

Bovenaan