• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Ernstig slaapprobleem na MDMA

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

AnonR

Newbie
Ik ben zo'n 3 weken terug naar QBase gegaan en heb hier MDMA gebruikt. Dit was zeker niet de eerste keer maar nu kamp ik met een flink probleem. Sinds deze week kan ik totaal niet meer slapen. Zodra ik mijn ogen dicht doe krijg ik chaotische gedachten en raak ik al in paniek. Ook krijg ik soms schokken door mijn lichaam. Als ik dan na 5 uur eindelijk in slaap val schrik ik bijna meteen weer wakker door een erg realistische nachtmerrie. Ik heb nu al 3 nachten niet geslapen en wordt er erg angstig en depressief van.

Ik heb al begrepen dat dit komt door een veel te laag serotine gehalte, maar zijn er hier mensen met ervaring? Kom ik hier nog vanaf? Drugs gebruik ik sowieso nooit meer.

Yaizer

Bewuste gebruiker
vriend van mij had een keer na gebruik van mdma hier ook (soort van) last van. Hij werd s'avonds erg angstig. Kreeg oxazepam toegeschreven maar gaat vanzelf weer over.

Maar, wij zijn geen doktoren. Het klinkt niet als een klein dingetje dus je kan dit probleem altijd tegen de huisarts vertellen als het nog lang door gaat.

De Dunne

DF-koning
Hoe veel mg heb je gebruikt? En hoe vaak neem je xtc of mdma?
Dat schokken en nachtmerries zijn vaak een teken van teveel te vaak. Je hersenen hebben na elke keer mdma of xtc 2 a 3 maanden nodig te herstellen. Dus eens per 2 a 3 maanden is de "veilige" norm. Dosering is 1 tot 1,5 mg mdma per kg lichaamsgewicht.
Goed rusten, gezond eten en wat sporten. Dan komt het met de tijd goed.

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Drie weken na MDMA-gebruik nog deze klachten? Poeh, dat wel heel lang. Zeker dat je schrijft dat je er eigenlijk pas sinds deze week last van hebt doet mij twijfelen of het wel gerelateerd is aan die keer MDMA. Schokken en slecht slapen komt wel voor na MDMA maar meestal de dagen/week erna. Spelen er niet nog andere zaken zoals stress op je werk of op persoonlijk vlak? En ben je bekend met slaapproblemen of is dit iets totaal nieuws?

🐺PsyTekz

Badass junkie
Tripreporter
3 weken na mdma gebruik nog dergelijke klachten lijkt me wel eigenaardig. Zoals hierboven al gezegd in de 1ste week is dat wel es normaal. Frequent gebruik versterkt dat zeker en vast maar deze effecten zijn meestal na 1 week wel weer voorbij. Als de klachten blijven aanhouden is naar de huisarts gaan mss toch wel de beste optie.

AnonR

Newbie
Hoe veel mg heb je gebruikt? En hoe vaak neem je xtc of mdma?
Dat schokken en nachtmerries zijn vaak een teken van teveel te vaak. Je hersenen hebben na elke keer mdma of xtc 2 a 3 maanden nodig te herstellen. Dus eens per 2 a 3 maanden is de "veilige" norm. Dosering is 1 tot 1,5 mg mdma per kg lichaamsgewicht.
Goed rusten, gezond eten en wat sporten. Dan komt het met de tijd goed.
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies meer hoeveel mg. En ik nam om de maand xtc of mdma op een festival, wat inderdaad veelste veel is. Het stomme is ik had besloten na qbase te stoppen en gezonder te gaan leven en nu kom ik ineens in deze hel terecht. Ik hoop dat je gelijk hebt en het vanzelf over gaat als ik gezond leef. Het enige probleem is dat je slaap nodig hebt voor je herstel en dat krijg ik op het moment totaal niet. Melatonine werkt ook niet. Heb morgen al een afspraak met de huisarts.

🐺PsyTekz

Badass junkie
Tripreporter
Heb al es ergens gelezen dat na 3/6 weken je serotonine terug op peil staat zodanig dat de waarden terug normaal zouden moeten zijn. Veronderstel dat door je frequent gebruik jouw voorraad niet op peil geraakt waardoor je nu dergelijke klachten krijgt.

De Dunne

DF-koning
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies meer hoeveel mg. En ik nam om de maand xtc of mdma op een festival, wat inderdaad veelste veel is. Het stomme is ik had besloten na qbase te stoppen en gezonder te gaan leven en nu kom ik ineens in deze hel terecht. Ik hoop dat je gelijk hebt en het vanzelf over gaat als ik gezond leef. Het enige probleem is dat je slaap nodig hebt voor je herstel en dat krijg ik op het moment totaal niet. Melatonine werkt ook niet. Heb morgen al een afspraak met de huisarts.
Ik heb het in het eerste jaar dat ik mdma nam ook een keer gehad. Door te vaak te nemen, een paar keer te kort achtereen. Bij mij kwam het ook pas de tweede week. Het duurde wel enkele dagen tot de schokjes weg waren en ik was een week lang erg moe.
Naar de dokter gaan zeker geen kwaad. Zeker als dat je ook gerust stelt. Sterkte in ieder geval!

25tolife

Badass junkie
Tripreporter
Heb al es ergens gelezen dat na 3/6 weken je serotonine terug op peil staat zodanig dat de waarden terug normaal zouden moeten zijn. Veronderstel dat door je frequent gebruik jouw voorraad niet op peil geraakt waardoor je nu dergelijke klachten krijgt.
Ik heb het in het eerste jaar dat ik mdma nam ook een keer gehad. Door te vaak te nemen, een paar keer te kort achtereen. Bij mij kwam het ook pas de tweede week. Het duurde wel enkele dagen tot de schokjes weg waren en ik was een week lang erg moe.
Naar de dokter gaan zeker geen kwaad. Zeker als dat je ook gerust stelt. Sterkte in ieder geval!
Sluit me helemaal bij deze posts aan , ze hebben beoepsgeheim ze mogen alleen iets vertellen zonder jou toestemming als je in levensgevaar bent. Wat je niet bent maar wel extra hulp kan gebruiken. Ga gewoon even langs de huisarts of HAP , en die zullen je vast helpen. Maak je vooral niet druk als je dat doet is echt nergens voor nodig.

Peace

AnonR

Newbie
Heb deze nacht geen last meer gehad van nachtmerries of schokken, en de chaotische gedachten waren ook wat minder aanwezig. Wel ben in 10 keer in slaap gevallen en 10 keer bijna direct weer wakker geworden uit het niets. Zometeen naar de huisarts en dan hopen op slaappillen die me door laten slapen ofzo.

De Dunne

DF-koning
Heb deze nacht geen last meer gehad van nachtmerries of schokken, en de chaotische gedachten waren ook wat minder aanwezig. Wel ben in 10 keer in slaap gevallen en 10 keer bijna direct weer wakker geworden uit het niets. Zometeen naar de huisarts en dan hopen op slaappillen die me door laten slapen ofzo.
Het beste neem je geen slaappillen. Je lijf moet herstellen. Met wederom “drugs” in je lijf zal het herstel misschien verlengen. Zonder pillen gaat het ook wel,over alleen duurt het een paar dagen langer.
Ik persoonlijk ben sowieso niet van de slaappillen/medicatie. Natuurlijke slaap is de beste slaap.
Succes bij de dokter.

KropSla

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Slaapmedicatie heeft bij mij wel geholpen een patroon te doorbreken. De vraag is namelijk natuurlijk ook of dit nog van de drugs komt of dat het nu een combinatie van slaaptekort en spanning/angst is, wat me ook niet helemaal onlogisch lijkt. Alleen al om geruststelling te krijgen kan een doktersbezoek misschien helpen, en wellicht medicatie ook. Wat 'het beste' werkt voor de ene persoon is niet hetzelfde als voor de ander, tenslotte.

AnonR

Newbie
Kom net van de dokter af. Ze zegt dat rust nu belangrijk is. Heb temazepam voorgeschreven gekregen. Als dit niet werkt eventueel nog anti psychotische medicijnen tegen de chaotische gedachten.

Voor mij nooit meer drugs en nu even niet uitgaan en mijn rust nemen. Supremacy deze zaterdag ook maar even afzeggen. Ik zal nog laten weten hoe het afloopt.

AnonR

Newbie
Het slaapmiddel heeft nauwelijks gewerkt. Wel ben ik na de eerste keer in slaap vallen na 4 uur pas wakker geschrokken, maar daarna was het weer gelijk nadat ik in slaap viel. Ook ben ik erachter dat als ik mijn best doe om in de droom te blijven ik ineens kort verlamd in bed lig.

nada1234

Experimenterende gebruiker
Kom net van de dokter af. Ze zegt dat rust nu belangrijk is. Heb temazepam voorgeschreven gekregen. Als dit niet werkt eventueel nog anti psychotische medicijnen tegen de chaotische gedachten.

Voor mij nooit meer drugs en nu even niet uitgaan en mijn rust nemen. Supremacy deze zaterdag ook maar even afzeggen. Ik zal nog laten weten hoe het afloopt.
Vervelend zeg, een vriendin van mij had ook een keer last van die schokken na XTC gebruik maar dat is toen vanzelf over gegaan na anderhalve week ofzo?!

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Wat vervelend. En herkenbaar, ik heb dit ook heel lang gehad na XTC, met daarbij slaapverlamming, vreselijk is dat.
Dat van de Temazepam kan kloppen inderdaad, Temazepam is een inslaper met een piek van een paar uur, het helpt je dus niet de hele nacht door maar is vooral bedoeld om in slaap te komen.

Ik heb deze klachten gekregen nadat ik heel vaak en heel veel XTC had gebruikt. Ik ging toch door met gebruiken, in die tijd elk weekend wel. Nadat ik gestopt was heb ik nog zeker een jaar last gehad van slapeloosheid, slaapverlamming, schokken in mijn lijf en hoofd, paniek vlak voor het inslapen, snachts hallucineren en veel moeite met inslapen. Nu gaat het een stuk beter, maar zonder Temazepam kom ik niet meer in slaap en zo heel af en toe komt de slaapverlamming weer terug.
Het goede nieuws is dat jij het zo te horen lang niet zo bont hebt gemaakt als ik, en dat jouw klachten dus waarschijnlijk een stuk sneller zullen verdwijnen als je je XTC gebruik gaat minderen en gezonder gaat leven. Zie wat er nu gebeurt dus als een waarschuwing dat er iets moet veranderen.

Laatst bewerkt:

AnonR

Newbie
Alweer meer dan een jaar geleden dit. Herinnerde mij opeens dit forum en in het geval dat iemand ooit hetzelfde meemaakt en op mijn bericht komt even een update: Het was de zwaarste periode die ik ooit heb meegemaakt. 3 maanden lang nachtmerries, slaapverlammingen, de-realisatie en een angststoornis. Ik begon mezelf ook wijs te maken dat ik gek aan het worden was en uiteindelijk opgenomen zou moeten worden... Uiteindelijk met behulp van anti-psychoticum toch wat nachtrust kunnen krijgen. Uiteindelijk sliep ik steeds langer totdat ik zonder medicijnen weer 8 uur op een nacht kon slapen. De verwarde gedachten voor het slapen hebben nog een tijd langer aangehouden maar zijn nu ook weer zo goed als weg. Uiteindelijk is alles dus "goed" gekomen. Wel een traumatische ervaring helaas. Wat me vooral hielp waren de woorden van de huisarts: "Psychotische gedachten zijn heel normaal voor mensen van 20-25, vooral als je daarbij ook nog drugs gebruikt, maar het is belangrijk dat je jezelf verteld dat die gedachten niet waar zijn, je wordt niet gek."

En ja heb ondertussen weer een paar keer drugs geprobeerd, want zo onverstandig ben ik (maar nu met minstens 2-3 maanden tussen gebruik), maar het plezier is er ook een beetje vanaf. Dit is voor mij zeker een flinke waarschuwing geweest dat drugs een groter effect heeft op je hersenen dan je zou denken, dus ik ga er ook veel minder luchtig mee om.

Dus voor de mensen die hetzelfde meemaken: Het komt goed, hoe zwaar en angstaanjagend het op het moment ook kan zijn, geef het tijd. En laat dit een waarschuwing zijn dat je gevoelig bent voor psychische klachten, dus let hier ook op in de toekomst.

pelgrim

Bewuste gebruiker
Kreeg oxazepam toegeschreven maar gaat vanzelf weer over.
Ja de laatste tijd heb ik terug regelmatig in het weekend mdma gebruikt tijdens het uitgaan in het nachtleven. Heb het geluk dat ik steeds x aantal benzo's thuis liggen heb. Enkele flunitrazepams helpen me steeds goed. Maar heb vroeger het ook meegemaakt dat ik na mdma gebruik een zeer onregelmatige nachtrust had al was het enkele uurtjes maar.

Weet dus wat ze hier bedoelen :wink:

Hoi iedereen,

Ik lees jouw verhaal en ben zelf op dit moment nog herstellende van eenzelfde soort ellende. Heel herkenbaar. Met het verschil dat ik 'slechts' 2 a 3 weken last had van derealisatie en depressie maar ik enorme slaapproblemen heb en nog steeds heb... Hier mijn verhaal.

Xtc is voor mij qua gevoel het hoogtepunt en net in een soort van midlifecrisis periode heb ik in een halfjaar gewoon echt veel en veel te veel genomen met als laatste gebruik in september 2019. Half oktober begon de ellende uit het niks. Ik voelde me plots enorm alert en wakker. Dit resulteerde in 7 dagen 24 uur wakker zijn! Dit klinkt gek, maar dit leverde me geen enkele moeite op omdat ik zo alert en wakker was. Ik was gewoon nooit moe. Toen naar de huisarts en die gaf me temazepam (lichtere versie van oxazepam). Ik mocht altijd een 2e pil nemen als de eerste was uitgewerkt. Ik sliep 4 uur en bam, weer klaarwakker. 2e pil deed niks. Heb die pillen verder nooit meer gebruikt, want die deden in m'n hoofd meer kwaad dan goed. Mijn ellende de komende weken werd groter. Enkele problemen :
- oogruis. Ik zie savonds sneeuw voor m'n ogen (niet hinderlijk overigens)
- ik heb wat floaters voor m'n ogen (ook niet hinderlijk)
- depressie en derealisatie
- enorm misselijk
- nachtmerries elke keer leidend tot zelfmoord.
- stroomschokken
- soms 1 uurtje slapen en dan een soort schok door m'n hoofd en weer wakker.
- burnout net ontweken omdat ik eigen baas ben en dus kan komen en gaan
- rare vlekken op m'n penis
- geheugen en verbale woordenschat aangetast

Inmiddels is het halverwege feb 2020 en de depressieklachten zijn voorbij. Ik heb weer zin ergens in. Maar deze klachten gingen zoals gezegd ook snel voorbij. Had er nog eens bij moeten komen... Dit is helaas idd gewoon tijd uitzitten en komt door niet alleen serotoninetekorten, maar ook doordat de transporters en receptoren die zorgen voor ontvangst en transport van serotonine zijn beschadigd of vernietigd. Je hersenen kunnen dus niet meer communiceren. Je kunt dus simpelweg geen melatonine maken, want dat wordt uit serotonine gemaakt. Ook de visuele problemen worden veroorzaakt door serotonine problemen (waarschijnlijk, is nl onzeker in de wetenschap). Dit heeft 2 maanden nodig voor snel herstel en 1,5 jaar voor verbeterd herstel, zo blijkt uit dierproeven bij apen.

Daarnaast zorgt XTC ook voor een enorme toename van het stresshormoon cortisol en dit zal de reden zijn waarom ik en ook jij Anon niet hebben kunnen slapen. Ik heb in 2,5 maand wellicht maar 1 a 2 uur geslapen per nacht! Cortisol houdt je alert en wakker en je slaapt gewoon niet. Ik kan ook nog steeds niet meer fitnessen of voetballen want mijn lichaam kon zichzelf niet meer genezen. Cortisol overrulet het groeihormoon. Ik heb vorige week 2 x 5 uur en toen 2 x 6 uur en toen 2 x 7 en toen 2 x 8 uur geslapen. Ik dacht dat ik er was! Maar val nu weer terug naar 5, 4 en vannacht weer 3. Inmiddels zijn er allerlei fysieke klachten bijgekomen zoals spierspanning en rugklachten. Ik kon mijn eigen schoenen niet meer aandoen! Allemaal het gevolg door stress in mijn lichaam. Mijn lichaam herkent niet meer dat het de cortisol productie mag stilleggen omdat het rustig is. Het blijft maar doorgaan. Ik begrijp uit de wetenschap dat deze hormonale toestand zeker een jaar blijft bestaan. Ik ben er nog niet dus. Ik val inmiddels wel in slaap als ik naar bed ga, maar ik ben nooit moe!

Groetjes...

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Ik heb al begrepen dat dit komt door een veel te laag serotine gehalte, maar zijn er hier mensen met ervaring?
Klinkt inderdaad als enig serotonine tekort na iets teveel gebruik van MDMA.
Zometeen naar de huisarts en dan hopen op slaappillen die me door laten slapen ofzo.
Met slaappillen ben je nog verder van huis, daarmee stel je de problemen enkel uit. Je kunt beter 5-HTP nemen wat je o.a. bij de Holland and Barrett (voorheen winkelketen "De Tuinen") kunt kopen maar ook op veel andere plekken (soms zelfs in de supermarkt). Ik ben er vrij zeker van dat dit aanzienlijk zal helpen, maar leer ook gewoon naar je lichaam luisteren natuurlijk. Deze geeft een vrij duidelijk signaal af dat je je lichamelijk balans enigszins verstoord hebt.

Ik heb idd 2 weken geleden 5 htp gekocht. Slik om de paar dagen een pilletje. Kan niet zeggen of het werkt of niet, omdat mijn serotoninevoorraad op zich het probleem niet meer is. Mijn problematiek past heel erg bij cortisolverhoging. Enige remedie is tijd en rust.

De benzo (temazepam) heb ik destijds genomen omdat je op dat moment alles wel wil proberen om weer eens te kunnen slapen. Maar eigenlijk gebruik je opnieuw drugs om te hersenen te bewerken, alleen zijn deze legaal. Ik gebruik ze ook niet meer omdat het beter is je hersenen het zelf op te laten knappen.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan