Even voorstellen, GHB tegen depressie

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Hallo, ik ben nieuw hier. Heb eerst een paar dagen door alle topics heengelezen en vind het nu tijd om me eens netjes voor te stellen.

Ik ben een man van bijna 60 jaar, ja je leest het goed. Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer krasse knarren op dit forum rondstrompelen. Al bijna pensioengerechtigd dus, en sinds kort GHB gebruiker. Hoe zit dat?

In juli onderging ik een klinische (interne) detoxbehandeling voor alcohol. Mijn hele volwassen leven heb ik gedronken, en ik vond het tijd om eens te weten te komen hoe mijn persoonlijkheid eruit zou zien zonder drank. Het afkicken ging verbazend gemakkelijk, je zou bijna denken dat ik er voor spek en bonen zat. Zeker toen ik van andere detoxers hoorde wat en hoeveel die normaal gebruikten.
Ik verlangde achteraf ook helemaal niet terug naar alcohol. Ging dat maar net zo simpel met mijn andere drugsverslavingen: nicotine en het antidepressivum venlafaxine (Efexor). Dat laatste probeerde ik begin dit jaar af te bouwen, wat resulteerde in diepe neerslachtigheid. Ik zit nu weer veilig op de oude dosis, het leven wordt er draaglijk van maar niet meer dan dat. Ik voel me apathisch en eigenlijk altijd moe, schuif alles voor me uit en doe niet veel meer dan slapen, de hond uitlaten en tv kijken.

Tot dusver lijkt deze post jullie misschien nogal offtopic dus ik kom ter zake.

Een van de medepatiënten op die detox-afdeling vertelde me over GHB. De genoemde effecten leken me de moeite van het proberen waard. Dus, na alles wat los en vast zit op internet over GHB gelezen te hebben, bestelde ik een halve liter GBL. Die stond een paar weken in het gootsteenkastje, want zoals gewoonlijk schoof ik ook dit "project" voor me uit.
Tijdens een consult bij mijn huisarts vertelde ik hem wat ik van plan was. Hij reageerde neutraal-positief, waarschijnlijk omdat hij ook niet meer weet wat hij met mijn depressieve klachten aanmoet. Bood zelfs aan om als telefonische nooddienst te fungeren tijdens mijn eerste doseringsexperimenten, tof! Wel raadde hij me aan om het ook te vertellen aan mijn begeleidster bij verslavingszorg.

Die begeleidster reageerde heel anders. Het was "rotzooi, smerige troep"! Ze kwam o.a. aan met een verhaal dat GHB binnen enkele uren door plastic heenvrat, terwijl ik inmiddels bijna zeker wist dat dat met goede GHB niet kon. Je werd er psychotisch van, je ging er dood aan! Toen ik haar voorzichtig probeerde te vertellen wat ik erover had gelezen, ontaardde het gesprek in een soort competentiestrijd. Ze voelde zich persoonlijk aangevallen, leek het wel. Ik liet haar maar uitrazen, beloofde op haar uitdrukkelijke verzoek dat ik het niet zou doen, en begon die avond prompt te kokkerellen met GBL, NaOH en gedemineraliseerd water.

Daarbij ging vanalles bijna mis, maar uiteindelijk had ik een resultaat dat ik durfde te proberen. Eerst een lage dosis: geen effect. De volgende dag iets meer: ik voelde wel iets, maar lang niet wat ik had gehoopt. Een dag later 's avonds nog iets meer: een licht dronken en daarna slaperig gevoel. De dag daarna nóg iets meer: een onbedwingbare slaap. Na de experimenten werd ik de volgende dag fris wakker. Geen katergevoel of wat dan ook. Maar ik had verwacht dat ik me prettiger zou gaan voelen, dus al met al teleurstellende resultaten.

Een week later zat ik 's avonds weer eens onderuitgezakt voor de tv en dacht: toch nog eens proberen. Ik nam een dosis waarvan ik inmiddels wist dat die "veilig" was. Na zo'n tien minuten voelde ik de GHB "inkicken", een zacht tintelend gevoel achter in mijn hoofd. Al tv kijkend hield ik mezelf in de gaten. Alweer niks, dacht ik na een half uur. Maar hee wat was dat, ik leefde veel meer mee met wat ik op tv zag, bleef hangen bij programma's waar ik normaal walgend bij wegzapte. Elk programma was razend interessant, ontroerend of op zijn minst knap gemaakt! Toen ik later die avond de hond ging uitlaten, leek de buitenwereld er ook ineens veel mooier en frisser uit te zien. Alsof er voordien altijd een vuile ruit tussen had gezeten, die nu ineens was schoongemaakt!

Inmiddels neem ik regelmatig 's avonds een veilige dosis en soms na een uur een onderhoudsdosis. Met wisselend effect: soms voel ik er meer van en soms bijna niets. Maar altijd word ik de volgende dag fris wakker, en ik heb ook veel meer energie en initiatief dan vroeger. Zowel tijdens gebruik als er tussenin. Ik speel na drie jaar "onthouding" weer op mijn gitaar, maak afspraken om lang verwaarloosde contacten weer eens te bezoeken, handel eindelijk allerlei uitgestelde zaken met gemeente, belasting en andere instanties af. Kortom, ik wil niet overdrijven, maar voel me in zekere zin ontwaakt uit een lange, kille winterslaap...

Hoe nu verder? Inmiddels heb ik mijn eerste brouwsel laten testen. Er blijkt een kwart minder GHB in te zitten dan ik gezien de ingredienten had verwacht, dus dat moet een volgende keer beter. En binnenkort ga ik weer met mijn huisarts praten om te zien of er een legaal antidepressivum is dat ongeveer dezelfde werking heeft als GHB. Want GHB zelf geeft, als ik de verhalen mag geloven, op langere termijn toch te veel risico's.

Flameon

Badass junkie
Teneerste welkom op df en knap dat je na zo'n lange drinkperiode zo makkelijk en goed van de drank bent kunnen af komen.
Jammer om te lezen dat je aan de GHB bent gegaan en dat je van plan bent om hier nog niet mee te stoppen. GHB lijkt in eerste instantie een onschuldig goedje, maar het kan erg gevaarlijk en verslavend zijn op den duur. Google er maar eens op of kijk eens in het ghb forum. Dus wees verstandig ... en stop nu het nog redelijk makkelijk kan zou mijn advies zijn!

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Flameon zei:
Teneerste welkom op df en knap dat je na zo'n lange drinkperiode zo makkelijk en goed van de drank bent kunnen af komen.
Jammer om te lezen dat je aan de GHB bent gegaan en dat je van plan bent om hier nog niet mee te stoppen. GHB lijkt in eerste instantie een onschuldig goedje, maar het kan erg gevaarlijk en verslavend zijn op den duur. Google er maar eens op of kijk eens in het ghb forum. Dus wees verstandig ... en stop nu het nog redelijk makkelijk kan zou mijn advies zijn!
Heb je z'n verhaal wel gelezen? De manier waarop hij het gebruikt is niet gevaarlijk en de positieve gevolgen zijn (mijns inziens enigszins onwaarschijnlijk) gigantisch.

SjitHeppens

Belezen gebruiker
... de positieve gevolgen zijn (mijns inziens enigszins onwaarschijnlijk) gigantisch.
Enigszins onwaarschijnlijk? Dat dacht ik vantevoren ook. Maar ik heb geen reden, en zou ook geen reden kunnen bedenken, waarom ik over mijn positieve ervaringen zou liegen. Er had bij mij misschien sprake kunnen zijn van een placebo-effect (of het Jomanda-effect: iets zo vurig wensen dat het naar jouw gevoel uitkomt) maar dan was ik daar inmiddels toch wel achter.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
SjitHeppens zei:
Enigszins onwaarschijnlijk? Dat dacht ik vantevoren ook. Maar ik heb geen reden, en zou ook geen reden kunnen bedenken, waarom ik over mijn positieve ervaringen zou liegen.
Haha, sorry, ik heb het een beetje onhandig verwoord zie ik. Ik bedoelde niet dat ik je ervaring in twijfel trek, maar met het woord "onwaarschijnlijk" wilde ik aangegeven hoe groot de gevolgen zijn. Onmetelijk, ontzaglijk, oeverloos.. en te pas en te onpas gebruik ik ook wel eens het woord onwaarschijnlijk om iets groots aan te duiden. Mijn excuses.

langeman

Bewuste gebruiker
Er is een legale versie van GHB; Xyrem. Dit wordt gebruikt voor narcoleptie patienten. Of dat voor jou toegepast kan worden moet je dokter bespreken. Of dit uberhaupt een weg is die je moet willen bewandelen vind ik moeilijk te zeggen. Het klinkt ergens toch als symptoom bestrijding, maar goed als het help...

Als je toch zo open staat voor expirimenten dan is het misschien een idee om je verder te verdiepen in expirimentele behandelingen van depressie. Met ketamine gebeurd dat ook bij behandelingsresistente depressies. Er schijnen interesante resultaten mee behaald te worden. Wederom is moeilijk te zeggen of het een weg is die voor jou te bewandelen is.

Lijkt me verstandig om alles wat je doet wel goed te bespreken met je arts, zeker gezien je verslavingsgevoeligheid die uit je post blijkt. GHB (en ketamine) zijn immers verslavend en je wilt niet van de regen in de drup komen. Hierbij lijkt het mij ook goed dit met je verslavingsarts te bespreken. Het is geen kattepis waarmee je speelt. Mocht die er niet voor open staan kun je altijd op zoek gaan naar een andere of alsnog ervoor kiezen het met je huisarts op te pakken. Een huisarts is echter wel een generalist die van alles 'maar' een beetje weet.

Chris Pontius

Badass junkie
langeman zei:
Als je toch zo open staat voor expirimenten dan is het misschien een idee om je verder te verdiepen in expirimentele behandelingen van depressie. Met ketamine gebeurd dat ook bij behandelingsresistente depressies. Er schijnen interesante resultaten mee behaald te worden. Wederom is moeilijk te zeggen of het een weg is die voor jou te bewandelen is.

Hier eventueel nog het topic op DF over Keta & Depressie
viewtopic.php?f=11&t=28938

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Bedankt langeman en Chris Pontius, voor jullie tip. Daar kan ik iets mee. Alles is beter dan mijn jarenlange medicatie met o.a. Efexor en alcohol :(
[...] Het klinkt ergens toch als symptoom bestrijding [...]
Tja, welke drug en welk medicijn is dat niet?
Om meteen even te reageren op je reactie over symptoombestrijding hieronder (economischer dan een post toevoegen): Inderdaad is koppijn een symptoom van iets chemisch in je lichaam. Het lager zetten van de verwarming is dus ook symptoombestrijding, net zo goed als een aspirientje nemen. Maar het eerste heeft minder negatieve bijwerkingen, het werkt zelfs heilzaam op je gasrekening :wink:

langeman

Bewuste gebruiker
Als symptoombestrijding deel uitmaakt van het aanpakken van een probleem is het niet zo erg en dat is wat er meestal gebeurd. Maar als je denkt een probleem op te lossen en je eigenlijk alleen symptomen bestrijd is dat toch wat jammer en (zeker met middelen als waar we het nu over hebben) ook nog eens gevaarlijk. Blijkt het probleem werkelijk onoplosbaar is het wel erg fijn als in ieder geval de symptomen bestreden kunnen worden.

Als het probleem op te lossen valt moet je m.i. daar voor gaan. Als je door warmte hoofdpijn krijgt dan zet je toch liever de verwarming zachter dan dat je heel de dag paracetamol gaat slikken, toch? Helaas is het meestal minder simpel dan dit, maar het zoeken naar de oplossing moet wel de voorkeur blijven hebben en dat is het punt wat ik probeerde te maken...

Marc29

Newbie
Wat ShitHEppens zegt kan ik onderschrijven. Ik ben iemand die al een tijdje GHB gebruikt. Vooral mijn alcohol verslaving was de reden om GHB te proberen. Het allermooiste van GHB (tegelijkertijd ook het gevaarlijke) is dat je het absoluut niet met alcohol kunt gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat GHB gevaarlijk kan zijn maar heb er toch veel profijt van gehad. Ben van de alcohol af en ben een stuk minder vaak depressief. Het is een groot geheim voor mijn omgeving en wil dit ook zo houden.

Ik gebruik het meerdere keren per week maar heb een heel belangrijke regel die ik in acht houdt. Gebruik nooit onafgebroken en gebruik t niet om in slaap te vallen. Laat altijd tussenpozen van minimaal 18u tussen je gebruik zitten en gebruik nooit langer dan 6uur achter elkaar. Het werkt voor mij aangezien ik op deze manier geen enkel afkickverschijnsel heb wanneer ik enkele weken niet gebruik. Ik hoop dat mensen er iets aan hebben. Ik wil eigenlijk duidelijk maken dat een depressie slopend kan zijn en er echt nog geen medicijn is wat dat kan verhelpen. GHB is het enige wat mij door t leven helpt te slaan en geloof me ik heb alles al geprobeerd. Maar, blijf voorzichtig is wat ik idereen kan aanraden.

langeman

Bewuste gebruiker
Marc, is het een idee om die tussenpozen die je zonder afkickverschijnselen nu kunt toepassen steeds groter te laten worden? Telkens een paar dagen langer?

SjitHeppens

Belezen gebruiker
is het een idee om die tussenpozen die je zonder afkickverschijnselen nu kunt toepassen steeds groter te laten worden?
Geeft Marc volgens jou aan dat hij dat er vanaf wil, langeman? :)
Van een endogene depressie kom je echt niet af met een praatabonnement bij de GGZ. Sommige daar te leren technieken kunnen je helpen om de diepste dalen en de acuutste paniekmomenten door te komen, maar je hebt toch vooral baat bij medicatie. Die je soms de rest van je leven moet innemen.
Mij persoonlijk helpt GHB momenteel beter dan welke geprobeerde medicijn dan ook. Gebruik het ongeveer eens per 3 dagen, maar heb er ook tussentijds veel baat bij. Ketamine en rTMS (een nieuwe electromagnetische behandeling) ga ik nog onderzoeken, maar zoals het er nu uitziet houd ik het voorlopig op GHB.

langeman

Bewuste gebruiker
SjitHeppens zei:
Geeft Marc volgens jou aan dat hij dat er vanaf wil, langeman?

Nee, maar waarom zou hij dat niet willen? Verder neemt dat niet weg dat ik nieuwsgierig ben naar de potentiele mogelijkheid van het steeds meer zelfstandig benutten van het effect van de GHB. Misschien juist wel omdat hij dat graag wil. Ik zou dat iig wel willen.

SjitHeppens zei:
Van een endogene depressie kom je echt niet af met een praatabonnement bij de GGZ.

Is er volgens jou sprake van een endogene depressie dan? Zo ja dan:

SjitHeppens zei:
Van een endogene depressie kom je echt niet zomaar af met een praatabonnement bij de GGZ.

Het zal namelijk veel werk zijn en veel inzet vragen, maar onmogelijk is het niet. Een belangrijk kenmerk van endogene depressie is het niet kunnen vinden van een aanleiding voor de depressie, maar dat wil niet zeggen dat ie er niet is. Het stellen dat psychotherapie niet helpt is misschien juist wel een (harnekkig) symptoom van een endogene depressie (als gevolg van verdringing). Het is maar welke visie je erop hebt.

Net als bij andere depressies wordt er gewezen naar neurobiologische afwijkingen als oorzaak, maar daarvoor zijn er ook geen overtuigende bewijzen. Medicatie is net als psychotherapie (praatabonnementen zoals jij het noemt) een mogelijke behandeling die eventueel in combinatie toegepast kan worden. Kwaliteit van leven is erg belangrijk en als dat met medicatie bereikt kan worden is dat prima. Maar ook hier is het maar net welke visie je erop hebt.

Omdat jij en Marc het hebben over dagen zonder GHB waarbij er toch positief effect is, ben ik benieuwd of die periodes te rekken zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen. En aangezien endogene depressies ook wel eens zonder oogaanschijnlijke aanleiding verdwijnen is dat iets waar ik stiekem ook op zou hopen. Als je altijd onder de medicatie blijft zal je dat niet te weten komen.

jimi

Belezen gebruiker
Er word hier over verslaving gepraat, maar meneer heeft al een verslaving. Aan AD namelijk.
En het lijkt me toch een stuk fijner om een ghbverslaving te hebben, mits die in de hand word gehouden, waar je depressieve klachten werkelijk minder van worden, dan een ADverslaving, waar je over het algemeen meer zombieachtige verschijnselen van gaat vertonen.

ghbggirll

Experimenterende gebruiker
Heb al veel medicatie anti depresiva gehad
en ben al jaaren ongelukkig
sinds ik g gebruik ben ik eindelijk gelukkig tot zo ver dan
, tuurlijk ben ik bang dat wel,en naarmate de G uitwerkt
komen mijn kopzorgen keihard terug en DAT wil ik al anderhalf jaar dus niet voelen
ben in die tijd bijna nooit nuchter geweest, en daar kwam ik dan ook achter
toen het op was!
Dus ja voor mij helpt het tegen mndepressie.

Muts

Newbie
Meneer ik denk dat u de risico's van ghb onderschat. U bent verslaafd geweest aan de alcohol en hebt daarvan moeten afkicken. Was dat niet genoeg om te beseffen dat drugs alleen tijdelijk uw problemen oplost?

U heeft duidelijk problemen die u probeert te ontlopen door drugs te gebruiken. Wilt u straks nog echt 1 van de meest heftige afkick doormaken die er maar bestaat? GHB is namelijk veeeeel erger dan alcohol en ik vraag me af of iemand van uw leeftijd dat wel trekt. Het is op 1 hand te tellen dat als u verslaafd bent geweest aan de alcohol, dat u heel makkelijk verslaafd gaat raken aan de ghb.

Mijn vriend is na incidenteel gebruik verslaafd geraakt aan de ghb en zit nu in een afkickkliniek voor 7 weken lang en dan is het nog maar de vraag of hij de verleiding kan weerstaan als hij in de normale wereld komt. Hij heeft zelf geprobeerd af te kicken, maar als je echt verslaafd bent, kun je dat niet alleen. Wat zult u moeten doorstaan als u verslaafd bent aan de ghb:

Slapeloze nachten, je kunt pas weer slapen als je g hebt genomen. Je slaapt even en vervolgens ben je weer klaarwakker omdat de ghb is uitgewerkt
Zulk gespannen spieren dat het zo'n pijn doet dat je wel ghb MOET nemen
Nachtmerries
De meest enge hallucinaties
Lichamelijke afhankelijkheid, je zult het spul altijd bij je moeten hebben
Geestelijke afhankelijkheid
Je kunt niet meer naar het buitenland
Je wordt wantrouwig
Je wordt nog onzekerder dan dat je al bent
Grote kans op psychoses
Kans op hartstilstand bij afkicken, op uw leeftijd zal deze kans veeeel groter zijn

En geloof me, ik overdrijf echt niet. Ik heb alles al meegemaakt en ik weet precies hoe het is. Ik zeg dit niet alleen omdat mijn vriend verslaafd is, maar omdat het sowieso de meest onderschatte drugs is wat betreft verslavingsgevoeligheid. En de afkick is HEL. Er zijn al zat mensen ook in Nederland overleden omdat de afkick niet juist is gegaan of omdat het lichaam het gewoon niet meer trok!

Echt alstublieft, ga aan het werk met uw problemen, zoek hulp, maar zoek het niet in de ghb, want dat maakt het 1000000 keer erger!

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Muts zei:
Meneer ik denk dat u de risico's van ghb onderschat. U bent verslaafd geweest aan de alcohol en hebt daarvan moeten afkicken. Was dat niet genoeg om te beseffen dat drugs alleen tijdelijk uw problemen oplost?
Bedankt voor je bezorgdheid. Ik deel die, en doe met GHB ook heel voorzichtig aan.
Van de alcohol heb ik niet echt moeten afkicken, wel moest ik voor mijn gevoel een duidelijke streep onder de gewoonte van het drinken zetten, en daar gebruikte ik de aangeboden klinische detoxbehandeling voor.
Ja, alcohol, medicijnen, drugs, ze lossen allemaal alleen tijdelijk problemen op. Of maken ze tijdelijk hanteerbaar. Zo ook mijn depressie. Bijna alle andere mogelijke behandelingen heb ik al ondergaan, maar niets hielp écht. Bij medicijnen of andere drugs weeg ik de heilzaamheid af tegen de bijwerkingen, en tot dusver levert GHB verreweg de meest positieve verhouding op.
Ik zeg dit niet alleen omdat mijn vriend verslaafd is, maar omdat het sowieso de meest onderschatte drugs is wat betreft verslavingsgevoeligheid. En de afkick is HEL.
Mijn leven zonder medicatie was een hel. Mijn leven met antidepressiva was/is "draaglijk". GHB geeft me nu net dat beetje meer levenskwaliteit. Mocht ik er op termijn van moeten afkicken, dan is dat misschien een hel, maar in elk geval een nieuwe hel en niet die welke ik al decennia gewend ben. En mocht het me uiteindelijk de das om doen, dan moet dat maar.

Muts

Newbie
U onderschat de hel die u moet ondergaan bij het afkicken van de GHB. Ik denk persoonlijk dat u dat niet trekt als u al depressief bent. Als in; ik zou er niet raar van staan te kijken als u zelfmoord pleegt als u geen ghb in de buurt hebt.

Dit is typisch gedrag van iemand die de drugs flink aan het goedpraten is. Ik had wel wat meer wijsheid verwacht van iemand van uw leeftijd.

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Je zei in mijn ogen weinig dat je niet al eerder had gezegd. Bovendien wil ik niet altijd zelf reageren, want ik ben benieuwd wat anderen te zeggen hebben. Schrijven en lezen op een forum doe ik voor de informatie, niet voor de "gezelligheid".
Muts zei:
Dit is typisch gedrag van iemand die de drugs flink aan het goedpraten is. Ik had wel wat meer wijsheid verwacht van iemand van uw leeftijd.
Jij bent een ervaringsdeskundige op het gebied van afkicken van GHB. Ik op het gebied van zware depressie en wat dat met iemand doet. Zelfs een "wijs" iemand kan ten einde raad zijn, neem dat maar van me aan :( Ik heb echt baat bij GHB! Het gaat me niet eens om de roes tijdens het gebruiken (die heb ik nauwelijks, met de dosis die ik neem) maar om het frisse en energieke gevoel in de periode ertussenin.

Mrrow14

Belezen gebruiker
Heb je deze zelfmedicatie wel eens voorgesteld aan je dokter?
Wat ga je doen ,als je na een tijd erachter komt dat het helemaal niet zo,n geschikt plan was.
Ik zou zeggen als je ermee verder wilt gaan en het gaat lekker.Waarom niet drugs is drugs ook het spul van de apotheek is drugs maar praat er met je dokter over.

Misschien heeft de dokter wel wat beters//veiliger in de aanbieding :mrgreen:

Re-Edited my stupidity

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Mrrow14 zei:
Lees mijn eerste post maar. Daarin staat dat mijn huisarts ervan weet, en de begeleidster van de verslavingszorg ook. Die begeleiding (natraject detox alcohol) staat nu trouwens op een laag pitje, mijn volgende afspraak bij haar is eind november.
Mijn huisarts mailde me onlangs dat hij alternatieve middelen en methodes met me wil bespreken, morgen zal ik maar eens bellen voor een afspraak.
Mijn eerste GHB-brouwsel is inmiddels op, ik heb vorige week een tweede gemaakt, met een ander recept. Daarvan laat ik nu een monster testen, volgende week krijg ik de uitslag.

Mrrow14

Belezen gebruiker
SjitHeppens zei:
Mrrow14 zei:
Lees mijn eerste post maar. Daarin staat dat mijn huisarts ervan weet, en de begeleidster van de verslavingszorg ook. Die begeleiding (natraject detox alcohol) staat nu trouwens op een laag pitje, mijn volgende afspraak bij haar is eind november.
Mijn huisarts mailde me onlangs dat hij alternatieve middelen en methodes met me wil bespreken, morgen zal ik maar eens bellen voor een afspraak.

Mijn eerste GHB-brouwsel is inmiddels op, ik heb vorige week een tweede gemaakt, met een ander recept. Daarvan laat ik nu een monster testen, volgende week krijg ik de uitslag.

Inderdaad mijn excuses :flushed:
Dit vind ik dus geweldig, een echte dokter die je wil helpen en je niet voor junk verklaart als je het over drugs hebt wat niet van de apotheek af komt.
Hopen dat dit recept beter is dan de vorige zou ik zeggen :)

Verder heel veel succes,nogmaals sorry.

Muts

Newbie
Nou ik vind het eerder belachelijk dat er dokters zijn die geen waarschuwingen geven, maar meneer gewoon fijn ghb laten gebruiken! 1 van de meest verslavende middelen vd wereld!

Dit wordt geheid een zware verslaving en dat daar verder niet over gesproken wordt, is ronduit onverantwoordelijk. Dit is overigens niet alleen mijn mening, maar ook die van een verslavingsarts die ik dit probleem (want dat is het!!) heb voorgelegd.

Ik kan het me goed voorstellen dat het fijn is om te gebruiken zolang meneer er alleen de fijne bijwerkingen van krijgt. Maar dat zal niet lang duren, want uiteindelijk is er meer nodig om dat fijne gevoel te blijven houden en wordt het dus een verslaving.

Ik zou eerder achter de oorzaak van het probleem (depressie) komen en daar aan werken in plaats van het maar TIJDELIJK op te lossen door middel van een drugs die nog verslavender is dan de alcohol waar meneer al verslaafd aan is geweest..

Wat een slechte adviezen die gegeven worden door mensen die zeggen dat ze verstand hebben van dit misselijke goedje.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Muts zei:
Nou ik vind het eerder belachelijk dat er dokters zijn die geen waarschuwingen geven, maar meneer gewoon fijn ghb laten gebruiken! 1 van de meest verslavende middelen vd wereld!
Typisch is dat altijd. Van die mensen waarbij iets fout is gegaan en die er gelijk vanuit gaan dat dat bij iedereen zo zal zijn. Heb je zijn verhaal en frequentie van gebruik wel gelezen?

Muts

Newbie
Exceptional Insight zei:
Muts zei:
Typisch is dat altijd. Van die mensen waarbij iets fout is gegaan en die er gelijk vanuit gaan dat dat bij iedereen zo zal zijn. Heb je zijn verhaal en frequentie van gebruik wel gelezen?

Ja die heb ik gelezen, dat betekent niet dat er geen risico's aan verbonden zijn. Vooral bij iemand die al depressief is en om die reden drugs gaat gebruiken. Daarnaast is meneer blijkbaar verslavingsgevoelig want heeft al een alcoholverslaving achter de rug. Ik snap niet dat de mensen die link niet leggen.

Natuurlijk zijn er mensen die GHB verantwoordelijk kunnen gebruiken en niet zo dom zijn om doordeweeks te gaan gebruiken omdat ze zich anders kut voelen. Ik ga daar verder ook niks van zeggen, maar ik vind wel dat er door mensen (die er ervaring mee hebben) ook de andere kant van de medaille moeten laten zien en die is zeker niet rooskleurig.

Maar het lijkt me vrij logisch dat er door iemand wat gezegd wordt als meneer zelf zegt depressief te zijn, verslaafd geweest te zijn aan alcohol (eigenlijk is want je komt er nooit meer vanaf) en zegt dat GHB zijn rot gevoelens weg haalt. Dat lijken me toch logische aanleidingen voor een flinke verslaving.

Ook logisch dat meneer het zelf niet in wil zien, ik kan me ook wel voorstellen dat je er mee wil doorgaan als je je ineens zo goed voelt. Ik wil alleen duidelijk maken dat dit flink om gaat slaan zodra je meer gaat gebruiken en nogmaals, door de redenen die ik al eerder heb genoemd lijkt me die kans bij meneer zeer en zeer groot.

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Je hebt je punt nu onderhand wel gemaakt, Muts. Herhaaldelijk zelfs :) Ik waardeer je bezorgdheid, maar de manier waarop je die uit, slaat bij mij niet echt aan.

Welke drugs gebruik je zelf eigenlijk? Tabak? Cafeïne? Alcohol? :stoned:? En ben je daar ook aan verslaafd?

Wat me intrigeert, is dat je vriend na incidenteel gebruik van GHB uiteindelijk verslaafd is geraakt, waardoor nu een intensieve klinische detox nodig is. En dat alles in jouw nabijheid, misschien zelfs onder jouw ogen!
GGZ instellingen, waaronder verslavingszorg, onderwerpen cliënten soms aan een zogenaamde "systeemanalyse", een onderzoek naar o.a. de sociale omgeving van een cliënt. Dus ook naar de -actieve of passieve, positieve of negatieve- rol van jou als zijn vriendin. Is dat bij jullie ook gebeurd? Toen je vriend nog incidenteel gebruikte, deed je toen mee, waarschuwde je hem toen al, of was het een taboe waarover jullie niet spraken?

Misschien moet je daarover ergens anders op dit forum een eigen topic starten, en niet "meeliften" op het mijne, want hier gaat het vooral om GHB tegen depressie. Tenminste, dat was mijn bedoeling... (depressieve mensen worden snel kopschuw van donderpreken.:( )

langeman

Bewuste gebruiker
Muts zei:
Ja die heb ik gelezen, dat betekent niet dat er geen risico's aan verbonden zijn. Vooral bij iemand die al depressief is en om die reden drugs gaat gebruiken. Daarnaast is meneer blijkbaar verslavingsgevoelig want heeft al een alcoholverslaving achter de rug. Ik snap niet dat de mensen die link niet leggen.

Die link is in de reacties wel gelegd hoor en w.s. door de TS zelf ook. Daarnaast moet je weten dat GHB toegepast wordt als medicatie voor narcoleptica, wat een chronische ziekte is. Patienten gebruiken het jarenlang (in afwachting op betere medicatie of behandelingen) met positief resultaat. Dus veilig langdurig gebruik kan blijkbaar wel. Je doet me aan een gestopte roker denken die ineens helemaal anti roken is; je slaat door. Zoals de TS al aangeeft dat helpt niet. Werkt eerder averechts.

SjitHeppens zei:

Hmm, interessant. Ik ben benieuwd...
Is dat naar aanleiding van jouw expirimenten of deed hij dat eerder ook?

Muts

Newbie
Het gaat nu niet om mij, het gaat om jouw topic en als jij een topic op internet opent, dan mag je de meest uiteenlopende reacties verwachten. Ik ben niet verplicht om een eigen topic te openen omdat ik toevallig veel van GHB weet en op andere topics reageer.

Dat jij daar niet tegen kan, dat geeft alleen aan dat je er niet objectief naar wil kijken en alleen naar de positieve kant van GHB wil kijken en als iemand daar dan flink tegengas in geeft, moet ie maar z'n mond houden. Sorry, maar zo werkt het internet en fora niet.

Als jij GHB voor je depressie wil gebruiken, prima. Maar je weet zelf dondersgoed dat het een tijdelijke oplossing is en niet de oplossing om echt van je depressie af te komen.

Lizz

Belezen gebruiker
SjitHeppens zei:
Je hebt je punt nu onderhand wel gemaakt, Muts. Herhaaldelijk zelfs :) Ik waardeer je bezorgdheid, maar de manier waarop je die uit, slaat bij mij niet echt aan.

Welke drugs gebruik je zelf eigenlijk? Tabak? Cafeïne? Alcohol? :stoned:? En ben je daar ook aan verslaafd?

Wat me intrigeert, is dat je vriend na incidenteel gebruik van GHB uiteindelijk verslaafd is geraakt, waardoor nu een intensieve klinische detox nodig is. En dat alles in jouw nabijheid, misschien zelfs onder jouw ogen!
GGZ instellingen, waaronder verslavingszorg, onderwerpen cliënten soms aan een zogenaamde "systeemanalyse", een onderzoek naar o.a. de sociale omgeving van een cliënt. Dus ook naar de -actieve of passieve, positieve of negatieve- rol van jou als zijn vriendin. Is dat bij jullie ook gebeurd? Toen je vriend nog incidenteel gebruikte, deed je toen mee, waarschuwde je hem toen al, of was het een taboe waarover jullie niet spraken?

Misschien moet je daarover ergens anders op dit forum een eigen topic starten, en niet "meeliften" op het mijne, want hier gaat het vooral om GHB tegen depressie. Tenminste, dat was mijn bedoeling... (depressieve mensen worden snel kopschuw van donderpreken.:( )

Ben een beetje kort van stof vandaag...wil niet meeliften....maar maak er een polonaise van...nou ja....euhm, Muts...al is dit niet jou topic....heb jij daar antwoorden op ?

:confused:

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Muts zei:
SjitHeppens zei:
Het gaat nu niet om mij, het gaat om jouw topic en als jij een topic op internet opent, dan mag je de meest uiteenlopende reacties verwachten. Ik ben niet verplicht om een eigen topic te openen omdat ik toevallig veel van GHB weet en op andere topics reageer.
Je mag hier reageren hoe en hoe vaak je maar wilt hoor. Ik bedoelde dat de problematiek van jou en je vriend een eigen topic waard is, bijvoorbeeld in de rubriek verslaving.
langeman zei:
SjitHeppens zei:
Hmm, interessant. Ik ben benieuwd...
Is dat naar aanleiding van jouw expirimenten of deed hij dat eerder ook?
Ik denk dat hij, hoewel hij zijn gezicht in de plooi hield toen ik mijn GHB-plannen meldde, toch wel schrok van mijn voornemen. Hij bekende dat hij maar weinig wist van GHB, waardoor hij waarschijnlijk ook niet meteen een (voor)oordeel klaar had. Zijn voorstel om te zoeken naar alternatieven kwam na dat gesprek, als reactie op mijn opvolgingsmailtje over mijn eerste indrukken met GHB. Ik houd hem nu via e-mail op de hoogte, heb daarin ook een link naar dit topic en naar nuttige sites over o.a. GHB opgenomen. Tot dusver heeft hij nog niet opnieuw gereageerd, en ik heb hem ook nog steeds niet gebeld voor een vervolgafspraak. :(

d'angel

Newbie
Ik snap de reacties van Muts best wel, ik snap alleen de heftigheid ervan niet.

Mijn lievelingsoom (we scheelden maar 20 jaar) is vorig jaar overleden aan de gevolgen van een alcoholverslaving. Als één drugs onderschat wordt is het alcohol wel met alle gevolgen en ellende vandien. En raar genoeg is alcohol voor iedereen boven de 16 overal vrij verkrijgbaar. Maar om nou iedereen in heftig emotionele toestand (want geloof me, het zien aftakelen van een alcoholverslaafde, zijn organen stuk voor stuk het zien begeven, waarbij zijn lever het niet meer hield en uiteindelijk zijn hart het begaf, zorgde (en nu nóg) voor heel heftige emoties bij mij) iedereen te waarschuwen voor deze zéér gevaarlijke drugs, gaat me 'n beetje te ver! Je zult mij dan ook niet horen beweren een ervaringsdeskundige te zijn, omdat ik toevallig van dichtbij een dierbaar persoon in mijn leven deze strijd heb moeten zien leveren.

Elke vorm van drugs is schadelijk voor het lichaam, of je het nu hebt over alcohol, tabak, cocaïne, GHB of medicijnen op recept of zelfs de paracetamol van de Kruidvat hebt. Ook verslavingen aan al deze genoemde middelen komen voor. De één heftiger dan de ander maar stuk voor stuk schadelijk. Het verschil is dat alle bovengenoemde middelen, behálve GHB, lichaamsvreemde stoffen zijn waarbij het lichaam erg veel moeite moet doen de producten af te breken.
GHB is een stof die van origine al in onze hersenen voorkomen (even als dopamine, serotonine, endorfine etc). De stof die je inneemt is officieel ook geen GHB maar wordt na inname door het lichaam omgezet in GHB. Ik zal zeker niet ontkennen dat het aantal GHB verslaafden toeneemt in de laatste jaren, maar om nu te beweren dat het de meest verslavende drug is gaat mij echt een brug te ver. Recreatief gebruik gaat in de meeste gevallen goed. Relatief gezien eist GHB ook minder verslaafden en fatale slachtoffers (gezien het aantal gebruikers) dan tabak, alcohol of cocaïne gebruik. Let op: Ik beweer niet dat het gebruik van GHB zonder gevaar is, ik geef hiermee alleen maar aan dat (ONDANKS de kans op verslaving en de hél van het afkicken, die bij elke drug aanwezig is) het één van de minst gevaarlijke drugs is die er momenteel verkrijgbaar zijn. Wanneer je op google zoekt (en hierbij alléén de wetenschappelijke feiten aanhoudt...) vind je allerlei studies en onderzoeken die dit bevestigen.

En nu on-toppic:
Ook een depressie heb ik van dichtbij meegemaakt met één van mijn familieleden. De HEL die zij dagelijks moeten doorstaan om überhaupt de dag door te komen, staat niet in verhouding met de mogelijke hel die men moet doorstaan bij een eventueel afkicken van een hulpmiddel. Mijn mening in deze is dan ook: Elke vorm van anti-depressiva geeft een hele lijst van bijwerkingen die men, naast de depressie ook nog moet dragen. Als er dan iemand baat heeft bij het gebruik van GHB (in de dosis en frequentie van de topic-poster), met een sterke reductie van het aantal bijwerkingen, sterker nog: de enige bijwerking die ik heb gelezen is een POSITIEVE bijwerking (namelijk: zich beter voelen tussen de innames in), kan ik alleen het gebruik ervan toejuichen!
Nee, de depressie wordt hiermee niet weggenomen (evenmin als met reguliere anti-depressiva), maar als iemand hiermee de dagen beter doorkomt, minder afgestompt is voor zijn/haar omgeving, weer meer plezier beleeft in het leven, en het leven weer meer als dragelijk ervaart, wie ben ik om dat dan te veroordelen? Feit is, er bestaan momenteel geen betere middelen...!

Ik wens deze meneer dan ook alle plezier en geluk in zijn leven toe (of dat nu bereikt wordt door het gebruik van GHB of andere anti-depressiva is dan om het even. Reguliere anti-depressiva zijn evengoed verslavend maar minder schadelijk voor het lichaam, mits goed gebruikt).
Al lijkt het me wel verstandig dat deze meneer inderdaad onder doktersbehandeling blijft en ook het gebruik van de GHB met zijn arts blijft bespreken en monitoren.

m.vr. Gr

d'angel

Newbie
(of dat nu bereikt wordt door het gebruik van GHB of andere anti-depressiva is dan om het even. Reguliere anti-depressiva zijn evengoed verslavend maar minder schadelijk voor het lichaam, mits goed gebruikt).

Oeps, schrijffoutje: Ik bedoel natuurlijk dat regulier anti-depressiva SCHADELIJKER zijn voor het lichaam dan GHB en zelfs VERSLAVENDER!

Pff even ook nog een melding doen nu je het over de ''schadelijke'' antidip pilletjes heb..
Aangezien ik poosje geleden in korte tijd hoop pilletjes deed eten heb ik wel gemerkt hoe schadelijk het was. Het valt bijna niet te beschrijven hoe het aan voelt maar men gezicht, handen en voeten tintelde de hele tijd. ik was niet misselijk ervan ofzo maar toen ik in de spiegel keek schrok ik echt van mezelf. En hoe ik me voelde.. pff.. Was letterlijk een wandelend lijk.. Koude rillingen, slecht evenwicht, spierwit, en had ook moeite met praten. Alles stond in Chillstand zou maar zeggen.
Wil dus gewoon even zeggen dat pilletjes niet echt gezond zijn :) Las daarna de bijsluiter ook.. Stonden zeer fassinerende dingen in. Vroeg me af waarom ik ze kreeg van de dokter aangezien het bijna meer bijwerkingen kan geven dan dat het doet bestrijden.
Maarja, zoals mijn dokter letterlijk tegen mij heeft gezegd.. Zolang je nog niet dood wilt, valt het allemaal best wel mee! :)

:wave:

SjitHeppens

Belezen gebruiker
d'angel zei:
Reguliere anti-depressiva zijn evengoed verslavend maar [GHB is] minder schadelijk voor het lichaam, mits goed gebruikt.
Dat moeten we dan maar hopen... Vreemd toch, dat de wetenschappelijke experimenten van 20-30 jaar geleden geen tolerantie- of verslavingseffecten aan het licht brachten, terwijl dat nu schering en inslag lijkt te zijn. Zou dat kunnen komen doordat het huidige GHB-gebruik vaker gecombineerd of afgewisseld wordt met andere middelen?
SpaceGirly zei:
Aangezien ik poosje geleden in korte tijd hoop pilletjes deed eten heb ik wel gemerkt hoe schadelijk het was.
Ik neem aan dat er een dringende reden was waarom je die pilletjes kreeg voorgeschreven, zoals het einde van je post ook suggereert:
... Vroeg me af waarom ik ze kreeg van de dokter aangezien het bijna meer bijwerkingen kan geven dan dat het doet bestrijden. Maar ja, zoals mijn dokter letterlijk tegen mij heeft gezegd.. Zolang je nog niet dood wilt, valt het allemaal best wel mee!
Blijkbaar heb je die hoge dosis medicijnen inmiddels afgebouwd, want je schrijft erover in de verleden tijd.

Ikzelf gebruik al vele jaren antidepressiva. De meest extreme bijwerkingen kreeg ik van bupropion. Officieel geen antidipper maar oorspronkelijk wel zo bedoeld, en tegenwoordig op voorschrift als hulp bij het stoppen met roken (merknaam Zyban). Begin deze eeuw hielp dit medicijn me inderdaad prima van de sigaret af, maar na enkele dagen slikken kreeg ik een heftige tripervaring, waarna de dosis werd gehalveerd. Tijdens de verdere kuur was ik hyperactief tot bij het manische af. Daar had mijn omgeving meer last van dan ikzelf, ik vond dat eigenlijk wel lekker!

Helaas was de nicotineverleiding na een half jaar onthouding toch weer te groot.
Vandaar dat ik het 5 jaar geleden nóg maar eens probeerde met bupropion/Zyban. Volslagen andere neveneffecten dan de eerste keer. Vooral lichamelijke: achtereenvolgens huiduitslag, extreme eeltvorming, wondjes aan lippen en in de mondholte, etc. met als klap op de vuurpijl het loslaten van al mijn vingernagels! Het hielp me wel weer moeiteloos van het roken af, dat wel. Helaas rook ik nu weer als vanouds, maar als ik ooit weer ga stoppen dan gebeurt dat zeker niet meer met dat medicijn...

Alle andere antidippers hebben op mij als belangrijkste nevenwerking dat ik erg veel slaap en nogal heftig droom. Maar daar is -letterlijk- wel mee te leven. En nu neem ik dus af en toe GHB, wat mijn stemming voldoende opkrikt om normaal te kunnen functioneren. Daar heb ik wel wat negatieve bijwerkingen voor over, mochten die zich in de toekomst aandienen :)

langeman

Bewuste gebruiker
^daarom vroeg ik eerder al of het mogelijk is om de perioden zonder G steeds langer te maken, opdat je dan therapeutisch bezig bent en niet alleen aan symptoombestrijding doet met dit risico eraan.

SjitHeppens zei:
Ik houd hem nu via e-mail op de hoogte, heb daarin ook een link naar dit topic en naar nuttige sites over o.a. GHB opgenomen. Tot dusver heeft hij nog niet opnieuw gereageerd, en ik heb hem ook nog steeds niet gebeld voor een vervolgafspraak. :(

Hoe staat het inmiddels met het contact en heeft hij al (on)interessante vorstellen gedaan?

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Elfquest zei:
Als de werking afneemt zou je kunnen overwegen een aantal weken te stoppen om jezelf en je lichaam te resetten, om zo de optimale werking te blijven ervaren. Geniet ze!
Bedankt voor je verhaal en je tip. Ik houd hem in gedachten.
langeman zei:
Daarom vroeg ik eerder al of het mogelijk is om de perioden zonder G steeds langer te maken, opdat je dan therapeutisch bezig bent en niet alleen aan symptoombestrijding doet met dit [gewennings]risico eraan.
Mijn frequentie is momenteel om de dag 1 dosis van 4 gram GHB. De roes is te verwaarlozen, het gaat mij vooral om het opbeurende effect tussendoor. De aha-ervaring tijdens de roes die ik in mijn eerste post beschreef, is nooit meer in die mate teruggekomen. Maar het tussendoor-effect is gebleven.
Ik heb nogal slechte ervaringen met medicatie verlagen/afbouwen, dat is me in het verleden twee keer bijna fataal geworden (ts). Ook ben ik bang voor een jojo-effect. Maar wat voor mij geldt hoeft natuurlijk voor anderen niet op te gaan.
Hoe staat het inmiddels met het [huisarts]contact en heeft hij al (on)interessante voorstellen gedaan?
Er is nog geen nieuw contact geweest. Hij heeft het al zo druk met échte patiënten :) en ik heilig het motto "If it aint broke, don't fix it."

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Nah, een korte update dan maar.
Noem het gewenning: ik merk nu ook minder van het opbeurende gevoel tussen het gebruik in. Gewenning in die zin dat ik misschien wel aan die opbeurende werking gewend ben geraakt. Wat ik nog wel merk is, dat ik me tijdens gebruik licht dronken voel, al gauw slaperig word en als ik ga liggen ook snel, goed en lang genoeg slaap, zonder kater bij het opstaan.
Inmiddels ben ik ook minder en minder vaak gaan gebruiken. Soms sla ik een paar dagen over en voel dan eigenlijk geen verschil, dus de magie is er zo onderhand wel vanaf. Ik ga Elfquests advies maar eens opvolgen en mezelf proberen te "resetten".

Dr Gonzo

Wijs gebruiker
Flameon zei:

Beetje late reactie misschien,maar ben het helemaal met Flameon eens,onderschat het niet...
Ik zit nu in de detox voor oa ghb, en ik kan je vertellen;da's geen pretje...ik bedoel het verblijf op zich wel...maar die afbouw,pffff
Ik heb in een heel ver verleden 2 a 3 jaar aan de heroine gezeten en de afkick daarvan was een stuk makkelijker dan die van ghb...(en minder gevaarlijk,tijdens de afkick van ghb kun je in het uiterste geval gewoon doodgaan)

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan