Je kunt ook gewoon geen middel nemen ivp steeds de grenzen op te zoeken. Neem je eigen verantwoordelijkheid ipv aan te leunen tegen 'wat wel en niet mag'. Zoek een andere uitlaatklep, in een hobby of een sport bijvoorbeeld. Verslavende middelen gaan je gewoon niet helpen.
Dit rare katje met die verbaasde blik heeft gesproken. Luister naar wat kabouter plop zegt en kap met grenzen op te lopen zoeken. Zoek een hobby.
Ik kan dit wel beamen. Gebruiken / drinken neemt vaak zo ontzettend veel tijd in beslag en daarnaast kan je dat, samen met afstandelijke gedragingen (vermijden, rationaliseren, de clown uithangen, etc.), heel goed als masker gebruiken. Neem dit allemaal weg, en je identiteit valt een beetje uit elkaar. Zo was dat voor mij in elk geval.
Dat voelt onwennig en leeg in het begin. Maar het biedt ook kansen om jezelf te (her)ontdekken en dat is hartstikke leuk!
Misschien zijn er oude hobbies die je hebt losgelaten. Of kan je juist nieuwe dingen gaan ontdekken. Zelf vind ik het heel fijn om creatief bezig te zijn en gebruik dit ook om ellende in te verwerken die ik tijdens mijn verslaving heb meegemaakt. Schrijven, dichten, schrijven, schilderen, muziek maken, wandelen, fotografie, noem het maar op. Kijk wat mogelijk is binnen de GGZ zou ik zeggen en houd een open mind, voor je het weet ontdek je verborgen talenten.