Fruiting stage en substraat.

Bombarie

Newbie
Beste mycologisten,

Na veel trail en error heb ik eindelijk drie bakjes met substraat dat inmiddels 80% is voorzien van mycelium. (cubensis) en het is nu dus tijd voor fruiting.

Helaas is de enige ruimte die ik momenteel beschikbaarheid heb tussen de 16 en 18 graden. (te koud dus)

Ik heb daarom een grote afgesloten kunststofbak welke ik verwarm tot 22 graden en voorzie van een vochtigheidsgraad van 90%.

Hier wil ik de drie kleinere bakken in plaatsen om vervolgens het fruitingsproces starten. (zie foto’s)

IMG_5763.jpeg

Mijn grootse zorg is hoe ik het substraat in de kleinere bakken vochtig moet houden? (ze zijn tot de rand gevuld met substraat)

In een monotub condenseert het water en loopt langs de wanden weer terug ik het substraat, maar dat gaat hier dus niet.

Is de vochtigheidsgraad van 90% in de grote kunststofbak voldoende of moet ik de kleinere bakken extra vermisten? (en zo ja, hoe doe ik dat zonder het substraat te verprutsen)

Het heeft me behoorlijk wat tijd, energie en geld gekost om zover te komen dus ik ben bang om de laatste fase de mist in te laten gaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Een noob kweker.

ps: de bak is bekleed met folie om de warmte te bewaren. Tijdens het fruiten is er een lamp aanwezig (12/12) voor het licht. De bak lucht ik driemaal daags.

IMG_5763.jpeg

Een noob kweker.

IMG_5762.jpeg

Kriel

Experimenterende gebruiker
Als het substraat voldoende vocht bevat (op field capacity) zou dit geen probleem moeten zijn.

Goed het oppervlakte in de gaten houden en wanneer dit te droog lijkt te worden zou je het met een hele fijne mister kunnen besproeien.

Ik denk persoonlijk dat 3x per dag luchten niet nodig en misschien zelfs nadelig kan werken. Je zou aan de zijkanten wat kleine gaatjes kunnen boren zodat er altijd wat verse lucht (FAE) de bak in kan.

Uiteindelijk is het een kwestie van trial and error om erachter te komen wat bij jou goed werkt. Omstandigheden zijn overal net even anders.

Je bent goed op weg. Blijf zo doorgaan en het gaat jou sowieso lukken.

jam

Bewuste gebruiker
Denk persoonlijk ook wel dat dit gaat lukken , heb in het verleden ook wel eens op een gelijkaardige manier met succes kunnen doen. Idd af en toe bemisten indien nodig.

Bovenaan