Geestelijke gezondheidszorg en drugs

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door SanneBanne, 11 okt 2017 om 03:44.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. SanneBanne

SanneBanne Bewuste gebruiker Tripreport Analist

Ik kom sinds enkele maanden (weer) bij een psychiater, en sinds een maand zit ik een aantal keer per week in groepstherapie. Dit in verband met depressie, angst en dwang-gedachten die ik al sinds mijn 12de heb, maar sterk toegenomen zijn de laatste jaren. Dit is een gedragstherapie waarbij je met verschillende onderdelen anders leert omgaan met denken en daardoor ook handelen.
    Heel verhaal maar wat ik me nou toch wat over verbaas, is de acceptatie van mijn drugsgebruik.
    Ik ben daar vanaf het begin vrij open over geweest. En merk eigenlijk dat ik toch verbaas dat de acceptatie toch veranderd lijkt te zijn. Zolang je het recreatief doet, het je behandeling niet in de weg zit, en daar niet high of doodmoe komt aanzetten word er eigenlijk niks meer over gezegd dan dat je in het weekend een biertje (of 40) drinkt.
    Is dit nou uniek, of word het verschil tussen recreatief alcohol en recreatief drugsgebruik niet meer zo beoordeeld als vroeger? (Ja, ik ben al 39, ik kan me herinneren dat drugs echt onder een dik taboe lagen)

Was gewoon even nieuwsgierig tijdens mijn insomnia nachtje

2. Fenrir

Fenrir Belezen gebruiker

Ik kan het niet vergelijken met twee decennia geleden, maar ik kan wel beamen dat men (recreatief en verantwoord) druggebruik in de gezondheidszorg accepteert. Nog geen huisarts of psycholoog/-iater tegengekomen die zich er druk om kon maken.

3. De Dunne

De Dunne Badass junkie Tripreporter

Bij fysieke gezondheidszorg veranderd het ook. Ik ben een tijd terug geopereerd (in het verleden helaas al vaker) en vertelde eerlijk op de anesthesie papier dat ik in het weekend wiet had gerookt. Werd mij braaf gevraagd of het 48 uur geleden was want dan was het prima. Niks geen rare blik of iets. Terwijl vroeger reageerden ze idd alsof je vlak van te voren in de ingang heroine hebt liggen spuiten...

4. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Ligt eraan, aan de hulpverleners en aan de problematiek. Drugsgebruik kan je behandeling op meerdere manieren in de weg zitten. Als je (psycho)therapie volgt en je bent tegelijkertijd verslaafd, heeft behandeling geen zin, omdat als heftige emoties opkomen doordat je een trauma aan het verwerken bent, je gewoon lekker alles weg kan blowen. Meestal moet je dan eerst naar verslavingszorg voor je therapie kan krijgen voor je overige psychische problematiek.
    En verder kan drugs verdere psychische problemen triggeren. Ik weet dat één van mijn collega's wel eens pissig was op een depressieve cliënt als die weer eens xtc had gedaan, want ja, dat is dweilen met de kraan open tijdens een behandeling. En laatst vertelde een collega die een cliënt had die ayuawasca ging doen en haar trauma daarmee verergerd had..

Ik zou zeggen: ben je in behandeling, dan geen drugs gebruiken. Maar goed. Ik ben ook in behandeling geweest en ik weet ook dat dat niet zo makkelijk altijd is haha. Mijn collega's in de GGZ vinden het op zich prima inderdaad als het je behandeling maar niet in de weg staat, maar 9 van de 10 keer heeft het wel invloed, want je bent natuurlijk niet voor niets in behandeling.

KropSla vindt dit leuk.
  5. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Tot voor kort hier geen ervaring mee gehad eigenlijk. Maar recent inderdaad open aan de huisarts en praktijkondersteuner over mijn drugs gebruik verteld en die vonden dat inderdaad niet perse een probleem. Het werd wel genoteerd, maar dat vind ik ook terecht.

Ik moet wel zeggen dat ik recent heb besloten dat mijn drugsgebruik aanzienlijk minder moet worden en dat ik een pauze (helemaal niks, dus ook geen biertje of zelfs koffie) wil inlassen van minstens een paar weken. Dit omdat ik nu zelf wel merk dat het inderdaad echt wel invloed heeft zoals Zero ook zegt. Dit is overigens totaal mijn eigen beslissing en komt niet van een behandelaar.

6. BasvanHoven

BasvanHoven Belezen gebruiker

Hier sluit ik mij bij aan. Drugs gebruiken kán nadelig zijn voor de therapie, omdat alles wat er naar boven komt wordt verwerkt met drugs. Hoe dan ook is het een lastig punt.

Zelf heb ik vaker in therapie gezeten, en met dit dilemma geworsteld. Ik blowde namelijk veel te veel. Op een gegeven moment kwam het er gewoon uit.

"Ik moet je iets vertellen, ik blow te veel. Het lukt me niet om ermee te stoppen, en ik denk dat het mijn therapie in de weg zit. Ik voel me er niet goed bij. Ik ben radeloos, wat moet ik nou doen?"

De therapeute was begripvol. Ze was het ermee eens dat het de therapie flink in de weg kon zitten. Ze vroeg mij om voortaan eerlijk te zijn als ik had gebruikt, zelfs al was ik stoned als een garnaal. Eerlijkheid werd bij haar altijd beloond met compassie en empathie (man, wat een topwijf)

Mijn punt is, eerlijk zijn over drugsgebruik is volgens mij een must in een therapie. Het feit dat ze je niet beoordelen is geen slecht teken, het toont aan dat ze je niet zien als een minderwaardig persoon omdat je drugs gebruikt.

7. KropSla

KropSla Experimenterende gebruiker Tripreporter

Mijn ervaring is dat het zeker geen taboe is gelukkig, maar dat er wél aandacht is voor drank en drugsgebruik en ruimte voor 'discussie' (of gesprek, hoe je het wilt noemen) hierover. Dat is denk ik ook erg goed. Ook recreatief gebruik van alcohol en drugs heeft natuurlijk (hoe klein dan ook) toch wel invloed op jezelf of je behandeling, en ik denk dat het daarom beter is om het hier wel over te hebben op niet veroordelende wijze, en het als behandelaar niet te snel af te doen als 'is wel oké' zonder verdere conversatie erover.

Laden...

Deel Deze Pagina