Geestelijke versus lichamelijke afhankelijkheid

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Flualhamdulillam

Badass junkie
Aan enkele begrippen heb ik ik een voetnoot toegevoegd, die leidt naar een lijst waarin aangewezen termen verder uitgelegd worden. Als je verdere vragen hebt, laat een reactie achter als het on-topic is. Stuur me anders een PM!

Hey!

Een hele tijd terug botste in met iemand over de opvatting van de term ‘geestelijks afhankelijkheid’, of ‘geestelijke verslaving’.

Mijn vraag aan jullie, hoe kijken jullie naar de verschillen tussen de twee?

Persoonlijk denk ik namelijk dat het maken van een onderscheid tussen lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid erg nuttig kan zijn, mits de verschillen voor iedereen even duidelijk zijn!

Bijvoorbeeld, van een amfetamine verslaving (1)is algemeen bekend dat deze (in tegenstelling tot bijvoorbeeld afhankelijkheid van GHB of een benzodiazepine) puur geestelijk is, en niet lichamelijk. Je kan na langdurig amfetamine gebruik cold turkey (2) stoppen, waarbij je geen risico loopt op levensgevaarlijke ontwenningsverschijnselen. Wanneer een persoon afhankelijk is geworden van bijvoorbeeld GHB, is je lichaam aangepast aan de effecten die veroorzaakt worden door chronische toediening van GHB (3a, b). Als de toediening plotseling gestaakt wordt, raakt je lichaam in de war, omdat het systeem waar GHB zijn effect op uitoefent, niet meer goed kan functioneren zonder GHB. In het geval van GHB kan dit levensbedreigende situaties opleveren, en logischerwijs een verslaving in stand houden (de nare symptomen van ontwenning leiden vaak tot een terugval naar de drug)

Amfetamine werkt natuurlijk op een andere manier in je lichaam, het tast de werking van andere neurotransmitters en receptoren aan. Bij ontwenning van chronische toediening van amfetamine, raken de systemen in je lichaam vrijwel nooit zo ‘in de war’ dat deze tot levensbedreigende symptomen leiden.

Echter, ik wil een belangrijke misconceptie uit de weg helpen. Dat je niet dood kunt gaan aan ontwenning van amfetamine-achtige stimulantia, betekent niet dat het op welke manier dan ook makkelijker is om van de verslaving af te komen. Het is makkelijk (en om het eerste gezicht logisch) om te zeggen: “Maar het zit vooral tussen je oren, je moet sterk zijn en wilskracht hebben!”
Dat het tussen je oren zit, dat klopt. Tot zover is het ook een geestelijke verslaving, je geest wordt immers gevormd tussen je oren, even metaforisch gezegd…

Maar ik wil graag het standpunt innemen dat geestelijke verslaving alleen bestaat in de beginfase van een verslaving: het punt waar drugs nog geen langdurige veranderingen hebben gemaakt in delen van je hersenen die o.a. de zogeheten reward-pathway (4) huis. Hier gebruik je de drugs puur als ontsnapping, soms om vervelende gevoelens te onderdrukken maar bij veel mensen zal het een complexe samenloop van omstandigheden zijn (waarbij verveling vandaag de dag een hele belangrijke factor is). In dit stadium van verslaving zijn ‘chillings’, feestjes of andere sociale bijeenkomsten minder leuk zonder drug, wat de verleiding brengt het opnieuw te gebruiken.
Als de toediening van de drug vordert, passen je hersenen zich aan op een manier waar veel mensen zich niet van bewust zijn: epigenetisch.
Epigenetische veranderingen zijn veranderingen in de uiting van je DNA, zonder hierbij de coderende volgende van DNA werkelijk aan te tasten. Onder invloed van chronisch drugsgebruik is door diverse wetenschappelijke studies aangetoond dat dit effect heeft op welke genen van je DNA ‘geactiveerd’ worden (5), in het geval van verslaving is het natuurlijk heel belangrijk om te realiseren wat voor effect dit heeft op het functioneren van de hersencellen in de nucleus accubens (NAc, voor uitleg zie: begrip (4)). Er valt nog veel te onderzoeken, maar ik vind het (na heel veel lezen) goed aannemelijk dat de epigenetische veranderingen door langdurig drugsgebruik in sterke mate bijdragen aan de ‘geestelijke’ afhankelijkheid, onder andere de een effect genaamd ‘drug-induced behavioural sensitisation’ (6).

Hoeveel wilskracht je in eerste instantie dan ook wel bezit, door langdurig drugsgebruik verandert de werking van je hersenen. Wat, uitgaande van huidig wetenschappelijke onderzoek, o.a. nauw verbonden is met met ‘drug seeking behaviour’ (7) en dus de eerder genoemde drugsensibilisatie.

Is voor jullie het verschil tussen geestelijke en lichamelijke verslaving puur: de een kan levensbedreigende symptomen veroorzaken en de ander niet?
Want buiten dat, durf ik te stellen dat geestelijke verslaving niet bestaat. Die epigenetische aanpassingen gebeuren feitelijk dan wel tussen je oren en hebben oppervlakkig gezien alleen invloed op je gedrag/gedachtegang, motivatie en mentale energie enzovoort.
Maar vergis je dus alsjeblieft niet! De puur geestelijk-ogende ontwenning van een amfetamine verslaving wordt veroorzaakt door hele lichamelijke aanpassing in het brein. Dat is een deel van waarom het zo moeilijk is om van een amfetamine verslaving af te komen, je bent jezelf niet en kan door een verandering in de werking van je hersenen, jezelf ook niet zijn.

Wat denken jullie? Ik word graag verbeterd 🙂

(1) Amfetamine verslaving: wanneer de behoefte om amfetamine (ook wel speed, pep of pepito’s 😉 @Flower123) zo sterk is, dat functioneren zonder amfetamine haast onmogelijk is. Ik gebruik hier amfetamine als voorbeeld, maar onthoudt dat dit ook opgaat bij gesubsidieerde amfetamines (zoals veel research’s chemicals) en cathinones (zoals 3-MMC of a-PHP).

(2) Cold turkey: Als je cold turkey stopt met een drug, dan stop je het gebruik direct, van het een op andere moment. Dus zonder de dosering langzaam af te bouwen.

(3a) Chronische toediening: wanneer het drugsgebruik over een lange tijd een gewoonte is geworden, onderdeel van de dagelijkse routine.

(3b) Effecten van chronische GHB toediening: GHB heeft effect door de werking van neurotransmitter GABA aan te passen. Wanneer GHB langdurig gebruikt wordt, verandert je lichaam haar natuurlijke regeling van deze neurotransmitter, om te compenseren voor de GHB in je systeem.

(4) Reward-pathway: Het beloningssysteem van bijv. een mens, te beschrijven als een complexe verbinding van neuronen in het deel van de hersenen genaamd de nucleus accubens. In dit systeem speelt, zoals je misschien weet, neurotransmitter dopamine een onmiskenbare rol. Wanneer een persoon een actie uitvoert waar een persoon zich goed door voelt (hier valt een enorme verscheidenheid aan bezigheden onder, reikend van basale dingen zoals simpelweg het eten van voedsel, tot masturbstie, seks en natuurlijk: drugs!), wordt er dopamine vrijgegeven, wat zorgt voor een gevoel van voldaanheid. Drugs stimuleren dit systeem in extreme mate. Zonder er iets voor de hoeven doen (naast een pilletje slikken), wordt het beloningssysteem intens geactiveerd. Dit systeem is echter plastisch, en went (en past zich aan) aan een continue hoge concentratie van dopamine.

(5) Gene Expression in the Addicted Brain

(6) Drug wanting: behavioral sensitization and relapse to drug-seeking behavior

(7) Gene expression induced by drugs of abuse

De Zandman

Badass junkie
Je hebt het met name over een amfetamine verslaving.
Laten we daar eens enkele aan toevoegen om te beginnen perico oftewel coca
De praktijk bewijst,cdat de geestelijke afhankelijkheid hieraan enorm hoog kan zijn.
Lichamelijk ben je er zo mee klaar, maar dit geldt dus zeer zeker niet voor de geestelijke afhankelijkheid!
Mensen snuiven hun hele hebben en houden eraan op en dat doe je echt niet voor de lol .!
Je systeem van belonen, en het de hele wereld aankunnen, dat is in de war geraakt en niet zo'n beetje, ook!
Hoe zit het bij ander upper gebruik?
I.m.o. hetzelfde!

Rotjoch

Badass junkie
Is voor jullie het verschil tussen geestelijke en lichamelijke verslaving puur: de een kan levensbedreigende symptomen veroorzaken en de ander niet?
Nee niet levensbedreigend. Als je lichaam reageert omdat je op een moment geen drugs gebruikt, is het toch al afhankelijk? Hoeft niet levensbedreigend te zijn, kan ook zijn zweten, trillen, overgeven e.d. zijn.

Maar ook geestelijke afhankelijkheid kan voor lichamelijke klachten zorgen. Ik ben 15 jaar verslaafd geweest aan blowen en dat wordt meestal gezien als een drug waar je lichamelijk niet afhankelijk van kan raken.

In zeker zin waar maar zodra ik niet had geblowd werd ik onrustig en ging ik soms trillen. Ik blowde nooit langer dan een paar uur niet. Toen ik echter in de detox kwam had ik na 2 dagen last van erg veel trillen, heftig zweten en overgeven.

Ik weet niet of je dat als lichamelijk afhankelijk kan zien, maar vond het toch noemenswaardig.

De Zandman

Badass junkie
Dat is het ook.
Toenbik stopte na 17 jaren zwaar blowen, was ik ongeveer een week lang ongenietbaar. Heel kort lontje en veel zweten.
Slapen was ook even heel moeilijk.
Maar na twee weken was het klaar.
Ik heb daarna geen joint meer aangeraakt, en ook niet mijn geliefde bongpijp en restant hash gingen de vuilnisbak in.
Basta! Het was mooi geweest!

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan