Gepakt met hasj over de grens in duitsland

CaptainF

Experimenterende gebruiker
Hallo iedereen,

In November 2023 reed ik vanuit NL over de duitse grens, na een paar km kreeg ik een duitse politie voor me met folgen.

Daarna werd mijn auto onderzocht en werd er 20gr bruto hasjisj gevonden door mijn duitse vrienden, ik dacht dat ik werd meegenomen maar mocht gaan nadat ik iets had ondertekend en mij werd verteld dat ik waarschijnlijk een boete zou krijgen.

Afgelopen week een gerechtelijke brief gekregen vanuit Duitsland, daarin stond dat ik 1200,- moest betalen voor in het bezit van 'verdovende' middelen.

Mijn vraag was ; kan ik in bezwaar om het bedrag te verlagen? Want ik moet in de toekomst wel regelmatig in Duitsland zijn.
Zijn er nog meer mensen die hier een boete hebben gekregen voor bezit!

XMR

Wijs gebruiker
Gek dat je die boete nog gekregen hebt na die tijd.

Ik dacht overigens dat het tegenwoordig legaal was in Duitsland?

Altijd al gezeik geweest met dat geweldige plantje, laat men gewoon lekker doen wat ie wilt🙏

Neo-Shulginist

Badass junkie
Gek dat je die boete nog gekregen hebt na die tijd.

Ik dacht overigens dat het tegenwoordig legaal was in Duitsland?

Altijd al gezeik geweest met dat geweldige plantje, laat men gewoon lekker doen wat ie wilt🙏
Je mag inderdaad tot wel 25 gram hasj bij je hebben in Duitsland.

Die regels zijn echter pas vanaf april 2024 van kracht.

Als je in bezwaar gaat dan zou je kunnen proberen om te beargumenteren dat het geconstateerde delict inmiddels niet meer strafbaar is.

• Like
Waarderingen: XMR

Shinyzappy

Bewuste gebruiker

Als je in bezwaar gaat dan zou je kunnen proberen om te beargumenteren dat het geconstateerde delict inmiddels niet meer strafbaar is.
Ik ben eergisteren in keulen geweest en had dus ook wiet bij, maar zodra ik de grens over ga als Nederlandse toerist is het volledig toegestaan om dus 25 gram wiet of hasj bij te hebben? Ik weet idd dat het gelegaliseerd is in duitsland maar weet zo niet hoe dit zit als toerist zijnde

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik ben eergisteren in keulen geweest en had dus ook wiet bij, maar zodra ik de grens over ga als Nederlandse toerist is het volledig toegestaan om dus 25 gram wiet of hasj bij te hebben? Ik weet idd dat het gelegaliseerd is in duitsland maar weet zo niet hoe dit zit als toerist zijnde
Wetten gelden voor iedereen in een land dus ook voor toeristen :wink:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Mooi om te horen.. in de trein terug kwam er in een keer polizei de trein in en die liepen meteen naar ons dus ik dacht zelf al van SHITTT maar nee dus was gewoon paspoort controle👍🏻
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de details van de nieuwe Duitse wet niet ken hoor. Het kan zijn dat er nog aanvullende bepalingen zijn die de 25 gram wat verder nuanceren.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator

Of het recht van nu of het recht van toen of het recht van nu van toepassing is, daar zijn hele mooie juridische termen voor. Die ik niet meer weet. Frustraaaasie.

In het strafrecht lijkt het me echter gebruikelijk dat in principe de wetgeving van het moment van het plegen van het delict van toepassing is.

Toevoeging: art. 1 Wetboek van Strafrecht (Nederlands recht, het Duits recht is niet zo mijn ding)
1000146230.jpg

Neo-Shulginist

Badass junkie
Of het recht van nu of het recht van toen of het recht van nu van toepassing is, daar zijn hele mooie juridische termen voor. Die ik niet meer weet. Frustraaaasie.

In het strafrecht lijkt het me echter gebruikelijk dat in principe de wetgeving van het moment van het plegen van het delict van toepassing is.

Toevoeging: art. 1 Wetboek van Strafrecht (Nederlands recht, het Duits recht is niet zo mijn ding)
Bekijk bijlage 61078
Ja, meestal is de kwestie andersom. Dat een feit niet strafbaar was, maar dat er een nieuwe wet wordt ingevoerd die de handeling strafbaar maakt. Dan krijg je te maken met het legaliteitsbeginsel: wetten mogen niet met terugwerkende kracht toegepast worden.

In deze situatie gaat dat niet op, want er was wel degelijk een wet die de handeling strafbaar maakte. Echter kan je tegenover een rechter beargumenteren dat de wetgever inmiddels het strafbare feit heeft geschrapt, waardoor je serieuze vraagtekens kan zetten bij de noodzaak jou nog te bestraffen voor iets wat je hebt gedaan dat inmiddels niet meer strafbaar is. Met dergelijke argumenten kun je doorgaans de strafmaat drukken.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ja, meestal is de kwestie andersom. Dat een feit niet strafbaar was, maar dat er een nieuwe wet wordt ingevoerd die de handeling strafbaar maakt. Dan krijg je te maken met het legaliteitsbeginsel: wetten mogen niet met terugwerkende kracht toegepast worden.

In deze situatie gaat dat niet op, want er was wel degelijk een wet die de handeling strafbaar maakte. Echter kan je tegenover een rechter beargumenteren dat de wetgever inmiddels het strafbare feit heeft geschrapt, waardoor je serieuze vraagtekens kan zetten bij de noodzaak jou nog te bestraffen voor iets wat je hebt gedaan dat inmiddels niet meer strafbaar is. Met dergelijke argumenten kun je doorgaans de strafmaat drukken.
Klopt, en niet geschoten is altijd mis

De Zandman

DF-koning

Volgens Nederlandse ( ja, ik weet het. Dat is geen Duitsland) wetgeving worden bij strafvervolging altijd de gunstigste wettelijke bepalingen voor de verdachte toegepast.
Dat zou, als dit in Duitsland ook zo is, tot vrijspraak moeten leiden.

KaapStad

Experimenterende gebruiker
Crosspost met deze: Richting Duitsland | bericht KaapStad.

Weet iemand wat NU nog de risico's zijn van het meebrengen van hasj of wiet naar Duitsland?

Aangezien cannabis nu legaal is in Duitsland, wat zijn de implicaties als ik -bijvoorbeeld- op een 50-75km van de NL-DE-grensovergang staande word gehouden door de Polizei? Moet ik dan aantonen dat ik het niet heb gesmokkeld?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Crosspost met deze: Richting Duitsland | bericht KaapStad.

Weet iemand wat NU nog de risico's zijn van het meebrengen van hasj of wiet naar Duitsland?

Aangezien cannabis nu legaal is in Duitsland, wat zijn de implicaties als ik -bijvoorbeeld- op een 50-75km van de NL-DE-grensovergang staande word gehouden door de Polizei? Moet ik dan aantonen dat ik het niet heb gesmokkeld?
Bezit tot 25 gram cannabis is toegestaan. Daaraan zijn verder geen voorwaarden verbonden aan de oorsprong van de cannabis. Logisch, want de thuisteelt is in beperkte mate gelegaliseerd.

Laatst bewerkt:
Bovenaan